Tarinaa Fw 190:stä.
Enpä ollutkaan aikaisemmin tajunnut, että "pitkänokka" ei ollutkaan radiaali.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tarinaa Fw 190:stä.
Varmasti aivan mahdotonta erottaa niitä taistelussa. Kyllä nuo niin saman näköisiä ovat. Kauniita koineita, kummatkin.
Nakajima KI-43, Oscar
Hayabusa, ensimmäinen tuotantoversio Ki-43-Ia, 14-syl. 980 hp Ha-25 Type 99- tähtimoottori, yksinopeuksinen turboahdin. Nopeasti kiintelapaisen potkurin tilallalle asennettiin säädettävä kaksilapainen metallipotkuri. Siipien kärkiväli 11.43 metriä ja siiven ala 22 m2. Aseistus 7.7 mm type 89 kk 2* koneen nokassa. Kun uudet 12,7 mm Ho-103 kk:t tulivat saataville, toinen 7.7 mm kk korvattiin 12,7 mm:n kk:lla.
Kun Tyynenmeren taistelut alkoivat joulukuussa 1941, joukoille oli ehditty jakaa vain 40 konetta. Varhaisten Hayabusien siipisalkojen heikkous saatiin vain osittain korjattua, siipi saattoi murtua oikaistessa nopeasta syöksystä. Ki-43-I-mallia rakennettiin 716 kappaletta.
Liittoutuneet sekoittivat alussa varsin samannnäköiset Hayabusan ja Zeron.
KI-43-II viisi ensimmäistä protyyppiä toimitettiin helmikuussa 1942.
Tästä myöhemin lisää.
Varmasti aivan mahdotonta erottaa niitä taistelussa. Kyllä nuo niin saman näköisiä ovat. Kauniita koineita, kummatkin.
OT:n uhallakin, Raikulipojat lennossa -sarja, kolkuttaako kenenkään muistia? Kovaa kamaa 80-luvulla, vaikkei ne oikeita Zeroja olleetkaan.
Olikos se englanniksi sama sarja kuin "Black Sheeps"?
Hankin itselleni dvd:nä tämän sarjan. Olen niitä myös tunnelmoinut tovin jos toisenkin.Itse olin myös pikkupoikana varsinainen fani, ja tietysti ilmoitin että tämä junnu menee isona USMC palvelukseen. Pisteenä ii:n päällä oli se että rääkkäsin vanhempiani haluamalla samanlaisen koiran
Aivan loisto sarja kerrassaan, katsoin sen taas kerran tuossa talvella.
Sinä suurin piirtein ikätoverina, kuuntele tuo biisi ja tunnelmoi!
Juuri sama. Teki kyllä nuoreen poikaan suureen vaikutuksen. Ettei jopa ollut maanpuolustushenkeä luomassa, ainakin kiinnostusta sotahistoriaan. Noihin aikoihin olin
hylännyt unelmani autonkorjaajan ammatista (Aku Ankan propagandaa) ja minusta piti tulla lentäjä...
Sinä suurin piirtein ikätoverina, kuuntele tuo biisi ja tunnelmoi!
Juuri sama. Teki kyllä nuoreen poikaan suureen vaikutuksen. Ettei jopa ollut maanpuolustushenkeä luomassa, ainakin kiinnostusta sotahistoriaan. Noihin aikoihin olin
hylännyt unelmani autonkorjaajan ammatista (Aku Ankan propagandaa) ja minusta piti tulla lentäjä...
Harrasteilmailun ihmistyypit
Harrasteilmailu vetää puoleensa outoja ihmisiä, ja ruukinmatruuna on outo ihminen. Mutta millaisia? Kas tässäpä lyhyt esittely harrasteilmailun stereotyypeistä.
Moottorilentäjät: Tämän ryhmän tunnusomaiset edustajat ovat tyypillisesti joko viidenkympin villitystä tai kuudenkympin kullitusta kärsivät upporikkaat porhot tai sitten todella hardcore-ilmailunörtit. Olennaista on, että on a) rahaa ja b) rahaa. Toinen moottorilentäjien ryhmä koostuu entisistä tai nykyisistä ammattilentäjistä tai sellaiseksi haluavista, tai sitten Ilmavoimien henkilöstöstä.
Purjelentäjät: Ne ihmiset, joilla on liikaa tolkkua laskuvarjohyppääjiksi mutta liian vähän lentääkseen mopua; tai sitten ne, kenellä on liian vähän a) ikää tai b) fyrkkaa moottorilentoon. Purjelento vaatii tiettyä reikäpäisyyttä, sillä kuka kaheli haluaa lentää ilman voimanlähdettä termiikkien armoilla - tietäen, että on vain yksi mahdollisuus laskeutua [jonka on parasta onnistua kerralla] eikä mahdollisuutta läpäriin ja uuteen ylösvetoon ole - ja se laskeutuminen tuntuu kuin vetäisi kottikärryillä 100 km/h ?
Moottoripurjelentäjät: Ne ihmiset, jotka eivät osaa päättää, lentääkö purjekoneella vai moottorilla. Mopussa yhdistyvät moottorilennon määräykset, byrokratia ja rahanmeno purjekoneen hitauteen ja laiskaan liikehdintään.
Ultrakevytlentäjät: Pääsääntöisesti niitä, joilla ei ole varaa täyteen moottorizettiin tai niitä, jotka haluavat Ressun tavoin olla ensimmäisen maailmansodan hävittäjä-ässiä ja lentää jollain ensimmäisen maailmansodan kangaspuiden replikalla. Ultrakevyellä himmelillä lentäminen on suunnilleen yhtä hengelle hupaa puuhaa kuin purjelentokin, mutta purjekoneessa on parempi liitosuhde.
Experimental-lentäjät: Näissä piloteissa yhdistyvät nörttien älykkyys, purjelentäjien reikäpäisyys ja moottorilentäjien lompakko. Experimental-koneista ei ikinä tiedä, kestävätkö ne platalta ilmaan asti, ilmasta kynnykselle ja kynnykseltä takaisin platalle vai ei. Ja rahaa palaa.
Laskuvarjohyppäjät: Niitä ihmisiä, jotka ilman ilmailua olisivat joko narkomaaneja tai vuorikiipeilijöitä. Miksi kukaan haluaa hypätä ulos täysin toimintakuntoisesta lentokoneesta? No koska joku oli jättänyt oven auki. Toisin kuin ilmailussa yleensä, dropzonella ei haise raha eikä testosteroni. Siellä haisee adrenaliini. Tyypillisesti heillä on kolmen tuuman reikä päässä muttei yhtään ehjää niveltä kropassaan.
Varjolentäjät: Jos mopulentäjät ovat jotain moottori- ja purjelentäjän välillä, niin varjolentäjät ovat sitten laskuvarjohyppääjän ja ultrakevytlentäjän väliltä. Tämä on eräänlainen ilmailun James Bond -laji. Nörtteily yhdistyy rämäpäisyyteen tässä lajissa.
Riippuliitäjät: Ah, taas näitä välimuotoja ja tällä kertaa purjelennon ja laskuvarjohypyn välillä. Tai niin, että riippuliito alkaa kyllä purjelentona, mutta sillä on suuri riski muuttua laskuvarjohypyksi jossakin kohden matkaa. Tässä lajissa on iso riski tehdä niin kova lasku ettei ole tosikaan.
Ilmapalloilijat: Hiukan eksentrisiä herrasmiehiä, jotka tykkäävät yhdistää seikkailun ilmailuun. Kuumailmapallolla kun lentäminen on aina seikkailua - siinä kun ollaan täysin säiden armoilla eikä ikinä voida tietää, että mihin laskeudutaan ja miten.
Lennokkiharrastajat: Nörttejä, joilla ei ole a) rahaa b) ikää c) rohkeutta d) terveyttä siirtyä itse sauvan taakse. Tai sitten niitä, jotka haluaisivat lentää Mustangia, mutta kun P-51:kkösiä ei ole Suomessa ensimmäistäkään ja ainoa tapa lentää warbirdiä on tehdä se skaalassa 1:4.
Ruukinmatruuna luokittelee lentoharrastajia.
http://takkirauta.blogspot.fi/2015/07/harrasteilmailun-ihmistyypit.html
OT: Tiedän, mutta muistan penskana katselleeni ihmeissäni elokuvan "The Final Countdown" vuodelta 1980. Juoneltaan elokuva on täyttä kuraa. Moderni tukialus USS Nimitz mystisesti palaa takaisin ajassa joulukuuhun 1941 juuri ennen japsien Pearl Harborin hyökkäystä. Aluksen komentaja joutuu sitten pähkäilemään käyttääkö moderneja F-14 Tomcat -hävittäjiä vaiko ei. Joka tapauksessa ihan viihdyttävää aivot narikkaan viihdykettä ilmailuharrastajille. PS: Zerot taitavat olla modattuja T-6 Texaneja.
Tuoretta ohjaamokuvaa Mersulla lentämisestä.
Bf 109 G-4 Biggin Hillin näytöksessä Englannissa. Kunpa vaan edes kerran Suomessa nähtäisiin vielä kerran toisen maailmansodan Mersu lentonäytöksessä...
Onko myös Daimler-Benzin kone? Ilmailumuseossa on näytillä ehjä, ja saksalaiset yrittivät sitä takavuosina polvillaan ostaa, mutta museo ei myynyt. Minusta olisivat voineet, koska saksalaiset olisivat antaneet samanlaisen, mutta rikkinäisen tilalle. Väliäkö sillä, toimiiko se vai ei, kun se vain nököttää lavetin päällä esillä.
Runkoja on helpompi löytää kuin ehjää moottoria.
Vantaalla Suomen ilmailumuseolla on ainakin yksi täysin hapettunut DB-motti.
Finnairin eläkkeellä oleva lentäjä (aktiivina Virtuaalilentäjäyhdistyksessä) väitti keväällä käydessäni, että moottori olisi puhdistettu ja että periaatteessa heidän näkemyksensä on, että se on toimiva. Tuossa se on pukilla.
Niin ja yksi täysin ehjä Daimler-Benz -moottori lepää Utin Mersun, eli MT-452:n nokalla.
MUTTA, yhtäkään enemmän tai vähemmän lentokunnossa olevaa Mersun moottoria ei tässä maassa olla valmiita luovuttamaan muille. Muistelen, että mm. ruotsalainen ilmailuguru Mikael Carson on jo lupaillut kautta rantain suorittaa ilmavoimien 100-vuotispäivänä 6.3.1918 lennon Uumajasta Vaasaan Thulin typ D. -koneella vastineeksi aidosta Mersun moottorista.