Ikarus
Respected Leader
Hawk 75 A. Koneella tehtiin hyvää tulosta taistelussa Ranskasta. Kaksi kolmasosaa kaikista Ranskan ilmavoimien toukokuun 25.päivään 1940 mennessä saavutetuista vahvistetuista ilmavoitoista oli Hawk 75-ohjaajien pudotuksia.
Hawk oli joitakin osin parempi kuin Bf 109 D. Sen suorituskyky oli hieman huonompi, mutta se oli paljon ketterämpi pienemmän siipikuormituksen ja erinomaisen ohjainharmonian takia. Hawkilla oli pienempi kaartosäde ja paljon parempi siivekenopeus, jonka ansioista se pystyi lähtemään kaartoon saksalaishävittäjää nopeammin.
Automaattisen vakiokierrospotkurin ansiosta Twin Wasp kävi maksimiteholla koko nopeusalueella. Sen aikaisessa Bf 109:ssä oli käsisäätöinen potkuri, josta oli taistelussa miltei enemmän haittaa kuin hyötyä. Hawkin siipikuormitus oli 117 kg/m2 ja huippunopeus 500 km/h. Aseistus 1 * .50 ja 3 * .30 kk. Moottori P*W Twin Wasp 900 hv.
Bf 109:llä ei kannattanut ryhtyä kaartamaan Hawk 75:n kanssa. Tämän totesi myös Werner Mölders 8. syyskuuta jouduttuaan CG II/4:n viiden Hawk kanssa taisteluun ja Möldersin Bf 109 E:stä ammuttiin moottori hajalle ja hän teki pakkolaskun. Mölders oli taistelussa I/JG 53:n parven kanssa. Myöhemmin hänen 128. sotalennolla 5,kesäkuuta 1940 turmio oli myös lähellä. Aliluutnantti Pommiers Layrarges GC II/7, lensi Dewoithine D.520 :lla ampui hänet alas ja Mölders joutui kolmeksi viikoksi sotavangiksi. Nuori ranskalaispilotti joutui välittämästi kolmen Bf 109:n saartamaksi ja eikä selvinnyt taistelusta.
Käyttö Suomessa, tiedot wiki:
Marsalkka Mannerheim sai välirauhan aikana Saksan valtakunnanmarsalkka Hermann Göringiltä kirjeen, jonka mukaan Suomen oli mahdollista ostaa aseita Saksasta. Neuvottelut aseiden ostosta aloitettiin pian. Koska Saksa halusi ylläpitää hyviä suhteita Neuvostoliittoon, aseiden väitettiin olevan Saksan talvisodan aikana pidättämiä aseita tai korvausta niistä.
Saksan kanssa 1. lokakuuta 1940 neuvoteltuun sopimukseen sisällytettiin 29 Curtiss Hawk -hävittäjää, jotka olivatsotasaalista Ranskasta ja Norjasta. Ensimmäiset koneet, Cyclone-moottoriset CUc 501 - 507 ja Twin Wasp -moottoriset CUw 551 – 559, saatiin Suomeen 23. kesäkuuta 1941. Elokuun alkuun mennessä tuotiin vielä toinen kone-erä CUw 560 – 570 ja loppuvuodesta CU-571 ja CU-572 koneet. Koneista 13 oli uusia, norjalaisia (malli A-6) ja loput ilmeisesti ranskalaista alkuperää olevia malleja A-1 - A-4, jotka oli kunnostettu Saksassa.
Saksassa kunnostetut koneet toimitettiin Suomeen laatikoissa, koottiin Valtion lentokonetehtaalla(2VL Kuorevedellä) ja toimitettiin suoraan palveluskäyttöön. Saksalaisilla väreillä päältä tummanvihreiksi ja alta vaaleansinisiksi maalattuihin koneisiin oli myös asennettu saksalaiset happilaitteet ja radiot.
Keväällä 1943 Suomen ilmavoimat osti Saksasta vielä 15 Vapaan Ranskan ilmavoimilta Pohjois-Afrikasta peräisin ollutta konetta. Ne lennettiin Suomeen kesäkuun 1943 ja tammikuun 1944 välisenä aikana. 2VL Kuorevedellä peruskorjasi koneet ja maalasi ne suomalaisväreihin.
Suomen ilmavoimien Curtiss Hawk 75A-3 CU-562 (s/n 13805) Kuorevedellä helmikuussa 1943
Osassa koneista oli 1200 hv Wright Cyclone -moottori. Moottori osoittautui epäluotettavaksi. Kun sen tyyppisiä varamoottoreita ei ollut, päätettiin jo elokuussa 1941 alkaa vaihtaa koneisiin Twin Wasp -moottoreita ja käyttää Cyclonet Brewster-kaluston hyväksi. Tämä kuitenkin osoittautui liian työlääksi eikä toteutunut. Muutostyöt tehtiin marraskuuhun 1941 mennessä, sillä silloin määrättiin poistettaviksi koneiden tunnuksista moottoria osoittavat alaviitteet (c ja w). Twin Wasp -moottoritkin edustivat kolmea alatyyppiä, joista S1C3-G:stä saatiin 100-oktaanisella bensiinillä viiden minuutin ajan 1 200 hv:n lentoonlähtö- ja taisteluteho. Tiettävästi Suomessa käytettiin Hawkeissa 87-oktaanista lentobensiiniä.
Suomeen ostetut koneet oli alkujaan aseistettu neljällä tai kuudella 7,5 mm konekiväärillä, mutta Valtion lentokonetehdas korvasi vuosina 1942–1943 runkokonekiväärit yhdellä tai kahdella 12,7 mm Colt-konekiväärillä ja asensi kumpaankin siipeen kaksi 7,7 mm Browning konekivääriä. Joihinkin koneisiin asennettiin myös neuvostoliittolaisia 12,7 mm Berezin UB -sotasaaliskonekivääreitä tai Colt-konekiväärin pohjalta Suomessa kehitettyjä LKk/42-konekiväärejä. Koneisiin asennettiintähtäimeksi saksalainen Revi 3D- tai C/12D -heijastintähtäin tai niiden Vaisalan Suomessa valmistama kopio.
Pommiripustimet ja valopommisäiliöt poistettiin tarpeettomina. Joulukuussa 1943 määrättiin istuinpanssarit poistettaviksi, koska jopa 7,7 mm luodit läheltä ammuttuna läpäisivät ne.
Hawk oli ketterä ja helppo lennettävä. Suorituskyky, joka alun perinkään ei ollut täyttänyt spesifikaatioarvoja, ei kuitenkaan ollut riittävä rintamahävittäjälle edes jatkosodan alussa. Koneiden kulumisen myötä suorituskyky heikkeni lisää. Kesäkuussa 1943 määrättiin Hawk-hävittäjiin kunnostetut Twin Wasp -moottorit.
Kaikkiaan Hawkeja oli käytössä 44 kappaletta viittä eri alatyyppiä:
- 6 kpl A-1 (R-1830 SC-G Twin Wasp -moottori ja 4 kpl 7,5 mm konekivääriä)
- 9 kpl A-2 (R-1830 SC3-G Twin Wasp ja 6 kpl 7,5 mm konekivääriä)
- 9 kpl A-3 (R-1830 S1C3-G ja 6 kpl 7,5 mm konekivääriä)
- 7 kpl A-4 (R-1820 G205A Cyclone ja 4 kpl 7,5 mm konekivääriä) ja
- 13 kpl A-6 (R-1830 SC3-G Twin Wasp ja 4 kpl 7,9 mm kk).
Curtiss Hawkit luovutettiin ensin Lentolaivueille 12 ja 14, jotka kuitenkin jo heinäkuussa 1941 joutuivat luovuttamaan koneensa Lentolaivue 32:lle, joka toimi jatkosodan alussa Utissa ja Lappeenrannassa, myöhemmin Suulajärvellä ja Nummelassa sekä toukokuusta 1942 kesään 1944 saakka Nurmoilassa Aunuksen kannaksella. Koneilla saatiin 190 ilmavoittoa omien menetysten ollessa sotatoimissa 14 konetta ja yhdeksän ohjaajaa. Sodan jälkeen koneita käyttivät Hävittäjälentolaivue 11 ja 13 sekä Ilmasotakoulu. Viimeisen lennon Curtiss Hawk lensi Suomen ilmavoimissa 30. elokuuta 1948. Kaikki sodasta ja onnettomuuksista säästyneet koneet romutettiin.
- 1-paikkainen hävittäjä
- kokometallinen alataso
- voimalaite 1 065 hv Pratt and Whitney R-1830-SC-G Twin Wasp tähtimoottori
- kärkiväli 11,37 m
- pituus 8,79 m
- korkeus 3,7 m
- tyhjäpaino 2 266 kg
- suurin lentopaino 2 680 kg
- huippunopeus 440 km/h 3 000 metrissä
- huippunopeus 415 km/h pinnassa
- matkanopeus 400 km/h 3 000 metrissä
- matkanopeus 350 km/h pinnassa
- lakikorkeus 8 000 m
- lentomatka 1 100 km
- rungossa 1-2 kpl 12,7 mm Colt, Berezina tai LKK/42 -konekivääriä
- siivissä 2-4 kpl 7,7 mm tai 7,9 mm konekivääriä
Viimeksi muokattu: