WW2 Hävittäjät

Olisi kiva tietää mitä suomen herrojen päässä liikkui, kun he yrittivät hommatta saksatta DB 605 valmistuslisenssiä?

Sillä kun lukee konepistooli M/44 (PPS-42 kopio) historiaa.
Valtio ei pystynyt toimittamaan raaka aineita aseen valmistamiseen.
Myös konepistoolin lippaiden valmistus takkuili koska suomesta ei ollut saatavilla sopivaa levyä niiden valmistukseen.
Raaka-aine oli tuotava ruotsista.

Miten valtio jonka resurssit eivät kunnolla riitä edes konepistoolin valmistamiseen, riittävissä määrin.
Haaveille valmistavansa moottoria joka on alansa huippua.
Onneksi DB 605 lisenssiä ei ikinä saatu, sillä se olisi vain aiheuttanut resurssien tuhlausta.

Tämä moottori ei olisi kerinyt valmistua kuin 30 vuotiseensotaan
DB 605-SF
24216_0.jpg
 
Pankaa se pullo pois
 
Tehtiinhän Suomessa kyllä Mercuryitäkin lisenssillä. Tosin ei vissiin tehty omin päin ihan alusta asti vaan joistain aihioista tms?
 
Kun olen pois lähdekirjaston ääreltä ja etsintätoimet eivät auta, niin kysymys viisaammille propellihattupuolelta: Pohdittiinko Suomessa koskaan Fokket D.XXI:n upgreidaamista Mörkö-Moranen tapaan? Sisäänvedettävien laskutelineiden asentaminen ja aseistuksen uudelleenjärjestelyhän oli aikanaan suunnitelmissa, mutta entäpä moottorivaihdos Klimov M-105:n Vai olisivatko rungon ja siipien rajat tulleet vastaan?

Entäpä Curtiss? Olisiko Suomessa voitu kehitellä oma "Tomahawk" vaihtamalla Klimov M-105 koneeseen? Näitähän olisi voitu hankkia Saksasta lisääkin.
 
Olisi kyllä ollut komiata, jos olisi saatu tilattua jenkeistä Talvisotaan Curtiss Hawkeja. Pätevä peli ja tuli palveluskäyttöön 1938.
 
Kun olen pois lähdekirjaston ääreltä ja etsintätoimet eivät auta, niin kysymys viisaammille propellihattupuolelta: Pohdittiinko Suomessa koskaan Fokket D.XXI:n upgreidaamista Mörkö-Moranen tapaan? Sisäänvedettävien laskutelineiden asentaminen ja aseistuksen uudelleenjärjestelyhän oli aikanaan suunnitelmissa, mutta entäpä moottorivaihdos Klimov M-105:n Vai olisivatko rungon ja siipien rajat tulleet vastaan?

Fokker oli aika pieni kone: mm. siipipinta-ala 16 neliötä vs. Fiatin 18 ja CU:n 22 neliötä. Olisi voinut noussa siipikuormitus turhan suureksi. Pyryyn VL kyllä suunnitteli rivimoottorimuunnoksen mutta ei ollut siitä itsekään kovin innoissaan.
Morane oli hyvä ehdokas moottorivaihtoon koska Klimov oli sukua Moranen vanhalle moottorille ja koneita oli ilmavoimilla paljon.
 
Fokker oli aika pieni kone: mm. siipipinta-ala 16 neliötä vs. Fiatin 18 ja CU:n 22 neliötä. Olisi voinut noussa siipikuormitus turhan suureksi. Pyryyn VL kyllä suunnitteli rivimoottorimuunnoksen mutta ei ollut siitä itsekään kovin innoissaan.
Morane oli hyvä ehdokas moottorivaihtoon koska Klimov oli sukua Moranen vanhalle moottorille ja koneita oli ilmavoimilla paljon.
Kyllähän Hollannissa mietittiin sielläkin Fokkerien upgradea mm. V12lla - joko Merlinillä tai Mersulla (project 151 & 152), mutta näitä ei koskaan ehditty rakentamaan ennen Saksan hyökkäystä ja miehitystä. Näissä olisi mitä ilmeisimmin ollut uudet siivet ja sisäänvedettävät laskutelineet, joten Suomen resursseilla kehitystyö olisi ollut liian raskasta toteuttaa saatavilla olevilla resursseilla.
 
Fokkereitahan tehtiin Suomessa myös Pratt&Whitney Waspilla alkuperäisen Bristol Mercuryn sijaan. Muunnos ei muistaakseni ollut kovin suosittu, suorituskyky korkealla kärsi vaikka huippunopeus matalalla kasvoi rahtusen. Mercuryt taidettiin haluta Blenheimeihin?
 
Montako WW2 aikaista hävittäjää tarvittaisiin korvaamaan f18 nykyinen kyky? Tilannekuvasta asti. Luku lienee jopa nelinumeroinen?
 
Kun olen pois lähdekirjaston ääreltä ja etsintätoimet eivät auta, niin kysymys viisaammille propellihattupuolelta: Pohdittiinko Suomessa koskaan Fokket D.XXI:n upgreidaamista Mörkö-Moranen tapaan? Sisäänvedettävien laskutelineiden asentaminen ja aseistuksen uudelleenjärjestelyhän oli aikanaan suunnitelmissa, mutta entäpä moottorivaihdos Klimov M-105:n Vai olisivatko rungon ja siipien rajat tulleet vastaan?

Tietääkseni ei pohdittu, ainakaan niin vakavasti, että siitä olisi merkintöjä jäänyt. Moranen päivitys oli helppo keissi koska kone oli selkeästi alitehoinen (tehot samaa luokkaa Fokkerin kanssa, massaa satoja kiloja enemmän), moottori jo ennestään ongelmallinen ja kuten edellä sanottua, M-105 sukua Hispano-Suizalle. Kokonaan toiseen moottorityyppiin vaihtaminen on isompi jumppa ja tähtimoottorin ja rivimoottorin välillä vaihtaminen yleensä vielä isompi. Ja ennen kaikkea Fokker oli sellaisenaan kohtalaisen tasapainoinen paketti ja tehokkaamman moottorin hyödyt vanhalla rungolla tuskin olisivat olleet niin selkeät, vaan olisi vaadittu isompia muutoksia rakenteeseen ja aseistukseen. Hyöty/kustannussuhde olisi siis jäänyt huonommaksi.
 
Tähti- ja rivimoottorin välillä vaihtaminen on kieltämättä työ, mutta näin kyllä tehtiin vaikkapa sellaisten koneiden kanssa kuin Curtiss Hawk, Fw 190 ja Ju 88.

Jotta Fokker olisi ollut enää taisteluarvoinen hävittäjä sodan loppupuolella, siitä olisi pitänyt vaihtaa jo kaikki osat eikä lopputulos olisi siltikään ollut edes tyydyttävä. Paljon modernimpienkin tyyppien kehittäminen todettiin isossa maailmassa toivottomaksi.
 
Tähti- ja rivimoottorin välillä vaihtaminen on kieltämättä työ, mutta näin kyllä tehtiin vaikkapa sellaisten koneiden kanssa kuin Curtiss Hawk, Fw 190 ja Ju 88.

Kyllä, mutta kyse olikin useimmissa tapauksissa uuden variantin suunnittelusta, ei siitä, että toisen valmistajan vanhoihin rankoihin olisi lähdetty ymppäämään uutta moottoria. Mahdotonta se ei toki ole, mutta parannus saa olla aika huomattava, että se olisi kustannusten arvoista. Fokkerista ei tähän olisi ollut.
 
Fokkereitahan tehtiin Suomessa myös Pratt&Whitney Waspilla alkuperäisen Bristol Mercuryn sijaan. Muunnos ei muistaakseni ollut kovin suosittu, suorituskyky korkealla kärsi vaikka huippunopeus matalalla kasvoi rahtusen. Mercuryt taidettiin haluta Blenheimeihin?

Kyllä, lisäksi Waspi-Fokkereihin lisättiin panssarointi ja polttoainesäiliöiden suojaus ja rakennetta vahvistettiin, tuloksena kone oli paljon painavampi kuin 'Ukko-Mokkeri'. Waspi oli ahdettu matalalle (vai oliko kokonaan ahtamaton) ja tämä entisestään huononsi nousukykyä joka oli lähempänä tyypillistä 1MS kuin 2MS hävittäjää. Koneella kesti todella kauan päästä 5km korkeuteen joten ne laitettiin torjuntahävittäjiksi.

Heinäkuussa 1941 kuuden Waspi-Fokkerin lentue laskeutui Uttiin. Kun niille ei ollut tilaa tavallisella suoja-alueella niin ne parkkeerattiin riviin kentän laidalle. Mekaanikko käänsi potkurit samaan asentoon niin rivistö oli todella kaunis ja valokuvauksellinen.
Seuraavana aamuna kaksi MiGiä rynnäköi Uttiin, huomasi Fokker-rivistön ja tikkasi ne seulaksi. Kaksi konetta syttyi palamaan ja leimusivat soihtuina. Hyökkäyksen jälkeen päivystäjä ryntäsi korsuun missä lentueen komentaja Aulis Bremer oli edelleen unilla.
"Waspit palaa!" huusi päivystäjä hädissään.
"Luojan kiitos" mutisi Bremer, käänsi kylkeä ja jatkoi unia.
 
Kyllä, lisäksi Waspi-Fokkereihin lisättiin panssarointi ja polttoainesäiliöiden suojaus ja rakennetta vahvistettiin, tuloksena kone oli paljon painavampi kuin 'Ukko-Mokkeri'. Waspi oli ahdettu matalalle (vai oliko kokonaan ahtamaton) ja tämä entisestään huononsi nousukykyä joka oli lähempänä tyypillistä 1MS kuin 2MS hävittäjää. Koneella kesti todella kauan päästä 5km korkeuteen joten ne laitettiin torjuntahävittäjiksi.

Heinäkuussa 1941 kuuden Waspi-Fokkerin lentue laskeutui Uttiin. Kun niille ei ollut tilaa tavallisella suoja-alueella niin ne parkkeerattiin riviin kentän laidalle. Mekaanikko käänsi potkurit samaan asentoon niin rivistö oli todella kaunis ja valokuvauksellinen.
Seuraavana aamuna kaksi MiGiä rynnäköi Uttiin, huomasi Fokker-rivistön ja tikkasi ne seulaksi. Kaksi konetta syttyi palamaan ja leimusivat soihtuina. Hyökkäyksen jälkeen päivystäjä ryntäsi korsuun missä lentueen komentaja Aulis Bremer oli edelleen unilla.
"Waspit palaa!" huusi päivystäjä hädissään.
"Luojan kiitos" mutisi Bremer, käänsi kylkeä ja jatkoi unia.
Saikos laivueen komentaja lähdöt tuon jälkeen? Eihän tuota muistaakseni kevyesti otettu esikunnan taholta.
 
Saikos laivueen komentaja lähdöt tuon jälkeen? Eihän tuota muistaakseni kevyesti otettu esikunnan taholta.

Lainaan wikiä (aiempi komentaja oli Erkki Heinilä):

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lentolaivue_32


11. heinäkuuta aamuyöllä kaksi venäläiskonetta hyökkäsi Uttiin tuhoten kaksi ja vaurioittaen neljää Fokker-konetta. 12. heinäkuuta laivueen komentaja vaihtui: uudeksi komentajaksi saapui majuri Olavi Ehrnrooth ja kapteeni Heinilä siirtyi Täydennyslentolaivue 35:n komentajaksi.
 
Jos oikein muistan niin kentältä oli kyllä lähtenyt päivystyskoneet ilmaan kun IV:ltä oli tullut viesti vihollishävittäjistä, mutta Fokkerillahan ei MiGiä kiinni saa. Kentän it sen sijaan oli nukkumassa ja vasta hyökkäyksen lopussa Bofors-miehistö ehti ampumaan kolme laukausta jo poistuvien MiGien perään.
 
Lainaan wikiä (aiempi komentaja oli Erkki Heinilä):

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lentolaivue_32


11. heinäkuuta aamuyöllä kaksi venäläiskonetta hyökkäsi Uttiin tuhoten kaksi ja vaurioittaen neljää Fokker-konetta. 12. heinäkuuta laivueen komentaja vaihtui: uudeksi komentajaksi saapui majuri Olavi Ehrnrooth ja kapteeni Heinilä siirtyi Täydennyslentolaivue 35:n komentajaksi.
Ok, niin olikin, tätä Heinilää muistelin. Onko muistikuvaa hänen urastaan sodan aikana?
 
Ok, niin olikin, tätä Heinilää muistelin. Onko muistikuvaa hänen urastaan sodan aikana?

En ole ihan 100% varma, mutta oletan että vietti jatkosodan lopun toisarvoisissa hommissa. Yleni tosin aina everstiluutnantiksi asti ja jos en ihan väärin muista, niin hänen nimissään on Suomen ilmavoimien viimeinen Bf 109 -lento.

Jos oikein muistan niin kentältä oli kyllä lähtenyt päivystyskoneet ilmaan kun IV:ltä oli tullut viesti vihollishävittäjistä, mutta Fokkerillahan ei MiGiä kiinni saa. Kentän it sen sijaan oli nukkumassa ja vasta hyökkäyksen lopussa Bofors-miehistö ehti ampumaan kolme laukausta jo poistuvien MiGien perään.

Utin ilmatorjunta sai yhden alas. Tätä nykyä osa runkoa on näytillä It-museolla.

https://www.ilmailumuseot.fi/tuotteet.html?id=20825/264572
 
^Tuo ammuttiin alas seuraavana päivänä. Olisiko ollut kyseessä sama lentäjä kuin edellisenä päivänä?
 
Back
Top