....ein ganz lustiger karusell.Muuten koko kopteri alkaa pyöriä, ja lopputulos on....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
....ein ganz lustiger karusell.Muuten koko kopteri alkaa pyöriä, ja lopputulos on....
Genau.....ein ganz lustiger karusell.
Eikös se WWI piloteilla ollutkin pistooli sitä varten ettei tarvi kärsiä jos kone syttyy palamaan kun ei niillä ollut laskuvarjoja.Mieluummin hyppäisin kuin palaisin kuoliaaksi. Palaminen on ymmärtääkseni yksi kivuliaimmista tavoista poistua tästä elosta.
Kuulostaa järkevältä... briteissähän oli oma sairaalansa toisessa maailmansodassa kasvonsa menettäneille hävittäjälentäjille (pommareiden miehistöt harvemmin pääsivät takaisin saarivaltioon, jos viikate viuhui ja osui), koska kansakunnan taistelumoraali olisi kärsinyt liikaa jos kavereita olisi näkynyt julkisuudessa.Eikös se WWI piloteilla ollutkin pistooli sitä varten ettei tarvi kärsiä jos kone syttyy palamaan kun ei niillä ollut laskuvarjoja.
Tähän voi itse asiassa suuri osa suomalaisista verrata omaa kokemuspohjaansa, jotka ovat käyneet esimerkiksi avantouinnilla; kuoliaaksi jäätyminen on ainakin vähemmän kivulias menetelmä, lopputuloksen ollessa sama.Sen verran polttanut sormet ja kädet kokkaushommissa että en osaa kuvitella kuin tuskallista olisi palaa kuoliaaksi tai edes saada 3 asteen palovammoja. Kun se oli jo tarpeeksi kivuliasta kun otti paljaalla kädellä kiinni terästarjottimesta joka juuri oli ollut 200 asteisesa uunissa = pitäisi pitää ajautkset siinä mitä tekee.
Jaha, taas on pyöriväsiipinen viikate kaatanut satoaan! Mahdotonta on arvioida tapahtunutta tämän tiedon valossa, mutta kyllä tuosta raportti tulee vielä.
Autorotaatio on käytännössä samaa asiaa, kuin autogiron ilmassa pysyminen, mutta kun kopterista puuttuu se eteenpäin vievä moottori ja potkuri (ainakin toistaiseksi vielä), niin eteenpäin vievä voima otetaan liikkeestä, joka on ollut kopterilla suhteellisen ilmamassaan ennen moottorihäiriötä, eli LEIJUNNASSA oleva kopukka laskeutuu kuten flyygeli parvekkeelta, mikäli pääroottorin pyörittävä voima katoaa juuri sillä leijuntahetkellä!
Ja kyllä, pääroottorin vedossa on vapautus kytkin, tai vapaakytkin, joka vapautuu jos Rrpm on suurempi ja ILMAN MOMENTTIA kuin Trpm (Rrpm= Rotor rev/min, Trpm= Turbine rev/min)! Mikäli kytkimen irroitus tapahtuu, huolehditaan positiivisella kiihtyvyydellä (eli koko ajan kevyt veto sauvasta ja noususauvan @radii on maltillisen positiivinen) että pääroottorin Rrpm pysyy sallituissa rajoissa. Kun GND lähestyy vääjäämättömästi, niin riippuen vaakanopeudesta maan suhteen aletaan joko hidastamaan tai "rentouttamaan" vetoa joka vaikuttaa suoraan maanopeuteen, tällä toiminnalla saa parhaimmillaan aikaan laskun, joka vastaa suunnilleen samaa, kuin astut bussin portaalla maahan sulavasti, tai jos alat manouverin 5 m liian korkealla ja siitä johtuen "päärottori stoppo, matka finito" noin 5 metrin korkeudella ja kone lunareihin, luun murtumia paikkaillen sitten hetken aikaa, sama jos aloittaa manouverin pari metriä myöhään, niin vastaa suunnilleen 60 km/h autolla tiiliseinään stoppoa ilman airbägejä! Eli taas on murtumia ja asiaa vakuutusyhtiöön!
Kopterilla lentäminen on helppoa! Isä sanoi mulle kun olin pikkupoika, että laitetaans tuonne jalasten väliin kuormaverkko tiukalle, sitten äijä köytti mun kiinni verkkoon keskelle sinne rungon alle, sanoi että nyt vaan mietit, miltä enkeliltä tuntuu ja pidät sen mielessäsi loppuelämäsi!
Ja kyllä, kun äijä veteli menemään kotimetsän siimeksessä kuustenlatvojen väleissä ja järven pinnassa, heitteli pystykäännöksiä ja pokallaan kurveja saarten välissä, niin kyllä, käsitin miten enkelit lentää! Ne ei käytä aikaansa miettimiseen, että miten kopteri pysyy ilmassa, ne vaan lentää!
Tunnetta ja ennakointia, se kone vaan menee, kunhan ei tule häiriöitä ja kun häiriöitä tulee niin siinä vaiheessa astuu kuvaan se kippari, joka on treenannut ne poikkeustilanteet selkärankaan.
Helppoa kuin heinän teko!
Kyllä, MD500 kun meille tuli, niin oli se menoa, se on aivan käsittämätöntä miten voi lentäminen olla eriä kun vaihtaa alustaa!Juttelin tänään töissä entisen Rajan kopterilentäjän kanssa. Aika huimia lentotarinoita mm. muinaiskalustolla (Mil Mi-1, AB 206, Alouette II) lentämisestä. Jäi myös mieleen että oli kuulemma melkoinen kulttuurishokki kun 80-luvun lopulla pääsi kokeilemaan hieman kehittyneempää Super Pumaa.
Kyllä, MD500 kun meille tuli, niin oli se menoa, se on aivan käsittämätöntä miten voi lentäminen olla eriä kun vaihtaa alustaa!
Joo, arvaan henkilön! Isäukon kaveri.On lentänyt myös MD500:lla. Kun kysyin millaista meno oli aiempiin vispilöihin verrattuna, oli kommentti: "Se oli sotakone. Muut työjuhtia."
Kyseessä on todella kokenut vanha masi. Aloitti RVL:n kopterihommissa 60-luvun alussa. Tätä ennen palvelusuraa ilmavoimien puolella. Agusta Bell 206 on kuulemma todella herkkä ohjattavuudeltaan. Vaati kovasti totuttelua kankeiden neukkukoptereiden jälkeen. Mutta muuten hyvä lennettävä. Kiinteäsiipisistä lensi mm. Rajan DHC-2 Beaver -koneilla.
Ei varmana riitä raha kahteen tuon kaltaiseen! Ehkä on hyvä yhdistää ja laittaa isosti esiin?Mielenkiintoista. Liikenne- ja viestintäministeriön selvitysmies esittää Suomen Ilmailumuseon ja Ilmavoimien museon yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi. Näyttelypuoli olisi Vantaalla. Kokoelmien säilytyskeskus Tikkakoskella. Mitä mieltä ollaan ? Perusteet liittyvät rahoitukseen. Tuota selaamalla saa käsityksen että Suomi on liian pieni maa kahdelle isolle ilmailumuseolle. Julkinen rahoitus ei riitä.
Joo, arvaan henkilön! Isäukon kaveri.
Joo, MD on hyvä menemään ja on stabiili ominaisuuksiltaan, Jet Ranger on tehty naisen lennettäväksi, mutta MD on sellainen, että kun otat pehmeästi kiinni se lentää pehmeästi, kun otat rouhean otteen, se todellakin menee rouheesti! Pidän siitä. Uudet Eurocopterit on sellaisia mauttomia, vivahteettomia, värittömiä, haluttomia, mutta lentävät luotettavasti!
Ei varmana riitä raha kahteen tuon kaltaiseen! Ehkä on hyvä yhdistää ja laittaa isosti esiin?
Ilmailumuseo-asiassa taitaa olla kolme ongelmaa Suomessa ja Vantaalla: Raha, raha ja raha.. Ja nyt ehkä koronasta johtuen vielä koko alan krooninen rahapulaTaidetaan puhua samasta miehestä
Pitkässä juoksussa mikä mahtanee olla tulevaisuus ? Tavallaan karmeaa että naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa ilmailumuseoiden asiat ovat helkkarin paremmalla tolalla. Yhteiskunta arvostaa ihan eri tavalla. Flygvapenmuseum Linköpingissä on upea. Samoin Norsk Luftfartsmuseum Bodössä on hieno. Me suomalaiset voidaan olla kateellisia.