Yleisilmailu

Jos on momenttia eteenpäin, lavat toimivat kuin siivet. Lapakulmilla vielä säätöä, jos mahdollista, mutta ei ratkaisevaa. Jossain vaiheessa vapaapudotusta voi ehkä miettiä että paljonko sitä petroolia olikaan kyydissä, tosin.
 
Eikös se WWI piloteilla ollutkin pistooli sitä varten ettei tarvi kärsiä jos kone syttyy palamaan kun ei niillä ollut laskuvarjoja.
Kuulostaa järkevältä... briteissähän oli oma sairaalansa toisessa maailmansodassa kasvonsa menettäneille hävittäjälentäjille (pommareiden miehistöt harvemmin pääsivät takaisin saarivaltioon, jos viikate viuhui ja osui), koska kansakunnan taistelumoraali olisi kärsinyt liikaa jos kavereita olisi näkynyt julkisuudessa.
Ja morfiinia muuten meni siinä laitoksessa.
Kiipeilijänä en sano tätä kevyesti, mutta mieluummin pitkä pudotus kuin hengiltä palaminen.
 
Sen verran polttanut sormet ja kädet kokkaushommissa että en osaa kuvitella kuin tuskallista olisi palaa kuoliaaksi tai edes saada 3 asteen palovammoja. Kun se oli jo tarpeeksi kivuliasta kun otti paljaalla kädellä kiinni terästarjottimesta joka juuri oli ollut 200 asteisesa uunissa = pitäisi pitää ajautkset siinä mitä tekee.
 
Sen verran polttanut sormet ja kädet kokkaushommissa että en osaa kuvitella kuin tuskallista olisi palaa kuoliaaksi tai edes saada 3 asteen palovammoja. Kun se oli jo tarpeeksi kivuliasta kun otti paljaalla kädellä kiinni terästarjottimesta joka juuri oli ollut 200 asteisesa uunissa = pitäisi pitää ajautkset siinä mitä tekee.
Tähän voi itse asiassa suuri osa suomalaisista verrata omaa kokemuspohjaansa, jotka ovat käyneet esimerkiksi avantouinnilla; kuoliaaksi jäätyminen on ainakin vähemmän kivulias menetelmä, lopputuloksen ollessa sama.
 
Jaha, taas on pyöriväsiipinen viikate kaatanut satoaan! Mahdotonta on arvioida tapahtunutta tämän tiedon valossa, mutta kyllä tuosta raportti tulee vielä.
Autorotaatio on käytännössä samaa asiaa, kuin autogiron ilmassa pysyminen, mutta kun kopterista puuttuu se eteenpäin vievä moottori ja potkuri (ainakin toistaiseksi vielä), niin eteenpäin vievä voima otetaan liikkeestä, joka on ollut kopterilla suhteellisen ilmamassaan ennen moottorihäiriötä, eli LEIJUNNASSA oleva kopukka laskeutuu kuten flyygeli parvekkeelta, mikäli pääroottorin pyörittävä voima katoaa juuri sillä leijuntahetkellä!
Ja kyllä, pääroottorin vedossa on vapautus kytkin, tai vapaakytkin, joka vapautuu jos Rrpm on suurempi ja ILMAN MOMENTTIA kuin Trpm (Rrpm= Rotor rev/min, Trpm= Turbine rev/min)! Mikäli kytkimen irroitus tapahtuu, huolehditaan positiivisella kiihtyvyydellä (eli koko ajan kevyt veto sauvasta ja noususauvan @radii on maltillisen positiivinen) että pääroottorin Rrpm pysyy sallituissa rajoissa. Kun GND lähestyy vääjäämättömästi, niin riippuen vaakanopeudesta maan suhteen aletaan joko hidastamaan tai "rentouttamaan" vetoa joka vaikuttaa suoraan maanopeuteen, tällä toiminnalla saa parhaimmillaan aikaan laskun, joka vastaa suunnilleen samaa, kuin astut bussin portaalla maahan sulavasti, tai jos alat manouverin 5 m liian korkealla ja siitä johtuen "päärottori stoppo, matka finito" noin 5 metrin korkeudella ja kone lunareihin, luun murtumia paikkaillen sitten hetken aikaa, sama jos aloittaa manouverin pari metriä myöhään, niin vastaa suunnilleen 60 km/h autolla tiiliseinään stoppoa ilman airbägejä! Eli taas on murtumia ja asiaa vakuutusyhtiöön!

Kopterilla lentäminen on helppoa! Isä sanoi mulle kun olin pikkupoika, että laitetaans tuonne jalasten väliin kuormaverkko tiukalle, sitten äijä köytti mun kiinni verkkoon keskelle sinne rungon alle, sanoi että nyt vaan mietit, miltä enkeliltä tuntuu ja pidät sen mielessäsi loppuelämäsi!
Ja kyllä, kun äijä veteli menemään kotimetsän siimeksessä kuustenlatvojen väleissä ja järven pinnassa, heitteli pystykäännöksiä ja pokallaan kurveja saarten välissä, niin kyllä, käsitin miten enkelit lentää! Ne ei käytä aikaansa miettimiseen, että miten kopteri pysyy ilmassa, ne vaan lentää!
Tunnetta ja ennakointia, se kone vaan menee, kunhan ei tule häiriöitä ja kun häiriöitä tulee niin siinä vaiheessa astuu kuvaan se kippari, joka on treenannut ne poikkeustilanteet selkärankaan.
Helppoa kuin heinän teko!
 
Jaha, taas on pyöriväsiipinen viikate kaatanut satoaan! Mahdotonta on arvioida tapahtunutta tämän tiedon valossa, mutta kyllä tuosta raportti tulee vielä.
Autorotaatio on käytännössä samaa asiaa, kuin autogiron ilmassa pysyminen, mutta kun kopterista puuttuu se eteenpäin vievä moottori ja potkuri (ainakin toistaiseksi vielä), niin eteenpäin vievä voima otetaan liikkeestä, joka on ollut kopterilla suhteellisen ilmamassaan ennen moottorihäiriötä, eli LEIJUNNASSA oleva kopukka laskeutuu kuten flyygeli parvekkeelta, mikäli pääroottorin pyörittävä voima katoaa juuri sillä leijuntahetkellä!
Ja kyllä, pääroottorin vedossa on vapautus kytkin, tai vapaakytkin, joka vapautuu jos Rrpm on suurempi ja ILMAN MOMENTTIA kuin Trpm (Rrpm= Rotor rev/min, Trpm= Turbine rev/min)! Mikäli kytkimen irroitus tapahtuu, huolehditaan positiivisella kiihtyvyydellä (eli koko ajan kevyt veto sauvasta ja noususauvan @radii on maltillisen positiivinen) että pääroottorin Rrpm pysyy sallituissa rajoissa. Kun GND lähestyy vääjäämättömästi, niin riippuen vaakanopeudesta maan suhteen aletaan joko hidastamaan tai "rentouttamaan" vetoa joka vaikuttaa suoraan maanopeuteen, tällä toiminnalla saa parhaimmillaan aikaan laskun, joka vastaa suunnilleen samaa, kuin astut bussin portaalla maahan sulavasti, tai jos alat manouverin 5 m liian korkealla ja siitä johtuen "päärottori stoppo, matka finito" noin 5 metrin korkeudella ja kone lunareihin, luun murtumia paikkaillen sitten hetken aikaa, sama jos aloittaa manouverin pari metriä myöhään, niin vastaa suunnilleen 60 km/h autolla tiiliseinään stoppoa ilman airbägejä! Eli taas on murtumia ja asiaa vakuutusyhtiöön!

Kopterilla lentäminen on helppoa! Isä sanoi mulle kun olin pikkupoika, että laitetaans tuonne jalasten väliin kuormaverkko tiukalle, sitten äijä köytti mun kiinni verkkoon keskelle sinne rungon alle, sanoi että nyt vaan mietit, miltä enkeliltä tuntuu ja pidät sen mielessäsi loppuelämäsi!
Ja kyllä, kun äijä veteli menemään kotimetsän siimeksessä kuustenlatvojen väleissä ja järven pinnassa, heitteli pystykäännöksiä ja pokallaan kurveja saarten välissä, niin kyllä, käsitin miten enkelit lentää! Ne ei käytä aikaansa miettimiseen, että miten kopteri pysyy ilmassa, ne vaan lentää!
Tunnetta ja ennakointia, se kone vaan menee, kunhan ei tule häiriöitä ja kun häiriöitä tulee niin siinä vaiheessa astuu kuvaan se kippari, joka on treenannut ne poikkeustilanteet selkärankaan.
Helppoa kuin heinän teko!

Juttelin tänään töissä entisen Rajan kopterilentäjän kanssa. Aika huimia lentotarinoita mm. muinaiskalustolla (Mil Mi-1, AB 206, Alouette II) lentämisestä. Jäi myös mieleen että oli kuulemma melkoinen kulttuurishokki kun 80-luvun lopulla pääsi kokeilemaan hieman kehittyneempää Super Pumaa.
 
Juttelin tänään töissä entisen Rajan kopterilentäjän kanssa. Aika huimia lentotarinoita mm. muinaiskalustolla (Mil Mi-1, AB 206, Alouette II) lentämisestä. Jäi myös mieleen että oli kuulemma melkoinen kulttuurishokki kun 80-luvun lopulla pääsi kokeilemaan hieman kehittyneempää Super Pumaa.
Kyllä, MD500 kun meille tuli, niin oli se menoa, se on aivan käsittämätöntä miten voi lentäminen olla eriä kun vaihtaa alustaa!
 
Mil Mi-1:llä (tai virallisestihan se oli polakkiversio SM-1) maastolaskut moottorin simahdettua olivat kai melkolailla arkipäivää. Eihän konetyyppi meillä pitkään käytössä viihtynytkään. Kunhan jotenkuten opittiin vatkaimella operoinnin perusasiat.
 
Kyllä, MD500 kun meille tuli, niin oli se menoa, se on aivan käsittämätöntä miten voi lentäminen olla eriä kun vaihtaa alustaa!

On lentänyt myös MD500:lla. Kun kysyin millaista meno oli aiempiin vispilöihin verrattuna, oli kommentti: "Se oli sotakone. Muut työjuhtia."

Kyseessä on todella kokenut vanha masi. Aloitti RVL:n kopterihommissa 60-luvun alussa. Tätä ennen palvelusuraa ilmavoimien puolella. Agusta Bell 206 on kuulemma todella herkkä ohjattavuudeltaan. Vaati kovasti totuttelua kankeiden neukkukoptereiden jälkeen. Mutta muuten hyvä lennettävä. Kiinteäsiipisistä lensi mm. Rajan DHC-2 Beaver -koneilla.
 
Mielenkiintoista. Liikenne- ja viestintäministeriön selvitysmies esittää Suomen Ilmailumuseon ja Ilmavoimien museon yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi. Näyttelypuoli olisi Vantaalla. Kokoelmien säilytyskeskus Tikkakoskella. Mitä mieltä ollaan ? Perusteet liittyvät rahoitukseen. Tuota selaamalla saa käsityksen että Suomi on liian pieni maa kahdelle isolle ilmailumuseolle. Julkinen rahoitus ei riitä.

 
On lentänyt myös MD500:lla. Kun kysyin millaista meno oli aiempiin vispilöihin verrattuna, oli kommentti: "Se oli sotakone. Muut työjuhtia."

Kyseessä on todella kokenut vanha masi. Aloitti RVL:n kopterihommissa 60-luvun alussa. Tätä ennen palvelusuraa ilmavoimien puolella. Agusta Bell 206 on kuulemma todella herkkä ohjattavuudeltaan. Vaati kovasti totuttelua kankeiden neukkukoptereiden jälkeen. Mutta muuten hyvä lennettävä. Kiinteäsiipisistä lensi mm. Rajan DHC-2 Beaver -koneilla.
Joo, arvaan henkilön! Isäukon kaveri.
Joo, MD on hyvä menemään ja on stabiili ominaisuuksiltaan, Jet Ranger on tehty naisen lennettäväksi, mutta MD on sellainen, että kun otat pehmeästi kiinni se lentää pehmeästi, kun otat rouhean otteen, se todellakin menee rouheesti! Pidän siitä. Uudet Eurocopterit on sellaisia mauttomia, vivahteettomia, värittömiä, haluttomia, mutta lentävät luotettavasti!
 
Mielenkiintoista. Liikenne- ja viestintäministeriön selvitysmies esittää Suomen Ilmailumuseon ja Ilmavoimien museon yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi. Näyttelypuoli olisi Vantaalla. Kokoelmien säilytyskeskus Tikkakoskella. Mitä mieltä ollaan ? Perusteet liittyvät rahoitukseen. Tuota selaamalla saa käsityksen että Suomi on liian pieni maa kahdelle isolle ilmailumuseolle. Julkinen rahoitus ei riitä.

Ei varmana riitä raha kahteen tuon kaltaiseen! Ehkä on hyvä yhdistää ja laittaa isosti esiin?
 
Joo, arvaan henkilön! Isäukon kaveri.
Joo, MD on hyvä menemään ja on stabiili ominaisuuksiltaan, Jet Ranger on tehty naisen lennettäväksi, mutta MD on sellainen, että kun otat pehmeästi kiinni se lentää pehmeästi, kun otat rouhean otteen, se todellakin menee rouheesti! Pidän siitä. Uudet Eurocopterit on sellaisia mauttomia, vivahteettomia, värittömiä, haluttomia, mutta lentävät luotettavasti!

Taidetaan puhua samasta miehestä ;)

Ei varmana riitä raha kahteen tuon kaltaiseen! Ehkä on hyvä yhdistää ja laittaa isosti esiin?

Pitkässä juoksussa mikä mahtanee olla tulevaisuus ? Tavallaan karmeaa että naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa ilmailumuseoiden asiat ovat helkkarin paremmalla tolalla. Yhteiskunta arvostaa ihan eri tavalla. Flygvapenmuseum Linköpingissä on upea. Samoin Norsk Luftfartsmuseum Bodössä on hieno. Me suomalaiset voidaan olla kateellisia.
 
Taidetaan puhua samasta miehestä ;)



Pitkässä juoksussa mikä mahtanee olla tulevaisuus ? Tavallaan karmeaa että naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa ilmailumuseoiden asiat ovat helkkarin paremmalla tolalla. Yhteiskunta arvostaa ihan eri tavalla. Flygvapenmuseum Linköpingissä on upea. Samoin Norsk Luftfartsmuseum Bodössä on hieno. Me suomalaiset voidaan olla kateellisia.
Ilmailumuseo-asiassa taitaa olla kolme ongelmaa Suomessa ja Vantaalla: Raha, raha ja raha.. Ja nyt ehkä koronasta johtuen vielä koko alan krooninen rahapula
 
Back
Top