Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mites noiden ultrien huoltohinnat ja -välit? Olen ollut siinä käsityksessä että ne + säilytykset eivät myöskään ole ihan halpaa... tietty paikasta kiinni ja pitääkö pihalla/hallissa.

Setävainaa huolsi vispilöitä joskus 70-luvulla lähi-idässä ja kertoi kauhutarinoita huoltomääristä ja hinnoista..
 
Ultran huolto ei juuri autohuollon hinnoista poikkea, huolto-osatkin on järjellisissä hinnoissa. Polttoineenakin käy 98E5 pumppubensa.
Hallisäilytys on parempi kuin taivasalla pito. Lähes kaikkia voit huoltaa itse jos koulutus riittää.

Edit:
Lisävarusteet pakollisten lisäksi osaavat olla melko arvokkaita, GPS:t, pelastusvarjo, hytistä säädettävä potkuri, kevyempi pakoputkisto,nahkasisusta, lasinäytöt yms. avioniikkaan liittyvät varusteet ja nämä lisävarusteet painavat myös jotain ja se paino näkyy vääjäämättömästi punnituksessa lisääntyneenä koneen painona joka taas vähetää kuormattavuutta. Toki pelastusvarjosta saa hyvää max lentoonlähto massaan 450kg => 472,5 kg
Noihin lukuihin tulee mahtua : pilotti, matkustaja, polttoaine ja mahdolliset tavarat.
 
Viimeksi muokattu:
Mites noiden ultrien huoltohinnat ja -välit? Olen ollut siinä käsityksessä että ne + säilytykset eivät myöskään ole ihan halpaa... tietty paikasta kiinni ja pitääkö pihalla/hallissa.

Setävainaa huolsi vispilöitä joskus 70-luvulla lähi-idässä ja kertoi kauhutarinoita huoltomääristä ja hinnoista..

Tyyppihyväksytyistä poiketen ultria saa huoltaa huoltokurssin käynyt omistaja tai esim. kerhon jäsen.

Huollot on 50 h ja 100 h, tuo satanen pitää jo sisällään moottorin öljynvaihdon.

Niihin on huoltolistat, niistä katsotaan ja kuitataan asiat listan mukaan tehdyiksi.

Johonkin Cessnaan ei omistaja saa vaihtaa itse edes palanutta mittarin polttimoa.

Edit: monet kerhot vuokraa hallitilaa säilykseen. Kuukausi maksaa kylmässä hallissa muutaman kympin.
 
Viimeksi muokattu:


https://mobile.twitter.com/Baltahji/status/1363254433820336129


Näköjää jonku autostakii tuli entinen. Tässä pitäisi jo käyttää muuta termiä kuin moottorihäiriö. Mutta mikä sitten olisi sopiva ? Empä vastaavaa muista vastaan tulleen kohdallani koskaan. Joku on ny kussu ja pahasti. Ettei vaa joku mekaanikko olisi ryssinyt pahemman kerran...
 

United 328. Mosa on entinen. Ilmavirta pyörittää, melkein irti on koko moottori.
Jotakin siitä irtosi ja repi suojapeltejä mennessään.

Onhan näissä sattunut joskus käymään niinkin, että puhaltimen tai ahtimen siivikoita irti ja ne siiven läpi. Siivessä tankkia, hydrauliputkia jne.
 
On ennenkii tosiaan mennyt vaikka mitä moottorin läpi mut tässä irtosi jostain syystä jokainen mahdollinen pelti ympäriltä. Yleensä sinne jotain jää edes kiinni mut nyt on kyll nii totaallisesti tuhoutunut et erittäin harvinainen tapaus. Paikalliset tutkijatkin pyytäneet ihmisiä olemaan koskematta löytyviin osiin mitä ei joka kerta pyydetä. Mut mitään vaaraahan tuossa ei ollut onneksi vaikka eihän se kivalta näytä kun ikkunasta katsottaessa toinen moottori periaatteessa puuttuu mut ei se sieltä tipu tuon takia alas ellei sit tuhoa siipeä samalla jostain kumman syystä.

Töissä tuli katseltua aikoinaan paljonkii kuvia vastaavista hommista mut en muista ihan yks yhteen kuvaa, mut muistikii voi tehdä tässä kohtaa helposti tepposet.
 
On ennenkii tosiaan mennyt vaikka mitä moottorin läpi mut tässä irtosi jostain syystä jokainen mahdollinen pelti ympäriltä. Yleensä sinne jotain jää edes kiinni mut nyt on kyll nii totaallisesti tuhoutunut et erittäin harvinainen tapaus. Paikalliset tutkijatkin pyytäneet ihmisiä olemaan koskematta löytyviin osiin mitä ei joka kerta pyydetä. Mut mitään vaaraahan tuossa ei ollut onneksi vaikka eihän se kivalta näytä kun ikkunasta katsottaessa toinen moottori periaatteessa puuttuu mut ei se sieltä tipu tuon takia alas ellei sit tuhoa siipeä samalla jostain kumman syystä.

Töissä tuli katseltua aikoinaan paljonkii kuvia vastaavista hommista mut en muista ihan yks yhteen kuvaa, mut muistikii voi tehdä tässä kohtaa helposti tepposet.
Melkoinen hulavanne tipahtanut jonkun pihalle.

77052_ual777pw4000denver022021_923600.jpg
 
mm. Aviation Herald on aika hyvä tietolähde näihin ilmailussa tapahtuneisiin

ja ASN on toinen

3 vuotta sitten sattui aivan vastaava myös Unitedin triplalle, jopa samanmallinen moottori
 

United 328. Mosa on entinen. Ilmavirta pyörittää, melkein irti on koko moottori.
Jotakin siitä irtosi ja repi suojapeltejä mennessään.

Onhan näissä sattunut joskus käymään niinkin, että puhaltimen tai ahtimen siivikoita irti ja ne siiven läpi. Siivessä tankkia, hydrauliputkia jne.
Jossain taisi tapahtua niin, että puhaltimen siipi tuli rungon läpi ja tappoi matkustajan. Onhan sieltä taivaalta tippunut kaikenlaista moottoreista rahtioviin ja ihmisiin.
 
Onkin näköjään ollut vähän huonompi viikonloppu lentokoneiden moottoreilla. Eilen lauantaina 20.2. Hollannissa Maastrichtin lentoasemalta nousseen Boeing 747:n rahtiversion moottori hajosi ilmassa ja pudotti osia kentän lähellä sijaitsevaan kylään. Linkin takana olevia kuvia kun katsoo, niin voi olla tyytyväinen ettei näitä ihan päivittäin onneksi tapahdu. :oops:

 

United 328. Mosa on entinen. Ilmavirta pyörittää, melkein irti on koko moottori.
Jotakin siitä irtosi ja repi suojapeltejä mennessään.

Onhan näissä sattunut joskus käymään niinkin, että puhaltimen tai ahtimen siivikoita irti ja ne siiven läpi. Siivessä tankkia, hydrauliputkia jne.
Kommentit oli aika hauskoja... :)

“how far will the other engine take us?” “All the way to the scene of the crash”
 

United 328. Mosa on entinen. Ilmavirta pyörittää, melkein irti on koko moottori.
Jotakin siitä irtosi ja repi suojapeltejä mennessään.

Onhan näissä sattunut joskus käymään niinkin, että puhaltimen tai ahtimen siivikoita irti ja ne siiven läpi. Siivessä tankkia, hydrauliputkia jne.
Jossakin toisaalla oli video jossa näkyi puhaltimen siivet paremmin. Pysäytyskuvassa näkyi yksi kokonaan hävinnyt + yksi lyhentynyt ja taipunut puhaltimen siipi. Voi olla, että puhaltimeen on osunut joku asia tai sitten ensimmäisenä katkennut siipi on kokenut väsymismurtuman.

Moottorin irtoaminen lienee suunniteltu ominaisuus sellaisessa tilanteessa, että moottori on pahasti epätasapainossa. Aikoinaan lujuusopin luennolla oli esimerkkinä loven muotoluvusta nelimoottorisen koneen kaikkien moottorien irtoaminen lennossa yksi toisensa jälkeen. Titaanista valmistetut kiinnityspultit oli mitoitettu sillä tavalla, että moottorit irtoavat epätasapainotilanteessa. Huollon yhteydessä pultit oli asennettu lekaa käyttämällä. Asennusmenetelmällä oli saatu aikaiseksi lovia pultteihin. Titaani on loviherkkä materiaali joten pultit eivät kestäneet enää normaalia kuormitusta.
 
Back
Top