Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitä jos kodin netti pät pät pät ki kii?
Viestisi on varmaan lähinnä vitsi, vai miten mielestäsi kodin nettiyhteys vaikuttaa lennonjohtamiseen? :)
Kyllä tässä nyt nimenomaan on kyse siitä, että pienempien maakuntakenttien lennonjohto keskitetään yhteen keskukseen (todennäköisesti Vantaalle), josta palvelu tuotetaan etänä. Nämä yhteydet sitten menee kuitua pitkin useampaan kertaan varmennettuna, eli yhteyksien totaalinen katkeaminen ei ole kovinkaan todennäköistä.
 
Viestisi on varmaan lähinnä vitsi, vai miten mielestäsi kodin nettiyhteys vaikuttaa lennonjohtamiseen? :)
Kyllä tässä nyt nimenomaan on kyse siitä, että pienempien maakuntakenttien lennonjohto keskitetään yhteen keskukseen (todennäköisesti Vantaalle), josta palvelu tuotetaan etänä. Nämä yhteydet sitten menee kuitua pitkin useampaan kertaan varmennettuna, eli yhteyksien totaalinen katkeaminen ei ole kovinkaan todennäköistä.
Ajattelin että jokainen tekee työtään kotikoneelta. :)
 
Perinteikäs Czech Airlines on konkurssin partaalla.
 
Ei täyty tietoturvan vaatimukset tuossa tilanteessa. Vähän verrattavissa siihen, että PV:n johtamisjärjestelmiä voisi operoida kotoa käsin... :D
Juu järjellä ajateltuna näin. Tavan tallaaja ajattelee kuitenkin siten, että koti läppärillä hoitaa duuniaan. Jälkikasvu samaan aikaan pyytää saada katsoa YouTubea kun 350 tulossa sumussa laskuun.
 
Juu järjellä ajateltuna näin. Tavan tallaaja ajattelee kuitenkin siten, että koti läppärillä hoitaa duuniaan. Jälkikasvu samaan aikaan pyytää saada katsoa YouTubea kun 350 tulossa sumussa laskuun.
Totta. Loppujen lopuksi aika harva ylipäätään hahmottaa sen tarkemmin mitä vaikkapa juuri lennonjohto ylipäätään tekee. Muutakin siis kuin jakelee nousu- ja laskulupia tai pelottelee kokemattomia lento-oppilaita. :)
 
Totta. Loppujen lopuksi aika harva ylipäätään hahmottaa sen tarkemmin mitä vaikkapa juuri lennonjohto ylipäätään tekee. Muutakin siis kuin jakelee nousu- ja laskulupia tai pelottelee kokemattomia lento-oppilaita. :)
Valtavat rahan eli palkkakustannusten säästöt tuossa lienee suurimmat motivaattorit taustalla. Eli jos kaikilta tai melkein kaikilta maakuntakentiltä saataisiin kallispalkkaiset lennonjohtajat pois istumasta tornista ja keskitettyä toiminta yhteen paikkaan niin säästö (ja ihmisten määrän vähännys) olisi varmasti melkoinen. Yksi ihminen käsittääkseni pystyisi hoitamaan useammankin maakuntakentän lennonjohdon. Nythän jokaisella kentällä on se yksi ihminen kerrallaam tornissa kentän aukioloaikana vähiä lentoja ohjaamassa, vuorotyön kyseessä ollessa heitä on oltava muutamia/kenttä. Ja koska nykyään lennonjohtaja ei tarvitse näköyhteyttä kiitoradoille niin voisihan se toimiakin etänä?
 
Tällä ruotsalaismammalla on asennetta, ja tatskoja... lentää jostain Ruotsista Karlstadin kautta Oslon ohi Sognefjordille Norjan länsirannikolle (pisin ja syvin ja hienoin vuono kuulema, tosin Geirangerfjorden tulee vissiin aika lähelle), kiroilee koko matkan, sekoilee karttojen kanssa, ATC on todella ystävällinen, puhuu englantia norjalaisille... olen vasta puolessa välissä mutta tämä on katsomisen arvoinen.

Kone lienee joku Cessna 172/ -82. Asenne kohdallaan, ja nuori hyvännäköinen mimmi! Tätä foorumi tarvitsee...

 
Tällä ruotsalaismammalla on asennetta, ja tatskoja... lentää jostain Ruotsista Karlstadin kautta Oslon ohi Sognefjordille Norjan länsirannikolle (pisin ja syvin ja hienoin vuono kuulema, tosin Geirangerfjorden tulee vissiin aika lähelle), kiroilee koko matkan, sekoilee karttojen kanssa, ATC on todella ystävällinen, puhuu englantia norjalaisille... olen vasta puolessa välissä mutta tämä on katsomisen arvoinen.

Kone lienee joku Cessna 172/ -82. Asenne kohdallaan, ja nuori hyvännäköinen mimmi! Tätä foorumi tarvitsee...


Hienot maisemat toki, mutta jos video ei ollut tahallaan tehty tuollaiseksi niin aika huonon kuvan jätti. Ilmassa moni asia voi mennä aika pahastikin perseelleen, joten ehkä hieman erilaista esimerkkiä voi julkisuudessa näyttää. Pelkkä lentolupakirja ei ole edellytys lähteä lentämään Norjan vuonoille, varsinkaan jos se ei ole se normaali ympäristö missä on tottunut lentämään.
 
Hienot maisemat toki, mutta jos video ei ollut tahallaan tehty tuollaiseksi niin aika huonon kuvan jätti. Ilmassa moni asia voi mennä aika pahastikin perseelleen, joten ehkä hieman erilaista esimerkkiä voi julkisuudessa näyttää. Pelkkä lentolupakirja ei ole edellytys lähteä lentämään Norjan vuonoille, varsinkaan jos se ei ole se normaali ympäristö missä on tottunut lentämään.
Täysin samaa mieltä... radiokieli on luokattoman huonoa, samoin sekoilu karttojen kanssa, siksi sen mainitsin. Mutta komeat maisemat! Ja lentokoira mukana, toivottavasti jaksaa uida vuonon rantaan jos tulee kaputti tolla menolla. Asenteella tarkoitin sitä että pelko perseeseen :), kun on noi sliivi-tataskatkin hommattu!
Sama mamma julkaisi videon Gotlannin lennosta, siinä sentään pelastusliivit päällä... mutta saman tasoista säätämistä. Komea saari kyllä, ja kirkkaat on Itämeren vedet Suomen eteläiseen savikkorannikkoon verrattuna.
Tässä muuten tulee yleiskanavalla Finskin koneen kippari ihan aluksi... climbing to flight level 290!


 
Sen vähän mitä aiheesta tiedän, niin lentosuunnitelman on voinut tehdä jo pitkään "netin kautta"..
Perään pitää kuitenkin soittaa, ne ei käsittele lentosuunnitelmaa, ellei sen perille tuloa ole soittamalla varmistettu.

Ennen lentoa suunnitelma aktivoidaan soittamalla aluelennonjohtoon. Samoin päättäminen puhelulla, ellei sitä ole päätetty ilmassa radiolla.

Mikäli suunnitelman päättämistä ei muista tehdä, noin 15 min päästä soi pilotin kännykkä, alueelta kysyvät, onko kaikki ok. Mikäli pilottia ei tavoiteta, annetaan hälytys ja etsintätoimet aloitetaan.
 
Perään pitää kuitenkin soittaa, ne ei käsittele lentosuunnitelmaa, ellei sen perille tuloa ole soittamalla varmistettu.

Ennen lentoa suunnitelma aktivoidaan soittamalla aluelennonjohtoon. Samoin päättäminen puhelulla, ellei sitä ole päätetty ilmassa radiolla.

Mikäli suunnitelman päättämistä ei muista tehdä, noin 15 min päästä soi pilotin kännykkä, alueelta kysyvät, onko kaikki ok. Mikäli pilottia ei tavoiteta, annetaan hälytys ja etsintätoimet aloitetaan.
Jep. Jotenkin tuolleen yks kaveri sen mulle selitti. Oli kerran kiireessä unohtanut ilmoittaa että on jo laskeutunut ja kaikki ok. Känny äänettömällä, mutta huomasi sen vähän myöhemmin. Olivat kuulemma oikein iloisia huolimattomuudesta...

Mökkinaapuri ja aina joskus tulee vesitasolla mökkeilemään. Pääsen aina joskus kyytiin...
 
Back
Top