Eipä ole vuosiin koulutettu myöskään PSJP:akaan...Ihan meni nyt sivuraiteille, mutta ei enää vuosiin näkynyt Kymen Jääkäreitä menemässä Nipaan junalla, Lappiin kyllä. Viime vuosikymmenellä oli kevään merkki kun CV:t lastattiin junaan Vuohijärvellä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eipä ole vuosiin koulutettu myöskään PSJP:akaan...Ihan meni nyt sivuraiteille, mutta ei enää vuosiin näkynyt Kymen Jääkäreitä menemässä Nipaan junalla, Lappiin kyllä. Viime vuosikymmenellä oli kevään merkki kun CV:t lastattiin junaan Vuohijärvellä.
Uudet harjoitusvälineet tulevat sinisenä. Vanhoja ei erikseen maalata. TM 65-77 harjoitusvälineet on edelleen pääosin keltaisia. Uudet TM 62 P3:n harjoitusvälineet ovat sinisiä.Olemme siirtyneet vaarattomien harjoitusvälineiden värityksessä kansallisesta (keltainen) NATO-yhteensopivaan (sininen) jo joitakin vuosia sitten.
No, tuollaista vastustajaa vastaan niitä voisi kuvitella käytettävänkin. Siis periaatteessa vastakkain on APC:t teloilla ja APC:t pyörillä. Kun kyseessä on jenkit, niin homma on hieman toinen, mutta kun otetaan huomioon minkälaista vastustajaa nuo kuvastaisivat sotatilanteessa, niin katsoisin kyseessä olevan kohtuu reilu matsi.
Juuri näin. Kyyti tulee olemaan kovaa...Todennäköisesti tästä tulee hyvä opetustilaisuus jenkeille. Ja nimenomaan jenkit ovat tässä saamapuolella. Irakissa ja Afganistanissa he ovat tuhranneet vuosikymmenen poliisioperaatiossa, jossa on opittu paljon vääriä asioita, jos toki osin myös oikeitakin. Mutta siellä ei ole opittu käymään sotaa mekanisoitua vihollista vastaan joka tulee päälle kuin yleinen syyttäjä maksimaalisen tulituen turvin. Nyt ei ole ilmanherruutta, jos pysähtyy sulutteelle liian pitkäksi aikaa tulee niskaa epäsuoraa tulta ja "talebaneilla" on taisteluvaunuja ja rynnäkköpanssarivaunuja. Ei ole helppoa. Cold Response-harjoituksessa porilaiset jo totesivat, että NATO-armeijat ei oikein osaa kovaa sodankäyntiä kunnolla.
Pöh. Junakuljetukset on ihan normaali kehottamistapa. Samanlailla se Stryker tai HEMTT:t ja FMTV:t kiinitetään junaan VR:n ohjeiden mukaan kun AMV tai E-Sisu.
4.3
Mekanisoidun jalkaväkipataljoonan taisteluosaston tehtävät
Vuonna 2003 julkaistun ohjesäännön mukaan taisteluosaston tuli kyetä toteuttamaan eritasoisia sotilaallisia operaatioita. Ensimmäisenä tehtävänä oli turvallisuusympäristön muokkaaminen läsnäololla ja voimannäytöllä. Toisena tehtävänä oli nopea valmius kriisitilanteisiin vastaamiseen niin strategisena siirtymisenä kuin taktisella taistelualueellakin. Vasta kolmantena tehtävänä taisteluosaston tuli kyetä tuhoamaan vihollinen ja valtamaan alueita. Lisäksi taisteluosaston oli toimittava yhteistyössä siviiliviranomaisten kanssa.166
166 Field Manual 3-90.2 The Tank and Mechanized Infantry Battalion Task Force, Headquarters, Department of the Army, Washington, D.C., 2003, luku 1, s. 1-2
Mekanisoitu nahistelu on ollut vasta kolmannella sijalla taisteluopissa.
YHDYSVALTALAISEN MEKANISOIDUN JALKAVÄKIPATALJOONAN KOKOONPANON KEHITTYMINEN VUOSINA 1973–2003
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/115803/SM872.pdf?sequence=2
? Entä sitten? Edelleen kun US Army kuljettaa Strykereita Saksassa se noudattaa Saksan DN:n määräyksiä kuorman ulottumista ja kuorman kiinnityksestä...kun sen kalustoa kuljetetaan junalla Suomessa noudatetaan VR:n antamia määräyksiä vaikka nyt sitten niistä kuorman ulottumista tai kiinnityksistä. Suomessa sotilasjunakuljetuksista on ihan oma VR:n ja Rautatiehallinnon (Liikenneviraston) määräys eli "Junakuljetusohje" ja VR:llä on koulutettuja ns. Rautieupseereita näitä PV:n kanssa yhdessä "junailemassa". EDIT: http://www.phnet.fi/public/egrenman/html/rautatieupseeri.html Linkki niin ei tarvitse minua uskoa...mitäs se kapiainen joka useampia junakuljetuksia johtanut mistään tietäisi...Pikaisen Wikipedia-tarkastelun perusteella suomalaisella rataverkolla lasti voi olla leveämpää ja korkeampaa kuin mannereurooppalaisella.
mitäs se kapinanen joka useampia junakuljetuksia johtanut mistään tietäisi...
Herrajestas !! mitä vanhat silmäni näkivätkään tuolla videolla! .. vanha ystävä, 35 vuoden takaa. Piti oikein kaivaa lasit päähän ja katsoa useampaan kertaan!Harjoituksen komentajan puheenvuoro
En tiedä tulevatko. Kumminkin 9.-20. päivä merkitty kestoksi.Oletan, että tulevat paikalle jo nyt tulevana viikonloppuna. Meikäläisellä ensi viikko on kiireinen, mutta ajattelin jos sitä vaikka ehtisi viikonloppuna näkemään koneiden saapumisen.
Heitän tällaisen kysymyksen ensi viikolla alkavasta Rissalan harjoituksesta, että ennakkotietoihin on mainittu lentotoiminnan sijoittuvan vierailuviikon arkipäiville, mutta tietääkö kukaan milloin Oregon Air National Guardin F-15 -häätäjät saapuvat Rissalaan ?
http://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/as...to-osaston-laivuevierailu-karjalan-lennostoon
Oletan, että tulevat paikalle jo nyt tulevana viikonloppuna. Meikäläisellä ensi viikko on kiireinen, mutta ajattelin jos sitä vaikka ehtisi viikonloppuna näkemään koneiden saapumisen.
Äsken tulivat. Tankkeri tuli iltapäivällä. Iso ilmestys Finnairin koneeseen verrattuna.
Jos olet paikalla seurailemassa toimintaa livenä, niin laittele tunnelmia. Kuvat olis kanssa kivoja.Joo, tänään just ratkesi etten pääse lainkaan itse paikalle viikonloppuna.Jos olet paikalla seurailemassa toimintaa livenä, niin laittele tunnelmia. Kuvat olis kanssa kivoja.
Onkohan vaan järkeä kun porista täytyy junalla mennä tampereen kautta että pääsee niinisaloon.Heittäisin lonkalta, että Poriin. Matkustajasatamissa on aina joku jonne valokuvaamassa ja kuvat päätyy seiskaan. Mystiset panssarivaunut nähty Turun satamassa tyyliin.
Aivan! Kankaanpää-Pori rataosuus on olut poissa käytöstä jo vuosia.Onkohan vaan järkeä kun porista täytyy junalla mennä tampereen kautta että pääsee niinisaloon.
Juu ja siinä kunnos että ei ihan heti junalla mennäAivan! Kankaanpää-Pori rataosuus on olut poissa käytöstä jo vuosia.
