Ylennysesitys miehistössä

Olin vähän aikaa sitten VEH-reissulla. Siellä eräs miehistönjäsen oli aika tyrkkynä jämien perään.

Plus purki katkeruuttaan koko porukkaan siitä ettei iso kasa VEH ole riittänyt natsoihin.
 
Itse sain tuurilla jo varusmiespalveluksessa. Komento joukkue oli pieni johon osui 2 ylennystä. Kirjuri & Viestimies ( viestiryhmässä 3+au)

Mitä pienempi ryhmä niin helpommin tulee esille.

Yksi ylennetty korpraali sai myöhemmin Alikessun jämät.

Siihenkin tarvittiin hieman tuuria

Kattilarymän ryhmänjohtaja ei ollut saapunut kertaukseen joten korppi pääsi näyttämään osaamisensa.

Homma meni niin hyvin että sai kehut ja myöhemmin natsat.

Kirjurit tuntuvat olevan todellakin aika hyvissä asemissa natsoja jaettaessa. Kun todellisuudessa suurin osa kirjureista ansaitsisi palkinnoksi...

Kuvahaun tulos haulle gallows
 
Kirjurit tuntuvat olevan todellakin aika hyvissä asemissa natsoja jaettaessa. Kun todellisuudessa suurin osa kirjureista ansaitsisi palkinnoksi...

Kuvahaun tulos haulle gallows

Äkkiseltään noheva kirjuri on hyvä apu vääpelille. Mutta pakko sanoa, että en heti muista minne ryhmään hänrt laitetaan sodan sattuessa.
 
Olin vähän aikaa sitten VEH-reissulla. Siellä eräs miehistönjäsen oli aika tyrkkynä jämien perään.

Plus purki katkeruuttaan koko porukkaan siitä ettei iso kasa VEH ole riittänyt natsoihin.

Jos ei ole sijoitusta eikä kaveria kuka ehdottais, niin VEH-kasan koolla ei ole merkitystä. Olisi hyvä jos PV:n systeemit hälyttäisi siinä 50 päivän kohdalla, että olisiko syytä ylentää. Kyllähän se tekijää harmittaa, kun ylennystä ei tule, mutta ressukerho hakee niitä toisilleen lohileipien syömisestä.
 
Jos ei ole sijoitusta eikä kaveria kuka ehdottais, niin VEH-kasan koolla ei ole merkitystä. Olisi hyvä jos PV:n systeemit hälyttäisi siinä 50 päivän kohdalla, että olisiko syytä ylentää. Kyllähän se tekijää harmittaa, kun ylennystä ei tule, mutta ressukerho hakee niitä toisilleen lohileipien syömisestä.

Sanotaan näin että mielestäni kaverista ei ollut esimieheksi. Ihan hyvä olisi varmaan saaha ne korpin jämät. Mutta asenne, ja osaaminen -siviiliduuni josta poikkeusajan tehtävä- ei oikein riitä.
 
Kirjuri on komppanian tärkein mies. Minä olin hyvissä väleissä omani kanssa, eikä yhtään viikonloppupäivystystä tämän ystävyydenluomisen jälkeen. Mistä sain vinkin? Jo ennen palvelukseen astumista kaveriltani, joka oli... kirjuri.
 
Kirjuri on komppanian tärkein mies. Minä olin hyvissä väleissä omani kanssa, eikä yhtään viikonloppupäivystystä tämän ystävyydenluomisen jälkeen. Mistä sain vinkin? Jo ennen palvelukseen astumista kaveriltani, joka oli... kirjuri.

Tuon hyvin uskon.

Meilläkin kirjuri sai korpin natsat.

Ja kenenkään ihmisen kanssa ei minulla ole ollut linnareissu lähempänä kuin kyseisen kirjurin kanssa.
 
Tuon hyvin uskon.

Meilläkin kirjuri sai korpin natsat.

Ja kenenkään ihmisen kanssa ei minulla ole ollut linnareissu lähempänä kuin kyseisen kirjurin kanssa.

Monenlaista reissua minäkin kirjurin kanssa olen tehnyt kun oli hyvä ystävä jo kouluvuosilta. Ehdottomasti komppanian tärkeimpiä miehiä ainakin varusmiehen näkökulmasta ja suhteet kannattaa todellakin pitää.

Päivystysvuorotkin pääsi valitsemaan taktisesti oikein. "Ei herra kapteeni, en voi lähteä tänään ryynäämään kun olen päivystäjä".

Inttimuistona mm. 4 kpl allekirjoitettuja, mutta tyhjiä sotilaspasseja. Kirjuri lykkäsi kouraani kun yksikön päällikkö oli ne jo valmiiksi allekirjoittanut. :) Siis kaikinpuolin aitoja leimoineen ja allekirjoituskin on täysin aito.

Myös siitä sain suoraa tietoa, että komppaukko epäili minun (!) murtautuneen tietokoneelleen ja lisänneeni lomapäiviä käyttämättömiksi. Sitä oli sitten pääesikuntaa myöten selvitelty, mutta loki osoitti tietojeni olevan räpeltämättömät. En ymmärrä vieläkään mistä hän sellaista sai päähänsä. En mielestäni ollut mikään silmätikku, enkä todellakaan mikään nörttikään. No, sen ukon aivoituksia nyt ei oikein muutoinkaan ymmärtänyt. Ihan harmiton mies kuitenkin.

Kaikki nämä ja varmaan paljon muutakin olisi jäänyt tapahtumatta, jos ei olisi kirjuriin ollut suhteita.

Mutta aiheeseen palataksemme, ei ole ylennyksiä reservissä tullut ja tuskin tuleekaan.

Edit: Kuulin, että pomoni on esittänyt minua maanpuolustuskurssille. Ehkä sieltä saisi ylennyksen? Taitaa olla viimeinen mahku siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Korpraaliksi voi päästä jo ihan ensimmäisen KH:n aikana, siitä alikersantiksi sitten 4:n vuoden päästä ja taas 4:n vuoden päästä kersantiksi. Sen jälkeen tulee jo 5:n vuoden tauko. Siis jos oikein uraputkessa kulkee...

edit: linkki

Piti oikein rekisteröityä, kun tämä on niin mielenkiintoinen ketju ja sama keskustelu velloo maakuntajoukoissakin. Oman mutu-pohjaisen havaintoni mukaan Merivoimissa on kaikki toisin, lukuisista KH-päivistä ja kymmenistä VEH-harjoituksista huolimatta varsinkin miehistökoulutettuja ylennetään todella harvoin. Myöskään MPK:n koulutuksista tuskin tieto kulkee eteenpäin vaikka kuinka osaamistaan kehittäisi. Onneksi oma osasto on silti niin motivoitunutta, että jengi jaksaa harjoitella aktiivisesti merellä vuodesta toiseen ilman pientä ylentymisen porkkanaa. Vaihtamalla rannalle moni olisi ylennetty jo pariin kertaan paljon heppoisemmissa hommissa, mutta kun ylennyksistä on kyselty, jutut aina käännetään siihen, että eihän tässä niiden perässä olla.
 
Kuulin, että pomoni on esittänyt minua maanpuolustuskurssille. Ehkä sieltä saisi ylennyksen? Taitaa olla viimeinen mahku siinä.
Kunnanjohtajat, korkeat virkamiehet ja muu silmäätekevä väki on perinteisesti ylennetty maanpuolustuskurssien käynnin jälkeen. Ainakin tunnen useita ao. tapauksia.
Mihinkä kategoriaan sitten itsesi laitatkaan :). Mutta onhan siellä mahdollisuus kiinnittää kapiaisten huomio itseensä positiivisella tavalla, niin mikä ettei. Mutta ihan vilpitön käsitykseni on, että ei välttämättä mene ns. tavikselle kovin helposti.

Kunnanjohtajista tulee mieleen heti kaksi. Toinen ei suhtautunut ylennykseen ollenkaan vakavasti, kun se toiselle oli taas hengen ja elämän edellytys. Meitä on moneksi.
Yksi miehistöstä korpraaliksi -kunnanjohtaja sekä yliluutnantin tie on katkennut, voi voi miten sitä kapteeniksi vielä pääsisi -kapteeni, voisi näitä kuvailla.
 
Yleisesti, hyvin tehty suoritus, niin kyllä minusta voi herkästi ylentää. Miehistön sotilasarvoja voisikin kehittää muiden maiden tapaan:
Esimerkiksi:
Miehistöarvo
Alikorpraali
Korpraali
Ylikorpraali.

Usein ennen vanhaan kertauksissa näki hyviä ryhmiä. Miksi ne olivat hyviä ryhmiä? Siksi että oli sattunut ok ryhmänjohtaja, jolla oli tukenaan johtamisessa ja ryhmän sujuvassa toiminnassa 2-3 erittäin asiallista jääkäriä. Heillä oli hyvä taitotaso, mutta myös hyvä aloitekyky ja hyvä henki ja hyvä huumori. Nämä sitten tempaisivat yleensä ne vähemmän aktiiviset mukaan, tai ainakin estivät alisuoriutumisen. Tämäkin viimeksi mainittukin on tärkeä yksityiskohta.

Usein se korpraali oli näiden ankkurisotilaiden joukossa. Mutta ei se ryhmäkään nyt oikein korpraaleja täynnä voi olla, joten olisi kätevää tällainen nelijakoinen miehistönarvojaotus.
Ai niin, sotilasarvo ei ole palkinto, kissa kiitoksella elää ja suomalainen mies ei kiitosta tarvia, näihän sitä ajatellaan. Mutta kyllä ylennys sitouttaa ja antaa motivaatiota, kun annettu panos maanpuolustuksen eteen katsotaan niin hyväksi, että se huomioidaan.
Järjestelmää pitäisi uudistaa tältä osin. En näe yhtikäs mitään haittaa siitä, vaan pelkästään myönteistä lisäarvoa. Joten mikä estää?
 
Kunnanjohtajat, korkeat virkamiehet ja muu silmäätekevä väki on perinteisesti ylennetty maanpuolustuskurssien käynnin jälkeen. Ainakin tunnen useita ao. tapauksia.
Mihinkä kategoriaan sitten itsesi laitatkaan :). Mutta onhan siellä mahdollisuus kiinnittää kapiaisten huomio itseensä positiivisella tavalla, niin mikä ettei. Mutta ihan vilpitön käsitykseni on, että ei välttämättä mene ns. tavikselle kovin helposti.

Kunnanjohtajista tulee mieleen heti kaksi. Toinen ei suhtautunut ylennykseen ollenkaan vakavasti, kun se toiselle oli taas hengen ja elämän edellytys. Meitä on moneksi.

Kuulun ehdottomasti tuohon samaan ryhmään eli en suhtaudu asiaan vakavasti. :) Jos nyt alun viittäkymmentä käyvä skärdis saisi reserviläis"uran" ensimmäisen ylennyksen, niin sillä ei juuri vaikutusta ole kosmokseen eikä edes skärdiksen elämään.

En ole kunnanjohtaja enkä oikein muutakaan. Pikemminkin saunamajuri, joka pestinsä puolesta joutuu/pääsee seurustelemaan erilaisten suurten päälliköiden kanssa.

Ne aidosti suuret päälliköt ovat yleensä höveleitä seurahenkilöitä, jotka eivät tee itsestään numeroa, mutta kerroksen pari alempana olevat päälliköt ovat monesti paljon haastavampia tapauksia.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ehkä ylennykset ovat vanhojen huhujen perusteella joskus olleet enemmän palkinto ja nyt niistä keskusteleminenkin on jotenkin kiusallista ja aiheuttaa helposti turhaa närää. Mutta eikös osaaville ja aloitekykyisille reserviläisille pitää tarjota lisää vastuuta ja haastetta, että pysyvät harjoituksissa mukana.

Saisi ehkä olla kuten, ah, niin selkeässä tavallisessa elämässä, jossa esimies tarjoaa ensin lisää haastetta, mutta myös stressiä ja jos kiinnostaa, esitetään ylennystä koulutusten edetessä. Eiväthän kaikki halua työnjohtajiksi tai esimiehiksi. Onhan se niinkin, että kun reserviläiset eivät saa palkkaa, niin jotain kannustetta kannattaa antaa. Voin vain ihmetellä, kuinka harjoitustovereistani moni ansaitsisi ylennyksen, mutta tuskin saa vielä vuosiin vaikka potentiaalia olisi haasteellisempiin ja aiempaa koulutusta vastaaviin tehtäviin.
 
Kuulun ehdottomasti tuohon samaan ryhmään eli en suhtaudu asiaan vakavasti. :) Jos nyt alun viittäkymmentä käyvä skärdis saisi reserviläis"uran" ensimmäisen ylennyksen, niin sillä ei juuri vaikutusta ole kosmokseen eikä edes skärdiksen elämään.

En ole kunnanjohtaja enkä oikein muutakaan. Pikemminkin saunamajuri, joka pestinsä puolesta joutuu/pääsee seurustelemaan erilaisten suurten päälliköiden kanssa.

Ne aidosti suuret päälliköt ovat yleensä höveleitä seurahenkilöitä, jotka eivät tee itsestään numeroa, mutta kerroksen pari alempana olevat päälliköt ovat monesti paljon haastavampia tapauksia.
Olen kuullut noista maanpuolustuskursseista pelkkää hyvää. Onko tässä tapauksessa kyse alueellisesta maanpuolustuskurssista? Uusista kunnanhallitustason poliitikoista muun muassa kysytään tuonne edustus. Tapana on vissiin ollut lähettää yksi per valtuustokausi tms.

Mikä on hyvä, koska siellä saa yhtenäistä ja jäsenneltyä turpo-koulutusta todellisilta asiantuntijoilta.

Kaikki kun eivät lue MP-nettiä, joka muuten on sama asia.
 
Kyllä minun sa- yksikössäni katsotaan joukkueittain mahdolliset muutokset sijoituksissa ja mahdolliset ylennykset joka kovan jälkeen, usein myös veh:ien jälkeen. Kyllä me on nakeltu kulmarautoja niille ketkä ne ansaitsee ja vastaavasti jätetty ylentämättä vaikka päiviä olis muillekin jakaa. Ei meillä suhtauduta "palkitsemiseen" nihkeästi, päinvastoin; meillä jopa komppaukko kiittelee julkisesti ja rohkaisee kehumaan myös ryhmyreitä ja miehistöä.
 
Olen kuullut noista maanpuolustuskursseista pelkkää hyvää. Onko tässä tapauksessa kyse alueellisesta maanpuolustuskurssista?

Valtakunnalliselle kurssille on esitetty, mutta sotavaltio tietysti päättää ketä kutsuu. Aiemmat pestiäni hoitaneet ovat sen kyllä käyneet.

Se mitä sivusta olen seurannut, niin asepalveluksen käymätön naisväki tulee sieltä ihan täpinöissään, että kuinka nyt uudistetaan työpaikan kokoukset ym. On kuulemma niin hyvät opit siellä. Miesväki ei niin kovin paljoa innostu, eikä se naistenkaan innostus onneksi teoksi asti kanna.
 
Valtakunnalliselle kurssille on esitetty, mutta sotavaltio tietysti päättää ketä kutsuu. Aiemmat pestiäni hoitaneet ovat sen kyllä käyneet.

Se mitä sivusta olen seurannut, niin asepalveluksen käymätön naisväki tulee sieltä ihan täpinöissään, että kuinka nyt uudistetaan työpaikan kokoukset ym. On kuulemma niin hyvät opit siellä. Miesväki ei niin kovin paljoa innostu, eikä se naistenkaan innostus onneksi teoksi asti kanna.
Toivottavasti pääset, valtakunnalliset ovat jo kova juttu.
Tämä kannattaa lukea, ja miettiä, että jos se vaikuttaa noin ääripasifistiin vihreään latte-todellisuudessaeläjään, niin miten muuttuukaan kivenkova MP-nettiläinen :).
Yksi toive; kun käsittelette asehankintoja, niin ujuta mukaan karttaruutupommi ilmavoimille ja sisävesijäänmurtaja laivastolle. Sitten pokkana katot miten kapiaiset kehuu boxin ulkopuolella ajattelusta.
https://www.vihrealanka.fi/essee/nyt-tiedän-miksi-puolustusvoimille-riittää-aina-rahaa
 
Back
Top