Ylen uutuussarjassa seurataan suomalaisia huipulla, eikä heistä yksikään ole valkoinen – tässä kolme syytä, miksi sarja kannattaa katsoa
Kotimainen dokumenttisarja katsoo ihonvärin ohi ja näyttää sen takaa löytyvän ihmisen.
Vilma Ikola HS
Julkaistu: 22.8. 14:35 , Päivitetty: 22.8. 15:20
Yle julkaisi lyhytdokumenttisarjan, jossa esitellään nuoria suomalaisia muotimaailman menestyjiä kameran edessä ja takana.
Sarjan nimi on
Se tyyli, ja se on
katsottavissa nyt heti Areenasta.
Yhteensä viidessä alle kymmenminuuttisessä jaksossa esitellään jokaisessa yksi tyylivaikuttaja. Sarjan ideana on se, että sekä tekijöinä että kohderyhmänä ovat
ruskeat suomalaiset.
Eli he, joita näkyy kaduilla, mutta joita ei huolita naistenlehtien kansiin. Ei oikein maailmalla, eikä Suomessakaan.
Suomalaisuuden esittämisen yksipuoleisuudesta on todisteita.
Ronja Salmi käsitteli
kolumnissaan ei-elovenojen vähäisyyttä lehtien kansikuvissa ja sitä, ettei suomessa ole edes käännöstä termille
person of colour.
”Se yksin kertonee, että suomalaisuudessa on vielä tehtävää moninaisuuden saavuttamiseksi”, Salmi kirjoittaa.
Juuri tähän ongelmaan
Se tyyli vastaa. Yle Areenassa sarjan kuvauksessa lukee sen olevan ”viisiosainen lyhytdokumenttisarja, joka kertoo nuorista tyylivaikuttajista Suomessa”.
Se, että nuoret tyylivaikuttajat sattuvat olemaan ruskeita on riemastuttava, tyylikkäästi sivuosaan jätetty sivuseikka.
Sarjan takana on Ruskeat Tytöt Media, joka listaa tavoitteikseen esimerkiksi representaatioiden laajentamisen mediassa ja ruskeista suomalaisista kertovien tarinoiden normalisoimisen.
Siis että heitä kuvattaisiin monipuolisemmin, jolloin julkisuuskuva vastaisi paremmin todellisuutta.
”Ettei ruskea ihminen ole aina lehdissä ruskeuden kontekstissa, puhumassa rasismista tai maahanmuutosta tai islamista tai jostain muusta, vaan voi olla vaikka juttu avioerosta tai vanhemmuudesta”, päätoimittaja
Koko Hubara selittää.
Sisältöjä tuotetaan meiltä meille -periaatteella.
Sitä se onkin. Tavallinen sarja, jonka alle kymmenminuuttiset jaksot esittelevät muotimaailman nuoria kameran edessä ja takana.
Tässä kolme hyvää syytä katsoa
Se tyyli.
1. Aihe itsessään on mielenkiintoinen.
Muotialasta kertovissa ohjelmissa tuntuu olevan kaksi näkökulmaa: niissä kerrotaan joko eeppinen menestystarina tai tragedia. Se tyyli käsittelee alaa maltillisemmin ja tarjoaa tilaisuuden kurkistaa toisten ihmisten maailmaan. Miten nuoret ovat päässeet kiinni raakana pidettyyn alaan? Suhtautuvatko mallit ruokaan epäterveellä tavalla? Mitä stylistin työ on? Miten musta queer -kulttuuri kohtaa cowboyt?
2. Päähenkilöt ovat omia persooniaan, eivät vain jonkin ryhmän edustajia.
Heitä ei katsota ihonvärin, seksuaalisuuden tai iän kautta. Rasismin aiheuttamaa ulkopuolisuuden tunnetta käsitellään, kuten aiheellista onkin, mutta se ei ole pääosassa. Vallitsevista sortavista rakenteista huolimatta päähenkilöitä ei esitetä rasismin tai seksuaalisesta suuntautumisesta johtuvan syrjinnän uhreina, vaan aktiivisina toimijoina, jotka ovat luoneet itselleen uraa.
3. Sarja on aikaansa edellä.
Jaksot ovat hyviä esimerkkejä siitä, millaisia ohjelmia voisi olla, jos tasa-arvo lisääntyisi. Päähenkilöt ovat nuoria suomalaisia menestyjiä. Hubaran mukaan ”niitä tekijöitä, joiden tiedämme puskevan ympäri vuorokauden hommia”.
He ovat myös ruskeita, mutta se ei oikeastaan ole sarjassa olennaista.
Se tyyli -lyhytdokumenttisarja Yle TV2 maanantaisin 3.9. alkaen kello 19.42. Kaikki jaksot
nähtävissä Yle Areenassa.
https://www.hs.fi/nyt/art-2000005799526.html