Hieman lisää C42:n hallintalaitteita ja kytkimiä.
Nopeusmittarin alla vas. virta-avain, käännetään oikealle, magneettojen kytkinten viereen syttyy punainen valo. Kun potkuria pyöritetään öljyn tarkistamiseksi lentoonlähtötarkastuksessa, on syytä varmistaa, että magneettojen kytkimet on alhaalla ja virta ei ole päällä. Kytkimet ylhäällä, virta päällä ja kova tempaisu potkurin lavasta ja jos kaasu vielä on jäänyt auki, alta ei ehdi pois. Kone ryntää päälle.
Virta-avaimen vieressä punainen paino-nappi on starttaus painike. Siitä kone normaalisti sähköstartilla käynnistetään.
Nopeusmittarin vieressä intercomin kytkin, koneessa olevat voivat keskustella keskenään sen välityksellä.
Punainen kehikko, jossa kaksi katkaisinta ovat magneetto 1:sen ja 2:sen kytkimet. Koneessa on kaksi sytytysvirta piiriä, ja kaksi sytytystulppaa/sylinteri. Vaikka toinen virtapiiri pimenee, kierrosluku tippuu vain 100-200 rpm ja matka jatkuu. Tämä testataan ennen lentoonlähtöä, ettei kierrokset magnettojen testauksessa putoa enempää kuin ohjearvot sallivat.
Samassa rivissä punaisen valon vieressä polttoaineen sähköpumpun katkaisin. Lisäpumppu pidetään päällä lentoonlähdössä ja laskuun tultaessa, joilloin mahdollisella moottorihäiriöllä on kaikkein ikävimmät seuraukset. Moottorissa on myös mekaaninen bensapumppu, tämä sähköpumppu on lisäturvana.
Seuraava musta katkaisin pyrstössä oleva strobovalon kytkin.
Kolmas musta katkaisin on siivenkärkivalojen kytkin.
Tuossa koneessa on korkeusperäsin trimmin indikaattorin oikealla puolella myös transponderi. Itse trimmin säätö on joko keinukatkaisimella tai ohjaussauvan päässä on sen säätöpainikkeet. Trimmi on sähköinen.
Ohjaussauvan yläosassa on radion tangetti, ei näy.
Samoin ohjaussauvassa jarrukahva, jolla jarrututetaan molemmissa päätelineisssä olevia levyjarruja.
Joissakin ultrissa on varvasjarrut, esim. Eurostar, joilla voidaan säätää kummankin jarrun jarrutustehoa tarvittaessa erikseen.
Keskikonsolissa ohjaussauvan edessä, ei näy, on moottorin ryypyn kytkin.
Samoin moottorin imuilman esilämmityksen kytkin. Sitä pidetään päällä jäätävissä olosuhteissa lämpötilan ollessa vähän nollan molemmin puolin ja ilman suhteellisen kosteuden ollessa suuri. Tyypillisesti syyssäät ovat näitä. Kaasuttiminen jäätymisen riski on, vaikka itse konetta ei jäätäisikään.
Ja ei näillä jäätävissä kelissä ole muutenkaan syytä lentää.
Lisäksi keskikonsolissa on ohjaamon lämmityslaitteen kytkin. -15 C ja ohjaamossa tarkenee avokäsin, lämmityslaite on kohtuullisen tehokas. Äänenvaimentimen ympärillä on vaippa, jonne konepeitosta johdetaan ilmaa. Ilma kuumenee vaipassa ja johdetaan ohjaamoon, lämmönjohdatusputki näkyykin kuvassa keskikonsolin vasemmalla puolen. Ilma, joka putkesta tulee, on niin lämmintä, ettei avokäsin sitä viitsi kokeilla.
Laskusiivkkeiden kytkin on keskellä katossa. Vasemmalla istuva käyttää sitä oikella kädellä. Kytkin täysin edessä = kone sileänä.
Yksi pykä taaksepäin, laippa (laskusiiveke) 1, yleensä tätä asetusta käytetään lentoonlähdössä ja laskeutuessa.
Toinen pykälä taaksepäin on laippa-asetus 2, laipat ovat jyrkemmässä kulmassa, kone vajoaa jyrkemmin tarvittaessa ja myös nousee jyrkemin.
Laskusiiveke asento 1:llä normaalioloissa pärjää erinomaisesti.
Sileänäkin tuolla voi hyvin laskeutua, muutama kilometri normaalia enemmän vauhtia niin homma toimii ok.