veffeade
Eversti
kunnas kirjoitti:Hande kirjoitti:veffeade kirjoitti:Aikaisemmat postit tassa ketjussa allokoivat tuolloin Hornettien hinnaksi 9-10 miljardia. Ilmoittamasi summasi on tupla; itsellanihan ei hinnoista ollut mitaan tietoa/arviota, joten kyselin muilta tietavammilta.
Jos nuin on, jotta 18 miljardia paloi, niin viela enemman korostuu se etta hankkimalla edukkaamman jenkkivaihtoehdon (F-16) ja lopuilla maararahoilla sitten ilmatorjuntaa kuntoon, olisi mielestani paasty parempaan lopputulokseen. Osaahan tuo F-16 nykyaan katevasti tuon ilmasta-maahan kyvynkin kun tanskalaiset ovat tykittaneet Libyaan kaikki pomminsa. Tarkkuudesta ei vissiin oo kellaan tietoa?.
Hävittäjien hinta oli kaupantekohetkellä markoiksi muunnettuna 9,5 miljardia, aseet ja huoltovermeet sunmuut maksoivat 4,5 miljardia ja valuuttakurssikuutokset vuosikymmenen aikana nostivat hintaa kaikkiaan 4 miljardilla. MIG-29n ja Miragen on mainittu olleen selvästi muita koneita kalliimpia, ensin mainittu vieläpä edusti teknisesti edellistä sukupolvea ainakin aseistuksen puolella. Hornet oli hyvä valinta, F-16 ja Gripen olisivat varmasti pelittäneet hyvin nekin. "M-hävittäjiin" ei onneksi sekaannuttu.
Mistä tuon MIG-29:n kallis hinta tieto on peräisin. Jos katsotaan jälkikäteen noiden koneiden hintoja niin F/A-18 ja F-16 on kalleimmat koneet koska niiden loppusumma nousi selvästi valuuttakurssien myötä.
MIG-29 oli R-73 lähitaisteluohjuksen puolesta aikaansa edellä joten se siitä jälkeenjääneisyydestä.
Tuo arvio MIG-29:n kalliista hinnasta oli nimimerkki hande:n postaus.
Itse kylla ennakkoon ajattelin etta M-29 olis ollu selkeasti edukkaampi kuin amerikkalaiset valmisteet.