Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä jos kodin netti pät pät pät ki kii?
Ei vvvoi ppä pä pä pä pätkiäMitä jos kodin netti pät pät pät ki kii?
Ei edes sähkökatkoa? Kaikille generaattori vaatehuoneeseenEi vvvoi ppä pä pä pä pätkiä
Viestisi on varmaan lähinnä vitsi, vai miten mielestäsi kodin nettiyhteys vaikuttaa lennonjohtamiseen?Mitä jos kodin netti pät pät pät ki kii?
Ajattelin että jokainen tekee työtään kotikoneelta.Viestisi on varmaan lähinnä vitsi, vai miten mielestäsi kodin nettiyhteys vaikuttaa lennonjohtamiseen?
Kyllä tässä nyt nimenomaan on kyse siitä, että pienempien maakuntakenttien lennonjohto keskitetään yhteen keskukseen (todennäköisesti Vantaalle), josta palvelu tuotetaan etänä. Nämä yhteydet sitten menee kuitua pitkin useampaan kertaan varmennettuna, eli yhteyksien totaalinen katkeaminen ei ole kovinkaan todennäköistä.
Ei täyty tietoturvan vaatimukset tuossa tilanteessa. Vähän verrattavissa siihen, että PV:n johtamisjärjestelmiä voisi operoida kotoa käsin...Ajattelin että jokainen tekee työtään kotikoneelta.
Juu järjellä ajateltuna näin. Tavan tallaaja ajattelee kuitenkin siten, että koti läppärillä hoitaa duuniaan. Jälkikasvu samaan aikaan pyytää saada katsoa YouTubea kun 350 tulossa sumussa laskuun.Ei täyty tietoturvan vaatimukset tuossa tilanteessa. Vähän verrattavissa siihen, että PV:n johtamisjärjestelmiä voisi operoida kotoa käsin...
Totta. Loppujen lopuksi aika harva ylipäätään hahmottaa sen tarkemmin mitä vaikkapa juuri lennonjohto ylipäätään tekee. Muutakin siis kuin jakelee nousu- ja laskulupia tai pelottelee kokemattomia lento-oppilaita.Juu järjellä ajateltuna näin. Tavan tallaaja ajattelee kuitenkin siten, että koti läppärillä hoitaa duuniaan. Jälkikasvu samaan aikaan pyytää saada katsoa YouTubea kun 350 tulossa sumussa laskuun.
Valtavat rahan eli palkkakustannusten säästöt tuossa lienee suurimmat motivaattorit taustalla. Eli jos kaikilta tai melkein kaikilta maakuntakentiltä saataisiin kallispalkkaiset lennonjohtajat pois istumasta tornista ja keskitettyä toiminta yhteen paikkaan niin säästö (ja ihmisten määrän vähännys) olisi varmasti melkoinen. Yksi ihminen käsittääkseni pystyisi hoitamaan useammankin maakuntakentän lennonjohdon. Nythän jokaisella kentällä on se yksi ihminen kerrallaam tornissa kentän aukioloaikana vähiä lentoja ohjaamassa, vuorotyön kyseessä ollessa heitä on oltava muutamia/kenttä. Ja koska nykyään lennonjohtaja ei tarvitse näköyhteyttä kiitoradoille niin voisihan se toimiakin etänä?Totta. Loppujen lopuksi aika harva ylipäätään hahmottaa sen tarkemmin mitä vaikkapa juuri lennonjohto ylipäätään tekee. Muutakin siis kuin jakelee nousu- ja laskulupia tai pelottelee kokemattomia lento-oppilaita.
Sen vähän mitä aiheesta tiedän, niin lentosuunnitelman on voinut tehdä jo pitkään "netin kautta"..Juu järjellä ajateltuna näin. Tavan tallaaja ajattelee kuitenkin siten, että koti läppärillä hoitaa duuniaan. Jälkikasvu samaan aikaan pyytää saada katsoa YouTubea kun 350 tulossa sumussa laskuun.
Joo, makee video ja hienot maisematolen vasta puolessa välissä mutta tämä on katsomisen arvoinen.
Tällä ruotsalaismammalla on asennetta, ja tatskoja... lentää jostain Ruotsista Karlstadin kautta Oslon ohi Sognefjordille Norjan länsirannikolle (pisin ja syvin ja hienoin vuono kuulema, tosin Geirangerfjorden tulee vissiin aika lähelle), kiroilee koko matkan, sekoilee karttojen kanssa, ATC on todella ystävällinen, puhuu englantia norjalaisille... olen vasta puolessa välissä mutta tämä on katsomisen arvoinen.
Kone lienee joku Cessna 172/ -82. Asenne kohdallaan, ja nuori hyvännäköinen mimmi! Tätä foorumi tarvitsee...
Täysin samaa mieltä... radiokieli on luokattoman huonoa, samoin sekoilu karttojen kanssa, siksi sen mainitsin. Mutta komeat maisemat! Ja lentokoira mukana, toivottavasti jaksaa uida vuonon rantaan jos tulee kaputti tolla menolla. Asenteella tarkoitin sitä että pelko perseeseen , kun on noi sliivi-tataskatkin hommattu!Hienot maisemat toki, mutta jos video ei ollut tahallaan tehty tuollaiseksi niin aika huonon kuvan jätti. Ilmassa moni asia voi mennä aika pahastikin perseelleen, joten ehkä hieman erilaista esimerkkiä voi julkisuudessa näyttää. Pelkkä lentolupakirja ei ole edellytys lähteä lentämään Norjan vuonoille, varsinkaan jos se ei ole se normaali ympäristö missä on tottunut lentämään.
Perään pitää kuitenkin soittaa, ne ei käsittele lentosuunnitelmaa, ellei sen perille tuloa ole soittamalla varmistettu.Sen vähän mitä aiheesta tiedän, niin lentosuunnitelman on voinut tehdä jo pitkään "netin kautta"..
Jep. Jotenkin tuolleen yks kaveri sen mulle selitti. Oli kerran kiireessä unohtanut ilmoittaa että on jo laskeutunut ja kaikki ok. Känny äänettömällä, mutta huomasi sen vähän myöhemmin. Olivat kuulemma oikein iloisia huolimattomuudesta...Perään pitää kuitenkin soittaa, ne ei käsittele lentosuunnitelmaa, ellei sen perille tuloa ole soittamalla varmistettu.
Ennen lentoa suunnitelma aktivoidaan soittamalla aluelennonjohtoon. Samoin päättäminen puhelulla, ellei sitä ole päätetty ilmassa radiolla.
Mikäli suunnitelman päättämistä ei muista tehdä, noin 15 min päästä soi pilotin kännykkä, alueelta kysyvät, onko kaikki ok. Mikäli pilottia ei tavoiteta, annetaan hälytys ja etsintätoimet aloitetaan.