Pihatonttu
Respected Leader
Jatkan. Lyhyesti ja muutamalla sanalla...
En tiedä enkä ymmärrä yhtään mitään signaalinkäsittelystä, systeemiteorioista tms. joten on luontevaa nojata niiden alueeseen. Eipähän pääse tieto, osaaminen tai asiantuntemus sotkemaan hyvää höpinää.
Kun tutkitaan kokonaisuutta, joka täydentää, jatkaa tai säätää itse itseään, niin on tärkeää pohtia takaisinkytkentöihin liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia.
Periaatteessa voisi sanoa, että jos systeeminen kokonaisuus sisältää takaisinkytkentöjä, niin signaalilla/asiialla/vaikutuksella/tehokkuudella/toimivuudella/millälie on taipumuksena kasvaa ääriarvoonsa, vaimentua ääriarvoonsa tai muuttua epävakaaksi.
Käytännössä kaikki systeemiset kokonaisuudet sisältävät takaisinkytkentöjä. Kuitenkaan niille ei välttämättä käy tuon testatun ja toden teorian mukaan. Miksi?
Toimivassa järjestelmässä on yleensä sekä sarjaan että rinnan kytkettyjä säätely-, ohjaus- ja rajoitusjärjestelmiä, jotka estävät epävakautumista, liiallista kasvua tai liiallista supistumisa. Bändillä on miksaaja joka voi säätää tasoja niin etteivät mikit kierrä. Kotona on sulaketaulu pitämässä huolen siitä, että oikosulkuna toteutuva takaisinkytkentä ei kasvata virtaa ääriarvoihinsa. jne. jne. jne.
Koulutusjärjestelmät ovat moninkertaisesti takaisinkytkettyjä järjestelmiä. Niissä empiirinen maailma toimii usein säätelyjärjestelmänä. Yhteiskuntataiteelliset tiedekunnat ovat hyvä esimerkki siitä mitä käy kun kosketus empiriaan katoaa tai vääristyy. Syntyy uusi takaisinkytkentä kun hartioiden välissä oleva tarpeeton uloke uudelleensijoittuu kenkien välissä olevaan retoriikan poistoputkeen. Tämä tunnetaan mm. nimellä asshatteria.
Sotilaallisessa ja turvallisuuspoliittisessa toiminnassa harjoittelu, omat kenttäkokemukset esim. rauhanturvaamistyöstä, muiden kenttäkokemukset ja hyvät simulaatiomenetelmät tarjoavat empiriaan perustuvan rinnakkaisen säätöjärjestelmän ytimen.
Ja sitten tulee pari Suomen kannalta ongelmallista asiaa:
1. Empiria toimii säätelyn säätämisenä vain jos se vastaa tulossa olevaa todellisuutta. Kuivuutta koskeva empiirinen tieto ei auta tsunamin iskiessä. Hitaasti eskaloituvien panssarilauttaskenaarioiden kohdalla validi tieto ei auta tunnuksettoman sotilaallisen, sabotoivat, poliittisen tms. hyökkäyksen kohdalla. Sammutuskalusto ei suojaa kyberhyökkäykseltä...
2. Tietokoneilla tapahtuvan simuloinnin kohdalla yksi tai pari Assange-Snowden -henkistä hyypiötä voi tuottaa tilanteen, jossa tilannekuvatieto, uhkat, toimintasuositukset yms. jopa kääntyvät päälaelleen. Esitetään ongelmia tuottavat asiat ratkaisuina, ystävät vihollisina, turvaavat asiat riskeinä... Ohjataan "turvaamistoimiin" jotka voimistavat sitä vaikuttamista jolta pitäisi suojautua.
(Tätä on esiintynyt Suomessa viime vuosina liian paljon ainakin viranomaislausuntojen ja poliittisen toiminnan muodossa. Oma oletukseni on se, että näin toimivat ovat Venäjän suorassa tai epäsuorassa talutusnuorassa. Vaikea uskoa niin massiiviseen tyhmyyteen ja epäpätevyyteen mitä sellainen vaatisi.)
3. Koneisto laatii arviointistandardit. Ne suosivat koneiston vakiintuneita menettelytapoja, tilannekuva-arvioita ja niiden pohjalla olevia havainnoinnin ja arvioinnin tapoja. Jos tilanne muuttuu, niin tämä tuottaa valtavan määrän hitautta muutokseen reagointiin.
Näiden kolmen kohdan merkitystä lisää tällä hetkellä se, että Venäjän toimintatavat ovat muuttuneet. Sodan ja rauhan raja on epäselvä. Taloutta, politiikkaa, tieteitä, subversiota ja muuta kulttuurillista vaikuttamista käytetään uusilla tavoilla. Iso osa etukäteen varoittavista elementeistä on kadonnut. Uudet asymmetriset tekijät ovat nousseet esille.
"Älä koske siihen jos se toimii" on loistava neuvo. Haluan pitää siitä kiinni. Siksi en ehdota tai kannata minkään olemassa olevan toimivan ja tehokkaan järjestelmän muuttamista tai purkamista.
Sen sijaan mäkätän taas samaa kuin aina: niiden rinnalle tarvitaan niistä täydellisesti poikkeavia ajatuspajoja ja kehitysyksiköitä. Tämmöisten yksiköiden yhteys olemassaoleviin järjestelmiin pitää olla rajattu, säädelty ja todella tiukkaan + taitavasti valvottu - mutta tavalla joka ei ohjaa tai muuta näiden yksiköiden kykyä saada aikaan.
Hyppy takaisin alkuun:
Koulutusjärjestelmä kuuluu isompaan järjestelmään. Se kouluttaa sille henkilöstöä. (Takaisinkytkentä uusintamisessa.) Isompi järjestelmä ohjaa koulutusjärjestelmän tavoitteita ja arviointikriteereitä. (Takaisinkytkentä tarvearvioinnissa ja standardoinnissa. Näistä seuraa takaisinkytkentä arvosteluun, siitä sijoittumiseen. Siitä...)
Tuo on hyvä systeemi. Jos ja kun sitä säädetään empiirisen tiedon avulla, niin sille tulee hyvä ja realistinen kyky ohjautua oikeaan suuntaan. Se on kuitenkin viiveinen. Ohjautumisen ja arvioinnin muutokset kulkevat kerran tai pari edestakaisin ja tämä tuo viivettä. Viive voi olla vuosia tai vuosikymmeniä. Muutokset joihin pitäisi reagoida voivat tapahtua kuukausissa, viikoissa, tunneissa, sekunneissa...
Viiveisyyden ongelmaan ei ole ratkaisua. Siihen on kuitenkin muutamia osaratkaisuja. En esitä niitä tässä. (Sori.)
Toinen hyppy takaisin alkuun:
Standardit ja vakiintuneet ajattelun ja toiminnan kuviot ohjaavat sekä havainnointia että ajattelua. Ei havaita sitä mitä ei pidetä oleellisena. Ei ajatella sitä, mitä ei pidetä välitöntä huomiota vaativana. Tällä tavoin syntyy kaksi katvetta: laadullinen ja aikataulullinen. Ne ovat aivan kuin ääriarvoon vaimentavia takaisinkytkentöjä.
Julkinen sektori on hyvin luovuuspakoinen ympäristö. Sen kollektiivinen perusstrategia on matalan riskin ja matalan tuottavuuden strategia. Kokonaan uudenlaisten uhkien, tilanteiden, ratkaisujen jne. maailma on luovuuskeskeinen ympäristö. Sen kollektiivinen ja yksilöllinen perusstrategia on korkean riskin ja korkean tuotto/suojauspotentiaalin omaava maailma.
Tämä kognitiivisten perusstrategioiden yhteensopimattomuusongelma tuottaa kaksisuuuntaisen negatiivisen takaisinkytkennän. Molempien maailmojen kohdalla toisen maailman tarpeet ja toimintatavat vaimenevat pois oleelliseksi katsotun alueelta ellei niiden huomioimiseen ole pakkoa. Usein tämmöinen pakko huomataan liian myöhään. Tässä on siis viestinnän, tilannekuvan, tavoitteenasettelun, arviointistandardien, menettelytapavalikoimien jne. suhteen kaksisuuntainen ja edestakainen negatiivisten takaisinkytkentöjen pari, joka vaimentaa signaalin/toiminnan/minkävain pienimpään ääriarvoonsa.
Kaksisuuntaiseen kohtaamattomuus- ja hyödyntämiskelvottomuusongelmaan on joukko ratkaisuja. Osa niistä on tuotu kahdessa ketjussa moneen kertaan esiin. Osaa en ole maininnut. En kertaa jo mainittuja enkä kerro yhä mainitsemattomia. Sori.
Yllä oleva teksti sisältää muutaman implisiittisesti esiin tuodun pointin, joita en alleviivaa. Sellaisesta olisi pelkkää haittaa. Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin etsiä ja ajatella niitä.
Laitan loppuun analogian, jota voi pohtia monesta suunnasta. (Tiedotusopin kultivaatioteorian, maanviljelyn, huoltovarmuuden, adaptiivisuuden, riskienhallinnan, korkean tuottopotentiaalin hakemisen, tutkimuksen ja tuotekehittelyn, didaktiikan ja pedagogiikan, sosiaalipsykologian...)
Maa- ja hyötyeläintalous on nykyisin joukkotuotantoa. Tuotetaan pienellä määrällä tuottoisia lajikkeita suuria satoja. Tällä tavoin optimoidaan tuotto. Mutta yksikin todella merkittävä muutos - kasvi- tai eläintauti, sään muuttuminen, pölyttäjien väheneminen, muutos lannoitteiden tai myrkkyjen saatavuudessa.... - voi johtaa laajaan katoon. Sen vuoksi aidosti fiksuilla tahoilla on jatkuvasti jokin pieni määrä hyvin monipuolisia ja oleellisesti erilaisia siemeniä tai eläinlajikkeita tallella ja uusiutuvassa kierrossa. Miljardien mittakaavassa olevan toiminnan kokonaiskustannuksissa harrastus-puuhaamis -kokoluokan lisämeno ei ole edes mittatappio. Pahimmassa tapauksessa se voi pelastaa koko alan - ja ehkä myös ison osan ihmiskunnasta.
En tiedä enkä ymmärrä yhtään mitään signaalinkäsittelystä, systeemiteorioista tms. joten on luontevaa nojata niiden alueeseen. Eipähän pääse tieto, osaaminen tai asiantuntemus sotkemaan hyvää höpinää.
Kun tutkitaan kokonaisuutta, joka täydentää, jatkaa tai säätää itse itseään, niin on tärkeää pohtia takaisinkytkentöihin liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia.
Takaisinkytkentä – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Periaatteessa voisi sanoa, että jos systeeminen kokonaisuus sisältää takaisinkytkentöjä, niin signaalilla/asiialla/vaikutuksella/tehokkuudella/toimivuudella/millälie on taipumuksena kasvaa ääriarvoonsa, vaimentua ääriarvoonsa tai muuttua epävakaaksi.
Käytännössä kaikki systeemiset kokonaisuudet sisältävät takaisinkytkentöjä. Kuitenkaan niille ei välttämättä käy tuon testatun ja toden teorian mukaan. Miksi?
Toimivassa järjestelmässä on yleensä sekä sarjaan että rinnan kytkettyjä säätely-, ohjaus- ja rajoitusjärjestelmiä, jotka estävät epävakautumista, liiallista kasvua tai liiallista supistumisa. Bändillä on miksaaja joka voi säätää tasoja niin etteivät mikit kierrä. Kotona on sulaketaulu pitämässä huolen siitä, että oikosulkuna toteutuva takaisinkytkentä ei kasvata virtaa ääriarvoihinsa. jne. jne. jne.
Koulutusjärjestelmät ovat moninkertaisesti takaisinkytkettyjä järjestelmiä. Niissä empiirinen maailma toimii usein säätelyjärjestelmänä. Yhteiskuntataiteelliset tiedekunnat ovat hyvä esimerkki siitä mitä käy kun kosketus empiriaan katoaa tai vääristyy. Syntyy uusi takaisinkytkentä kun hartioiden välissä oleva tarpeeton uloke uudelleensijoittuu kenkien välissä olevaan retoriikan poistoputkeen. Tämä tunnetaan mm. nimellä asshatteria.
Sotilaallisessa ja turvallisuuspoliittisessa toiminnassa harjoittelu, omat kenttäkokemukset esim. rauhanturvaamistyöstä, muiden kenttäkokemukset ja hyvät simulaatiomenetelmät tarjoavat empiriaan perustuvan rinnakkaisen säätöjärjestelmän ytimen.
Ja sitten tulee pari Suomen kannalta ongelmallista asiaa:
1. Empiria toimii säätelyn säätämisenä vain jos se vastaa tulossa olevaa todellisuutta. Kuivuutta koskeva empiirinen tieto ei auta tsunamin iskiessä. Hitaasti eskaloituvien panssarilauttaskenaarioiden kohdalla validi tieto ei auta tunnuksettoman sotilaallisen, sabotoivat, poliittisen tms. hyökkäyksen kohdalla. Sammutuskalusto ei suojaa kyberhyökkäykseltä...
2. Tietokoneilla tapahtuvan simuloinnin kohdalla yksi tai pari Assange-Snowden -henkistä hyypiötä voi tuottaa tilanteen, jossa tilannekuvatieto, uhkat, toimintasuositukset yms. jopa kääntyvät päälaelleen. Esitetään ongelmia tuottavat asiat ratkaisuina, ystävät vihollisina, turvaavat asiat riskeinä... Ohjataan "turvaamistoimiin" jotka voimistavat sitä vaikuttamista jolta pitäisi suojautua.
(Tätä on esiintynyt Suomessa viime vuosina liian paljon ainakin viranomaislausuntojen ja poliittisen toiminnan muodossa. Oma oletukseni on se, että näin toimivat ovat Venäjän suorassa tai epäsuorassa talutusnuorassa. Vaikea uskoa niin massiiviseen tyhmyyteen ja epäpätevyyteen mitä sellainen vaatisi.)
3. Koneisto laatii arviointistandardit. Ne suosivat koneiston vakiintuneita menettelytapoja, tilannekuva-arvioita ja niiden pohjalla olevia havainnoinnin ja arvioinnin tapoja. Jos tilanne muuttuu, niin tämä tuottaa valtavan määrän hitautta muutokseen reagointiin.
Näiden kolmen kohdan merkitystä lisää tällä hetkellä se, että Venäjän toimintatavat ovat muuttuneet. Sodan ja rauhan raja on epäselvä. Taloutta, politiikkaa, tieteitä, subversiota ja muuta kulttuurillista vaikuttamista käytetään uusilla tavoilla. Iso osa etukäteen varoittavista elementeistä on kadonnut. Uudet asymmetriset tekijät ovat nousseet esille.
"Älä koske siihen jos se toimii" on loistava neuvo. Haluan pitää siitä kiinni. Siksi en ehdota tai kannata minkään olemassa olevan toimivan ja tehokkaan järjestelmän muuttamista tai purkamista.
Sen sijaan mäkätän taas samaa kuin aina: niiden rinnalle tarvitaan niistä täydellisesti poikkeavia ajatuspajoja ja kehitysyksiköitä. Tämmöisten yksiköiden yhteys olemassaoleviin järjestelmiin pitää olla rajattu, säädelty ja todella tiukkaan + taitavasti valvottu - mutta tavalla joka ei ohjaa tai muuta näiden yksiköiden kykyä saada aikaan.
Hyppy takaisin alkuun:
Koulutusjärjestelmä kuuluu isompaan järjestelmään. Se kouluttaa sille henkilöstöä. (Takaisinkytkentä uusintamisessa.) Isompi järjestelmä ohjaa koulutusjärjestelmän tavoitteita ja arviointikriteereitä. (Takaisinkytkentä tarvearvioinnissa ja standardoinnissa. Näistä seuraa takaisinkytkentä arvosteluun, siitä sijoittumiseen. Siitä...)
Tuo on hyvä systeemi. Jos ja kun sitä säädetään empiirisen tiedon avulla, niin sille tulee hyvä ja realistinen kyky ohjautua oikeaan suuntaan. Se on kuitenkin viiveinen. Ohjautumisen ja arvioinnin muutokset kulkevat kerran tai pari edestakaisin ja tämä tuo viivettä. Viive voi olla vuosia tai vuosikymmeniä. Muutokset joihin pitäisi reagoida voivat tapahtua kuukausissa, viikoissa, tunneissa, sekunneissa...
Viiveisyyden ongelmaan ei ole ratkaisua. Siihen on kuitenkin muutamia osaratkaisuja. En esitä niitä tässä. (Sori.)
Toinen hyppy takaisin alkuun:
Standardit ja vakiintuneet ajattelun ja toiminnan kuviot ohjaavat sekä havainnointia että ajattelua. Ei havaita sitä mitä ei pidetä oleellisena. Ei ajatella sitä, mitä ei pidetä välitöntä huomiota vaativana. Tällä tavoin syntyy kaksi katvetta: laadullinen ja aikataulullinen. Ne ovat aivan kuin ääriarvoon vaimentavia takaisinkytkentöjä.
Julkinen sektori on hyvin luovuuspakoinen ympäristö. Sen kollektiivinen perusstrategia on matalan riskin ja matalan tuottavuuden strategia. Kokonaan uudenlaisten uhkien, tilanteiden, ratkaisujen jne. maailma on luovuuskeskeinen ympäristö. Sen kollektiivinen ja yksilöllinen perusstrategia on korkean riskin ja korkean tuotto/suojauspotentiaalin omaava maailma.
Tämä kognitiivisten perusstrategioiden yhteensopimattomuusongelma tuottaa kaksisuuuntaisen negatiivisen takaisinkytkennän. Molempien maailmojen kohdalla toisen maailman tarpeet ja toimintatavat vaimenevat pois oleelliseksi katsotun alueelta ellei niiden huomioimiseen ole pakkoa. Usein tämmöinen pakko huomataan liian myöhään. Tässä on siis viestinnän, tilannekuvan, tavoitteenasettelun, arviointistandardien, menettelytapavalikoimien jne. suhteen kaksisuuntainen ja edestakainen negatiivisten takaisinkytkentöjen pari, joka vaimentaa signaalin/toiminnan/minkävain pienimpään ääriarvoonsa.
Kaksisuuntaiseen kohtaamattomuus- ja hyödyntämiskelvottomuusongelmaan on joukko ratkaisuja. Osa niistä on tuotu kahdessa ketjussa moneen kertaan esiin. Osaa en ole maininnut. En kertaa jo mainittuja enkä kerro yhä mainitsemattomia. Sori.
Yllä oleva teksti sisältää muutaman implisiittisesti esiin tuodun pointin, joita en alleviivaa. Sellaisesta olisi pelkkää haittaa. Aiheesta kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin etsiä ja ajatella niitä.
Laitan loppuun analogian, jota voi pohtia monesta suunnasta. (Tiedotusopin kultivaatioteorian, maanviljelyn, huoltovarmuuden, adaptiivisuuden, riskienhallinnan, korkean tuottopotentiaalin hakemisen, tutkimuksen ja tuotekehittelyn, didaktiikan ja pedagogiikan, sosiaalipsykologian...)
Maa- ja hyötyeläintalous on nykyisin joukkotuotantoa. Tuotetaan pienellä määrällä tuottoisia lajikkeita suuria satoja. Tällä tavoin optimoidaan tuotto. Mutta yksikin todella merkittävä muutos - kasvi- tai eläintauti, sään muuttuminen, pölyttäjien väheneminen, muutos lannoitteiden tai myrkkyjen saatavuudessa.... - voi johtaa laajaan katoon. Sen vuoksi aidosti fiksuilla tahoilla on jatkuvasti jokin pieni määrä hyvin monipuolisia ja oleellisesti erilaisia siemeniä tai eläinlajikkeita tallella ja uusiutuvassa kierrossa. Miljardien mittakaavassa olevan toiminnan kokonaiskustannuksissa harrastus-puuhaamis -kokoluokan lisämeno ei ole edes mittatappio. Pahimmassa tapauksessa se voi pelastaa koko alan - ja ehkä myös ison osan ihmiskunnasta.
Viimeksi muokattu: