http://turvallisuustutkinta.fi/fi/i...entutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain.html
Hyvä lentäjä: Raybanit silmillä, lentohaalarit täynnä merkkejä, hävittäjälentäjän ego, olisiko siinä?
Voi olla näinkin, mutta hyvä lentäjä välttää joutumista tilanteisiin, missä erinomaista lentäjää tarvitaan.
Valitettavan usein, lähes aina onnettomuuden pääsyy on penkin ja ohjaussauvan välissä.
Tuosta Otkesin linkistä löytyy ilmailuonnettomuudet vuosittain ja raporteissa otetaan kantaa onnettomuuden syyhyn, kannattaa lueskella.
Suurin ongelma on, ettei lupakirjan hommannut lennä tarpeeksi. Tämä koskee kaikkia lupakirjaluokkia.
Lennetään vain sen verran, että pahvit pysyy voimassa ja minimit on niin pieniä, ettei lentotaito kehity vaan taantuu.
Jos ilmailutaidon huippuhetki on siinä tilanteessa, kun lupakirja on lätkäisty kouraan, niin aika ohuilla jäillä mennään.
Kun sain aikanaan lopputarkkarin hyväksytysti lennettyä, tarkkarin vastaanottanut kokenut lennonopettaja sanoi: - Nyt lennä. Ensimmäisenä vuotena luodaan hyvä pohja lentotaidolle/tuntumalle, jos sen jälkeen tulee lentotaukoa, ei se haittaa, kun homma on jo selkäytimessä. No lensin silloin sinä vuotena sen 50 tuntia ja hengissä vieläkin.
Jos en lennä muutamaan kuukauteen, ei sillä enää ole lentotuntuman kanssa merkitystä, homma tuntuu samalta kuin eilen olisin lentänyt.
Näin kevytilmailussa syyskausi eli loka-marras-joulukuu, meillä Suomessa on pilvet niin matalalla, että VFR- lentosäännöillä lennettäviä päiviä tuossa jaksossa on normaalivuotena puolenkymmentä.
Ultrilla(kin) on valitettavasti onnettomuuksia sattunut. Nyt uudistuksena tänä vuonna syyskuun loppuun mennessä on ultra-lentäjän lennettävä tunnin pituinen kertauskoululento lennnonopettajan kanssa. Kyseessä ei ole tarkastuslento vaan koululento.
Ohjelma on vapaavalintainen. Jos pilottti tietää aukkoja omassa osaamisessa, esim. ei ole tullut sakkauksia ja niiden oikaisuja viimeaikoina harjoiteltua, niitä voidaan siinä lentää. Lennonopettaja ehtii tunnin aikana tunnistaa mahdolliset aukot osaamisessa ja joillekin pikkuhiljaa kehittyvät vaaralliset rutiinit ja puuttua niihin. Ehdottomasti hyvä uudistus.
Lentäjän on tunnistteva riskitekijät, joita ovat mm. sää, lennon huono valmistelu, kaluston kunto ja oma osaaminen.
Sääennuste tutkitaan huolella huomioiden tuuli, pilvisyys, mahdollinen jäätäminen.
Tutkitaan bulletiinit ja ilmatilavaraukset ja niiden rajoitukset.
http://archive.finavia.fi/aup-static/aup/kartta.html
Tuosta linkistä ilmatilavaraukset kartalla.
http://fi.allmetsat.com/metar-taf/norja-ruotsi-suomi.php?icao=EFHK
Esim. tuosta ilmanpaine, tuuli ja pilvisyysennuste.
https://ais.fi/C/flightplan/efpl_lomake
Matkalennolle tehdään lentosuunnitelma. Tällöin päästään pelastuspalvelun piiriin. Jos määränpäästä ei ilmoiteta saapumisesta perille , (muistaakseni tunnin sisällä lentosuunnitelmassa ilmoitetusta saapumisajasta) etsintä ja pelastustoimet käynnistetään.
Lennolla on ajantasaiset ilmailukartat ja myös paperille tehty matkalentolaskelma. GPS -navigaattorin mahdollisesti simahtaessa perille on osattava.
Matkalennolle selvitetään lennon aikana käytettävät radiojaksot ja missä lennon vaiheessa ollaan yhteydessä mihin torniin.
Lentojen huolellisella valmistelulla ja pitämällä huolta omasta osaamisesta sekä kaluston kunnosta ilmailu on hieno ja turvallinen harrastus.
Kevennyksenä:
http://keskustelu.ellit.fi/threads/millainen-lentaejae-on-puolisona.1686233/
-Lentäjät vai? Ei mitään ammattiryhmää voi käsitellä yhtenä pakettina. Esimerkiksi lentäjistä 80% on vittumaisia, 10% suht siedettäviä mutta hankalia ja loput 10% rumia. Eli ei ne ole kaikki samanlaisia.
Lentokone nousi ilmaan, mutta palasi saman tien takaisin kentälle.
– Mikä hätänä? tiedustelivat matkustajat.
– Lentäjän mielestä moottorista kuului epäilyttäviä ääniä. Mutta ei hätää, saamme tuota pikaa uuden lentäjän.