Military experts say a new generation of nuclear weapons has raised the risk that Mr. Putin might introduce less destructive atomic arms into the battlefields in and around Ukraine.
www.nytimes.com
En itse ole samaa mieltä Pollackin kanssa siitä, ettei Putinin porukka näkisi hyötyjä taktisen ydinaseen käytössä. Paitsi Naton lamauttaminen, EU:n säikäyttäminen sanktioiden purkuun, sisäpoliittinen signaali että nyt ollaan tosissaan ja kansan on syytä pysyä ruodussa, myös taistelukentän edut ja Ukrainan painostaminen hyväksymään tiukat rauhan ehdot - vaikka itse isku tehtäisiin johonkin toiseenkin maahan. Monet noista ydinasetutkijoista mielestäni vähättelevät roistovaltioiden valmiutta käyttää ydinaseita.
Putinin porukka voi hyvin ajatella, että käytöllä olisi useita etuja, jotka yhdessä ohittaisivat mahdolliset haitat kuten riskin eskaloitumiselle laajaksi ydinsodaksi - ja mikäli ovat kovin nurkkaan ahdistettuja, tämän riskin voivat olla halukkaita ottamaan. Psykologinen kynnys ydinaseen käytölle on myös luultavasti paljon pienempi kuin lännessä. Eikä se lännessäkään välttämättä ole niin suuri kuin moni suomalainen ajattelee:
Americans have lived without the fear of nuclear war for decades. As North Korea challenges this coziness, new research finds Americans largely ready to push the nuclear trigger.
journalistsresource.org
Abstract. Numerous polls demonstrate that U.S. public approval of President Harry Truman's decision to drop the atomic bombs on Hiroshima and Nagasaki has declined significantly since 1945. Many scholars and political figures argue that this decline constitutes compelling evidence of the...
direct.mit.edu
Eli vaikka oman veikkaukseni mukaan Venäjä ei käytä ydinasetta (10-25% tms. oma arvioni), riski siihen on törkeän suuri. Jos heitän noppaa niin, että ykkösellä häviän, en ole kovin yllättynyt jos ykkönen tulee. Eli jos Venäjä kuitenkin tekee taktisen ydiniskun jonnekin, jos eivät tänne iske, kirjoittelen luultavasti jotain "Yllätyitkö? Minä en." (no en oikeasti kirjoita)
Kun oma veikkaukseni on ollut suuremman ydinsodan vuosiriskille vuodesta riippuen jotain vajaasta prosentista pariin prosenttiin - mistä ei hirveän montaa vuosikymmentä tule, että riski kasvaa yli 50% - olen arvellut tätä mielipidettä pidettävän hysteerisenä. Kuitenkin yli puolet on täällä äänestänyt Ukrainan invaasion johtavan ydinaseiden käyttöön - ja oma veikkaukseni siis on, että todennäköisemmin ei johda, mutta on se mahdollista. Jos kuitenkin käyttävät, veikkaan ettei eskaloidu laajaksi ydinsodaksi, mutta on sekin mahdollista.
Katso liite: 58894