Yksilötuotanto

Mun pointit ovat vähän toisaalla.

Jos on tehtäviä, joiden talous-, turvallisuus- tms. vaikutukset ovat huikeat, niin sopivien henkilöiden hakeminen on laadullisesti lähes päinvastainen prosessi kuin joukkotuotannon logiikkaan nojaavat prosessit.

Jo se, että päästään keskinkertaisesta hyvään tai hyvästä erinomaiseen voi nostaa tuottavuutta aivan huikeasti.

Kyllä, huippuyksilöiden haku ja valintaprosessi eroaa joukkotuotannosta. Eroa on kuin kuulla ja päivällä tai erikoisjoukkojen pääsykokeilla ja kutsunnoilla.

PV kilpailee osaavista yksilöistä yksityisen sektorin kanssa. Vaikka valioyksilöt tunnistettaisiin, varusmiesaikaa pitempään palvelukseen tuskin kovin moni alansa huippu ryhtyy. Yhteistyö yksityisen sektorin kanssa on sitten kolikon toinen puoli. Tuloksellisuus ja tuottavuus on myös helpompi mitata ja palkita yksityisellä sektorilla kuin puolustusvoimissa. Sekin vetää huippuja yksityiselle sektorille tai yrittäjiksi.
 
Luovuus - etenkin yhdessä älykkyyden kanssa - on sekä lahja että kirous.
- On vaikea oppia pärjäämisessä tarvittua peruspuurtamista jos ei koskaan tarvitse puurtaa.
- Korkean riskin hankkeissa on korkea epäonnistumisprosentti. Takaisin nouseminen vie aikaa.
- Se ei-luova 90% joko torpedoi tai varastaa aika usein. Sellainen on ajan mittaan henkisesti raskasta.
- Joillain aloilla - esim politisoituneet yhteiskuntatieteet - ajatteleminen voi estää opiskelemaan pääsyn, opiskelun ja valmistumisen.
- Elämän yleiset reunaehdot voivat pysäyttää edistymisen.
- Jo se, että ilmaisee itseään tarkasti voi muodostaa kynnyksen.
- Kommunikaatiokuilu. Mikään hyvä ja hyödyllinen ei välity ellei sitä voi esittää sellaisella tavalla sellaisille henkilöille, jotka ymmärtäisivät sen.
- Ei saa olla liikaa edellä jos haluaa että asia otetaan vastaan.

Potentiaali on henkilön ominaisuus. Onnistuminen tai menestyminen on tilanteinen tapahtuma. Ne voivat kohdata tai olla kohtaamatta. Kohtaamisen todennäköisyys lisääntyy sillä että sen esteitä poistetaan. Ja isoimmat esteet ovat pikkusieluinen kiusanteko, immateriaalivarkaudet ja huono - tai ainakin luovaan työhön sopimaton - johtaminen.

Kokemukseni mukaan tilannetta ei tosiaan auta myöskään todella lahjakkailla yksilöillä monesti monesti esiintyvä epätasainen lahjakkuusprofiili. Sosiaalisten taitojen ongelmat yhdistettynä siihen, erilaisella abstraktiotasolla ajattelevalla ihmisellä on luonnostaan vaikeuksia kommunikoida paljon konkreettisemmin ajattelevien ihmisten kanssa eivät välttämättä takaa kovin onnellista lapsuutta. Tästä seuraava eristäytyminen on monesti itseään ruokkiva kierre. Monesti ihmisen normaalit psykologiset defenssimekanismit johtavat siihen, että asenteet "tavallisia" ihmisiä kohtaan eivät nekään ruoki positiivisia ihmissuhteita. Omalla alallani olen törmännyt analyyttisesti lahjakkaiden ihmisten ylenkatseeseen vähemmän analyyttisiä persoonia kohtaan. Tämä on minusta suuri harmi.

Olen pohtinut, että miten paljon parempi paikka maailma olisi, jos tämän tyyppisille epätasaisen lahjakkuusprofiilin ihmisille, olisi jo lapsena _opetettu_ sosiaalisia taitoja. Ihan samalla lailla, kuin lukihäiriöstä kärsiville lapsille on oma tukiopetuksensa. Elekieltä ja sosiaalisia tilanteita oppii hahmottamaan analyyttisesti aika helposti. Älykkäälle ihmiselle oman kommunikaation mukauttaminen kommunikaation vastaanottajan mukaan ei myöskään ole mikään ongelma, kunhan sen vain haluaa ja osaa tehdä. Tämä taas vaatii positiivisia kokemuksia, että ihminen ei lähde liikkeelle "pitäkää tunkkinne" -asenteella.

Tyypillisesti historian suurmiehet ovat olleet älykkäitä tapauksia, jolla on myös ollut kiinnostus ja kyky vaikuttaa muihin ihmisiin. Retoriikka ei ole suotta kuulunut tärkeänä osana aatelissäädyn lapsien opetukseen.

Aiheesta vielä sen verran, että _omasta_ _mielestäni_ varsinkin geneettinen älykkyyspotentiaali on varsin yliarvostettu asia. Aivot ovat äärimmäisen plastiset ja esimerkiksi lyhyen memory span:in ihmiset (monet ADD/ADHD -tapaukset), voivat kompensoida heikkouksiaan todella tehokkaasti. Erityisesti yksilön oma usko siihen, että "älykkyys on ulkoapäin annettu asia, määrää täysin menestymisen, eikä siihen ei itse voi vaikuttaa" on todella vahingollista. Varsinainen todellisessa elämässä suoriutuminen on niin paljon kiinni siitä, miten paljon yksilö on valmis tekemään työtä tavoittelemiensa asioiden eteen. Erityisesti puhdas lapsenomainen innostus jostakin asiasta voi viedä ihmisen todella pitkälle.
 
Puhun tässä ketjussa paljon luovuudesta ja jonkin verran älykkyydestä. Lienee paikallaan määritellä ne.

Älykkyydellä viittaan älyllisen prosessoinnin nopeuteen ja tehoon. Mitä nopeammin ja mitä vaikeampia älyllisiä tehtäviä joku pystyy tekemään, sitä älykkäämpi hän on. Älykkyys on siis suorituskyvyn kvantitatiivinen ulottuvuus.

Luovuudella viittaan älyllisen prosessoinnin moniulotteisuuteen. Luovuus on siis kognitiivisen suorituskyvyn laadullineen ulottuvuus. Se on kvantifioitavissa, mutta se on silti laadullineen ulottuvuus.

Älykkyys ei edellytä luovuutta eikä luovuus merkittävää älykkyyttä, mutta ne tukevat toisiaan.

Ajattelun moniulotteisuus? Mitä se on?

Kausaalinen ajattelu on yksiulotteista. Funktionaalinen ajattelu on yksiulotteista. Analyyttinen ajattelu on yksiulotteista. Systematisoiva ajattelu on yksiulotteista. Assosiatiivinen ajattelu on yksiulotteista. Visualisoiva ajattelu on... hitsi... enpäs sanokkaan mitään.

Meta-ajattelu on kaksiulotteista. Muukin kahta eri ajattelun ei-samanlaista lajia yhdistävä ajattelu on kaksiulotteista.

Meta-meta -ajattelu (toisen asteen meta) on kolmiulotteista. Muukin kolmea ei-samanlaista ajattelun lajia yhdistävä ajattelu on kolmiulotteista.

Jos tuohon liitetään vielä lisää niin päästään vielä useampiulotteiseen ajatteluun.

Geometria antaa hyvän analogian. X-akseli on yksiulotteinen. Y-akseli on yksiulotteinen. Z-akseli on yksiulotteinen. Aika-akseli on yksiulotteinen. X + Y on kaksiulotteinen. Z + T on kaksiulotteinen. X + Y + Z on kolmiulotteinen. X + Y + T on kolmiulotteinen.

Aivot ovat erikoistunut järjestelmä. Aivojen eri alueet suorittavat erilaisia tehtäviä. Aivot ovat myös rutiineiden ja harjoituksen virittämä järjestelmä. Se, mitä ei tehdä, surkastuu. Se, mitä tehdään, kuntoutuu.

Yksiulotteinen (=yhteen prosessointitapaan kerrallaan kykenevä) ajattelu voi olla huippuälykästä - tai olla olematta. Oli tai ei, niin se priorisoi ajattelun niin, että sen näkökulmasta moniulotteisempi ajattelu on haihattelevaa, eksyvää, epästabiilia... Yhdellä ulottuvuudella tarkasteltuna toinen ulottuvuus antaa tyypillisesti arvon nolla.

Moniulotteinen ajattelu (=useita prosessointitapoja kerrallaan käyttävä) voi olla älykästä - tai voi olla olematta. Oli tai ei, niin se priorisoi ajattelun niin, että keskenään laadullisesti erilaiset ajattelun muodot tukevat ja mahdollistavat toisiaan. Toiseen (ja kolmanteen ja neljänteen...) suuntaan eteneminen ei siis ole pois ensimmäiseen suuntaan etenemisestä vaan tukee ja mahdollistaa sitä.

Moniulotteisuus jopa nopeuttaa ajattelua hyvin merkittävästi, mutta yhdellä varauksella. Ensin tulee ylimääräinen viive (kun asia prosessoidaan useilla eri ulottuvuuksilla), sen jälkeen nopeutuminen, sen jälkeen aivan helvetillinen nopeutuminen. Otan tästä esimerkin.

Suurin osa älykkäistä ihmisistä ajattelee suunnilleen näin: asia -> prosessointi -> tulos. Tämä on nopeaa mutta johtaa hitauteen. Tämä on vuorovaikutusta helpottavaa, mutta johtaa siihen, että alussa huomaamatta jääneet ongelmat eivät pääse ajoissa vuorovaikutuksen piiriin. Näin ajattelevalle tämä ajattelun ja vuorovaikuttamisen malli on tehokkaan ajattelun arkkityyppi.

Vähän moniulotteisemmin ajatteleva saattaisi ajatella vaikka näin:
asia -> askel laajempaan kokonaiskuvaan ->askel detaljitasolle ->tulos1
asia -> assosiaatiohaku -> joukko tuloksia
asia -> visualisointiprosessi -> joukko tuloksia2
tulos1 + joukko tuloksia1 + joukko tuloksia 2 ==> erittäin hyvä lopputulos.

Yksiulotteinen ajattelu on siis kognitiivista monotavoiteoptimointia. Moniulotteinen ajattelu on kognitiivista monitavoiteoptimointia. Monotavoiteoptimointi tuottaa helposti mitattavia tuloksia nopeasti, mutta useimmiten kokonaisuuden kustannuksella. Monitavoiteoptimointi tuottaa laaja-alaista tuloksellisuutta.

Kommunikaatiokuilu tunnetaan älykkyyteen liittyvänä käsitteenä hyvin. Karkeasti sen voisi kuvata näin: jos kahden ihmisen äo-ero jollain ajattelun osa-alueella on liian suuri (noin 20-25 pojoa) niin heidän mahdollisuutensa kommunikoida onnistuneesti heikkenevät, jopa katoavat. He ovat vähän kuin kissa ja koira: samassa pihassa mutta eri maailmassa. Tämän vuoksi tuloksellisimpia johtajia eivät tilastojen mukaan ole ne, joilla on korkein äo vaan ne, joiden äo on 10-15 pojon sisällä alaisten tasosta. (Herjalla voisi lisätä että jompaan kumpaan suuntaan.)

Kommunikaatiokuilu on luovuuden suhteen vielä tylympi kuin älykkyyden suhteen. Tyhmempi tajuaa älykkäämmän ajattelusta jotain. Ei-luovalle luova ajattelu näyttää tasan nollaa kaikilla niillä tarkastelun akseleilla, joita ei-luovalla ei ole. Tästä seuraa kaksi tässä ketjussa oleellista asiaa: johtamisen vaikeus + potentiaalin hyödyntämisen vaikeus/epätodennäköisyys. Molemmat aiheuttavat massiivisessa määrin parhaan potentiaalin omaavien henkilöiden urasyrjäytymisiä. Ja erityisen huomionarvoista on se, että syyt ovat tilanteisia, eivät henkilöistä itsestään johtuvia. Kyse ei siis ole siitä, että henkilöissä olisi jotain vikaa vaan siitä, että ison kapasiteetin omaavaa rahtilaivaa ei kannata tunkea väkisin Saimaan kanavaan ja huvivenereiteille. Sen pitää päästä omaan ympäristöönsä jota sen potentiaali voisi toteutua.

Johtamisen vaikeus ei johdu siitä, että olisi niin vaikeita johdettavia vaan siitä, että johtaminen on lähes aina sitä vaikeampaa mitä tuloksellisempaan toimintaan ja parempaan panos-tuotos -suhteeseen pyritään. Tavalliseen tulokseen riittää tavallinen johtaminen. Ainutlaatuiseen tulokseen vaaditaan ainutlaatuista johtamista.

Yksiulotteinen ajattelu pitää yksiulotteisuutta tehokkuuden ja tuloksellisuuden varmistamisen perusmallina. Ja asia on näin silloin kun on kyse suhteellisen yksiulotteisista kokonaisuuksista. Ne voivat olla monimutkaisia ja älyllisesti vaativia kunhan ne ovat yksiulotteisia, niin yksiulotteinen ajattelu riittää. Tästä syystä älykkäät ja meritoituneet yksiulotteisesti ajattelevat ovat taipuvaisia lähtemään siitä kuvitelmasta, että tehokas eteneminen lähtee siiitä, että ensin karsitaan ajattelun ja huomion kannalta turhat rönsyt pois, sitten kääritään hihat ja ryhdytään hommiin. Yksiulotteisessa maailmassa, jossa monotavoiteoptimointi riittää, tämä toimii aivan erinomaisen loistavasti.

Tuollainen yksiulotteinen ajattelu on kuitenkin täysin sokeaa moniulotteisen ajattelun hyödyille.

Ensinnäkin aivojen kokonaissuorituskyky ei laske sen vuoksi että samaan aihepiiriin liittyvää asiaa käsitellään useissa aivojen eri osissa samaan aikaan. Päinvastoin. Vertauskuvana voisi käyttää tietokonetta.

Kuvitellaan että meillä on kaksi tietsikkaa. Molemmissa on sama cpu. ("Niillä on sama äo.") Toinen on yksiulotteinen. Siinä on halpis-GPU, halpis-musiikkipiiri, halpisemolevy... Toisessa on kaksi tehokasta näytönohjainta, useampia nopeita väyliä omaava emolevy, parempi musiikkipiiri/prossu/mikälie. Koneet ovat yhtä älykkäitä, mutta niillä voi olla valtava tehokkuusero. Yksiulotteisessa prosessoinnissa yksiulotteinen loistaa suhteessa hintaansa. Mutta sitten kun pitäisi ajaa ja tuottaa ulos jotain moniulotteista, niin yksiulotteinen ei tuota välttämättä ulos yhtään mitään. Ja sen näkökulmasta vika ei ole sen yksiulotteisuudessa vaan tehtävänasettelussa. ("Käytetään kahta 37" 4K -näyttöä rinnan että saadaan riittävästi näkyvillä olevaa työpöytätilaa + pidetään ainakin toisella näytöllä 4 erillistä vaihtuvaa työpöytää niin että ei tarvitse tappaa hakuja ja saadaan silti pidettyä pöydät siisteinä. Hoidetaan videoiden pyörittäminen useimmiten oikeenpuoleisella näytöllä ja pidetään vasen luovan työskentelyn näyttönä... " Ei vaan onnistu - kuin enintään surkeasti amputoituna - jos näytönohjaimet eli useampiulotteinen prosessointi ei riitä.)

Eli johtamisongelma pähkinänkuoressa: Jos johtajalta puuttuu jokin ajattelun ulottuvuus, niin sillä ulottuvuudella olevat asiat näyttäytyvät hänelle nollan arvoisina oli niiden todellinen arvo kuinka suuri tahansa. Sen vuoksi johtaja haluaa heti alkuun karsia tehokkuuden nimissä sekä niihin ulottuvuuksiin liittyvät ajan, huomiokyvyn, välineistön... investoinnit pois että ohjata työskentelyn ja vuorovaikutuksen pysymään niiltä poissa. Tämä johtaa jättiläismäiseen mahdollisuuksien menettämiseen ja luovuuden tappamiseen, jota johtaja ei huomaa eikä tunnista koska niiden akseleiden ilmiöt ovat hänelle näkymättömiä.

Tuon johtamisongelman kupeessa on stressin väärinkäsittämisen ongema. Jatkan siihen seuraavassa "lyhyessä" kommentissani.
 
Stressin väärinkäsittämisen ongelma, johtaminen ja työnohjaus.

Monet ihmiset kuvittelevat että vahingollinen stressi on ylikuormituksen määrästä johtuva ongelmatila. Ei ole.

Vakava, burn outia kohtii kuljettava stressi syntyy siitä, että työskentelyn olosuhteet ja reunaehdot on järjestetty niin, että henkilö joutuu toimimaan syviä arvojaan tai tarpeitaan vastaan.

Suurella osalla erityisen älykkäistä on hyvin syvä tarve käyttää älykkyyttään suorituskyvyn rajoja koettelevalla (ja siis riskialttiilla) ja sitä kautta laajentavalla alueella. Kaikilla erityisen luovilla on täysin itsesäilytysviettiin voimakkuudeltaan verrattava tarve käyttää luovuuttaan sen rajoja koettelevalla (ja riskialttiilla) ja sitä kautta sen rajoja laajentavalla alueella.

Ei-luova ihminen on sitä, mikä on hänen sosiaalinen statuksensa ja asemansa yhteisössä. Luova ihminen on sitä, mitä hän on luonut ja kuinka hän luo. Luomisen tarve on siis olemassaolon tarpeeseen rinnastettava. Poista toinen, niin toinenkin poistuu. Tapa luovuus niin tapat ihmisen - täysin konkreettisesti vaikka kuori jäisikin sätkimään. (Tai varasta luovuutta ja sen tuotoksia omiin nimiisi niin aivan kuin varastaisit ihmisen osia tai elinvuosia. Vaikutus on invalidisoiva, ei mikään "voi, nyt sille tuli paha mieli" -tyyppinen.)

Ihmisellä on taipumus laiskuuteen. Aivot käyttävät noin 20% hapesta ja ravinteista koska ne tekevät noin 20% elimistön tekemästä työstä. (Aineenvaihdunta tekee noin 50%.) Tähän liittynee se, että monet kokevat aivoilla työskentelyn rajaamisen "stressiä" rajoittavaksi seikaksi - mitä se ei ole. Aivoilla työskentelyn rajaaminen on työkuormitusta rajaava asia, mutta se ei ole sama kuin stressiä rajaava. Selitys tuolla edellä.

Älykäs + luova tarvitsee suorituskykyjensä rajoja koettelevaa ja riittävän laaja-alaista kuormitusta. Yleensä hän tietää itse parhaiten, että milloin liikutaan oikealla kuormituksen alueella + oikeissa kuormitustyypeissä. Jos tätä lähes patologista tarvetta ruvetaan rajaamaan, niin silloin ei pelkästään tuhota onnistumisen mahdollisuuksia vaan myös vahingoitetaan, jopa invalidisoidaan ihmistä. Tämmöinen kuormittamisen rajaaminen = työn ja sen reunaehtojen järjestäminen sellaisella tavalla joka estää syvien (arvojen tai) tarpeiden toteutumisen. Se on siis aivan kirjaimellisesti burn outin peruskaava. Vakava burn out on (jopa pysyvästi) invalidisoiva, pahimmassa tapauksessa kuolemaan johtava tauti.

Jos poikkeuksellisen älykäs + luova henkilö joutuu sellaisiin olosuhteisiin, joissa hänen älyllisen ja luovan kuormittumisen tarvettaan ruvetaan vakavasti rajaamaan, niin syntyy tilanne, jossa on kolme vaihtoehtoa:
1. Voi kuolla.
2. Voi invalidisoitua - joko pysyvästi tai tilapäisesti.
3. Voi poistua ajoissa siitä ympäristöstä ja siihen liittyvien "hyväntahtoisten" henkilöiden vaikutuspiiristä.
(Neil Hardwikin teos "Hullun lailla" on hyvä kuvaus tästä prosessista. Hän meni kakkosvaihtoehdon mukaan, mutta aika lähelle ykköstä.)

Tämä kyvyttömyys ja ennen kaikkea haluttomuus ymmärtää stressin luonnetta on vakavin yksiittäinen johtamiseen ja yhteistyöhön liittyvä luovien + älykkäiden onnistumista estävä tekijä.

Dominanssihierarkiat voidaan jakaa karkeasti kolmeen laadulliseen kategoriaan:
1. Pakottava voima
2. Auktoriteeetti
3. Kompetenssi.

Kaikki organisoitu ja itseorganisoitunut toiminta sisältää valtavan määrän dominanssihierarkioita ja toimii niiden varassa. Jokaisella on syvällinen sisäänrakennettu tarve päästä dominanssihierarkoissa ylöspäin ja kamppailla paikastaan niillä keinoilla joita hallitsee. Auktoriteettiin ja kompetenssiin perustuvissa dominanssihierarkioissa nämä keinot tuppaavat olemaan passiivis-aggressiivisia ja epäsuoria.

Ei-luovalle hierarkiassa ylemmälle on valtava uhka jos alempana on älykäs + luova. Kompetenssin kehittymisen ja esille tulemisen estäminen ja rajaaminen on helppo + hyväksytty tapa taistella omasta paikasta kuviteltua, mutta tunne-elämän todeksi kokemaa uhkaa vastaan. Siksi(kin) ei-luova ylempi rajaa omaa asemaansa suojatakseen luovilta mahdollisuuden luovuuteen pois aina kun mahdollista. (Hän ei välttämättä tiedosta tätä todelliseksi syyksi, mutta se on. Muut syyt ovat tekosyitä, joilla tämä epäjalo toiminta naamioidaan hyväksyttäväksi. Ne muut syyt voidaan lausua julki, tätä todellista syytä ei.)

Kyse on siis siiitä, että (usein itseltäänkin) salattu itsekkyys ja kilpailuhenkisyys naamioidaan "hyväntahtoiseksi välittämiseksi", "auttamiseksi", "ohjaamiseksi"... ja tällä tavoin saadaan joko karkoitettua, invalidisoitua tai tuhottua ne henkilöt joilla on kaikkein suurin potentiaali uhata ylemmän tai rinnakkaisen asemaa dominanssihierarkioissa. "Älä nyt yritä liikaa, ettet stressaannu." "Vähempikin riittäisi." "Koita nyt keskittyä vain tohon pääasiaan ja jätä ne muut jutut pois." Stressin dynamiikan (tahallinen tai puolitahallinen) väärinkäsittäminen tarjoaa väärinkäsittäjälle valtavia psykososiaalisia palkintoja suojatessaan hänen paikkansa dominanssihierarkioissa alhaalta tulevilta uhkaajilta.

Stressin luonteen (tahallinen tai puolitahallinen) väärinkäsittäminen kuuluu osana laajempaan luovuuden esteiden kategoriaan. Se on tilanteiset, muiden ihmisten rakentamat esteet, joihin on (usein tiedostamaton) syy.

Jos ihminen on sekä älykäs että luova, niin hän oppii jossain vaiheessa, että (lähes) kaikissa dominanssihierarkoissa on niin paljon ei-luovia hierarkiasijainnistaan taisteleviä henkilöitä, että luovalla ihmisellä ei ole mahdollisuutta sekä toimia luovasti että päästä eteenpäin. Organisoituneessa toiminnassa koulutuksesta työelämään on siis sisäänrakentuneena sellainen esterata, joka ei rajoita ei-luovia mutta saattaa invalidisoida tai tappaa luovan ja älykkään. (Ja tarkoitan tätä täysin konkreettisesti. Tuo ei ole vertauskuvaannollinen ilmaisu.)

Jäljelle jää siis tilanteisessa mielessä kaksi pääreittiä. Voi joko pyrkiä johonkin niistä todellla harvoista organisaatioista, joissa noita vahingoittavan kilpailemisen muotoja ei ole tai voi koittaa selvitä valmiiden organisaatioiden ulkopuolella. Jälkimmäinen on mahdollista lähinnä yrittäjänä, ammatinharjoittajana, syrjäytymälllä tai verkostoitumalla kaltaistensa kanssa. (Luovuus on yrittäjille tyypillinen ominaisuus.)

Tämä teksti on osittain vastaus Helikopterille. Hän lähti siitä, että pitää selvittää että mitä vikaa ei-edenneessä/ei-onnistuneessa luovassa + älykäässä on, jotta saataisiin selville että voiko häntä hyödyntää. Itse näen asian toisin. On älyllisesti epärehellistä etsiä (teko)syitä tai selittäviä tekijöitä henkilöstä silloin kun tilanteiset selittävät tekijät riittävät selittämään yli 90% ilmiöstä. ("Mitä vikaa 1800 -luvun luovissa ja älykkkäissä ihmisissä oli kun kukaan heistä ei onnistunut työskentelemään menestyksellisesti IT-alalla?")

Sekä koulu-, opiskelu- että työelämän sosiokulttuuriset reunaehdot ovat lähes kaikkialla sellaisia, että yhdistelmän älykäs + luova - kohdalla ei ole kyse mahdollisuudesta edetä vaan mahdollisuudesta selvitä. Sen seurauksena sekä älykkyydeltään että luovuudeltaan ylempään marginaaliin kuuluvat pääosin marginalisoituvat. Kyse on potentiaalin ja mahdollisuuksien kohtaamattomuudesta - ei siitä että potentiaalin omaavissa ihmisissä olisi lähtökohtaisesti jotain vikaa.

Jos älykkäät ihmiset lähtevät etsimään vikoja selittävinä karsimiseen oikeuttavina tekijöinä, niin toki he niitä löytävät. Ja taatusti pystyvät perustelemaan ne uskottavasti koska ovat älykkäitä. Silti suurin selittävä tekijä on edelleen kohtaamattomuusongelma.

Helpoin ja halvin tapa tuottaa hyödyntämättä jäävälle potentiaalille väyliä on poistaa kohtaamattomuusongelmaa eri mittakaavoissa. Kohtaamattomuusongelman poistamisen helpoin keino on luoda potentiaalille haasteita ja etsiä ihmisiä jotka sekä nauttivat niihin haasteisiin vastaamisesta että kykenevät tuottamaan jossain ajassa enemmän hyötyä kuin heidän toimintaansa tarvitsee investoida.

Jos ja kun tilanteiset tekijät johtavat Suomessa lähes väistämättä siihen, että enemmistö tietyn potentiaalin omaavista keskittyy enemmänkin selviämiseen kuin meritoitumiseen, niin luontevin tapa tuottaa kokeiuluontoinen mahdollisuus hyödyntämättömien potentiaalien hyödyntämiseen olisi tietenkin jokin työvoimapoliittinen pilottihanke, jossa mukaan pääsemisen ja hankkeessa etenemisen ratkaisisi meriitoitumisen sijaan erikseen tapahtuva testaaminen. (Vrt. se, millainen positiivinen vaikutus Turingin valitsemalla rekrytointimenetelmällä oli Bletchley Parkin toimintaan.) Optimitapauksessa jopa testaaminen voidaan laatia sellaiseksi, että sen tuottamat hyödyt ovat suurempia kuin sen siihen kuluvien resurssien summa.

Haittapuolena olisi tietenkin se, että jokin määrä korkean potentiaalin omaavia yksilöitä poistuisi pysyvästi työttömyys-, palvelujärjestelmä- tms. kierteestä.

Toisena haittapuolena olisi se, että joukko erilaisia organisaatioita voisi saada sellaisen yhteistyötahon, jota voi hyödyntää erilaisissa yksittäisissä kysymyksissä, joiden suhteen kyseisten organisaatioiden oma yhteisesti jaettu ja organisaatiolle keskeiinen logiiikka on sokea tai vähintäänkin opaskoiratarpeen tasoisesti likinäköinen.
 
työvoimapoliittinen pilottihanke, jossa mukaan pääsemisen ja hankkeessa etenemisen ratkaisisi meriitoitumisen sijaan erikseen tapahtuva testaaminen.

Testaaminen millä tavalla? Meidän kulttuuri perustuu arvovalta-asemaan ja meriitteihin. Pienestä pitäen on opetettu että jos et saa hyviä numeroita taikka diplomeita niin et ole mitään. Jos yrität jotakin luovaa niin siitä rankaistaan ennemmin kuin palkitaan. "Älä ajattele" oli pitkää armeijan motti mutta kukaan ei lisännyt siihen "toimi sen sijaan." Kukaan ei kannusta olemaan luova. Sen huomaa tälläkin foorumilla. Joten miten saat aikaiseksi näitä luovia huippuyksilöitä kun kulttuuri ympäri maailmaa on raakasti niitä vastaan?

Itse olen nähnyt näitä älykkäitä luovia henkilöitä syvällä netissä. Yleensä heillä on antisosiaalinen status sen takia koska he ovat syrjäytyneet taikka hyvin lähellä syrjäytymistä. Joillakin luovuus aiheuttaa sitten tuhoa ja kaaosta, kun toisilla tuo syrjäytyminen ehkä korjautuu sosiaalisten asioiden (vanheminen ja perhe) kautta. Mutta niillä toisilla on usein edessä rikollisuus, laitostuminen ja kuolema, koska meriittiperäinen statusasema on se numero 1 juttu.

Permabanaanin alla oleva Juke on hyvä esimerkki älykkäästä, luovasta yksilöstä joka ajatteli laatikon ulkopuolelta, mutta foorumille hän oli liikaa ja hänen jutut meni hyvin pitkälle off-topiikiin. Miten muokkaat hänestä yksilön joka soveltuu massaan mitä firma voi sitten käyttää hyväkseen? Turing käytti Brittien tieduste-elintä hakemaan yksilöitä jotka olivat hyviä tiedyissä asioissa, mutta eivät soveltuneet rintamalle mitenkään muuten. Tämä sama prosessi jatkui ilmatiedustelussa, missä taas tiedyt henkilöt olivat parhaita tutkimaan kuvia, kun toiset piirsivät karttoja taikka tekivät pienoismalleja. Luovuus on yksilöllinen asia, ja huippuyksilön hakeminen tässä asiassa on turha, koska huippusuoritukseen pääseminen vaatii harjoittelua.
 
Viimeksi muokattu:
1. tilannetta ei tosiaan auta myöskään todella lahjakkailla yksilöillä monesti monesti esiintyvä epätasainen lahjakkuusprofiili.

2. Sosiaalisten taitojen ongelmat yhdistettynä siihen, erilaisella abstraktiotasolla ajattelevalla ihmisellä on luonnostaan vaikeuksia kommunikoida paljon konkreettisemmin ajattelevien ihmisten kanssa eivät välttämättä takaa kovin onnellista lapsuutta.

3. Tästä seuraava eristäytyminen on monesti itseään ruokkiva kierre.

4. Monesti ihmisen normaalit psykologiset defenssimekanismit johtavat siihen, että asenteet "tavallisia" ihmisiä kohtaan eivät nekään ruoki positiivisia ihmissuhteita.

5. Omalla alallani olen törmännyt analyyttisesti lahjakkaiden ihmisten ylenkatseeseen vähemmän analyyttisiä persoonia kohtaan.

6. Olen pohtinut, että miten paljon parempi paikka maailma olisi, jos tämän tyyppisille epätasaisen lahjakkuusprofiilin ihmisille, olisi jo lapsena _opetettu_ sosiaalisia taitoja. Ihan samalla lailla, kuin lukihäiriöstä kärsiville lapsille on oma tukiopetuksensa. Elekieltä ja sosiaalisia tilanteita oppii hahmottamaan analyyttisesti aika helposti. Älykkäälle ihmiselle oman kommunikaation mukauttaminen kommunikaation vastaanottajan mukaan ei myöskään ole mikään ongelma..

7. Retoriikka...

8. todellisessa elämässä suoriutuminen on niin paljon kiinni siitä, miten paljon yksilö on valmis tekemään työtä tavoittelemiensa asioiden eteen.

9.Erityisesti puhdas lapsenomainen innostus jostakin asiasta voi viedä ihmisen todella pitkälle.

Suuressa osassa näistä asioista me katsomme asioita täysin vastakkaisista suunnista. Pääasiiallinen ero on se, että sinä näyttäisit etsivän syitä potentiaalin omaavista ja minä heidän ympäristönsä toiminnasta. Oletan, että osasyynä saattaa olla se, että minä näen olemassaolon taisteluna sellaiset olosuhteet jotka sinä saatat nähdä potentiaalin hyödyntämisen kaikille yhteisenä kenttänä.

1. Sekä epätasainen kykyprofiiili että muut autismikirjossa yleiset piirteet todellakin yleistyvät sitä mukaa kuin edetään joko älykkyydessä tai luovuudessa - tai näiden yhdistelmässä - kohti ohutta kärkeä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että potentiaalin hyödyntäminen mahdollistuu vain jos joukko muita piirteitä tai rajoituksia huomioidaan sopivalla tavalla.

2. Älykäs ei-luova voi ajatella siellä abstraktioiden maailmassa ulottumatta konkretiaan. Älykäs luova kykenee käsittelemään sekä abstraktioita että konkretiaa samaan aikaan. Hän kuitenkin turhautuu jos joutuu tyytymään jompaankumpaan yhdellä kerralla. Hän tarvitsee mahdollisuuden työstää molempia - ja luultavasti vielä metatasoja sen lisäksi - päästäkseen edes alkuun. Jos tämä mahdollisuus evätään, niin silloin häneltä evätään onnistumisen tai jopa homman aloittamisen mahdollisuus. Se on aika turhauttavaa ja siihen saatetaan vastata aika tylysti. (Vertaa tilannetta siihen, että pomosi sanoisi sinulle että "saat tehdä tätä työtä mutta vain sellaisilla tavoilla jotka eivät mahdollista työskentelyn onnistumista".)

Älykkyys ja luovuus on sellainen yhdistelmä, että se takaa onnellisen lapsuuden vain silloin jos lähipiirissä ja sosiaalisissa ympäristöissä ei ole kateutta, primitiivistä kilpailluhenkisyyttä, vakavaa ja jatkuvaa kiusaamista ja/tai sosiaalista eristämistä. Käytännössä onnellinen lapsuus on mahdollinen vain jos on kaltaistensa seurassa tai pystyy muuten pitämään riittävää etäisyyttä ikätovereidensa enemmistöön.

3. En puhuisi eristäytymisestä vaan eristetyksi joutumisesta. Jos se alkaa varhain, niin moni suojautuu siltä niin että ei enää altista itseään sosioemotionaalisille riskitilanteille tai ylikuormittaville olosuhteille.

4. Tämänkin näen päinvastoin.

Jo olemassaolollaan älykäs + luova käynnistää ihmisten enemmistössä (osin tiedostamattomia) äärimmäisen primitiivisiä reaktioita. Ne liittyvät oman rajallisuuden esille nousemiseen, aiheettomaan mutta todellisesti koettuun uhatuksi tulemisen tunteeseen jne. Nämä primitiiivireaktiot ovat hyvin usein luonteeltaan sekä aggressiivisia että sisältöään ja tavoitteitaan kollektivisoivia.

Se, että yhteisö, kulttuuri ja yhteiskunta hyväksyy nämä primitiivireaktiot ja pahimmassa tapauksessa (esim. sinä nyt) etsii niihin syytä/syyllistä niiden kohteista lähettää selvän ja moninkertaisen viestin:

"Olemassaolosi on ongelma. Tämä ongelma koetaan lähes kaikilla yhteiskunnan ja yhteisön tasoila - etenkin organisoituneilla ja institutionalisoituneilla."

Jos ja kun asia jatkuu sellaisenaan vuosia ja vuosikymmeniä niin ympäristön defenssien generoimien ympäristön toteuttamien ja hyväksymien aggressioiden kohteelle jää noin neljä vaihtoehtoa: kuolla, invalidisoitua, selvitä mutta syrjäytyä tai menestyä spektaakkelinomaisella tasolla. Viimeisin on noista harvinaisin. Muut kolme lienevät yleisyydeltään aika lähellä toisiaan.

5. Kusipäitä on kaikkissa ihmisryhmissä. Ei varsinaisesti liity aiheeseen.

6. Tuossa on paljon ongelmia.

Yksi niistä on se, että sosiaalisen kuntouttamisen järjestelmät ovat... miten tämän kauniisti sanoisi... enemmän raha-, prestige- ja paradigmakeskeisiä kuin asioita kehittämään pyrkiviä.

Toinen on se, että jos/kun kykyprofiiilin epätasaisuus johtuu neurologisista aivojen migraatiossa ja sitä ennen syntyneistä epätyypillisyyksistä, niin muille helppo saattaa olla mahdotonta tai lähes mahdotonta. Otan osat kääntävän esimerkin:

Luo mieleesi Rom Harren sosiaalisen/psykologisen avaruuden mallista kolmiulotteinen visuaalinen malli. Täydennä sitä jakamalla yksilö neljään erilaiseen ontologiseen ulottuvuuteen, joita voi mallissa käsitellä sekä yksittäin että erillisinä. Modaa mallia niin, että se soveltuu paremmin anomalioiden etsimiseen ja löytämiseen. Käytä mallia ongelma-ratkaisu parien hakemiseen siten, että minimipanostuksin tavoitellaan maksimivaikutusta. Tee malli dynaamisena. Tee se sekä temaattisesti että ajan funktiona vapaasti skaalautuvaksi. (Harren mallin löydät netistä tai "Akateemiset heimokulttuurit" -kirjan sivulta 132 lähtien.) Kerro kun olet valmis.

Eli: Aivojen rakenteelliset seikat sekä asettavat rajoituksia että tuottavat mahdollisuuksia. Erittäin korkea potentiaali on usein sidoksissa sellaisiin rajoituksiin, jotka eivät välttämättä ole haittoja matalamman potentiaalin vaatimustasoilla. On suurta typeryyttä estää harvinaisen potentiaalin hyödyntämistä siksi että se pärjää huonosti jossain sellaisessa, josta joku muu selviää tuosta vain.

7. Yksi lupaavimmista - ja testatuista - potentiaalin hyödyntämisen esteitä poistamaan suunnitelluista menetelmistä perustuu siihen, että yhdistetään itseilmaisu ja itsereflektointi sopivalla tavalla.

8. Asioiden tavoittelemiseen päästään vasta sitten kun selviytymiseen liittyvät ongelmat - tai ainakin niistä koituva kuormitus huomion suuntaamiselle - on saatu siirrettyä sivuun.

9. Aivan ehdottomasti samaa mieltä.

Aivojen kehittyminen lapsuudessa vaatii leikkimistä ja remuamista. Jos se jää pois tai liian vähäiseksi, jäävät ne aivojen osat kehittymättä joista aikuistumisen onnistuminen on kiinni. (Jokainen on varmaan nähnyt näitä "koittaa lapsena olla vähemmän lapsenomainen eikä murrosiässä ja aikuisuudessa aikuistu koskaan loppuun asti" -tapauksia.)

Einstein, Gell-Man, Dali, Feynman, Chaplin ja monet muut neroksi tunnustetut ovat itse kertoneet lapsenomaisen puolensa ratkaisevasta roolista työskentelynsä osana. Da Vincin ja joidenkin muiden kohdalla asian voi huomata heidän töistään vaikka omaelämänkerrallista tietoa ei olisi.

Tuossa on myös merkittävä tilanteinen este: Luovuuden säilyttäminen onnistuu vain jos aivojen lapsenkaltainen plastisuus onnistutaan säilyttämään. Koulussa, opiskeluissa ja työelämässä aivojen plastisuuden ilmi tuleminen johtaa siihen, että joutuu kollektiivisen marginalisoimisprosessin kohteeksi.
 
Ctg:n kirjoitus on niin hyvä, että kaikki siinä esiin tulevat asiat ansaitsisivat vastauksen. Ikävä kyllä jätän tärkeimmän kysymyksen puhtaasti itsekkäistä syistä vastaamatta. Pahoittelen.


1. Testaaminen millä tavalla?

2. Jos yrität jotakin luovaa niin siitä rankaistaan ennemmin kuin palkitaan.

3. miten saat aikaiseksi näitä luovia huippuyksilöitä kun kulttuuri ympäri maailmaa on raakasti niitä vastaan?

Itse olen nähnyt näitä älykkäitä luovia henkilöitä syvällä netissä. Yleensä... ...he ovat syrjäytyneet taikka hyvin lähellä syrjäytymistä.

4. Joillakin luovuus aiheuttaa sitten tuhoa ja kaaosta

5. Turing käytti Brittien tieduste-elintä hakemaan yksilöitä jotka olivat hyviä tiedyissä asioissa, mutta eivät soveltuneet rintamalle mitenkään muuten. Tämä sama prosessi jatkui ilmatiedustelussa..

6. huippusuoritukseen pääseminen vaatii harjoittelua.

1. Mulla on tohon vastaus, mutta en kerro sitä. Pahoittelen.

Elämä on opettanut, että voi antaa ulos paljon kunhan ei anna kaikkea. Aina pitää jättää muutama kaikkein ratkaisevimmassa kohdassa oleva juttu itselle niin että jos joku saatanan moraaliton paska yrittää varastaa mun ajattelua hyödyntääkseen sitä ilman meikäläistä, niin homma kusee todella rajusti ja se paska ei hyödy itse intellektuaalisen omistusoikeuden varastamisesta mitään. Parasta on tietenkin jos sellaisen ura ja tulevaisuus tuhoutuu, mutta kaikkea ei voi saada. (Loppu leikkimielisenä herjana siihen sun epäsosiaalistumiskommenttiin. Sitä ei siis pidä ottaa liian tosissaan.)

2. Useimmiten ja useimmissa ympäristöissä tuo pitää paikkansa. Pitää siis joko löytää tai luoda sellainen ympäristö jossa asiat eivät ole noin.

3. Ei niitä tarvitse saada aikaan. Niitä tulee koko ajan - hyviä, erinomaisia, huippuja, jopa neroja.

Tärkeintä on se, että niille tarjotaan pelastumisen mahdollisuus. Jos ne pelastuvat, niin sisäinen pakko ajaa ne kyllä käyttämään potentiaaliaan.

4. Ei luovuus aiheuta tuhoa ja kaaosta.

Luovuuteen kohdistuu useimmiten niin paljon hyvin epäjaloista, jopa epäinhimillisistä motiiveista kumpuavaa julmuutta, että sen julmuuden jatkuva kohteena oleminen ja vaikeus suojautua siltä ja sen vaikutuksilta saa jotkut muuttumaan ihmisvihaajiksi. Kyse on siis siitä, että koettu viha sisäistetään ja käännetään sen jälkeen sekä itseä että ympäristöä vastaan.

Paras tapa estää tätä olisi estää jatkuvan epäoikeudenmukaisista ja epärehellisistä syistä johtuvan vihan kohteeksi joutuminen. Yleensä se tarkoittaa sopivan ympäristön ja etenkin sosiaalisen ympäristön valitsemista.

5. Turing oli nero. Hän haki sitä porukkaa, jolla on paras panos-tuotos -suhde. "Hyödyttömiä" mutta erittäin kovan potentiaalin omaavia. Näin hän sai sekä voimakkkaasti sitoutuvia että lahjakkaimpia sen sijaan että olisi saanut hyviä keskinkertaisuuksia eli hyvin menestyneitä.

6. Pitää paikkansa.

Joku autisti on joskus todennut että "savant-kyvyt tarkoittavat sitä että on harjoiteliut salaa". Tuossa on hyvin paljon perää.

Keskeistä on kuitenkin se, että jos löydetään sellaisia henkilöitä, joilla on olemassa harvinaisen hyvä potentiaali ja voidaan tarjota sen potentiaalin hyödyntämiselle lähes rajattomat mahdollisuudet, niin osalla porukasta harjoittelu ja eteneminen voi lähteä todella kovaa liikkeelle.

Osalle kovan potentiaalin omaavista voidaan olla hyvin paljon avuksi sillä että tarjotaan mahdollisuus räätälöittyyn oman toiminnan ohjauksen rakennetyöskentelyyn. (Tähän liittyvää osaamista on, mutta se on harvinaista eikä löydy sieltä mistä voisi luulla.)
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
2. Useimmiten ja useimmissa ympäristöissä tuo pitää paikkansa. Pitää siis joko löytää tai luoda sellainen ympäristö jossa asiat eivät ole noin.

Utopia on tälläinen ympäristö. Ihmiskunnalla on siihen mahdollisuus, mutta utopia on myös ääritapaus, mikä pitäisi sallia ennemmin tälläisille halutuille luoville henkilöille kuin sikarikkaille porsastelijoille jotka jengi tuntee käsiteellä eliitti. M Nykäsellä oli meidän maassa potentiaalinen utopia mutta sekin osattiin hassata ennenkuin ymmärrettin että hänestä olisi pitänyt tuottaa opettaja ja kokemustenjakaja.
 
Utopia on tälläinen ympäristö...

Jyrkästi eri mieltä koska utopia ei ole todellinen tai toteutumiskelpoinen ympäristö.

Apple, Pixar (Jobsin aikana), Facebook, Muskin konserni, jotkin tietsikkapeliyhtiöt, muutamat pienet ohjelmistoyhtiöt, monet taiteiilijaverkostot, osa hengellisistä ympäristöistä, monet harrastuspiirit, jotkin vertais- tai vertaistukiympäristöt, some oikein rajattuna ja valikoituna, joskus jopa keskustelupalstat... On olemassa todella paljon sellaisia sosiaalisia ja/tai toiminnallisia ympäristöjä joissa luovuudesta joko ei rankaista tai jos joku yrittää, niin sen yrityksen vaikutukset saa rajattua olemattomiin ellei itse kytke itseään siihen tanssiin mukaan.

Erilaiset syrjäytyneiden sosiaaliset yhteisöt sisältävät aivan mielettömän paljon sallivuutta, jopa arvostusta luovuutta ja sen ilmi tulemista kohtaan.

Mainitsin jo aiemmin ketjussa, että ei-luovalle ihminen - myös ja etenkin hän itse - on sitä, mitä sosiaalinen status ja asema sanoo. Luovalle ihminen - myös ja etenkin hän itse - on sitä mitä hän on luonut ja kuinka se luominen on tapahtunut.

Elämässä onnistuminen on sitä, että saa luotua itselleen sellaisen elämän, jossa on hyvä olla.

Meritoituminen on sitä, että menestyy opiskelu- ja työelämässä tai muussa sellaisessa jota muut kuin sinä mittaavat ja arvioivat omista ja kollektiivisista lähtökohdista.

Ei-luovat ihmiset ovat oman identiteettityönsä laadullisista syistä johtuen taipuvaisia hakemaan maksimaalisen korkeaa paikkaa dominanssihierarkioissa - siis meritoitumaan ja/tai menestymään.

Poikkeuksellisen luovat ihmiset ovat oman identiteettiyönsä laadullisista piirteistä johtuen taipuvaisia hakemaan maksimaalisen hyvää elämää. Heille se tarkoittaa sitä, että he saavat yhdistettyä mahdollisuuden luoda hyvään sosioemotionaaliseen ympäristöön.

Ei-luovaa ihmistä ohjaa voimakkaasti ulkoisen arvostuksen ja statuksen tarve. Luovaa ihmistä ohjaa voimakkaasti sisäisen arvostuksen tarve. Laadullinen motivaatiopohjaan vaikuttava ero on valtava. Menestys ja status ovat luoville usein enemmänkin rasite jota paetaan jonnekin kuin nautinnon aihe. (Wanna-be:t ja pseudot ovat asia erikseen. En laske niitä luoviksi.)

Mutta vaikka ollaan joistain asioista eri mieltä, niin yhdestä ilmeisesti samaa:

Luovan potentiaalin täyteen kukkaan pääsemisen kannalta keskeistä ei ole se, että keinotekoisesti tuotetaan jotain utooppisia "luovia ympäristöjä" vaan se, että poistetaan jostain sekä luovuudesta rankaiseminen että sellaisen rankaisemisen pelko. Luovuus ei jää piiloon jos se voi tulla turvallisesti esiin.




(Olen vielä tänään täällä. Huomenna on tarkoitus poistua joko kuukausiksi, vuosiksi tai pysyvästi.

Mulla oli aika iso tarve aloittaa tämä ketju. Nyt se on tehty ja pian olen antanut ketjulle sen, mitä voin sille antaa.

Olen halunnut täällä kirjoittaa lähinnä sellaisista aiheista ja/tai sellaisin näkökulmin, joita täällä ei muuten juuri ole. Eli olen halunnut antaa etupäässä jotain sellaista, mitä joku muu ei anna - ainakaan samassa muodossa. Se on tehty tarpeeksi loppuun luultavasti jossain vaiheessa tänään. Voi olla että tähän ketjuun tulee vielä pari tonttumaisen lyhyttä kommenttia - tai voi olla ettei tule.)
 
Mulla oli aika iso tarve aloittaa tämä ketju. Nyt se on tehty ja pian olen antanut ketjulle sen, mitä voin sille antaa.

Pahoittelen jos loukkasin. Ei ollut tarkoitus. Olen itse uupumuksen rajalla ja en jaksa pitää muureja ylhäällä. Joten anteeksi. Ei täällä kukaan täällä halua että lähdet pois.
 
off topic

Pahoittelen jos loukkasin. Ei ollut tarkoitus. Olen itse uupumuksen rajalla ja en jaksa pitää muureja ylhäällä. Joten anteeksi. Ei täällä kukaan täällä halua että lähdet pois.

Sori jos annoin väärän käsityksen.

En onnistu kohtuukäyttämään tämmöisiä keskustelupalstoja. Mulla itselläni on nyt elämässä niin paljon tärkeämpi juttuja että on pakko valita tarkkaan mihin aikansa käyttää. Keskityn niihin asioihin, jotka ovat sekä oman että perheen hyvinvoinnin ja tulevaisuuden kannalta keskeisimpiä.

Et siis loukannut mitenkään eikä häipymiselläni ole mitään tekemistä sun kanssa. Ainoa palstalainen jolla on jokin yhteys siihen asiaa on hyvin positiivisessa mielessä Baikal ja hänen kommenttinsa siitä, että kannattaa miettiä mitä parikymppisenä elämältä halusi.

Jos olet uupumuksen rajoilla, niin voin tehdä puolestasi kaksi asiaa - rukoilla ja antaa hyvän neuvon.

Hyvä neuvo on se, että katso mitä tässä ketjussa olen sanonut stressistä ja burn outista.

Burn outia kohti vievä stressi ei synny kuormituksen määrästä vaan sen laadusta. Jokin siinä miten työ/elämä/muu hyvin keskeinen on järjestetty on ehkä ristiriidassa syvien arvojen tai tarpeiden kanssa. Jos on, niin koita poistaa tai edes minimoida se ristiriita. Joskus sellainen vaatii isoja uhrauksia (työpaikan vaihtaminen, työttömyys, jonkin ihmissuhteen jäädyttäminen...). Kukaan muu ei varmaan osaa sanoa, että mikä asia painaa vaakakupissa enemmän kuin toinen.

Omalta kohdaltani voin sanoa, että tuon tyyppistä ristiriitaa aiheuttavien seikkojen kanssa jatkaminen on aina osoittautunut huonoksi ratkaisuksi. Irrottautuminen on aina osoittautunut pelastavaksi tekijäksi. Ja voin kertoa että niistä irrottautumisista maksettu hinta on ollut todella kova - luokkaa työelämästä syrjäytyminen tms.

Yksi tuon tyyppistä kuormitusta aiheuttava tekijä on pitkä sairaalle narsismille altistuminen. Jos on siitä kyse, niin yleinen neuvo on, että taistele tai pakene. Mä tiivistäisin tota vielä niin, että jos voi niin kannattaa unohtaa se taisteleminen. (Joku kirjoitti tosta varsin kuvaavasti traumaketjussa.)

Mulla kävi niin onnellisesti että noro iski juuri ennen itse pyydetyn bännin loppumista. Ja vatsatauti päänsärkyineen ja heikotuksineen estää ajattelun niin tehokkaasti, etten voi keskittyä eilen tai tänään siihen, mihin pitäisi. Niinpä verryttelen sormia tänne kirjoittamalla. Mutta olo paranee koko ajan ja huomenna saan varmaan jo aivot sen verran käyttöön että voin keskittyä ajattelemiseen ja tekemiseen. Siitä lähtien ja sen vuoksi on tarkoitus pysyä täältä pois.

Jos saan pidettyä itseni täältä poissa, niin käyn varmaan joskus kurkistamassa postit tms. Jos en onnistu, niin kerjään taas itselleni bännin palstavieroituksen tueksi.


Kirjallisuusvinkit ctg:lle:
- Fredrik Bengtsson: Loppuunpalaminen - uusi mahdollisuus
- Neil Hardwik: Hullun lailla
 
Ketju vei ajatukset Maslowin tarvehierarkian eri tasoille.

Maslow’n tarvehierarkia
(engl. Maslow’s Hierarchy of Needs) on psykologinen teoria, jonka yhdysvaltalainen psykologi Abraham Maslow julkaisi vuonna 1943 tutkimuksessaan A Theory of Human Motivation.

Maslow’n mukaan ihmisellä on perustarpeet, jotka tulee tyydyttää riittävässä määrin – ei välttämättä täydellisesti – ennen kuin ihminen alkaa etsiä tyydytystä ”korkeammille” tarpeille. [1]. Maslow’n teoria lasketaan kuuluvaksi humanistiseen psykologiaan. Maslow keskittyi tutkimuksissaan poikkeuksellisiin (exemplary) ihmisiin, kuten Albert Einstein, Jane Addams, Eleanor Roosevelt ja Frederick Douglass, joiden hän katsoi onnistuneen toteuttamaan inhimillisen potentiaalinsa.lähde?

1520948379217.png
Maslow’n tarvehierarkia

Maslow’n mukaan ihmisen tarpeiden hierarkkinen järjestys on:
  1. fysiologiset tarpeet (hengissä säilymisen fyysiset edellytykset, kuten ruoka, juoma, hengitysilma)
  2. turvallisuuden tarpeet (suojautuminen erilaisilta vaaroilta)
  3. yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet (ystävyys, rakkaus, ryhmään kuuluminen)
  4. arvonannon tarpeet (itsearvostus, kunnioituksen saaminen muilta).
  5. itsensä toteuttamisen tarpeet (omien kykyjen saaminen täyteen käyttöön esimerkiksi työssä tai vanhemmuudessa).
Näistä ensimmäinen on perustavin ja viimeinen korkein tarve. Myöhempinä vuosinaan Maslow lisäsi hierarkiaan vielä yhden tason, itsensä ylittämisen (self-transcendence) tarpeet. Itsensä ylittämisellä tarkoitetaan yhteyden saamista johonkin omaa minää suurempaan: keinoina tähän voivat olla esimerkiksi hengellisyys, taide tai altruismi. Useimmat Maslow’n tarvehierarkian esitykset eivät kuitenkaan huomioi tätä kuudetta tasoa. [2]

Maslow’n tarvehierarkia kuvataan usein pyramidina, jossa pohjimmaisina ovat perustarpeet ja huipulla korkeimmat tarpeet. Tosin Maslow itse ei kirjoituksissaan esittänyt tarvehierarkiaa minkäänlaisen pyramidin tai portaikon muodossa.

Maslow’n teoriaa on kritisoitu mm. siitä, että yleismaailmallisen, kaikille ihmisille kaikissa tilanteissa pätevän tarvehierarkian olemassaololle ei ole löytynyt paljonkaan tutkimusnäyttöä. Teorian käsitteitä on luonnehdittu epäselvästi määritellyiksi ja vaikeasti mitattaviksi.[3] Tästä huolimatta tarvehierarkiaa hyödynnetään paljon esimerkiksi markkinoinnissa, työpsykologiassa ja johtajakoulutuksessa. Maslow'n teoria korostaa kysymyksiä mitä eikä miten: esimerkiksi mitä ihminen tarvitsee hengissäpysymiseen ei sitä miten ihminen pysyy hengissä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Maslow%E2%80%99n_tarvehierarkia


”Maslow'n teoria korostaa kysymyksiä mitä eikä miten: esimerkiksi mitä ihminen tarvitsee hengissäpysymiseen ei sitä miten ihminen pysyy hengissä.”

Elämänkoulu opettaa joskus kovallakin kädellä vastaamaan tuohon toiseen kysymykseen: Miten?
 
Ketju vei ajatukset Maslowin tarvehierarkian eri tasoille.

...mitä ihminen tarvitsee hengissäpysymiseen ei sitä miten ihminen pysyy hengissä.”

Elämänkoulu opettaa joskus kovallakin kädellä vastaamaan tuohon toiseen kysymykseen: Miten?

Kaikilla laumaeläimillä kädellisillä laumanisäkkäillä - ihminen mukaanluettuna - laumajäsenyyden säilyminen vertautuu elämää ylläpitäviin ja mahdollistaviin fysiologisiin tarpeisiin. Lauman ulkopuolelle suljettu on ollut kävelevä vainaja.

Yhdistelmällä älykkyys + luovuus on rokkikitaristeja lukuunottamatta lapsesta lähtien jatkuvan ulkopuolelta tulevan poissulkevan toiminnan kohteena. Arki on selviämistaistelu eikä menestymiskilpailu.

Monelle kehittyy jopa jonkinasteinen menestymisen ja onnistumisen pelko. Se aiheuttaa itsetorpedointia. Siitä pääsee eroon vasta jos sen tiedostaa. Pelko syntyy siitä, että kateuspohjaiset aggressiot käynnistyvät aina lähes välittömästi onnistumisten tai menestymisten jälkeen. On helppo oppia että vaarallisinta elämässä eivät ole huumeet, liikenne, rikollisuus tms. vaan se, että on jossain hyvä ja muut huomaavat sen.
 
Oletan, että osasyynä saattaa olla se, että minä näen olemassaolon taisteluna sellaiset olosuhteet jotka sinä saatat nähdä potentiaalin hyödyntämisen kaikille yhteisenä kenttänä.

Tämä summaa aikalailla täydellisesti näkökantojemme eron, vaikka kokemusmaailmamme taitavatkin olla yksi yhteen.

Oma vikani on se, että minusta on vanhemmiten tullut kyynistynyt realisti. Tarkoitukseni ei suinkaan ole etsiä vikaa kenestäkään tai syytellä. Katson asiaa ilman arvolatausta siltä kannalta, että maailma nyt vain sattuu olemaan sellainen, kuin se on. Epätäydellinen.

Erilaisuuden suvaitseminen tarkoittaa tällä hetkellä suomalaisen peruskoulun näkökulmasta sitä, että kiusaaja on todellinen (yhteiskunnan)uhri jota pitää ymmärtää. Varsinkin, jos kiusattu on väärän värinen, niin kiusaajan tekemisiin puuttuminen on rasismia.

Tällaisen maailman kääntäminen lyhyellä aikavälillä päinvastaiseen asentoon ei ole realismia.

Edellä esitellyillä reunaehdoilla, paras vaihtoehto on pyrkiä tarjoamaan epätasaisen osaamisprofiilin yksilöille parempia työkaluja selviämiseen.

Näkemykseni nimittäin on että asevelvollisuusikään mennessä vahinkoa on päässyt syntymään jo aivan liikaa.
 
On helppo oppia että vaarallisinta elämässä eivät ole huumeet, liikenne, rikollisuus tms. vaan se, että on jossain hyvä ja muut huomaavat sen.

Janten lain säännöt:
  1. Älä luule, että sinä olet jotain.
  2. Älä luule, että olet yhtä hyvä kuin me.
  3. Älä luule, että olet viisaampi kuin me.
  4. Älä kuvittele, että olet parempi kuin me.
  5. Älä luule, että tiedät enemmän kuin me.
  6. Älä luule, että olet enemmän kuin me.
  7. Älä luule, että sinä kelpaat johonkin.
  8. Älä naura meille.
  9. Älä luule, että kukaan välittää sinusta.
  10. Älä luule, että voisit opettaa meille jotakin.
Axel Sandemose, Pakolainen ylittää jälkensä (1933)
 
Tällainen hyväksi todettu käytäntö rekrytointiin: työhaastattelussa hakija joutuu tekemään alaan liittyviä helpoja tehtäviä. Esim koodarin pitää selittää mitä jokin koodi tekee, linux-gurun pitää tunnistaa peruskomennot, tietokantaihminen saa kertoa mitä jokin sql-lause tekee.
On tullut sellaisia yllätyksiä, että kaikin puolin hyvä hakija ei sitten osaakaan yhtään mitään, on vain hyvät paperit ja cv.
Ei tällä huippuja erota normaalista, mutta virherekrytoinnin riski vähenee.
 
Tämä summaa aikalailla täydellisesti näkökantojemme eron, vaikka kokemusmaailmamme taitavatkin olla yksi yhteen.

Ekkai sää vaan vihjaa että jokin osa mun omasta kokemusmaailmasta pääsisi salaa vuotamaan teksteihin asti läpi vaikka mä kuinka huolella yritän salata kaiken vähänkin henkilökohtaisen?

Tällaisen maailman kääntäminen lyhyellä aikavälillä päinvastaiseen asentoon ei ole realismia.

Edellä esitellyillä reunaehdoilla, paras vaihtoehto on pyrkiä tarjoamaan epätasaisen osaamisprofiilin yksilöille parempia työkaluja selviämiseen.

Näkemykseni nimittäin on että asevelvollisuusikään mennessä vahinkoa on päässyt syntymään jo aivan liikaa.

Maailman kääntäminen ei ole koskaan realismia.

Oman elinpiirin muutokset samoin kuin sopivan elin/työ/toiminta/tiesmitä -ympäristön löytäminen voi hyvinkin olla realismia.

Sopivien työkalujen tarjoaminen edellyttää että niitä on ja niitä voidaan tarjota sellaisella tavalla joka on vastaanotettavissa.

Viimeisestä kohdasta samaa mieltä.

Jos on jotain tähän tai tätä sivuavaan aihepiiriin liittyvää sanottavaa tai kysyttävää, niin mulle voi pistää yksärin vielä sitten kun olen (toivottavasti häipynyt. Kurkkaan ne joskus.
 
Tällainen hyväksi todettu käytäntö rekrytointiin: työhaastattelussa hakija joutuu tekemään alaan liittyviä helpoja tehtäviä.

Aineisto-, työskentely- yms. kokeet kertovat suoriutumistasosta. CV kertoo historiasta. Kumpi on työskentelyssä käytössä?

Itse olen sitä mieltä että parasta olisi testata vähintään rutiinityöskentelyn tasolla tai sen yläpuolella jos se on mahdollista. Joskus sen voi tehdä ainakin osittain etänä.

Älykäs + luova -yhdistelmän omaavia luokitellaan joskus niin, että huippujen yläpuolella on vielä yksi superhuippujen luokka. Nämä ovat sellaisia, jotka nousevat nopeasti itseään kiinnostavalla alalla huipuiksi, kykenevät siirtymään toiselle alalle ja nousemaan sillä nopeasti huipuiksi, siirtymään taas... "Master of all trades, jack of none." Jokapaikanmestareita. Steve Jobs, Alan Musk, da Vinci, Feynman, Vesa-Matti Loiri... (Tarinoiden mukaan tietenkin myös Nätti-Jussi, mutta näiden tarinoiden todenperäisyyttä on joku kuulemma joskus jopa epäillyt.)

Jos keskitytään potentiaalin tunnistamisen sijaan menneisyyden eli cv:n tai todistusten tunnistamiseen, niin esimerkiksi nämä superhuiput saattavat jäädä tunnistamatta.

Yksi hyvä apuväline luovien tunnistamisessa on muuten suhde taiteeseen. Luovilla se on aina jollain alueella syvä. Jos näytät ei-luovalle tauluja, niin se näkee läjän sisustuselementtejä. Jos näytät luovalle tauluja niin se näkee jotain paljon enemmän. (Juhani Palmu tekee poikkeuksen. Jos näytät luovalle ihmiselle Palmun töitä, niin se näkee sisustuselementtejä. Jos näytät niitä ei-luovalle, niin se näkee... ööö.. jotain, mihin luova ei kykene. Ehkä statussymbolin, allekirjoituksen tai mitä lie?)
 
Janten lain säännöt:
  1. Älä luule, että sinä olet jotain.
  2. Älä luule, että olet yhtä hyvä kuin me.
  3. Älä luule, että olet viisaampi kuin me.
  4. Älä kuvittele, että olet parempi kuin me.
  5. Älä luule, että tiedät enemmän kuin me.
  6. Älä luule, että olet enemmän kuin me.
  7. Älä luule, että sinä kelpaat johonkin.
  8. Älä naura meille.
  9. Älä luule, että kukaan välittää sinusta.
  10. Älä luule, että voisit opettaa meille jotakin.
Axel Sandemose, Pakolainen ylittää jälkensä (1933)

Siinä on suomalainen työelämä kiteytettynä...
 
Back
Top