Yksilötuotanto

Kaikilla laumaeläimillä kädellisillä laumanisäkkäillä - ihminen mukaanluettuna - laumajäsenyyden säilyminen vertautuu elämää ylläpitäviin ja mahdollistaviin fysiologisiin tarpeisiin. Lauman ulkopuolelle suljettu on ollut kävelevä vainaja.

Yhdistelmällä älykkyys + luovuus on rokkikitaristeja lukuunottamatta lapsesta lähtien jatkuvan ulkopuolelta tulevan poissulkevan toiminnan kohteena. Arki on selviämistaistelu eikä menestymiskilpailu.

Monelle kehittyy jopa jonkinasteinen menestymisen ja onnistumisen pelko. Se aiheuttaa itsetorpedointia. Siitä pääsee eroon vasta jos sen tiedostaa. Pelko syntyy siitä, että kateuspohjaiset aggressiot käynnistyvät aina lähes välittömästi onnistumisten tai menestymisten jälkeen. On helppo oppia että vaarallisinta elämässä eivät ole huumeet, liikenne, rikollisuus tms. vaan se, että on jossain hyvä ja muut huomaavat sen.

Ihminen on laumaeläin, toiselle susi. Maslowin hierarkian keskitasot – yhteenkuulumisen ja arvostuksen tarve – heijastavat tuota ryhmähenkisyyttä.

Yksilöllistä taas lienee se, missä elämänvaiheessa yksilön menestyminen ja onnistumiset alkavat herättää kateutta, kiusaamista ja kollektiivista kapuloiden rattaisiin työntämistä.
  • Lapsuudessa vanhemmat yleensä tukevat jälkikasvunsa kasvua ja kehitystä, vaikka vanhempien omat ongelmat ja sisaruskateus, tms. saattavat joissain tapauksissa häiritä normaalia elämää.
  • Koulussa oppilaita yleensä kannustetaan kehittämään taitojaan ja taipumuksiaan, vaikka tasapäistäminen ja koulukiusaaminen jatkuvat. Mutta muitakin vaihtoehtoja oppivelvollisuuden suorittamiseen on.
  • Lukiossa kilpailu alkaa kiristyä, jolloin ryhmädynamiikka muuttuu.
  • Yliopisto-opintojen alkaessa se aika jää nopeasti taakse. Yksilö sulautuu helposti satojen, tuhansien tai kymmenien tuhansien samanlaisten ja erilaisten opiskelijoiden massaan. Silloin on mahdollista tehdä yksilöllisiä valintoja ja kehittää vahvuuksiaan omien mielenkiintojensa mukaisesti.
  • Akateemisessa maailmassa erilaiset sosiaaliset valtapelit rönsyilevät, mutta hyppäämällä omalle uralle pääsee uusille urille.
  • Mutta kaikissa hierarkioissa vallitsevat hierarkioiden säännöt, sisäinen ja ulkoinen kilpailu, eri muodoissa.
Maslowin hierarkian ylätasoille on kieltämättä vaikea kivuta. Itsensätoteuttamiseen ja -ylittämiseen harvat yltävät. Elämä on joukkuepeli ja kontaktilaji. Miten pelata pelinsä?
 
Mulla oli tarkoituksena lopettaa eiliseen, mutta jotain niin tärkeää jäi kirjoittamatta, että jatkan kunnes olen saanut sanottavani sanottua. Keskityn tilanteisiin esteisiin - eli lähinnä ei-luoviin ihmisiin ja rakenteisiin.

Jos ihminen on ei-luova ja älykäs, niin hän tyypillisesti pyrkiii etenemään dominanssihierarkioissa (työura, yhteiskunnallinen statu, ammattitaidon tuoma auktoriteetti, sosiaalinen asema...) vähän kompetenssiaan korkeammalle.

Jos ihminen on luova ja älykäs, niin hän tyypillisesti pyrkii etenemään dominanssihierarkioiden ulkopuolella tai hierarkian alaportaat sivuuttaen. Ei-luova kokee - tiedostamattaan tai tietäen - hänen etenemismallinsa itselleen epäoikeudenmukaiseksi ja omaa asemaansa uhkaavaksi.

Jos ihminen on ei-luova, niin hän kokee dominanssihierarkiat (ja oman asemansa niissä) erittäin tärkeiksi, arvoa ja arvostusta tuovaksi, minuutta määrittäväksi rakenteeksi. Oma onnistuminen dominanssihierarkioissa on hänelle todella vakava asia. Se määrittelee sen, että kuka, mikä ja minkä arvoinen hän on. Omanarvontunne siis määrittyy hänellä suhteessa muihin ja suhteessa rakenteisiin. Kaikki mikä uhkaa tai loukkaa tätä käsitystä, loukkaa hänen minuuttaan hyvin syvällisesti.

Jos ihminen on luova, niin hän katsoo dominanssihierarkioiden ohi. Ne ovat sellainen hassu juttu jolla voi olla käyttöarvoa - tai olla olematta - mutta minuuteen, omanarvontuntoon, onnistumisen kokemuksiin tms. dominanssihierarkioilla ei ole kovin merkittävää yhteyttä.

Se, että luovalle dominanssihierarkiat eivät ole kovin tärkeitä, loukkaa ei-luovan tunteita todella voimakkaasti - tiedosti hän sitä tai ei. Aivan kun hän älisi treenannut koko ikänsä saadakseen jonkin diplomin ja joku olisi sitä mieltä että sellaisen diplominen ainoa merkitys on sen käyttöarvossa - vaikkapa sytykkeenä tai varavessapaperina.

Näitä identiteettityön laadullisia vastakkaisuuksia on loputtomiin. Yhteistä niille on se, että luovan ihmisen tapa ilmetä ihmisenä loukkaa ei-luovaa hyvin syvällisesti identiteettityöhön kytkeytyvällä tavalla, jota ei-luova ei useimmiten voi nähdä eikä tunnistaa, koska se on ristiriidassa hänen omien arvojensa kanssa. Loukkaantumisen motiivit ovat ihmisen pimeään puoleen - pelkoihin, kateuteen, epäterveeseen kilpailuhenkeen, vaikeisiin tunteisiin ja niiden käsittelyyn - liittyviä.

Koska ei-luova ei kykene sallimaan itselleen oman pimeän puolensa esille tulemisen tunnistamista ja tunnustamista, hän tyypillisesti "löytää" selittävät tekijät luovan ihmisen läheisyyden aiheuttamalle stressille siitä luovasta ihmisestä. Ja voi että niitä selityksiä löytyy. Ja tavat, joilla niistä koitetaan rakentaa uskottavia, ovat todella mielikuvi... tuksettomia, koska on kyse ei-luovista ihmisistä. Niissä on valtavasti vaihtelua, mutta vain muutama peruskaava. Oikeastaan ilmiön luotettavaan tunnistamiseen riittää yksi kaava. Se on tämä:

[dissaaminen] + [alaspäin karrikoiminen]

Jos tuo kaava esiintyy - etenkin jos se esiintyy toistuvasti - ei-luovan henkilön, ryhmän, yhteisön, institution, periaatteen, arvo- tai uskomusjärjestelmän tai sellaisen osan... arvioidessa luovaa yksilöä tai luovuutta, niin tiedämme noin 100% varmasti, että kyse ei ole luovan yksilön tai luovuuden arvioinnista vaan siitä, että käynnissä on kognitiivisen dissonanssin voimin toimiva poissulkemismekanismi, jota iihminen tai ryhmä ei voi tunnistaa tai tunnustaa itselleen.

Tuo kaava on niin jäykkä, että jopa tuo järjestys on lähes aina sama. Älykkäämpien ja/tai sisäsiistiin käytökseen kykenevien parissa dissaus on suurimmaksi osaksi implisiittinen/vihjauksenomainen ja olkinukkeilu lievempää. Kaava pysyy kuitenkin koko ajan samana.

Älykäs ja luova oppii jossain vaiheessa tunnistamaan tämän kaavan ja ilmiön. Kun hän kohtaa sen, niin hän tietää, että todelliset mahdollisuudet sen henkilön tai yhteisön piirissä ovat nolla vaikka hänet sinne otettaisiinkin. Niinpä hän jatkaa etsimistä. Ei-luova poppoo näkee tämän matkan jatkamisen todisteena omasta oikeassa olemisestaan. "Sitoutumiskyvyttömiä...” ”Ei siitä ollut...” "Ei se olisi kuitenkaan sopeutunut..." tms. vaikka todellisuudessa kyse on siitä, että luovan on selvitäkseen pakko suojata itseään loputtomien epäoikeudenmukaisten ja (vähintään älylliseen) epärehellisyyteen pohjautuvien (usein tiedostamattomien) kollektisoituvien aggressioiden sarjalta.

Hierarkisissa ympäristöissä, linjaorganisaatioissa, dominanssin primitiivisempiä muotoja (luokittelulla pakottava, aukotoriteetti, kompetenssi) korostavassa ympäristössä tuo yllä kuvattu on voimakkaampaa, hyväksytympää ja säännönmukaisempaa kuin verkostoituneissa, vaihtoon perustuvissa tai epähierarkisissa ympäristöissä. Näin ollen luovuuden kenttä on myös hierarkisten linjaorganisaatioiden suurin sokea täplä. Ja valtiolliseen turvallisuuteen liittyen tuo tarkoittaa valtavaa tutkakatveen aluetta, jossa lähes kuka vain voi liikkua ja toimia huomaamattomasti.

Jos ja kun on olemassa valtavia tutkakatveita, niin ne pitäisi tietenkin tukkia. Olemassa olevat organisaatiot toimivat nykyisillä rakenteilaan, moraalijärjestyksillään, toimintakulttuureillaan jne. koska se on toimivaa ja tehokasta. Niiltä ei saa mennä vaatimaan mitään sellaista, johon niiden sisältämällä kompetenssilla ei keskimäärin ole työkaluja. Se vahingoittaisi kyseisiä organisaatioita.

Oikea ratkaisu olisi pienet ulkoistetut yksiköt, joiden toimintaa voidaan rahoittaa poikkihallinnollisin keinoin muualta kuin puolustukseen tai turvallisuuteen liittyvistä momenteista. Näistä työvoima-, koulutus-, sote- jne. kentät olisivat luontevimpia. Ja kun älykkäät luovat ihmisetä ovat yksi prosentuaalisesti todennäköisimmistä työelämän ulkopuolelle tai reuna-alueille syrjäytyvistä ryhmistä eikä näille ole olemassa mitään toimivaa reittiä työelämäonnistumista kohti, niin siitä löytyy sopiva tekosyy joka on samalla myös täysin riittävä ja todellinen syy.

Pienet ulkoistetut yksiköt tarjoavat myös tietoturva- ja organisaatiorakennemielessä parhaan alusta. Tietoturvallisuutta voidaan lisävarmistaa verkostoituvan rakenteen ja tehtäväkohtaiseen onnistumiseen sekä huolella valikoivaan tehtävä - tekij(t) -jaotteluun paneutumalla.
 
Niille, jotka ajattelevat asiaa "luovissa on jotain vikaa jos ne eivät pärjää" -näkökulmalla:

Jos luovuus määritellään niin, että kyse ei ole luovuudesta silloin kun on kyse kulttuurillisesti jaetun asian kopioimisesta, niin oleellisessa määrin luovia ihmisiä on aikuisväestössä enintään 1-2% koko väestöstä. Lapsissa määrä on huikean paljon korkeampi, mutta suurin osa ihmisistä "kuolee pois luovuudesta" aikuistuessaan. Kyse lienee aivojen plastisuuden heikkenemisestä.

Älykkyyden ja luovuuden välillä on (osittaista) korrelaatiota. Korkean älykkyyden omaava on todennäköisemmin - mutta ei varmasti - luova kuin keskinkertaisen älykkyyden omaava.

Jos etsitään luovinta kahta prosenttia, joka kuuluu älykkäimpään kahteen prosenttiin, niin korrelaation ansiosta silloin ei haeta ( 0.02 x 0.02 = ) neulaa heinäsuovasta vaan jotain sellaista mikä liikkunee haarukassa 1-0.5%.

Sata yhden prosentin haarukkaan menevää luovaa + älykästä omaa saman kokoisen luovaan työhön liittyvän aikaansaamipotentiaalin kuin 10 000 keskinkertaista. Näistä sadasta 10 omaa saman aikaansaamispotentiaalin kuin loput 90. Jos joku ei osaa - tai oikeastaan siis halua - tehdä tästä kannattavuuslaskelmia sen suhteen, että missä kohtaa kannattavan panostamisen ja resurssoinnin raja kulkee, niin en voi auttaa.

Tai no.. Vihjeenä vaikka se, että voi aloittaa laskemalla todellisia toteutuneita työvoimakuluja. Niihin voi liittää tuotto-odotusindeksin jonka voi vetää vaikka päästään. (Vaiikka 100.) Sen jälkeen voi lisätä toteutuneisiin työvoimakuluihin työelämästä syrjäytymisen vuosikustannuksen ja laskea että jos tällä yhdistelmällä saataisiin ei-meritoituneita, mutta kovan kompetenssin luovia ja älykkäitä tuottamaan suoraan yhteiskunnalle, niin mikä olisi tuotto-odotus keskimääräiseen yhteiskunnalle palkkatyötä tekevään verrattuna jos kyse olisi edellä mainitusta yhdestä prosentista ja pilottiryhmän suuruus vaikka 100 henkeä. Sen jälkeen voi laskea vaikka sen, että jos koe menisi käteen, niin millä odotusten toteutumisprosentilla se epäonnistuessaankin olisi huikean tuottava eli esimerkiksi moninkertaisesti investoidun rahan takaisin yhteiskunnalle palauttava. Ja tämä laskelma kannattaa ihan oikeasti tehdä jo sen mielenkiintoisuuden vuoksi. (Voi sen laittaa tännekin jos haluaa.)

Miehillä ikään sidottu luovuuskäyrä noudattaa täsmälleen samaa käyrää kuin testosteronierityksen käyrä. Käytännössä tämä tarkoittaa myös sitä, että ikäryhmän sosiaalinen ja fyysinen aggressiivisuus ovat voimakkaimmillaan silloin kun luovuuden kehittyminen ja ilmeneminen on voimakkaimmillaan. Jos joku ei osaa tehdä tästä järkeviä johtopäätöksiä, niin en voi auttaa asiaa.
 
Keskityn tilanteisiin esteisiin - eli lähinnä ei-luoviin ihmisiin ja rakenteisiin.

Molemmat esteet ja hidasteet ovat todellisia. Mutta niistä on vaikea päästä eroon. Ei-luovat ihmiset ja rakenteet ovat ja pysyvät.

Maailmaa on vaikeampi muuttaa kuin muuttaa maailmalle. On helpompi hakea oma paikkansa. Perustaa perhe, yritys tai yhteisö. Löytää omat hengenheimolaiset, vertaisverkostot, ystäväpiirit, kontaktipinnat ja yhteistyökumppanit. Luoda oma ura, niche tai ekologinen lokero.

Tämä on ehkä se vähemmän vastuksen tie, miten pysyy elämässä hengissä, invalidisoitumatta ja juoksematta karkuun.
 
Organisoitumisen tapa:

Ei-luovat ympäristöt organisoituvat dominanssihierarkioiden mukaan. Piste.

Dominanssihierarkinen järjestäytyminen voidaan jaotella dominanssin pakottavuuden mukaan.
1. Pakottava dominanssi
2. Auktoriteettiin pohjautuva dominanssi
3. Kompetenssiin pohjautuva dominanssi.

Luovat ympäristöt organisoituvat vaihtoon perustuvan logiikan mukaan. Vaihto voi olla kulttuurivahtoa. (Taide, kulttuuri, tiede, luovat harrastukset, työmarkkinoiden jokin osa...) Se voi olla rahan ja hyödykkeiden vaihtoa. (Yritystoiminta, kauppa, liike-elämä...) Vaihto voi olla muutakin. Tämä on erityisen tyypillistä lähi-ihmissuhteissa. (Aika, jakamaton huomio, seksi, muu läheisyys, tunteet...)

Jos halutaan antaa luovuudelle mahdollisuus, niin toimintaympäristö kannattaa ehdottomasti rakentaa luovuudelle tyypillisten organisoitumismallien mukaan. Tämä tarkoittaa käytännössä osittaista itseorganisoitumista. Itseorganisoitumisen estäminen = luovuuden estämistä. Lisäksi osittainen itseorganisoituminen johtaa tehokkaampaan ja toimivampaan rakenteeseen kuin organisoiminen.

Dominanssihierarkoihin laitostuneiden (noin 90-99% työelämässä olevista) silmin luovien ympäristöjen organisoituminen voi näyttää kaoottiselta ja strukturoimattomalta. Näin ei ole. Kyse on siitä, että 1-5:n keskenään hierarkisen hierarkian sijaan rakenne ja sen moraalijärjestykset sisältävät useita kymmeniä matalan dominanssin hierarkioita joista suurimmalla osalla ei ole keskenään kiinteää hierarkiaa. (Hierarkioiden hierarkiat ovat ihan samanlaisia kuin muutkin hierarkiat. Laki voi dominoida lyhyen aikavälin omaa etua jne.)

Dominanssihierarkioihin laitostunut haluaa ohjata, kontrolloida, valvoa, manageroida... Tämä on ehdoton este luovuuden mahdollisuudelle. Lisäksi dominanssihierarkoihin laitostuneelta puuttuvat lähes kokonaa ne ajattelun toiminnot ja rakenteet, jotka mahdollistaisivat tuloksellisen ohjaamisen, kontrollimisen, valvomisen ja manageroimisen.

Luovien ihmisten johtaminen ja ohjaaminen perustuu muutamaan perusasiaan:

1. Ylemmässä asemassa olevan hyvään laaja-alaisen itsereflektoinnin kykyyn + ennen kaikkea kykyyn sulattaa sen itsereflektoinnin tulokset. (Enkä puhu tässä itsereflektoinnista minään tunnenyyhkytysprosessina vaan konkreettisena, pragmaattisena, sosiaalisena, kognitiivisena, minän dynamiikkaa ja rakenteita defensseineen luotaavana...)

2. Luovan prosessin ymmärtäminen sekä yksilöllisellä että kollektiivisella tasolla.

3. The Small Big -periaatteen mukaisen vaikuttamis- ja johtamistyylin hallitseminen ja halu turvautua siihen. (Kaikissa säätelyjärjestelmissä on oma sisäänrakennettu vaiikutusmekanismirakenteensa.

Pieni impulssi säätelyjärjestelmän ylätasoilla tuottaa suuren ohjausvaikutuksen ilman että ohjattavan kokonaisuuden autonomiaa ja sen tarvetta kosketaan yhtään liikaa. Näin voidaan välttää sisäisten kitkojen ja toiminnallisten ristiriitojen syntymistä jo etukäteen ja silti tuottaa haluttu vaikutus puolihuomaamattomalla tavalla. Hyvä luovan yksikön johtaja on järjettömän ahkera mutta näyttää järjettömän laiskalta koska hän toimii tuon small big -periaatteen mukaan.)

4. Kyky erottaa luovuusvaikutelman tuottaminen (wanna-be) luovan työn tuottamisesta. (Leikkimielisesti voisi sanoa että suurin osa tuottoisista kirjailjoista näyttää ja kuulostaa tavallisilta iihmisiltä. Suurin osa wanna-be -kirjailijoista näyttää ja kuulostaa "taiteellisilta". Kirjailijjoiden orientaatio on tuotannollinen - luova. Wanna-be:n orientaatio on ekspressiivinen - identiteettityö- ja statuskeskeinen.)

Valtavan suuri määrä ei-luovia ihmisiä arvioi luovuutta wanna-be -tapausten perusteella ja "tunnistaa" wanna-be:t luoviksi vaikka näiden luovuus on useimmiten hyvin vähäistä. Wanna-beismi on jäljittelevää - siis ihan määritelmänkin mukaan ei-luovaa.

Aidosti luovista ihmisistä todella pieni osa välkyttää asiaa ekspressiivisesti. (Salvador Dali, Sofi Oksanen...) Jos välkyttää, niin kyse on useimmiten genrerekvisiitasta. (Musiikkibisnes on tässä hyvä esimerkki.)

5. Suuren älyllisen ja luovan vapauden salliminen ja turvaaminen.

6. (Helikopterinkin mainitsema) yksilötason puutteiden kompensoiminen verkoston tai organisaation resurssiohjauksen keinoin niin että kunkin kompetenssi voi suuntautua sinne, missä se on tuottoisinta.

7. Intellektuaalisen omistusoikeuden kunnioittaminen ja varjeleminen.

Ei-luovien oppimisprosessit perustuvat omaksumiseen ja omaksutun soveltamiseen. He kokevat tunnetasolla että heidän muistitietona oppimansa on heidän omaa kyvykkyyttään. Tämä harha on niin yleinen että sitä ei kannata edes yrittää murtaa.

Luovan oppimisprosessi sisältää myös kolmannen vaiheen: jatkojalostusprosessin. Heille muistitietona opittu ja sen soveltaminen ei ole henkilökohtaista kyvykkyyttä vaan yhteisesti jaetun kulttuuripääoman piiriin kuuluvaa. Jatkojalostettu sen sijaan on omaa. Se on kuin oma lapsi.

Ei-luova kokee toimivansa oikeutetusti, älykkäästi ja omaa (!!!) kompetenssiaan esille tuovalla tavalla varastaessaan luovan henkilön luovuuden tuotoksia oman urakehityksensä ja asemansa hyväksi. Luovaa ihmistä kohtaan tämä on paljon voimakkaampi aggressio kuin vaikka vastaavan omaisuusmäärän varastaminen tai fyysinen väkivalta. Myös immateriaaliomaisuuden varastamisen aiheuttamat invalidisoitumisprosessit toipumisaikoineen ovat paljon mittavammat kuin omaisuuden tai fyysisen koskemattomuuden loukkaamisesta johtuvat.

Luovalle ihmiselle intellektuaalisen omistusoikeuden varastaminen vertautuu seurauksiltaan ja vakavuudeltaan esim. vakavien seksuaali- ja omaan lapseen kohdistuneen rikoksen eri tyyppeihin. Ei-luovalle ihmiselle kyse on mitättömästä pikkujutusta josta on täysin naurettavaa hössöttää.

Luovassa työssä ammennetaan koko ajan muilta ja muualta. Tämä ammentaminen on kuitenkin sekä ammentamisen kohdetta kunnioittavaa, ammennetun kulttuuripääoman intellektuaalisen omistusoiikeuden implisiittisesti tai näkyvästi esille tuovaa ja siitä eteenpäin jatkavaa. Se ei ole omivaa tai omiin nimiin siirtävää vaan jatkojalostavaa. Ei-luova ei jatkojalosta mitään - ainakaan hyvään suuntaan. Niinpä hän vain varastaa.

Ikävä kyllä julkinen sektori ja etenkin sen linjaorganisaatiot ovat suurimpia ei-luovuuden keskittymiä ja sen seurauksena niissä on myös kaikkein voimakkain immateriaalioikeuksien ja intellektuaalisen omistusoikeuden varastamista hyväksyvä, jopa suosiva toimintakulttuuri. (En hämmästyisi yhtään jos jokin henkilö tai organisaatio yrittäisi varastaa tässä ketjussa esille tulevan konseptin. Sellaisen varalle totean että kyse on ihan lainkin mukaan varastamisesta. Ideoita saa käyttää vapaasti. mutta kun joukko ideoita muodostaa sekä etenevän että sivusuuntaisen yhtenäisen kokonaisuuden, niin se ei ole idea vaan konsepti. Ja niiden varastaminen on sekä moraalitonta että laitonta. Yksilö ei tietenkään voi käytännössä tehdä asialle mitään jälkikäteen. Etukäteen voi toki miiinoittaa sen mitä tuo esille niin että sen varastaminen johtaa ajan mittaan ongelmiiin joita varas ei voi ennakoida oman luovuutensa puuttumisen vuoksi.)

8. Pitää aina tajuta, että asian, idean tai konseptin alkuperäinen esittäjä on lähes aina huomattavan paljon pidemmällä asiassa kuin hänen esityksensä. ”Muut jatkaa tästä eteenpäin" -logiikka on siis käsittämättömän mittakaavan tehottomuutta tuottava lähtökohta "avaatko vielä lisää tota ajatteluasi" - lähtökohtaan verrattuna.

Yhteenveto:

Luovan työn ja luovan ympäristön mahdollistaminen ja ohjaaminen on laadullisesti lähes päinvastainen prosessi kuin dominanssihierarkioihin perustuvien ympäristöjen johtaminen tai organisointi. Dominanssihierarkioissa menestyminen on lähestulkoon todiste siitä, että henkilö ei sovellu luovan ympäristön (itse)organisoitumista tuottamaan.

Jokainen voi laskea tässä ketjussa esiintyvien numeroiden perusteella, että kuinka todennäköistä yhdistelmällä luova + älykäs on löytää sellainen sosiaalinen ja toiminnallinen ympäristö, jossa luovuudella on tuottavan ja ennen kaikkea turvallisen valloilleen pääsemisen mahdollisuus. Suosittelen laskemaan. Sen jälkeen voi verrata saamaansa todennäköisyyshaarukkaa siihen ajatukseen, että meritoitumatta jääneessä luova + älykäs -henkilössä on varmaan jotain vikaa. Vertailun jälkeen voi pohtia, että miten henkilöstä johtuvat syyt ja tilanteiset syyt mahtavat todellisessa reaalimaailmassa (kognitiiviseen dissonanssiin turvautumatta) oikeasti suhtautua toisiinsa.

Jos mieleen ei tule enää mitään todella keskeistä tähän aiheeseen liittyvää, niin tämä oli osaltani tässä. Jos tulee niin tyrkkään jatkoksi vielä jotain itselleni tyypillisen tiivistä ja lyhytsanaista.
 
Molemmat esteet ja hidasteet ovat todellisia. Mutta niistä on vaikea päästä eroon. Ei-luovat ihmiset ja rakenteet ovat ja pysyvät.

Maailmaa on vaikeampi muuttaa kuin muuttaa maailmalle. On helpompi hakea oma paikkansa. Perustaa perhe, yritys tai yhteisö. Löytää omat hengenheimolaiset, vertaisverkostot, ystäväpiirit, kontaktipinnat ja yhteistyökumppanit. Luoda oma ura, niche tai ekologinen lokero.

Tämä on ehkä se vähemmän vastuksen tie, miten pysyy elämässä hengissä, invalidisoitumatta ja juoksematta karkuun.

Nimenomaan. Vältä, Kierrä. Etsi. Juurru sinne missä on sinulle sopivia ravinteita.

Meritoituminen on tärkeysjärjestyksessä jossain sijalla 15 tai 20. Mutta jos sitä tavoitellaan, niin silloin tavoitellaan usein niin merkittävää menestymistä, että sen hyödyt ylikompensoivat sen haitat.

("Menestymisen haitat" voi olla ei-luovalla vaikea termi käsittää oikein. Jokainen luova ymmärtänee helposti mihin se viittaa.)
 
Aihepiiriin liittyvänä kuriositeettina:

Nämä kolme päivää olen sairastanut noro-virusta ja toivun siitä parhaillaan. Nämä on siis kirjoitettu suorituskyvyn alareunalla - osin työkyvyttömänä.

Kopsasin tästä ketjusta kolmen päivän aikana kertyneet itse kirjoittamani tekstit enkä mitään muuta. En edes lainauksia joihin vastasin.

Muutin tekstiformaatin paremmin itselleni sopivaan muotoon. Times New Roman size 12 ja puolentoista riviväli tuottivat:
- yli 8000 sanaa
- noin 36 sivua (kappalejaot ja kirjoitusten erottaminen toisistaan vaikuttaa jonkin verran.
- päivää kohti jaettuna 2 700 sanaa ja 12 sivua.

Tuo vastaa noin suunnilleen puoltatoista viiva kahta ammattikirjailijan työpäivää per sairaspäivä.

Jos joku ihmettelee sitä, että miksi haluan pysyä poissa täältä saadakseni muita juttuja aikaan niin tuossa on selitys. Jos siirrän täällä tapahtuvan aikaansaamisen omaa ja perheen elämää hyödyttäväksi aikaansaamiseksi, niin sillä on oikeasti merkitystä.

Ja näette, miten vaikea minun on irrottautua kun jotain on vielä sanomatta ja jotain tulee mieleen ja...
 
Viimeksi muokattu:
Kevennyksenä vielä meille ei-luoville luojanluomille:

Tämäkin talvi tarjoaa luovaa työtä luovaa työtä pelkäämättömille. Jos on vappuna lunta katolla, on sitä pihallakin.

Luovan ammatin harjoittajaksi taas pääsee muuallakin kuin Marimekossa. Esimerkiksi tekstiilitehtaassa. Luojaksi. (Komea nimike käyntikortissa)

Niisittäjästä en niin perusta.

703 Kutojat ja neulojat
Hoitavat kutoma- ja neulomakoneita sekä kutovat, neulovat ja virkkaavat käsin.

70310 Loimaaja

Valmistaa loimia, yleensä loimikoneen avulla. Tähän luetaan myös luoja.

70320 Niisittäjä

Vetää loimilangat niisityskaavan mukaan niisisilmien läpi tai hoitaa automaattisia niisityskoneita.

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/pdf/ammattiluokitus.pdf

 
Hyvä Veli @Pihatonttu olisiko mahdollista tehdä kompromissi? Minä lukisin vaikkapa blogista ajatuksiasi, jos foorumille kirjoittaminen vie liikaa aikaa. Toki moisen ajattelun tekstiksi muuttaminen vie paöjon aikaa, mutta ehkä vastavuorottomuus helpottaisi. On ikävä ajatella, että jäbä häipyy taas. Vaikka enhän minä tunne kuin sielujen sympatiaa, mutta silti. Pirun hyvää ja osuvaa tekstiä. Pidän ajattelutavastasi, ja varsinkin teksteistäsi. Jos häippäset, niin vinkkaa edes, pistätkö jonnekin tekstejäsi.
 
Hyvä Veli @Pihatonttu olisiko mahdollista tehdä kompromissi? Minä lukisin vaikkapa blogista ajatuksiasi, jos foorumille kirjoittaminen vie liikaa aikaa. Toki moisen ajattelun tekstiksi muuttaminen vie paöjon aikaa, mutta ehkä vastavuorottomuus helpottaisi. On ikävä ajatella, että jäbä häipyy taas. Vaikka enhän minä tunne kuin sielujen sympatiaa, mutta silti. Pirun hyvää ja osuvaa tekstiä. Pidän ajattelutavastasi, ja varsinkin teksteistäsi. Jos häippäset, niin vinkkaa edes, pistätkö jonnekin tekstejäsi.

Kiitos kauniista sanoista.

Kompromissi ei multa onnistu. Vähän kuin kysyisit pirinistiltä että onnistuisko kohtuukäyttö jos sulla on tossa kymmenen kilon varasto käden ulottuvilla. (Huomaatte miten vaikeaa häipyminen on.)

Ajatuksen blogista torppaan tällä hetkellä siksi että se ei tuo työmäärään nähden riittävästi rahaa tai rahassa mitattavia mahdollisuuksia.

Kiitos tekstin kehumisesta. Kaikki tänne kirjoitettu kuuluu FSD -kategoriaan. (First Shitty Draft - tarkemmin ajattelematta tehtyä, suodattamatonta ja jäsentämätöntä tajunnanvirtaa, joka on lähinnä jatkojalostamisprosessiin sopivaa raaka-ainetta.)

Tarkoitus on tuottaa joskus jotain sellaista tekstiä, joka on Euroopan keskuspankin leimaamia juttuja vastaan yleisessä levityksessä ja tuottaa joko hupia tai hyötyä joillekuille. Jos niin käy, niin voin vinkata asiasta kiiinnostuneille, mutta siten, että tämän nimimerkin ja siinä työskentelyssä käytössä olevien nimikkeiden keskinäistä yhdistämistä ei tapahdu julkisesti.

Jos jollakulla on todella, todella painavaa syytä saada muun yhteyttä, niin ylläpidollahan on sähköpostiosoite. Mun sähköpostiosoite sisältää riittävästi nimeen liittyvää tietoa yksilöidäkseen mut niin tarkasti ettei mua voi sotkea kehenkään oman perheen ulkopuoliseen. Ylläpito harkitkoon että mikä on riittävän painava syy yhteystiedon ja sitä kautta henkilöllisyyden eteenpäin antamiseen. Ylläpidon harkinnan tueksi totean että arvostan täällä olemiseen liittyen yksityisyyttäni ja anonymiteettiäni valtavasti, mutta sekä maan turvallisuutta että tässä ketjussa käsiteltyjen kaltaisten henkilöiden mahdollisuutta hyvään elämään - tai edes elossa pysymiseen - vielä enemmän.

Loppukaneettina ajattelemisen aihetta:

Juuri menehtynyt Stephen Hawking oli kaikilla mittareilla työkyvytön. Hän teki kymmenien tai satojen rivifyysikkojen aikaansaamista vastaavan uran työkyvyttömänä.

Howard Bloom sairastui krooniseen väsymysoireyhtymään. Hän oli sen vuoksi täysin työkyvytön. Työkyvyttömänä hän kirjoitti kolme merkittävää teosta ihmisen evoluutiosta ja ryhmäkäyttäytymisestä.

Scott Adams sairastui tavalla joka estää puhumisen lähes täydellisesti. Sairastaessaan hän piti useita onnistuneita julkisia esiintymisiä.

Judith Rich Harris joutui vakavan sairastamisen takia työkyvyttömäksi. Työkyvyttömänä hän teki todella vaativaa psykologista metatutkimusta, jolla oli keskeinen rooli psykologiassa tapahtuneeseen osittaiseen paradigmaattiseen käänteeseen.

Matti Pulkkinen sairastui sellaisella tavalla, että kieli ja siihen liittyvä ilmaisukyky katosivat hänen aivoistaan. Kielettömyyden vuoksi työkyvyttömänä hän kirjoitti yhden suomalaisen kirjallisuuden parhaista teoksista.

Pointti?

Hyvin poikkeuksellisella kykyprofiililla varustetut saattavat kompastua matalimpiin kynnyksiin. Toisaalta he saattavat ylittää täysin mahdottomia esteitä. Ei ole realistista eikä oikeudenmukaista arvioida heitä ja heidän mahdollisuuksiaan näiden matalimpien esteiden kautta.
 
Sitä ketjussa olevaa Harren mallli -juttua voin avata vielä vähän:

Siinä on kyse ihan yksinkertaisesta sosiaalisen maailman ja sen ilmiöiden formuloidusta hahmottamisesta. Tosi helppo juttu. Jokainen tekee sitä joka päivä edes miettimättä asiaa sen enempää.

Syystä tai toisesta monelle on vaikeaa, jopa ylivoimaista hahmottaa asiaa sellaisen rakenteellisen ja dynaamisen kokonaisuuden muodossa, jonka kuvasin. Sen sijaan intuitiivinen sosiaalinen hahmottaminen voi tapahtua heillä ilman minkäänlaista vaivannäköä.

Jollekulle toiselle taas kuvaamani hahmotustapa ja sen soveltaminen voi edustaa "vaivatta ja arkisessa elämässä just näin" -tapaa. Hänelle intuitiivisen sosiaalisen hahmottamisen soveltaminen voi olla vaikeaa, jopa ylivoimaista.

Molemmissa on kyse täsmälleen samasta aihepiiristä, täsmälleen samasta vaatimustasosta, täsmälleen samasta suoritustasosta, täsmälleen samoista ilmiöistä ja asioista. Erona on vain ja ainoastaan se, että prosessointiin käytetään sekä aivojen eri osia että erilaisia kognitiivisia työkaluja.

Kummallekin on aivan 100% yhtä helppoa oppia toiselle neurologiselle rakenteelle tyypillinen prosessointitapa ja käyttää sitä arjessa. Jos joku miettii, että "jos ne ovat älykkäitä ja luovia niin kyllähän ne nopeasti oppivat" niin yllytän kokeilemaan sitä, että kuinka helppoa se oppiminen on silloin kun rakenteelliset neurologiset seikat eivät tue oppimista. Ja muistutan että tässä puhutaan sen tason oppimisesta, että voi käyttää omalle neurologiselle rakenteelle epätyypillilstä sosiaalisen hahmottamisen mallia reaaliaikaisena sosiaalisen elämän työkaluna onnistuneesti ja hyvin matalalla erehtymisprosentilla.

Aina kun vaatii muilta jotain, on hyvä näyttää itse esimerkkiä. Se Harren malli on täsmälleen sopiva harjoittelukohde. Heti kun nykäisee tuosta vain sen kautta tapahtuvan laaja-alaisen sosiaalisen ja kulttuurillisen hahmottamisen ja toiminnan reaaliaikaisen toiminnan tasolle voi hyvin vaatia muilta vastaavan vaatimustason suoriutumista.
 
Jos ihminen on ei-luova ja älykäs, niin hän tyypillisesti pyrkiii etenemään dominanssihierarkioissa (työura, yhteiskunnallinen statu, ammattitaidon tuoma auktoriteetti, sosiaalinen asema...) vähän kompetenssiaan korkeammalle.

Jos ihminen on luova ja älykäs, niin hän tyypillisesti pyrkii etenemään dominanssihierarkioiden ulkopuolella tai hierarkian alaportaat sivuuttaen. Ei-luova kokee - tiedostamattaan tai tietäen - hänen etenemismallinsa itselleen epäoikeudenmukaiseksi ja omaa asemaansa uhkaavaksi.

Jos ihminen on ei-luova, niin hän kokee dominanssihierarkiat (ja oman asemansa niissä) erittäin tärkeiksi, arvoa ja arvostusta tuovaksi, minuutta määrittäväksi rakenteeksi. Oma onnistuminen dominanssihierarkioissa on hänelle todella vakava asia. Se määrittelee sen, että kuka, mikä ja minkä arvoinen hän on. Omanarvontunne siis määrittyy hänellä suhteessa muihin ja suhteessa rakenteisiin. Kaikki mikä uhkaa tai loukkaa tätä käsitystä, loukkaa hänen minuuttaan hyvin syvällisesti.

Jos ihminen on luova, niin hän katsoo dominanssihierarkioiden ohi. Ne ovat sellainen hassu juttu jolla voi olla käyttöarvoa - tai olla olematta - mutta minuuteen, omanarvontuntoon, onnistumisen kokemuksiin tms. dominanssihierarkioilla ei ole kovin merkittävää yhteyttä.

Se, että luovalle dominanssihierarkiat eivät ole kovin tärkeitä, loukkaa ei-luovan tunteita todella voimakkaasti - tiedosti hän sitä tai ei. Aivan kun hän älisi treenannut koko ikänsä saadakseen jonkin diplomin ja joku olisi sitä mieltä että sellaisen diplominen ainoa merkitys on sen käyttöarvossa - vaikkapa sytykkeenä tai varavessapaperina.

Tuo kahtiajako luoviin ja ei-luoviin ihmisiin kärjistää ja korostaa kontrastia, mutta todellisuudessa väestö tietenkin jakaantuu noiden ääripäiden väliin.

Ääripäiden välillä ihmisten tarpeet ja tavoitteet vaihtelevat. Perustarpeet on hyvin- tai pahoinvointiyhteiskunnassamme pitkälti tyydytetty. Keskiluokka ja valtaväestö tyytyy tyydyttämään yhteenkuuluvuuden ja arvostuksen tarpeitaan.

Harva pyrkii toteuttamaan tai ylittämään itsensä (tai koko inhimillisen potentiaalinsa). Vähempikin riittää. Vaikka potentiaalia riittäisi, riski saattaa silti tuntua liian suurelta. Syrjäytymisen hinta on kova ja arvottomuuden tunne armoton.
 
Tuo kahtiajako luoviin ja ei-luoviin ihmisiin kärjistää ja korostaa kontrastia, mutta todellisuudessa väestö tietenkin jakaantuu noiden ääripäiden väliin.

Aikuisväestön parissa itse asiassa tietenkään ei - ainakaan ketjun kannalta oleellisesti.

Älykkyys jakautuu normaalijakauman mukaan. Älykkyyden perusteella ihmisiä ei voi jakaa ei-älykkäisiin ja älykkäisiin. Luovuus on aivan eri asia. Luovuudesta on kyse vain ja ainoastaan silloin kun lopputulos sisältää jotain sellaista, mikä on sekä oleellista ja merkittävää ja jonka muodostumiselle ei ollut lähtötilanteessa aineksia. Jotain täytyy syntyä "tyhjästä" jotta olisi kyse luovuudesta. Kaikki muu on tekemistä.

Se, että kykenee tuottamaan jotain sellaista mikä on jo olemassa tai minkä joku muukin voi tuottaa on tuottavuutta. Se ei ole luovuutta. Tuottavuus piirteenä jakautuu normaalijakauman mukaan. Tuottavuuden tulokset jakautuvat Pareto - Price -tyylillä.

Se, että kykenee tuottamaan jotain sellaista, mitä kukaan muu ei tuota tai kykene tuottamaan on luovuutta. Luomista on vain sellainen, missä yhtenä elementtinä on aiemman olemassaolemattomuuden ulottuvuus. Tämän vuoksi väestö jakautuu luovuuden tarkastelun suhteen ryhmiin suunnilleen näin:

1. Ei-luovat. (Voivat kyllä olla valtavan tuottoisia, toistavalla tavalla taiteellisia tms. mutta se luominen puuttuu.) Näitä on väestöstä ylivoimainen enemmistö. Jos luovuuden kriteerit pidetään sääliin ja älylliseen epärehellisyyteen perustuvan tason yläpuolella, niin ei-luovien aikuisten osuus väestöstä lienee jossain 90% kieppeillä. Luovuuden määritelmää eli maalitolppia siirtelemällä saadaan toki matalampiakin lukemia.

2. Luovat.

3. Huippuluovat

4. Huippujen huiput. (Ne, jotka kykenevät siirtymään huipulta huipulle.)

Juuri se, että luovuus on kokonaan puuttuva ominaisuus väestön massiivisella enemmistöllä aiheuttaa ne julmat poissulkevat ja kollektiiviset prosessit, joita niiden toteuttajat eivät koskaan suostu tunnustamaan edes itselleen, mutta joiden löytämiseen riittää yksi kaava eli ketjussa mainittu kognitiivisen dissonanssin tuottama argumentointirakenne.

Ei-luovalle ihmiselle on yleensä valtavan kipeä asia kohdata se, että on jokin kognitiivisen suoriutumisen tärkeä kenttä, jolla hänen suorituskykynsä numeroarvo on tasan nolla. Se on niin kipeä, että kivun peittämiseksi tehdään melkein mitä tahansa.

Lapsilla luovuus on toki erittäin yleinen ominaisuus. Ikävä kyllä se tapetaan pois. Tärkein tappaja on koti. Oman luovuutensa menettäneet vanhemmat eivät ymmärrä tai hyväksy sitä, että lapsi on jossain heitä huikeasti edellä. Niinpä lapsen luovuus nitistetään.

Jos jollakulla on lapsia joiden luovuuden säilyttämisen ja kehittymisen puolesta haluaa vanhempana tehdä töitä niin tässä hyvin helppoja keinoja:

1. Päivittäinen näsäviisastelu.
2. Päivittäinen paradoksien ja näennäisparadoksien viljeleminen.
3. Päivittäinen ajattelun totutuilta alueilta ulos kannustaminen.
4. Oman luovuuden (?) ylläpitäminen.
5. Ideoinnin ja suunnittelun täydellinen erottaminen toisistaan ja tämän eron jatkuva korostaminen.

Luovan ajattelun perusluonne on tämä:

On olemassa mahdoton haaste, täydellinen poissulkevuus tai toistaiseksi ylittämätön raja. Mennään siitä yli niin että nokka tuhisee. (Toisena tuleva on pelkkä jäljittelijä. Hän ei tee mitään luovaa.) Lasten luovuuden jalostumista auttaa todella paljon se, jos he saavat sparrata tuollaiisten ”jokin on sitä mitä se ei ole" -juttujen kanssa. He tottuvat käsittelemään ajattelun ambivalentteja ulottuvuuksia. Se on luovuuden hallinnoimisessa tarpeellinen taito. Lisäksi he oppivat, että luovaa ajattelua kunnioitetaan, siitä nautitaan ja se rikastaa elämää.

 
Jos joku epäilee väitettäni luovuuden harvinaisuudesta, niin asia on helppo testata empiirisesti.

1. Pyydä kaveriasi luomaan alle viidessä minuutissa jotain, mitä kukaan muu maailmassa ei voisi luoda. Ei siis tekemään. Luomaan. Se, että tekee uniikkikappaleen asiasta, josta on olemassaoleva kulttuurillinen konsepti ei ole luomista. Se on versioimista. Tehtävä sisältää sellaisen rajoituksen, että lopputuloksen luovuus ei saa perustua henkilökohtaisuuteen tai siihen, että omaa jotain sellaista tietoa, jota muilla ei ole.

2. Kerro kaverillesi, että testi mittasi hänen luovuuttaan. Kerro että jos hän ei onnistunut, niin hänen luovuutensa määrä on tasan nolla.

3. Toista koe sadan parhaan kaverisi kanssa.

4. Laske montako heistä sai suoritettua testin hyväksyttävästi. Siinä on luovien ihmisten prosenttimäärä kaveripiirissäsi jos testasit sata kaveria. (Väitän etukäteen että luku on alle kymmenen.)

Testi sisältää myös (enimmäkseen tiedostamattomaan) kollektivoituvaan sosiaaliseen vihamielisyyteen liittyvien väitteideni testaamisen mahdollisuuden. Eli jatketaan.

5. Selvitä kuinka moni sadasta parhaasta kaveristasi on testin jälkeen yhä yhtä hyvä (tai parempi) kaveri kuin ennen testaamista.

Jos jokainen kaveri kykenee luomaan jotain sellaista, mitä kukaan muu ei kykene luomaan, niin olen luovuuden harvinaisuutta koskevassa suhteessa väärässä.

Jos luovuuden puuttumisen esille tuleminen ei vaikuta kertaakaan kaverisuhteisiin, niin olen luoviin ihmisiin kohdistuvan yleisen kateus- ja alemmuuskompleksipohjaisen vihamielisyyden suhteen väärässä.

Odotan innolla sitä, että asiaa empiirisesti testaavat kertovat täällä testiensä tuloksista.


EDIT:

Luovalle ihmiselle viisi minuuttia riittänee. Mutta siltä varalta että aikamääre on liian lyhyt, niin annetaan vähän pidempi:

1. Kysy kaveriltasi, että montako sellaista asiaa hän on koko aikuiselämänsä aikana luonut, joita kukaan muu maailmassa ei olisi kyennyt luomaan. Edelleenkään versioimista, kopioimista tms. ei lasketa. Kyse täytyy olla konseptuaalisen tason ainutlaatuisuudesta.

Jos vastaus on yli nolla, niin kysy varmuudeksi esimerkkejä niin kauan kunnes ensimmäinen ehdot täyttävä löytyy. Mitään oveluuskikkailua ei hyväksytä.

2. Jatka aimmin kuvatun kaavan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Se, että kykenee tuottamaan jotain sellaista, mitä kukaan muu ei tuota tai kykene tuottamaan on luovuutta. Luomista on vain sellainen, missä yhtenä elementtinä on aiemman olemassaolemattomuuden ulottuvuus. Tämän vuoksi väestö jakautuu luovuuden tarkastelun suhteen ryhmiin suunnilleen näin:

1. Ei-luovat. (Voivat kyllä olla valtavan tuottoisia, toistavalla tavalla taiteellisia tms. mutta se luominen puuttuu.) Näitä on väestöstä ylivoimainen enemmistö. Jos luovuuden kriteerit pidetään sääliin ja älylliseen epärehellisyyteen perustuvan tason yläpuolella, niin ei-luovien aikuisten osuus väestöstä lienee jossain 90% kieppeillä. Luovuuden määritelmää eli maalitolppia siirtelemällä saadaan toki matalampiakin lukemia.

2. Luovat.

3. Huippuluovat

4. Huippujen huiput. (Ne, jotka kykenevät siirtymään huipulta huipulle.)

Juuri se, että luovuus on kokonaan puuttuva ominaisuus väestön massiivisella enemmistöllä aiheuttaa ne julmat poissulkevat ja kollektiiviset prosessit, joita niiden toteuttajat eivät koskaan suostu tunnustamaan edes itselleen, mutta joiden löytämiseen riittää yksi kaava eli ketjussa mainittu kognitiivisen dissonanssin tuottama argumentointirakenne.

Ei-luovalle ihmiselle on yleensä valtavan kipeä asia kohdata se, että on jokin kognitiivisen suoriutumisen tärkeä kenttä, jolla hänen suorituskykynsä numeroarvo on tasan nolla. Se on niin kipeä, että kivun peittämiseksi tehdään melkein mitä tahansa.

Luovuuden määritelmiä ja mittaustapoja lienee monia.

on ihmisen kykyä tuottaa uutta. Luova prosessi voi olla ainakin osittain tiedostamaton. Luovuuden tekijöihin on liitetty ennen kaikkea omaperäisyys, esteettinen harmonia, uutuus, epätavallisuus ja nerokkuus. Luovuuden tuotoksia voivat olla esimerkiksi matemaattisen ongelman ratkaisut, keksinnöt, kemiallisen prosessin löydökset, teokset kuten musiikkikappaleet, runot tai maalaukset, uudet filosofiset tai uskonnolliset systeemit, uudet ajattelutavat sosiaalisten ongelmien alalta, uudet tavat hoitaa sairauksia, tai luovat keinot muiden hallitsemiseksi.

Luovuus on historian aikana käsitetty ja määritelty lukuisin eri tavoin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luovuus
https://en.wikipedia.org/wiki/Creativity


Psykometrinen ”luovuustesti” tuottaisi varmaan mielenkiintoisen jakauman. Millaisia ne keittiöpsykologien testit olivatkaan? Keksi minuutissa mahdollisimman monta K:lla alkavaa sanaa tms.

Rimaa nostamalla tietenkin saadaan aikaan tuo luova vs ei-luova jako. (Matemaattisen ongelman ratkaisut, keksinnöt, kemiallisen prosessin löydökset, teokset kuten musiikkikappaleet, runot tai maalaukset, uudet filosofiset tai uskonnolliset systeemit, uudet ajattelutavat sosiaalisten ongelmien alalta, uudet tavat hoitaa sairauksia, tai luovat keinot muiden hallitsemiseksi.) Mutta ovatko edes lapset silloin luovia?

Toisaalta ne vähemmän luovat tyypit saattavat hyvinkin nauttia modernista taiteesta, klassisesta kirjallisuudesta, kokeellisesta musiikista tms. Tai sitten vähät välittävät luovista tyypeistä, koska elämän täyttää kilpaurheilu, politiikka, uskonto, rahanteko, rikollisuus tai addiktiot.
 
Rimaa nostamalla tietenkin saadaan aikaan tuo luova vs ei-luova jako. (Matemaattisen ongelman ratkaisut, keksinnöt, kemiallisen prosessin löydökset, teokset kuten musiikkikappaleet, runot tai maalaukset, uudet filosofiset tai uskonnolliset systeemit, uudet ajattelutavat sosiaalisten ongelmien alalta, uudet tavat hoitaa sairauksia, tai luovat keinot muiden hallitsemiseksi.)

Toisaalta ne vähemmän luovat tyypit saattavat hyvinkin nauttia modernista taiteesta, klassisesta kirjallisuudesta, kokeellisesta musiikista tms.

Jos kiinnität huomion siihen, että tuossa ei puhuta laskun laskemisesta vaan matemaattisen ongelman ratkaisemisesta niin kaikki nuo edustavat sitä "kokonaan uutta ja omaperäistä" tyypitystä. (Runokohta toki tulkinnanvarainen.)

Lähes kaikki nauttivat luovuuden tuotoksista. Se ei vaadi luovuutta.

Haluan korostaa sitä, että kyse ei ole ihmisten arvon määrittelemisestä kun totean sen tosiasian että suurin osa aikuisista ei ole luovia.

Tee edes pienellä otoksella toi "oletko koskaan aikuisikäsi aikana..." testi.

Tai mieti, että jos jokainen aikuinen olisi edes vähän luova, niin mitä se olisi tarkoittanut tieteiden ja kulttuurin osalta viimeisten tuhansien vuosien jaksolla. Jo kymmenen toteuttamiskelpoista luovaa ideaa per elinikä per nassu tekisi koko planeetasta täysin toisenlaisen.

Ketjussa käsitelty "luovien ympäristöjen tuottamisen vaikeus" saattaa muuten tarkoittaa myös sitä ettei luovuutta saada lisää vippaskonsteilla jos sitä ei alunperin ole ollenkaan.

Luovuuden puute väestön enemmistössä on helppo tutkia mutta vaikea myöntää vaikka todisteet olisivat kuinka vahvat. Ja voi veljet sitä ei-luovaa kekseliäisyyttä ja sosiaalista julmuutta jolla ei-luovat kostavat luoville sen että luovilla on elämässä ulottuvuus tai muutama enemmän.
 
Mielenkiintoista pohdintaa. Haluaisin nostaa ketjun aloitusviestin ja myöhemmän keskustelun sisällöstä teorian käytäntöön viemisen keinoja alkaen tilanteesta nyt ja tästä eteenpäin eli ihanne-Suomen ruodon rakentamisen 2018-. Roomaakaan ei päivässä rakennettu, joten yhteiskunnallisen ja yksilötason kehitysohjelman laatiminen voi viedä aikaa.

Tavoite: sellaisten konkreettisten rakenteiden ja toimintamallien piirtäminen, joilla saamme yhteiskunnasta ja sen yksilöistä parhaiten niissä piilevän potentiaalin irti.
 
Haluaisin nostaa ketjun aloitusviestin ja myöhemmän keskustelun sisällöstä teorian käytäntöön viemisen keinoja alkaen tilanteesta nyt ja tästä eteenpäin... ..yhteiskunnallisen ja yksilötason kehitysohjelman laatiminen voi viedä aikaa.

Tavoite: sellaisten konkreettisten rakenteiden ja toimintamallien piirtäminen, joilla saamme yhteiskunnasta ja sen yksilöistä parhaiten niissä piilevän potentiaalin irti.

En pidä realistisena koko yhteiskuntaa koskevaa hanketta. Täysin ylivoimainen haaste. Osahanketta pidän joiltan ratkaisevilta osin erittäin helppona. Vaikeita ja erittäin vaikeita osia jää silti.

1. Pilottihanke. Hyvin ideoitu ja väljästi suunniteltu. Pieni. Halpa. Laaja yhteistyökumppaniverkosto. Työvoimapoliittisella rahoituksella. Luodaan sellaiseksi että sisältää jatkuvan kasvun mahdollisuuden. Kyse vaativan suoritustason kuntouttavasta työtoiminnasta.

Osa hankkeen kannattavuudesta saadaan siitä, että saadaan korkean potentiaalin työttömiä työelämään. Aktivoituneet voivat jatkaa hankkeessa tai siirtyä muihin hommiin.

2. Suoraan yhteiskuntaa palvelevat monopolialat ovat tässä maassa ainoita aloja joilla tukityöllisyys ei vääristä kilpailua. Siksi(kin) kyseinen hörhöpaja keskittyy tuottamaan siihen suuntaan out of the box -ratkaisuja.

Tietoturvasyistä pajalla teetetään paljon turhaa tai puoliturhaa työtä.

Esimerkkitehtävä: Tuottakaa sata tiivistä kuvausta toteuttamiskelpoisesta mutta epätodennäköisestä turvallisuusuhasta johon valmistautumisen oletatte olevan heikkoa. Esityksen pitää sisältää...

3. Osallistumisesta maksetaan puolipäiväisyyden mukaan minimitasolla, mutta bonusprovisiomahdollisuus.

Bonusprovisio 1% toteutuksesta seuranneesta yhteiskunnalle kertyneestä rahassa laskettavissa olevasta nettohyödystä hyödyn toteutumisen jälkeen laskettuna. (Kääntäen: Yhteiskunta saa 10 000% tuoton sijoitukselle vaikka se tekee sijoituksen vasta sen jälkeen kun tuotto on jo saatu ja laskettu. Lienee tuottoisimpia sijoitussopimuksia maailmassa.) Tämä esitys ja muut ketjussa olevat ehdotukseni lasketaan tuon prosenttibonusjärjestelmän piiriin.

4. Lupaaville yksilöille järjestetään toistaiseksi voimassa oleva duuni idealinkona.

5. Yhteiskunta tukee vähintään byrokratiasta selviämisen ja yhteiskuntaan päin verkostoitumisen muodossa spin off -hankkeita jos sellaisia alkaa syntyä.

6. Esimerkkejä sellaisista aloista, joilla yhteiskunnalla on monopoli + mahdollisuus saada suuria tai jättimäisiä innovatiivisuuteen perustuvia hyötyjä:
- Valtiollinen turvallisuus.
- Huoltovarmuuden turvaaminen.
- Matkailun edistäminen kokonaisuutena.
- Haja-asutusalueiden rakenteellisten pullonkaulojen poistaminen.
- Palvelujärjestelmän katvealueiden ja pullonkaulojen purkaminen.
- Työttömien aito aktivoiminen (sen helvetin pahantahtoisen kiusantekemisen sijaan).
- Luonnonvara-alan monipuolistaminen ja kehittäminen.
- Paikallis-, lähi-, pien- ja tilatuotannon esteiden poistaminen...

Tossa tolleen nopeasti.

Lisäys: Ketjussa on paljon mun kirjoittamia "kuinka" -näkemyksiä. Sisällytän ne tähän vastaukseen vaikka en niitä tässä toista.

Ja jos toi toteutetaan osin tai kokonaan, sellaisenaan tai modattuna niin koko hankkeen laskettavissa olevien yhteiskunnalle kertyneiden nettohyötyjen summasta mulle sitten se 1%.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tuota käytännön tasolle vietävyyttä koittanut pohtia realismin näkökulmasta.
Jos olisin huomenna suomen oma diktaattori, Kekkonen II, niin tuo Pihatontun edellä esittämä suunnitelma olisi varmaan ensimmäinen askel.

Tällä hetkellä varmaankin paras realistinen korvike tämän hetken maailmassa matalan organisaatiotason(~dominanssihierakian) yhteisöjen hyödyntämiseen on starup-yrittäjyyden vahva tukeminen. Tässä on kyllä omat erittäin falskit piirteensä, joita ei tarvitse erikseen tuoda esille.(köh, kaarnalaivat köh)

Taisi olla juuri tämä foorumi, josta huomasin linkin, jonka mukaan darpa oli tajunnut olevansa liian hidas ja kankea ja aloittanut pitämään tilaisuuksia, joissa startupit voivat pitchata ideoitaan darpan ongelmien ratkaisuksi. Meiltä rahat ja teiltä ideat.

Periaatteessa herra smithin näkymättömän käden pitäisi ohjata muodostumaan tiimejä (startuppeja) joissa on riittävän heterogeeninen koostumus ja tilaa luovuudelle. Ne jotka eivät tuossa onnistu, eivät pärjää.
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen positiivinen havainto muuten, että minusta kulttuurikin on muuttumassa vähitellen parempaan suuntaan. Tämä heijastelee selvästi sitä, että teknologisen kehityksen myötä juuri loistavat yksilösuoritukset kasvattavat nykyään merkitystään. Kulttuurin muutokset vain ovat hitaita ja ihmisluonnon muuttuminen vielä hitaampaa.

Nykyään asiasta näkyy jo enemmänkin kuin heikkoja signaaleja. Omalla alallani lean / agile / sisäinen startup ovat olleet jo pitkään uusia muotisanoja.
 
Back
Top