Myöskään syöksykierteen oikaisu ei ollut mersulla kuulemma enää kuolevaisen hommaa.
En ole missään törmännyt tietoon, että syöksykierteen oikaisussa mersulla olisi ollut mitään erikoista. Onko sinulla
@Vonka tästä toisenlaista tietoa?
Helmikuussa 1936 Rechlinissä lentokoneissa olivat vastakkain Bf 109 V2 ja Heinkell 112 V2, molemmissa nokalla Jumo 210.
109:n lentäjä Hermann Wurster teki 21 kierrettä vasenpaan ja 17-kertainen oikealle. Mersulla ei ollut taipumusta mennä syöksykierteestä vaaralliseen oikeamattomaan lattakierteeseen, kuten esim. Aeracobralla oli. Ja Heinkell 112:lla.
Heinkell 112 joutui seuraavassa kuussa syöksykierteestä lattakierteeseen Travemundessa ja tuhoutui, -Gerhard Nitschke pelastautui laskuvarjolla.
Syöksykierrehän oikaistaan keskittämällä sauva, kierteen vastakkainen jalka painetaan täysin pohjaan. Tehot vedetään tyhjäkäynnille. Kun pyöriminen loppuu, keskitetään myös jalkaohjaimet ja varovainen oikaisuveto sauvasta. Varovainen sen vuoksi, että nopeutta on ehtinyt syöksyssä kertyä, ei revitä siipiä irti eikä vedetä oikaisussa läpi uuteen sakkaukseen.
Olen lentänyt erääseen koulutukseen liittyen syöksykierteen oikaisua C-172:lla. Se ei meinannut siihen millään mennä, meni lopulta väkisin runttaamalla täydestä sakkauksesta, ohjaimet ristiin, esim. vasen jalka pohjaan ratti oikealle, sitten muljahtaa. Meno on vinhaa. G-tä arviolta 2 voi olla vähän ylikin, kone pyörii 360 astetta muutamassa sekunnissa.
Oikaisuun menee tuolla koneella 1000 jalkaa eli 300 metriä. Jos laskukierroskorkeudessa onnistuu tupeloimaan koneen kierteeseen, se ei ehdi oieta. Ehtii siinä pikaisesti kertoa radiolla vaikka vaimolle ja lapsille terveisiä. Jos on nopea.
Lattakierre oikeaa, sikäli kun oikeaa, samoilla toimilla kuin syöksykierre. Jos kone ei lähde lattakierteestä, työnnetään lisäksi sauva täysin eteen. Jos ei vieläkään niin
lämä tiskiin, tehoilla yritetään vedättää kone pois kierteestä. Nyt ollaan jo todella pahoissa vaikeuksissa.. Kaikki konetyypit eivät oikene lattakierteestä ja sitä on totisesti syytä välttää. ( Jos on kaksipaikkainen kone, vänkäriltä laukaistaan vyöt irti, että saadaan painopistettä eteen, se auttaa lattakierteen oikaisussa. Ehkäpä tämä kumminkin on se vihoviimeinen keino
) Jo ennen tätä on kumminkin pelastusvarjollisessa koneessa vetäisty punaisesta kahvasta ja leijutaan turvallisesti maankamaralle. Nykyaikaisissa ultrissa paukkuvarjo on käytännössä jo vakiovaruste.
Jos saisin päättää, minkä koneen ottaisin vuonna 1943, jos pitäisi sotia, se olisi silti Me Bf109 Gustav, vaikkapa G6.
Mersu on toisen maailmansodan potkurihävittäjien suosikkikone myös minulle. Jos voittaisin lotossa tai jonkun muun satumaisen onnenpotkun vuoksi pääsisin kokeilemaan oikeaa warbirdiä, ehdoton ykkönen tuolla listalla olisi minullakin Bf 109.