veffeade
Eversti
kunnas kirjoitti:Hande kirjoitti:veffeade kirjoitti:Aikaisemmat postit tassa ketjussa allokoivat tuolloin Hornettien hinnaksi 9-10 miljardia. Ilmoittamasi summasi on tupla; itsellanihan ei hinnoista ollut mitaan tietoa/arviota, joten kyselin muilta tietavammilta.
Jos nuin on, jotta 18 miljardia paloi, niin viela enemman korostuu se etta hankkimalla edukkaamman jenkkivaihtoehdon (F-16) ja lopuilla maararahoilla sitten ilmatorjuntaa kuntoon, olisi mielestani paasty parempaan lopputulokseen. Osaahan tuo F-16 nykyaan katevasti tuon ilmasta-maahan kyvynkin kun tanskalaiset ovat tykittaneet Libyaan kaikki pomminsa . Tarkkuudesta ei vissiin oo kellaan tietoa?.
Hävittäjien hinta oli kaupantekohetkellä markoiksi muunnettuna 9,5 miljardia, aseet ja huoltovermeet sunmuut maksoivat 4,5 miljardia ja valuuttakurssikuutokset vuosikymmenen aikana nostivat hintaa kaikkiaan 4 miljardilla. MIG-29n ja Miragen on mainittu olleen selvästi muita koneita kalliimpia, ensin mainittu vieläpä edusti teknisesti edellistä sukupolvea ainakin aseistuksen puolella. Hornet oli hyvä valinta, F-16 ja Gripen olisivat varmasti pelittäneet hyvin nekin. "M-hävittäjiin" ei onneksi sekaannuttu.
Mistä tuon MIG-29:n kallis hinta tieto on peräisin. Jos katsotaan jälkikäteen noiden koneiden hintoja niin F/A-18 ja F-16 on kalleimmat koneet koska niiden loppusumma nousi selvästi valuuttakurssien myötä.
MIG-29 oli R-73 lähitaisteluohjuksen puolesta aikaansa edellä joten se siitä jälkeenjääneisyydestä.
Tuo arvio MIG-29:n kalliista hinnasta oli nimimerkki hande:n postaus.
Itse kylla ennakkoon ajattelin etta M-29 olis ollu selkeasti edukkaampi kuin amerikkalaiset valmisteet.