Muistan, kun Maikkarin aamu-tv:ssä oli kuvaaja, toimittaja, meikkaaja ja ehkä yksi tuotantoihminen studiolla. Kun menin Ylen haastatteluohjelmaan, sieltä tuli jono slipovereja kulkukortit kaulassa: ”Terve, olen vastaava toimittaja. Moi, olen artikkelitoimittaja. Moikkeli, minä olen featuretoimittaja, Terve, olen taustatoimittaja. Terve, olen videotoimittaja”.
– Ajattelin, että Ylellä tulee koko Yleisradio esittäytymään. Ei se ollut koko Yleisradio, vaan se oli vain sen kyseisen ohjelman väki, Holma kertoo kummastelleensa.
HOLMA jatkaa kritiikkiään moittimalla Ylen johtamiskuvioita. Hänen mukaansa johtajat Ylellä vaihtuvat lennosta.
Kun hän oli tekemässä Radio Sodoma -ohjelmaa, hän kertoo huomanneensa, että kesken tuotannon ”joku ukko alkoi antamaan ohjeita”.
– Kysyin, mitä tämä tämmöinen on, niin se oli kuulemma uusi päällikkö.
– Siellä on viisisataa osastoa ja jokaisella osastolla kolme johtajaa ja yksi työntekijä ja sekin on päällikkö. Eikä kukaan ole vastuussa mistään, koska rahat tulee verottajalta.
Holma on sitä mieltä, että kaikki ”pamput” pitäisi pistää Yleltä ulos.
– Se on ihan virheellinen ajatus, että Ylen rahoista vähentäminen automaattisesti johtaa suomalaisen kulttuurin ja tiedonvälityksen alasajoon. Voi kai se niinkin olla, jos yksikään johtaja ei koskaan saa potkuja, vaan säästöt otetaan aina sisällöstä.
Holman mukaan suomalainen kulttuuri on ”alennustilassa”.
– Ei meillä ole varaa pitää viittäsataa päällikköä, vaan niiden rahojen pitäisi mennä uuden tekemiseen.