Yleisilmailu

Pyöröportti pyörii nyt vain ulospäin. Huono ajankohta saada monoa nyt.. Tai no, ei se taida olla koskaan hyvä ajankohta ?
Edit Mielenkiinnosta kysyn, onko täällä väkeä jota ilmailusektorin ahdinko liippaa liki ?
 

Jutun mukaan pilotti pelastautui heittoistuimella. Heittoistuin ei taida koptereissa olla yleinen varuste. Käsittääkseni jossakin venäläisten (Ka-50) kopterissa se on. (Lavat lähtee räjähtävillä pulteilla, sen jälkeen istuin.)
 
Viimeksi muokattu:
Pyöröportti pyörii nyt vain ulospäin. Huono ajankohta saada monoa nyt.. Tai no, ei se taida olla koskaan hyvä ajankohta ?
Edit Mielenkiinnosta kysyn, onko täällä väkeä jota ilmailusektorin ahdinko liippaa liki ?
Yksi tuttu ollut valmis lentäjä parisen vuotta. Työhaastatteluissa käynyt eurooppa myöden mutta tuloksetta. Sitten iski vielä tämä itse perkele.
 
Epämääräisillä koneilla lentää epämääräisiä lasteja epämääräisille ihmisille ja kiinnijäädessä on yksin vastuussa koko paskasta. Varmasti jokaisen lentäjän unelmaduuni:unsure:
Tosin liksat saattaa kyllä voittaa perus reittilennot. Epätoivoiset ihmiset tekevät epätoivoisia tekoja.
;) Ei no vitsinähän tuota tarkoitin.
 

Jutun mukaan pilotti pelastautui heittoistuimella. Heittoistuin ei taida koptereissa olla yleinen varuste. Käsittääkseni jossakin venäläisten (Ka-50) kopterissa se on. (Lavat lähtee räjähtävillä pulteilla, sen jälkeen istuin.)

Lento-onnettomuussivusto ASN:n mukaan kopteri oli tyyppiä Eurocopter EC135T1.

Konekäännös ASN:n lähteenään käyttämästä uutisesta. Ei kai EC135:een saa heittoistuinta mitenkään järkevästi, ainakaan niin, että kopteriin mahtuu lisäksi kuusi henkilöä työtehtävissä. Ymmärsin tuon "pilot who was ejected from the helicopter or would have extracted himself" -kohdan, että hengissä säilynyt putosi tai hyppäsi.

"A helicopter crashed in Bonvillard in Savoie, in the Grand Arc massif, at an altitude of 1,800 m on Tuesday at around 7:10 p.m. On board six people : four personnel from the SAF- French Air Service (a pilot, a pilot instructor, a winch man and a winch instructor) and two rescuers from the CRS Alpes. Result: five dead, the instructor pilot is hospitalized in absolute emergency."

"The alert was given around 7:10 pm by a pilot who was ejected from the helicopter or would have extracted himself according to the sources. It is not yet known whether he was in control of the aircraft at the time of the accident, or whether he was the second pilot."

 
"s'est écrasé"... ahh, unohdin miten paljon en enää ikinä kaivannut ranskan kielen refleksiivi-verbejä. Eli on hajonnut!
Kurja juttu muuten, kyllä, ehkä reserviläisveli @TBman voisi valaista miten tuo on mahdollista?
 
Mahdollisesti törmäsi maastoon ja pilotti paiskautui romuista? Miten yleistä on laskuvarjojen päällä pito noissa tehtävissä koneen miehistöllä? @TBman voisi ehtiessään valaista meille tätäkin asiaa.

Helikopterin saa kuitenkin autorotaatiolla laskuun moottorihäiriön sattuessa. Maastoon koneella törmättäessä ei varjostakaan ole mitään hyötyä.
 
Mahdollisesti törmäsi maastoon ja pilotti paiskautui romuista? Miten yleistä on laskuvarjojen päällä pito noissa tehtävissä koneen miehistöllä? @TBman voisi ehtiessään valaista meille tätäkin asiaa.

Helikopterin saa kuitenkin autorotaatiolla laskuun moottorihäiriön sattuessa. Maastoon koneella törmättäessä ei varjostakaan ole mitään hyötyä.
Kyllä, ja tuossa mainittu 1800 metriä altituudia on ehkä aika hankala paikka... en ole lentäjä (vielä!) mutta ne kuuluisat kolme HHH:ta (High, Hot, Heavy) ovat meille maanpinnalla asuville silti ihan relevantteja. Eli pari kilsaa ylös, ja alkaa nousu/ -laskukiidot jo siivelläkin pidentymään.
 
Mahdollisesti törmäsi maastoon ja pilotti paiskautui romuista? Miten yleistä on laskuvarjojen päällä pito noissa tehtävissä koneen miehistöllä? @TBman voisi ehtiessään valaista meille tätäkin asiaa.

Helikopterin saa kuitenkin autorotaatiolla laskuun moottorihäiriön sattuessa. Maastoon koneella törmättäessä ei varjostakaan ole mitään hyötyä.
Autorotaatio. Valaise uteliasta ja tietämätöntä
 
Autorotaatio. Valaise uteliasta ja tietämätöntä
@TBman osaa paremmin selittää. En ole kopteripilotti. Käsittääkseni moottorin saa hätätilanteessa irti kopterin roottorin voimansiirrosta. Lieneekö siinä joku manuaalisesti avattava kytkin?

Nyt roottori on vapaana pyörimässä ilmavirrassa. Nokkaa alas, vauhtia lisää, roottori ilmavirrassa pyöriessään kantaa konetta.

Loppuvedon (nimitetäänkö tätä edes kopukkahommissa loppuvedoksi?) ajoitus lienee kriittinen. Sauvaa taakse lähellä kosketusta, vauhti pois, mahdollisesti jotain tehdään myös noususauvalla roottorin lapakulmille ja kone saadaan vajoamaan nätisti ehjänä ilman moottoria maanpinnalle.

Tämä siis koskaan kopterilla lentämättömän karkea arvaus autorotaatiosta.

Edit: sen verran googlailin tuosta autorotaatiosta, että koptereissa ilmeisesti on keskipakokytkin voimansiirrossa. Kun moottori tuottaa tehoa ja vääntöä roottorille, kytkin pitää. Väännön loputtua (moottori kaputt) kytkin irrottaa vapauttaen roottorin vapaaseen pyörintään. Samankainen mekanismi on moottori- ja raivaussahojen kytkimessä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top