Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ainahan itänaapurit ryssivät... tuollaisten helikopteri jutskien takia kannata alkaa viemään foorumia infowarsin suuntaan.
Tämän mukaan siinä tarkkailijoita päin ampuneen kopterin asejärjestelmässä olisi ollut vika. Raketti olisi lähtenyt matkaan itsestään kun varmistin oli napsaistu pois päältä.
https://themoscowtimes.com/news/rus...ders-zapad-drills-without-pilot-command-58995
Joka tapauksessa Zapad-harjoituksessa tuon onnettomuuden sanotaan ylläolevassa uutisessa tapahtuneen. Venäjältähän pyrittiin kiistämään, että ko videon tapahtumat liittyisivät mitenkään Zapad-harjoitukseen.
Tämän mukaan siinä tarkkailijoita päin ampuneen kopterin asejärjestelmässä olisi ollut vika. Raketti olisi lähtenyt matkaan itsestään kun varmistin oli napsaistu pois päältä.
https://themoscowtimes.com/news/rus...ders-zapad-drills-without-pilot-command-58995
Joka tapauksessa Zapad-harjoituksessa tuon onnettomuuden sanotaan ylläolevassa uutisessa tapahtuneen. Venäjältähän pyrittiin kiistämään, että ko videon tapahtumat liittyisivät mitenkään Zapad-harjoitukseen.
Tämän mukaan siinä tarkkailijoita päin ampuneen kopterin asejärjestelmässä olisi ollut vika. Raketti olisi lähtenyt matkaan itsestään kun varmistin oli napsaistu pois päältä.
https://themoscowtimes.com/news/rus...ders-zapad-drills-without-pilot-command-58995
Joka tapauksessa Zapad-harjoituksessa tuon onnettomuuden sanotaan ylläolevassa uutisessa tapahtuneen. Venäjältähän pyrittiin kiistämään, että ko videon tapahtumat liittyisivät mitenkään Zapad-harjoitukseen.
Kyllä se ihan harkitulta rynnäköltä siinä ohjaamovideolla näytti. Aikamoinen sattuma jos raketti lähtee vahingossa juuri kun kuormuri on jyvällä. Jäinkin miettimään mikä ajoneuvo se oli, ja miksi se oli sen raitanauhan ympäröimänä. Joku antenni siinä oli, eli viesti- tai johtopaikka-auto? Tunnistiko kukaan? Olisiko maali ollut sittenkin oikea ja tarkkailijat tuotu erehdyksessä (tai "erehdyksessä") liian lähelle? Raketti oli mahdollisesti harjoitusmalli, jossa on pieni ja huonosti sirpaleita tuottava taistelukärki. Se selittäisi vähäisen oloiset vauriot.
Eilen venäläisillä oli halu kiistää, että ko kopteriepisodi olisi ollut Zapadissa. (RT:n lyhyt juttu donotlink-palvelun kautta).Virallisen linjan mukaanhan juuri kuten @ak.tied sanoi zapad tarkoittaa Venäjän ja valkovenäjän yhteisharjoitusta jonka ohella Venäjä järjestää useita muita omia harjoituksiaan samaan aikaan, eli k. keissi olisi tapahtunut Venäjän alueella heidän omassa harjoituksessa eikä valkovenäjällä tapahtuvassa. Tai näin ainakin asian ymmärsin
VDV:n komentaja, kenraalieversti Andrei Serdjukov on kuollut auto-onnettomuuden seurauksena saamiinsa vammoihin sairaalassa Murmanskissa. Hän oli matkalla Petsamoon, kun onnettomuus tapahtui. Vammat olivat ilmeisesti selkärangan murtuma sekä vaikea aivo- ja kallovamma.
Tässä ilmeisesti dashcam-video onnettomuudesta:
Serdjukov oli yksi nykyisen Venäjän asevoimien uudistusohjelman pääarkkitehdeistä ja johti mm. Krimin valtauksen 2014.
Entäs minä jos tykkään sun kommentista. Oli miten oli niin on noi Venäjän liikennekulttuurin ilmentymät kyllä surkuhupaisia. Onneksi näissä venäläisestä typeryydestä kärsii lähinnä venäläiset itse - ja joutavatkin kärsiä.Syyllistynkö vihapuheeseen jos tykkään tästä?
Entäs minä jos tykkään sun kommentista. Oli miten oli niin on noi Venäjän liikennekulttuurin ilmentymät kyllä surkuhupaisia. Onneksi näissä venäläisestä typeryydestä kärsii lähinnä venäläiset itse - ja joutavatkin kärsiä.
Kannattaisikohan venäläisten aloittaa nuo sotimiset niin, että ottaisivat haltuun Venäjän.
Silloin tosin Serdjukov ei ollut vielä kuollut vammoihinsa.Venäjän maahanlaskujoukkojen komentaja vakavassa kolarissa – hurja video autokolonnan riskiohituksesta julki
Kenraalieversti Andrei Serdjukov loukkaantui autoturmassa jo perjantaina, mutta ensimmäisiä tietoja onnettomuudesta alkoi tulla Venäjän viestimiin vasta tiistai-iltana. (KUVA: Kuvakaappaus / Youtube, TASS / Barcroft Media/ AOP)
Julkaistu: 20.9. 12:33
Venäjä
Krimin kaappauksen erikoisoperaatiota johtanut Venäjän maahanlaskujoukkojen komentaja Andrei Serdjukov loukkaantui vakavasti autoturmassa.
Kenraalieversti Andrei Serdjukovia kuljettanut autokolonna liikkui Kuolan niemimaalla lähellä Murmanskia, kun autoturma sattui.
Uutistoimisto Ria Novostin mukaan onnettomuus tapahtui jo perjantaina 15. syyskuuta, mutta ensimmäisiä tietoja turmasta alkoi tihkua Venäjän viestimiin vasta tiistaina 19. syyskuuta.
Venäjän puolustusministeriön viestintäosaston mukaan onnettomuus tapahtui, kun ”yksityisauton kuljettaja ei pystynyt hallitsemaan autonsa ohjausta ja törmäsi sotilasautosaattueen pikkubussiin”.
Keskiviikkona useat venäläiset viestimet, muun muassa Delovoi Peterburg ja uutistoimisto Ria Novosti, julkaisivat videon, jonka kerrotaan esittävän Serdjukovin onnettomuustilannetta.
Venäläisviestimet eivät ole ottaneet lainkaan kantaa siihen, mitä video kertoo onnettomuuden alkutilanteesta. Tavallisen katsojan silmin näyttää kuitenkin siltä, että video asettaa uuteen valoon sen, kuka tai ketkä kuskeista syyllistyivät liikenneturvallisuuden vaarantamiseen.
Videon oli julkaissut alkujaan YouTubessa sivullinen silminnäkijä, jonka oman auton videokamera oli tallentanut tapahtuneen. Venäjällä on tavallista, että yksityiset autoilijat asentavat autoihinsa videokamerat tallentamaan automatkan tapahtumat, jotta video toimii todistusaineistona esimerkiksi mahdollisen onnettomuuden sattuessa.
Videolta näkyy, kuinka sotilaiden autokolonnaa johtava miliisiauto ohittaa ensin kyseisen siviiliauton, jossa nauhoittava videokamera on. Samaan aikaan horisontissa näkyy, kuinka vastaantulevien kaistalla on useita muita autoja eikä etäisyys niihin ole kovinkaan suuri.
Videoivaa autoa lähtevät tämän jälkeen ohittamaan Serdjukovin autosaattueeseen kuuluvat pikkubussit. Kaksi mustaa pikkubussia onnistuu ohituksessaan ja samaan aikaan näkyy, kuinka vastaantulevien kaistalla olevat autot yrittävät väistyä sivummalle kapeahkon tien laitaan. Myös videoiva auto ajaa tien reunassa tehdäkseen tilaa ohittajille.
Kun Serdjukovia kuljettava pikkubussi on vuorostaan ohitustilanteessa, yksi vastaantulevien kaistalla oleva auto ei jostain syystä siirry muiden mukana tien laitaa kohti, vaan osuu pikkubussin kylkeen. Tässä vaiheessa vastaantulevien autojen letka on jo aivan lähellä ja Serdjukovin auton olisi pitänyt pystyä pujahtamaan tilannetta videoivan auton ohi todella pienestä kolosta.
Serdjukovia kuljettava auto kääntyy kyljelleen tien laitaan ja videoivasta autosta kuuluu Delovoi Peterburgin julkaisemassa versiossa, kuinka autossa matkustava nainen ryhtyy taivastelemaan tapahtunutta. Videon päätteeksi näkyy myös se, kuinka kyljelleen kääntyneestä pikkubussista nousee ulos kaksi henkilöä.
Lääkäreiden kerrotaan pitävän Sedjukovin tilaa ”tyydyttävänä” eikä hänen henkensä ole uhattuna. Hänen sanotaan saaneen vammoja pään alueelle ja hänen selkärankansa kerrotaan murtuneen.
Serdjukov on toiminut Venäjän maahanlaskujoukkojen komentajana lokakuusta 2016 lähtien. Hänen edeltäjänsä oli Vladimir Shamanov.
Kun Serdjukov nimitettiin maahanlaskujoukkojen komentajaksi, sanomalehti Izvestija kertoi hänen olleen juuri henkilö, joka johti keväällä 2014 ”Krimin loistavaa operaatiota”. Serdjukov oli tuolloin sotilasarvoltaan kenraaliluutnantti ja hän toimi Venäjän eteläisen sotilaspiirin varakomentajana.
– Serdjukov johti ja realisoi keväällä 2014 Krimin erikoisoperaation, jonka järjestelyä ja yksityiskohtia pitivät korkealaatuisina koko maailman sotilasanalyytikot, Izvestija kirjoitti.
Kun Krim kaapattiin Ukrainalta, tärkeässä roolissa olivat juuri maahanlaskujoukkojen erikoistehtäviin koulutetut sotilaat eli niin sanotut ”tunnuksettomat pienet vihreät miehet”.
Venäjän viestimet eivät ole kertoneet, liittyikö maahanlaskujoukkojen komentajan matka millään tavalla Zapad 2017 -harjoitukseen, mutta aiemmin Venäjän viestimissä on ollut tietoa, että harjoitusalue ulottuu Murmanskista Valko-Venäjälle asti. Delovoi Peterburgin mukaan Serdjukov oli saapunut Kuolan niemimaalle tarkistaakseen siellä palvelevien sotilaiden majoitusolosuhteita.
Turmavideon aikatiedoista käy ilmi, että se on kuvattu 15. syyskuuta ja onnettomuus on sattunut kello 14:44. Delovoi Peterburgin mukaan kyseessä oli tie numero R21.
Serdjukovin lisäksi turmassa loukkaantuivat kenraalimajuri Vladimir Kotshetkov ja kaksi muuta sotilasta. Pikkubussia kuljetti kokenut Venäjän pohjoisen laivaston palvelukeskuksen kuljettaja. Hän selvisi mitä ilmeisimmin ilman vammoja, koska häntä ei mainita loukkaantuneiden joukossa.
Toisena osapuolena kolarissa olleen siviiliauton kuljettaja oli 34-vuotias murmanskilainen perheenisä, joka kerrotaan kuolleen turman jälkeen ambulanssissa. Hänen 39-vuotias vaimonsa sai Delovoi Peterburgin mukaan vakavia vammoja, mutta perheen 16- ja 17-vuotiaat pojat selvisivät lievillä vammoilla.
Arja Paananen, Pietari
Aivan. Hänellekin kävi huonosti, kuten IS:n jutusta käy ilmi.Kohdasta 0:20, jos ei viimeinen auto olis mennyt ohittamaan sitä valkoista SUV:ta niin kolari jäänyt tulematta. Kuljettaja ilmeisesti ei nähnyt ajoissa että edellä ajavat hiljensivät vauhtia.
Kohdasta 0:20, jos ei viimeinen auto olis mennyt ohittamaan sitä valkoista SUV:ta niin kolari jäänyt tulematta. Kuljettaja ilmeisesti ei nähnyt ajoissa että edellä ajavat hiljensivät vauhtia.
Serdjukovin onnettomuudesta oli puoliltapäivin Iltalehdessäkin juttu:
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005375561.html
Silloin tosin Serdjukov ei ollut vielä kuollut vammoihinsa.
Aivan. Hänellekin kävi huonosti, kuten IS:n jutusta käy ilmi.