Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
"Flightradar-sivuston julkaisemien, lentokoneen automaattisesti lähettämien tietojen mukaan kone syöksyi lentoratansa korkeimmalta kohdalta, noin kolmen kilometrin korkeudesta (10 900 jalkaa) puolentoista kilometrin korkeuteen (5400 jalkaa) vain 15 sekunnissa.

Viimeisin koneen lähettämä tieto on 80 metrin (250 jalan) korkeudesta vajaat kahdeksan sekuntia myöhemmin klo 14.40.27 paikallista aikaa."

Kuulostaa hurjalta. Koneen katastrofaalinen hajoaminen ilmassa vai paha sakkaus?
 
Tätä tapausta olen pohtinut. Voisiko johtua Koronan aiheuttamasta koneen makuuttamisesta? Täällä koneille tehdään määräaikaishuollot mutta mites näissä banaanivaltioissa? Tässäkin tapauksessa kone olo otettu käyttöön pitkän tauon jälleen. Saavatko eläimet aikaiseksi jonkinlaista vahinkoa esimerkiksi moottoritilassa tai muualla? Jotain kaapeleita jyräsivät otukset?
 
Tätä tapausta olen pohtinut. Voisiko johtua Koronan aiheuttamasta koneen makuuttamisesta? Täällä koneille tehdään määräaikaishuollot mutta mites näissä banaanivaltioissa? Tässäkin tapauksessa kone olo otettu käyttöön pitkän tauon jälleen. Saavatko eläimet aikaiseksi jonkinlaista vahinkoa esimerkiksi moottoritilassa tai muualla? Jotain kaapeleita jyräsivät otukset?
Tuolla voi tapahtua vaikka mitä, polttoainetankkeihin jäänyt ainetta ja kasvattanut sinne oman ekosysteemin, käytetty halpoja kiinalaisia feikkivaraosia jne...
 
Mutta ei moottoreiden sammuminen johda noin nopeaan korkeuden menettämiseen.
Ei tosiaan mahdollinen moottoritehon menetys tuota selitä.
Liitosuhde 17:1. Kolmen kilometrin korkeudesta noin 50 km:n päähän parhaan liitosuhteen nopeudella ja asetuksilla.

Jyrkästi tuli ja kovalla vauhdilla alas. Täydellinen hallinnan menetys, fataali tekninen rikkoontuminen tai lennettiin tahallaan kone tonttiin.
 
Reverssit mennyt jostain syystä päälle ! Onhan niitä tapahtunut ennenkii ja silloin tullaan nopeasti alas. Noh varmasti kohta rupeaa tietoa tippumaan syystä.
 
Toi konehan oli lentänyt aktiivisesti ainakii viime päivinä naapurien mukaan. Toisin kuin jossain uutisessa oli et 9kk olisi kone seisonut ja tämä lento olisi ollut sit ensimmäinen. Tämä ei pide ilmeisesti paikkaansa. Ja jos kone tuon aikaa seisoisi ni kyllä se tutkittaisiin oikein tarkkaan plus varmasti käytäisiin koittamassa ilmassa ihan ilman matkustajia ensisimmäiseksi. Luultavasti jonkulainen testilento olisi seisottamisen jälkeen suoritettava jos meinaa ihmisiä kyytiin ottaa.


Mustalaatikko (oranssi) tämä joka löytyi siis ja minkä löytymisestä uutisoitiin oli ilmeisesti siis FDR-laatikko joten CVR-laatikon etsintä jatkuneen ellei sekii ole sit jo löytynyt.


PKCLC.png.84a989a39d5fee03aeac238a04fa943b.png




Tuossa olisi noita lentoja mitä se on lentänyt ennen kuin jäi sit viimeiselle lennolleen.
 
Toi konehan oli lentänyt aktiivisesti ainakii viime päivinä naapurien mukaan. Toisin kuin jossain uutisessa oli et 9kk olisi kone seisonut ja tämä lento olisi ollut sit ensimmäinen. Tämä ei pide ilmeisesti paikkaansa. Ja jos kone tuon aikaa seisoisi ni kyllä se tutkittaisiin oikein tarkkaan plus varmasti käytäisiin koittamassa ilmassa ihan ilman matkustajia ensisimmäiseksi. Luultavasti jonkulainen testilento olisi seisottamisen jälkeen suoritettava jos meinaa ihmisiä kyytiin ottaa.


Mustalaatikko (oranssi) tämä joka löytyi siis ja minkä löytymisestä uutisoitiin oli ilmeisesti siis FDR-laatikko joten CVR-laatikon etsintä jatkuneen ellei sekii ole sit jo löytynyt.


PKCLC.png.84a989a39d5fee03aeac238a04fa943b.png




Tuossa olisi noita lentoja mitä se on lentänyt ennen kuin jäi sit viimeiselle lennolleen.
Oma käsitys on että tietyn mittaisen lentotauon jälkeen koneet tietysti huolletaan ja tutkitaan ja koekäytetään, varmaan ihan konevalmistajien ja kv. ilmailumääräysten mukaan. Tämähän on Finnairinkin koneilla edessä. Eri asia sitten, että onko noin tehty?
Edit. Tai ei se ole mikään käsitys, kyllä ne kaikki on ihan määrätty mitä koneille pitää milloinkin tehdä ja missä tunneissa ja minkä mittaisen lentotauon jälkeen. Ilmailussa on määräys joka asiaan..
 
Viimeksi muokattu:
Olen monesti pohtinut tuota Kittilän tapausta. Jos onnettomuus olisi tapahtunut, niin pelastusoperaatio olisi ilmeisesti toteutettu Suomen Ruotsin ja Norjan kesken. Suomen omat viranomaisten resurssit ovat tuolla suunnalla täysin riittämättömät.
 
Olen monesti pohtinut tuota Kittilän tapausta. Jos onnettomuus olisi tapahtunut, niin pelastusoperaatio olisi ilmeisesti toteutettu Suomen Ruotsin ja Norjan kesken. Suomen omat viranomaisten resurssit ovat tuolla suunnalla täysin riittämättömät.
On siellä kv.ilmailumääräysten mukaiset pelastusresurssit. Mutta ne on kyllä sellaista niukkuusmatematiikkaa että ei niillä juhlita. Erityisesti jos vahinko käy ns ilman ennakkovaroitusta.
 
Tämä oli arvattavissa. Seuraava askel taitaa olla se, että laajarunkokoneet pysyvät myös laivastossa ja kaukoreitit säilyvät
 
Back
Top