Pihatonttu
Respected Leader
1. ...osa islamilaisesta maailmasta haluaa vähän otatella.....ovat luoneet jollain tapaa toimivan konseptin, jolla annetaan iskuja ja tapoja, joita vastaan on vaikea toimia kehittyneiden maiden keinoilla, välineillä ja asenteilla. Luovuutta? No oohan se jos mitä.
2. Missä kulkee sodan ja rauhan raja? Kuka sen enää erottaa?
3. sitäkin todennäköisempänä pidän pienempiä, hallittuja, epäselviä, rajoitettuja jne. sotatoimia. Alan olla varma, että mekin tulemme vielä saamaan tällaisesta osamme.
4. Kun julkisesti törmättiin slaavilaiseen luovuuteen, niin oltiin joku viikko kuin kauris valoissa. Turha sitä on kieltää. Konteittain suunnitelmia vaati päivittämistä, olen siitä vasittu.
5. On tiedettävä jetsulleen, mitä aiotaan tehdä tai toinen osapuoli kylmästi sivuuttaa sijoitukset tekemällä jotain muuta.....luovempaa.
6. Suomen armeijassa tiedostettiin tietty luovuuden -puute- jo -90-luvulla, muistaakseni Mälkki kirjoitti joskus verrattoman oivallisesti aiheesta, oliko kylkirauta vai mikäpä julkaisu se olikaan.
7. Kaikkea ei voida hallita, siksi pitää kouluttaa luovuutta, ennakkoluulottomuutta, ratkaisukeskeisyyttä. No, missäs päin maailmaa tämä hokattiin ullatus ullatus ekana? Israelissa tietysti ja siellä se poljettiin koulutukseen ripirapivauhdilla.
8. Ei jos vaan kun käsitykseni sodankäynnistä on tosi, niin pitääkö olla käytössä poikkeuksellisilla kyvyillä varustettuja poikkeuksellisia yksilöitä? Kysymyshän on suorastaan perverssi, koska pitää tietysti.
9. Lahjakkuutta ei ole koskaan liikaa käytössä, se voi olla yksilön tragediakin, mutta parhaimmillaan yhteisö pystyy hyödyntämään lahjakkuuksia ja toisinaan se ei onnistu.
1. Islamilaisen maailman peruskonsepti on yksinkertainen: muutetaan organisoitumisen rakennetta hiukan nopeammin kuin länsimaat kykenevät sopeutumaan edelliseen rakenteeseen.
Länsimaat ovat tehokkaita ja älykkäitä. Niiden tehokkuudessa on kuitenkin aina tietty demokratian, hallinnon jne. tuottama viive. Veikkaisin että vastustajan täysin uuteen järjestäytymistapaan sopeutumiseen menee noin puolitoista viiva kaksi ja puoli vuotta. Eli jos jihadistit muuttavat organisoitumisensa tapaa alle kahden vuoden välein, niin ne onnistuvat pysymään koko ajan hallinnon hitauden tutkakatveessa.
Vastalääke olisi adaptiivisuuden ja proaktiivisuuden lisääminen. Ongelmaksi tulee se, että professionalismiin nojaavissa meritokratioissa ei ole olemassakaan niitä seuraavaksi käyttöön tulevan organisoitumistavan eksperttejä, joten vastatoimet eivät ala toimilla vaan asiantuntijoiden vaihtamisella. Ja siitä menee sitten vuosi ennen kuin...
Tuo menetelmä löytyy ymmärtääkseni rivien välistä Fouad Husseinin kuuluisasta kirjasta.
2. "Politiikkaa toisin keinoin". Pitäisi vain tajuta että se toisin keinoin ei tarkoita pelkästään laajamittaista sotilaallista väkivaltaa vaan niitä toisia keinoja riittää enemmän kuin Sun Tzu kertoi ääneen.
3. Olemme jo. Kahdessa. Kolmas alkaa pian. Saatamme joutua siihenkin.
4. Perusongelma on perusjaottelu: Strateginen, taktinen, operaatiotaidollinen. Pitäisi tajuta että strategisesta on vielä yksi askel laajempaan suuntaan: ajattelun metataitojen kehittäminen ja käyttäminen.
Operaatiotaidollinen: kuinka toimitaan.
Taktinen: Kuinka optimoidaan toimintaa kokonaisuutena.
Strateginen: Kuinka optimoidaan toiminnan sarjoja ja jatkumoita kokonaisuutena.
Ajattelun metataidot: kuinka kehitetään niitä kognittiivisen suorituskyvyn valmiuksia, joilla kolme vanhastaan tuttua tasoa hoidetaan.
Vertauskohta opiskelemisesta:
Kuinka luen tenttiin?
Kuinka suunnittelen ja toteutan lukukauden opinnot?
Kuinka suunnittelen ja toteutan valmistumiseen johtavan polun?
Metataidot: Kuinka optimoin opiskelutaitojen kehittämisen niin että optimointiin käytetyt resurssit palautuvat mahdollisimman moninkertaisina sekä opiskelun että sitä seuraavan uran aikana takaisin? (Lukunopeus, tiedonhakutaidot, itsereflektointi, umpikujantunnistuskyky, talous ja taloudellisten resurssien käyttö opintojen optimoimiseen...)
5. Tai on jo sivuuttanut, mutta kukaan ei ole huomannut mitään.
6. Jos toi Mälkki on se podcastilla turiseva tyyppi niin saattaa olla aika fiksu?
7. Luovuutta on paha kouluttaa. Luovuuden käyttämiseen voi kyllä rohkaista. Se onnistuu vain jos rohkaiseminen on uskottavaa.
8. Montako vuotta Bletchley Park lyhensi sotaa? Mikä olisi ollut sen paikan hyödyllisyys ilman Turingia?
Montako vuotta Manhanhattan -projekti lyhensi sotaa? Sielläkin oli 3-5 avainhenkilöä joita ilman hanke ei olisi onnistunut ajoissa. (Esim. Feynman esti ydinpolttoaineen varastoinnissa jo alkaneen ketjureaktion. Ketjureaktio käynnistyi hitaana kun varastomiehet tottelivat ohjeita. Eivät vieneet liikaa polttoainetta yhteen paikkaan vaan jakoivat polttoaineen eri huoneisiin - niin että eri säilytyspisteiden välillä oli seinä ja liian vähän etäisyyttä. Läjät lähtivät lämpenemään. Riku kutsuttiin paikalle kattomaan että miksi lämpötila nousee.)
9. Yhteisö ei pysty koskaan hyödyntämään lahjakkuuksiaan.
Lahjakkuudet voivat itse hyödyntää lahjakkuuttaan yhteiskunnan hyväksi.
Tämän eron hyvin tarkka tajuaminen on ehdoton ehto sille, että yhteiskunta hyötyy lahjakkuuksistaan.
Kun lahjakkuuksille tarjotaan sellainen kiteytymisydin, jonka ympärille on todella kiinnostavaa ja houkuttelevaa kerääntyä, niin lahjakkuuksia alkaa ilmaantua. Niitä ei tule nopeasti. Suurin osa pyrkivistä ei ole tässä ketjussa tarkoitetulla tavalla lahjakkaita.
Tärkeintä on pitää luovuuden esteet poissa. Ne kulkevat kahdella jalalla ja ovat sitä mieltä että he voivat kontrolloida lahjakkuuksien hyödyntämistä. Eivät voi - ellei estämistä lasketa kontrolloimiseksi.
Lahjakkuuteen ja etenkin luovuuteen sisältyy valtava sisäinen pakko käyttää lahjojaan. Se on voimakkuudeltaan hyvin lähellä itsesäilytysvaistoa.
Luovat ja lahjakkaat antavat lahjansa hyvin kohtuullisella korvauksella yhteiskuntaa hyödyttävään käyttöön, mutta vain niin kauan kuin heitä ei yritetä kohdella tyhmempinä kuin he oikeasti ovat. Ja juuri sitä huono johtaminen tässä yhteydessä on.
Huonolla johtamisella, kateudella ja kontrollifriikkiydellä saadaan tuhottua mitä tahansa.