WW2 Hävittäjät

@Ikarus
Jos oikein muistan, niin Lipfert sanoi että "länteen ja valtakunnapuolustukseen siirretyillä paloivat siivet aika nopeasti"...
Erich Rudorffer, (käväisi Immolassa osasto Kuhlmeyn mukana) ja Heinz Bär olivat niitä harvoja, jotka pärjäsi idässä sekä lännessä.

Monessakin mielessä legendaarisen maineen omannut Walter Krupinski siirrettiin länteen JG 26:een, olikohan peräti laivueen komentajaksi. Krupinskilla oli jo tuossa vaihessa pitkä sota takana ja mies oli enemmän tai vähemmän loppuun lentänyt, mutta ei hän saanut aikaiseksi lännessä yhtään mitään. Laivue oli suuria tappioita kärsiessään demoralisoitunut, mutta Krupinskia ei kiinnostanut tuossa vaiheessa enää kuin laulu ja lysthinpito, sopiva komentaja siis siihen porukkaan:)

Idässä loistokas Gerhard Barkhorn, lähinnä lunta tupaan lännessä.

Ei Hartmankaan suuria urotekoja länsirintamalla kovista meriiteistään huolimatta pystynyt saavuttamaan.

Lännessä oli kovat kollegat kovilla koneilla ylivoimaisina vastassa.
 
Erich Rudorffer, (käväisi Immolassa osasto Kuhlmeyn mukana) ja Heinz Bär olivat niitä harvoja, jotka pärjäsi idässä sekä lännessä.

Monessakin mielessä legendaarisen maineen omannut Walter Krupinski siirrettiin länteen JG 26:een, olikohan peräti laivueen komentajaksi. Krupinskilla oli jo tuossa vaihessa pitkä sota takana ja mies oli enemmän tai vähemmän loppuun lentänyt, mutta ei hän saanut aikaiseksi lännessä yhtään mitään. Laivue oli suuria tappioita kärsiessään demoralisoitunut, mutta Krupinskia ei kiinnostanut tuossa vaiheessa enää kuin laulu ja lysthinpito, sopiva komentaja siis siihen porukkaan:)

Idässä loistokas Gerhard Barkhorn, lähinnä lunta tupaan lännessä.

Ei Hartmankaan suuria urotekoja länsirintamalla kovista meriiteistään huolimatta pystynyt saavuttamaan.

Lännessä oli kovat kollegat kovilla koneilla ylivoimaisina vastassa.

Sepä se.

Siksi arvostan länsirintaman ässiä yli itärintaman porukkaa.

Vastus oli aivan eri luokkaa molemmin puolin.
 
Blohm & Voss BV 40





Blohm und Voss BV 40
Copyright 2005 by Brandon Cope

Of several armed glider designs undertaken in Germany, the BV 40 progressed the farthest. Six prototypes were tested in the spring of 1944, but the project was cancelled later that summer.

The BV 40 was of fairly conventional layout for a glider. It used a jettisonable wheeled trolley for takeoffs and a semi-retractable belly skid for landings. The cockpit was heavily armored and a pair of 30mm Mk 108 cannons were mounted in the wing roots. The idea was that a single Me 109G would tow one (or possibly two) BV 40’s aloft (one BV 40 could be towed at 344 mph, two at 313 mph). After some 16 minutes, when reaching an altitude of some 27,000 feet, the BV 40’s pilot would release the tow cable and dive on an Allied bomber formation at a twenty degree angle and a speed of some 300 to 400 miles per hour. After making his one and only pass, the pilot would then look for an airfield to put down at, while keeping the glider above it’s nearly 90 mph stall speed.

The supposed advantages to such an aircraft would be the relatively small target the glider would present from the front, the fact that pilot would not require training in a powered aircraft and that, as most of the BV 40 was made of wood, it would require only a minimum of strategic materials.

Subassemblies: Recon Plane chassis +2, Recon Plane Wings +2, one retractable skid +0.
Powertrain: None.
Occupancy: 1 CS Cargo: 4 Body.

Armor
Body: 2/2W
Wings: 2/2W
Cockpit: F +0/30, B +0/20, all other +0/10

Weaponry
2¥30mm Short Aircraft ACs/MK 108 [Body:F] (35 rounds each)*
* Fire linked.

Equipment
Body: Medium radio receiver and transmitter, navigation instruments.

Statistics
Size: 26’¥19’¥5’
Payload: 0.39 tons
Lwt.: 1.05 tons
Volume: 96
Maint.: 99 hours.
Price: $4,100.

HT: 8.
HPs: 30 Body, 50 each Wing, 12 Skid.

aSpeed: 559
aAccel: 0
aDecel: 34
aMR: 8.5
aSR: 1
Stall speed 87.
Glide Ratio 5:1.

Design Notes
The historical stall speed has been used (design stall speed was 67 mph), as well as the actual wing area (94 square feet). Body HP, cost and weight were doubled.

The top glide speed (197 mph) from the formula in VExi is not close to the historical projected top dive speed of 559 mph.

Although the front part of the glider was metal, the rest was wooden and so armor was bought as wooden for the chassis and wings.

Variants
Aside from some different armaments, all the prototypes were generally the same. Initially, only one cannon was installed; an aerial mine, basically a small bomb on a long wire, was trailed behind the BV 40, which a bomber would hopefully hit, dragging the bomb into the wing or body.
__________________


bv403.jpg

bv40.jpg

bv401.jpg

bv402.jpg

bv40_drei.gif



Baureihen: A,V
Typ:Verwendungszweck:
BV 40Gleitjäger
Werte am Beispiel von:
BV 40
Länge:5,70 m
Sannweite:7,90 m
Höhe:1,63 m
Besatzung:1
Vmax:900 km/h
Bewaffnung:2 x MK108

Dreiseitenansicht BV 40 V1




Blohm_Voss_BV_40-04.jpg

Blohm_Voss_BV_40-28.jpg
Blohm_Voss_BV_40-08.jpg


Varoitus.
Sivu on venäläinen.

Sisältää kattavan artikkelin koneetta.
Sekä kuvia rakenteesta,



Varoitus.
Sivu on venäläinen.
 
Herää kysymys. Miten Wind, Juutilainen ja muut pilven veikot olisi pärjännyt muita kuin venäläisiä vastaan? Esim juurikin brittejä?

Hatusta vetämällä olisivat pärjänneet hyvin. Erinomainen lentäjäkoulutushan oli kaikilla taustana.

Mutta pudotusmäärät olisivat ehken jääneet puoleen, jo mahdollisten maalien vähyyden takia.
 
Hatusta vetämällä olisivat pärjänneet hyvin. Erinomainen lentäjäkoulutushan oli kaikilla taustana.

Mutta pudotusmäärät olisivat ehken jääneet puoleen, jo mahdollisten maalien vähyyden takia.
Samaa mieltä, tekijämies on aina tekijämies. Mikäli käytössä olisi ollut koko ajan moderni konekanta niin pudotusmäärät Suomen rintamilla olisivat olleet selkeästi kovempia.
 
Samaa mieltä, tekijämies on aina tekijämies. Mikäli käytössä olisi ollut koko ajan moderni konekanta niin pudotusmäärät Suomen rintamilla olisivat olleet selkeästi kovempia.

Suomalaisilla on aina ulkomailla myötäsyntyinen tarve pärjätä hyvin. Olen sen itsestänikin huomannut...ja kun 90%, poisluettuna örveltäjät ovat saman (olkoon se sitten ylemmyyden tai alemmuuden kokemista) tyylisiä, niin suomalaisilla on aina ollut ulkomailla kova maine.

Kun on vaan hyvä niin ei sitä asennetta pahemmin tarvitte treenata ;)

Mutta kun pitäisi sanoa jotain ketjuun kuuluvaa, niin saksalaisilla oli ihmettelemistä kun suomalaiset tulivat hakemaan ensimmäisiä Mersuja. Kaikkihan siinä sakissa olivat kokeneita hävittäjälentäjiä, aikana jolloin Saksan oma pilottikanta alkoi sulaa pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä, tekijämies on aina tekijämies. Mikäli käytössä olisi ollut koko ajan moderni konekanta niin pudotusmäärät Suomen rintamilla olisivat olleet selkeästi kovempia.
Jos alla olisi ollut koko ajan uusinta mallia oleva Mersu ja vastassa venäläiset, olisivat parhaat suomalaiset päässeet yli kahdensadan pudotuksen. Illu
& kumppanit.

Samalla kalustolla länsiliittoutuneiden lentäjiä ja ilmaylivoimaa vastaan sata olisi ollut parhaallakin todella tiukassa.

Lännessä paras saksalainen pääsi vähän yli 150: n pudotuksen ja kyseessä oli todellinen virtuoosi Mersun ohjaamossa, Marseille. Luultavasti ohjaus- ja ampumataidoiltaan ylittämätön.
 
Viimeksi muokattu:
Jos alla olisi ollut koko ajan uusinta mallia oleva Mersu ja vastassa venäläiset, olisivat parhaat suomalaiset päässeet yli kahdensadan pudotuksen. Illu
& kumppanit.

Samalla kalustolla länsiliittoutuneiden lentäjiä ja ilmaylivoimaa vastaan sata olisi ollut parhaallakin todella tiukassa.

Lännessä paras saksalainen pääsi vähän yli 150: n pudotuksen ja kyseessä oli todellinen virtuoosi Mersun ohjaamossa, Marseille. Luultavasti ohjaus- ja ampumataidoiltaan ylittämätön.

Ei ollut turha jätkä tämäkään:

https://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Priller
 
Jos alla olisi ollut koko ajan uusinta mallia oleva Mersu ja vastassa venäläiset, olisivat parhaat suomalaiset päässeet yli kahdensadan pudotuksen. Illu
& kumppanit.

Samalla kalustolla länsiliittoutuneiden lentäjiä ja ilmaylivoimaa vastaan sata olisi ollut parhaallakin todella tiukassa.

Lännessä paras saksalainen pääsi vähän yli 150: n pudotuksen ja kyseessä oli todellinen virtuoosi Mersun ohjaamossa, Marseille. Luultavasti ohjaus- ja ampumataidoiltaan ylittämätön.
Täytyy muistaa että lännessä Luftwaffe oli lähes koko olemassaolonsa aikana määrällisesti alakynnessä, varsinkin silloin kun Amerikkalaiset olivat jo vastassa. Mielestäni kuvaavaa on että Brittien paras ässä kykeni vain 38 pudotukseen ja jenkkien 28 pudotukseen länsirintamalla.

Saksan huippupilotit hakevat varmasti edelleen vertaistaan, mutta se mikä teki Saksalaisista huippuja oli heidän suurimpia heikkouksia ilmasodassa - laajamittaisen ja tehokkaan pilottituotannon puute, jonka vuoksi taistelulentoja tuli olemassaoleville piloteille ihan satumaisia määriä!
 
Priller ei ollut mikään hongankolistaja, mutta suuri persoona ja hävittäjäjohtaja. Hän oli ainoa, jolla oli taito sekä uskallus lepyttää raivoava Göring. Ylipäälliköllä oli negatiivistäkin asiaa hävittäjäjohtajilleen sodan edetessä ja Luftwaffen hävittäjälennoston ollessa ilmaylivoiman alla suurissa vaikeuksissa sekä kyvytön vastaamaan.


Viimeinen sotalento operaatio Bodenplattessa, jossa onnistui eksymään sumussa.

On myös epäilty, että tietoisesti vältteli pahoja paikkoja sodan loppu puolella. Mitäpä turhaan tapattamaan itseään hävityssä kahinassa, selväähän se oli jokaiselle viimeistään -44 lopussa. Prillerille, joka oli lännessä JG 26:n komentaja, tämä tosiasia valkeni luullakseni jo aikaisemmin.
 
Priller ei ollut mikään hongankolistaja, mutta suuri persoona ja hävittäjäjohtaja. Hän oli ainoa, jolla oli taito sekä uskallus lepyttää raivoava Göring. Ylipäälliköllä oli negatiivistäkin asiaa hävittäjäjohtajilleen sodan edetessä ja Luftwaffen hävittäjälennoston ollessa ilmaylivoiman alla suurissa vaikeuksissa sekä kyvytön vastaamaan.

Viimeinen sotalento operaatio Bodenplattessa, jossa onnistui eksymään sumussa.

On myös epäilty, että tietoisesti vältteli pahoja paikkoja sodan loppu puolella. Mitäpä turhaan tapattamaan itseään hävityssä kahinassa, selväähän se oli jokaiselle viimeistään -44 lopussa. Prillerille, joka oli lännessä JG 26:n komentaja, tämä tosiasia valkeni luullakseni jo aikaisemmin.

Prillerin edesottamukset eivät ole minulle yhtä tuttuja kuin monen muun, mutta hänhän oli yksi harvoista päivänvalossa D-dayna rannan ylle tunkeutuneista, pommittaen brittien polttoainevarastoja.
 
Täytyy muistaa että lännessä Luftwaffe oli lähes koko olemassaolonsa aikana määrällisesti alakynnessä, varsinkin silloin kun Amerikkalaiset olivat jo vastassa. Mielestäni kuvaavaa on että Brittien paras ässä kykeni vain 38 pudotukseen ja jenkkien 28 pudotukseen länsirintamalla.
Ilmavoittojen vähäisyyteen vaikutti kyllä merkittävästi se, että ohjaajat eivät olleet koko sotaa rintamalla vaan kierrätettiin kouluttajiksi.
 
Ilmavoittojen vähäisyyteen vaikutti kyllä merkittävästi se, että ohjaajat eivät olleet koko sotaa rintamalla vaan kierrätettiin kouluttajiksi.

Pitää myös muistaa, että maalejakaan ei ollut.
 
Ilmavoittojen vähäisyyteen vaikutti kyllä merkittävästi se, että ohjaajat eivät olleet koko sotaa rintamalla vaan kierrätettiin kouluttajiksi.
Tämä oli osa toista pointtiani, mutta väitän silti että Saksalaista ässää parempaa ei sodassa ollut, paitsi ehkä Suomalainen jos olisi ollut tuoreet työkalut vastaavasti saatavilla. Suorituksen toistojen määrä oli Saksalaisilla (ja Suomalaisilla) aivan uskomaton, joka hioi mestarien taidot huippuunsa sikäli kun selvisivät tehtävistä. Kääntöpuolella, jos ei ollut ässä, oli Luftwaffessa kyyti melko kylmää sodan loppupuolella koska varsinaista taistelukoulutusta ei käytännössä ollut, tai jos oli, se oli sangen "preussilaista".

Jenkit olivat mestareita sodan teollistamisessa, myös pilottien osalta. Muutaman pudotuksen miehiä on paljon, mutta parhaat joutuivat/pääsivät kouluttajiksi. Taitotaso oli tyydyttävästä hyvään, kun Saksalaisilla skaala oli kelvottomasta briljanttiin. Hyvät voitti, kun briljantteja ei ollut tarpeeksi. Sama teema toistuu melkein kaikessa Saksan tekemisessä, esim ME-262 joka oli briljantti, mutta vähälukuinen. Sama tilanne myös mm. panssarivaunujen ja niiden miehistöjen osalta...
 
Back
Top