Ikarus
Respected Leader
Eikö MG 131 ole 13x64B patruunaa ampuva ase eikä 12,7mm.
13 millinenhän se.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eikö MG 131 ole 13x64B patruunaa ampuva ase eikä 12,7mm.
Ilmailu on oikealla asenteella hieno ja turvallinen harrastus, lensipä sitten millä vehkeellä tahansa.
Miksi tuon aikakauden moottoreissa suosittiin suurta määrää sylintereitä yksittäisten sylinterien tilavuuden kasvattamisen sijaan? Tuotannon tehokkuuden kannalta nelisylinterinen moottori tuntuisi 12+ sylinterisiä järkevämmältä. Olisi vähemmän pieniä nippeleitä koneistusta ja kokoonpanoa kuormittamassa.
En tiedä oletteko juutubin videoita selatessa jo törmänneet tähän helmeen ?
Viime elokuussa kuvattu pätkä Suomi-Hurricanesta ja Bilteman omistamasta Spitistä Kristianstadin näytöksessä Ruotsissa. Ohjaamokuvaa mm. Hurricanen lentämisestä. Sääli, ettei tuo HC-456 sitten jäänyt Suomeen, vaan päätyi ulkomaille omistajan myytyä koneen eteenpäin.
Sääli, ettei tuo HC-456 sitten jäänyt Suomeen, vaan päätyi ulkomaille omistajan myytyä koneen eteenpäin.
Onko Hurricanessa laippapyörä oikealla puolella?
On, tosin se ei ole pyörä vaan vipu. Sama vipu hoitaa myös telineen.
Tämähän oli koko ajan tarkoitus ja Phil kasaa myöhemmin toisen Hurricanen, jonka on tarkoitus jäädä Suomen väreihin ja toivottavasti myös Suomeen.
Mahdollista, ei ole vaan minun korviini kantautunut. Joka tapauksessa alkuperäinen suunnitelma oli rahoittaa ensimmäisellä Hurricanella toisen rakentamista.
P.7 ja P.11 olivat lokinsiipisiä ylätasoja. P.11 oli tehokkaammalla Bristol Mercury tähtimoottorilla varustettu ja pystyi 5500 metrissä nopeuteen 390 km/h. Siipikuormitus P.11 :ssa oli 100kg/m2. Nousukyky oli 743 metriä minuutissa ja aseistuksena kaksi 7,7 mm KM Wz.33-konekivääriä. Kolmasosassa P.11-koneista oli sodan syttyessä toinen konekivääripari siivissä. Radio puuttui pääosasta koneista ja tämä oli merkittävä puute.
Puolaiskoneita vastassa olivat Bf 109:n versiot C,D ja E. Myös Bf 110.
Sodan ensimmäinen hävittäjätaistelu käytiin syyskuun 1. päivä. Hävittäjäprikaatin P.11 C:t ja P:7:t kohtasivat Heinkell-pommittajia, jotka olivat matkalla pommittamaan puolalaisten kotikenttää Okecieta. Suojana olleet I(Z) LG 1:n Bf 110:t reagoivat hitaasti, mutta pudottivat lopulta kaksi P.7:ää, vaikka heidän komentajansa Walter Grabmann haavoittui. Grabmann oli Espanjan veteraani. Tämä ei ollut lupaava alku raskashävittäjille.
Oikea taktiikka kevyen siipikuormituksen omaavia puolaishävittäjiä vastaan oli syöksy ja ylösveto tai nopeat sivallukset. Kaartotaistelu niiden kanssa oli kaikkea muuta kuin järkevää. Vaikka puolaislentäjät olivat teknisesti alakynnessä, oli kokonaan toinen asia aliarvioida ohjaamossa istuvan lentäjän taidot ja vielä pahempi virhe taistella heidän ehdoillaan. Tämän oppirahan joutuivat Bf 110-raskashävittäjälentäjät maksamaan.
Puolalaishävittäjien olisi ollut vaikea torjua saksalaispommittajia, elleivät ne olisi olleet erinomaisessa asemassa hyökkäykkäyksen alussa. P. 7 ja P.11 pystyivät kaartamaan vastustajaa tiukemmin, mutta niiden huono suorituskyky ei suonut mahdollisuutta pakottaa vastustajaa taisteluun, eikä antanut puolalaislentäjille mahdollisuutta irtaantua taistelusta, paitsi jos saksalaiset niin halusivat.
https://fi.wikipedia.org/wiki/PZL_P.11
Erilaisia vastauksia on tullutkin, mutta lisään vielä yhden näkökulman. Aerodynamiikan. Neljällä sylinterillä moottori olisi melkoinen paksu kohlo verrattuna siihen, että sylinterit on pitkissä riveissä tai sitten tiiviinä kehänä ympyrän muodossa. V-moottorissa esim. ylimääräinen pituus ei lisää ilmanvastusta, vaikka tuokin luonnollisesti vääntö ja hitausmomentteja lisää kuvioon.
Sanoisin että aika moni varmaan tänäkin päivänä olettaa, että Luftwaffe onnistui murskaamaan Puolan ilmavoimat jo sodan parina ensimmäisenä päivänä joko pommittamalla ne kentille, tai ampumalla vanhentuneet puolalaishävittäjät leikiten alas moderneilla Mersuilla. Puolalaislentäjät taistelivat olosuhteet huomioiden urhoollisesti ja saivat ilmavoittojakin roppakaupalla.