Äärivasemmiston sota sivistystä vastaan

Tuulen viemää -elokuvassahan oli ensimmäinen tummaihoinen Oscarin saanut. Joka mitä todennäköisimmin koki eläessään myös oikeaa rasismia. Sen elokuvan ne sitten päättivät kieltää. Ovat nämä aikoja.
Elokuvaa ei kielletty. Sinne on ainoastaan lisätty kirjoitus orjuudesta. Elokuva säilyy alkuperäisenä.
 

Professori: Poliittinen korrektius tappaa Amerikan yliopistot
VEIKKO JARMALA | 04.07.2020 | 18:06- päivitetty 04.07.2020 | 20:15

Brittihistorioitsija ruotii vasemmistolaistumista ja sen vaikutusta koko akateemiseen maailmaan.
Nykyään myös Yhdysvaltojen kansalaisuuden omaava brittihistorioitsija Niall Ferguson kertoo politiikan amerikkalaiskommentaattori David Rubinin haastattelussa pettyneensä, kuinka vähissä amerikkalaisyliopistoissa, kuten Harvardissa, suurten intellektuellien suuret keskustelut nykyään ovat. Ferguson on opiskellut ja opettanut Oxfordissa, toiminut professorina Harvardin ja New Yorkin yliopistoissa sekä vaikuttaa nyt Stanfordin yliopiston Hoover-instituutissa.
Vapauden ja valistuksen arvoihin perustuslaissaan nojaava Yhdysvallat nähdään maansa akateemisten vasemmistolaisten piirissä ainoastaan orjuuden kautta. Tämän viimeisin ilmentymä on The New York Timesin 1619-projekti, joka hahmottaa koko Yhdysvaltain 400-vuotisen historian orjuuden ja sen vaikutusten kautta. Projekti sai juuri arvostetun Pulitzer-journalismipalkinnon.
– Yhdysvaltojen historian esittäminen siten, että orjuus on ensisijainen narratiivi [kertomus] on historiallisesti perustavanlaatuisesti väärin. Se on vääristävää. Tämä ei tarkoita, etteikö orjuudella olisi ollut väliä tai etteikö se olisi ollut tärkeää. Se on vain sama kuin yrittäisi selittää Maahan tulleelle marsilaiselle Yhdysvaltojen merkitystä aloittamalla orjuudesta, vaikka se ei ollut Yhdysvaltojen ainutlaatuinen piirre. Orjuus kesti paljon kauemmin Brasiliassa. Orjuus oli Karibialla paljon julmempaa. Mikä on Yhdysvaltojen erityispiirre? Mikä on sitä määrittävä ominaispiirre? Mikä tekee Yhdysvalloista erityisen? Ei se ole orjuus.
Ferguson kertoo muistelevansa nostalgisena 1980-luvun Oxfordin yliopistoa, jossa historiantutkimuksessa oli kovan luokan marxisteja, kuten Eric Hobsbawm, ja traditionalistisia konservatiiveja kuten Jeremy Catto. Fergusonin mukaan tämä oli ”erittäin rikastuttavaa”. Samoin tuolloin ”kokeilimme jatkuvasti sen rajoja mitä saattaisia sanoa, eikä tullut kysymykseenkään, että jonkun sananvapautta rajattaisiin.”
– Akateeminen maailma on Yhdysvalloissa viime vuosina, sanotaan nyt viimeisen viiden vuoden aikana, vahingoittunut erittäin pahasti kulttuurista, jota aiemmin kutsuttiin poliittiseksi korrektiudeksi, mutta joka mielestäni käsitteenä ei sitä oikein kuvaa. Syvä perustavaa laatua oleva suvaitsemattomuus, syvä ahdasmielisyys, vapaan debatin ja vapaan tutkimisen vastaisuus tappavat amerikkalaisen tiedeyhteisön suuret instituutiot. Vaikka olen ylpeä amerikkalaisuudestani, olen silti masentunut nähdessäni tänäpäivänä tässä maassa tiettyjä suuntauksia, jotka ovat niin perustavanlaatuisesti ristiriidassa amerikkalaisten periaatteiden kanssa.
Yhdysvaltojen akateemisen maailman trendit ja suunnat ovat taipuvaisia leviämään myös muualle maailmaan. Erityisesti patsaisiin kohdistuva ikonoklasmi eli kuvainraasto leviää ympäri maailman. Akateemista vapautta korostava Ferguson on huolissaan näistä vaikutuksista.
– Akateemisessa yhteisössä on aina ihmisiä, jotka näkevät mahdollisuuden edistää omaa uraansa tukemalla näitä omituisia ja ahdasmielisiä ideoita. Tässä piilee suuri vaara, että muodostuu normi, jonka mukaan yliopiston tulee olla ideologisesti yhdenmukainen, ja että meidän tulee edistää kaikkea monimuotoisuutta, paitsi ideologista ja älyllistä.
Fergusonin mukaan Yhdysvalloissa tiedeyhteisössä vasemmalle kallellaan olevat tieteenharjoittajat ovat oman ”edistyksellisyytensä” osoittaakseen palkanneet koko ajan itseään yhä vasemmistolaisempia seuraajia johtaen lopulta siihen, että professori- ja opetushenkilökunta koostuu lähes yksinomaan marxisteista ja kulttuurimarxisteista.
– He ovat aliarvioinneet sen, kuinka perustavanlaatuisesti näiden uusien henkilöiden ajattelu eroaisi esimerkiksi historiantutkimuksen periaatteista. Ei historian laitoksen tehtävä ole pakottaa menneisyyteen vuoden 2020 edistyksellisten ihanteita, huomauttaa Ferguson.
Kyse on myös siitä, että konservatiivit ovat olleet huonosti järjestyneitä sekä laiminlyöneet ns. kaaderipolitiikan eli virkojen täyttämisen, suojattiensa edistämisen ja seuraajiensa valinnan. Fergusonin mukaan yliopistokomiteoissa tehtävien henkilöstöpäätösten sijaan ”konservatiivit ovat keskittyneet kirjoittamaan kirjoja ja ehkä ajoittain tyhjentämään viinipulloja”.
– Konservatiivisista akateemikoista, konservativiisista professoreista, on tullut oksymoron [itseristiriita], koska konservatiiveja on jäänyt niin vähän amerikkalaiseen yliopistomaailmaan. Luvut ovat selviä, kyse ei ole vanhasta ongelmasta, joka olisi aina ollut olemassa. Rekisteröityneiden demokraattien ja republikaanien suhdeluku on muuttunut tasaisesti sellaiseksi, ettei joillain laitoksilla ole enää sitä laskettavissa, koska republikaaneja on tasan nolla.
 
Munkkiduunari avaa elävän elämän esimerkillä sitä, miten poliisivastaista narratiivia tuotetaan USA:ssa somevalehtelun avulla.

 
Proffille motivaatiota kasvatukseen. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.


 

Tuo "If white person..." -kaavio on loistava esimerkki kaksoissidosviestinnästä.

Teki tuon kaavion puitteissa mitä vain, päätyy syyllistetyksi ja maineenmurhaamisen kohteeksi. Ainoa ratkaisu on haistattaa pitkät kaikille noille kieroilijoille, epärehellisille nilkeille ja niiden sairaille valtapeleille.

Koko tuo "ajattelu" kumpuaa siitä, että todellinen, todennettavissa oleva todellisuus korvataan sellaisilla narratiiveilla, joihin korvaajat itse voivat soveltaa maalitolppiensiirtelyä ihan sen mukaan millä mielellä milloinkin ovat ja kehen ovat kulloinkin projektiivista kaunaansa ja vihaansa kohdistamassa.

Asiallinen ihminen pysyy tuon hulluuden maailman ulkopuolella mutta yrittää käsittää sen dynamiikkaa sen verran että osaa tunnistaa mistä tuo valheiden verkosto milloinkin alkaa.

 
Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
41 mins ·

Poliittinen sivistys äidinkielen ja matematiikina tilalla abi-kokeisiin. Baijerin abi-kirjoituksissa ei tarvitse suorittaa 2026 lähtien enää pakollisena koetta äidinkielessä ja matematiikassa. Tilalle tulee sen sijaan poliittinen kasvatus. Oppilaiden on valittava kaksi ainetta valikoimasta, johon kuuluu historia, politiikka, yhteiskunnalliset teemat, maantiede, talous ja oikeusoppi, kertoo Augsburger-Allgemeine-lehti. Äidinkieli ja matematiikka ovat olleet monille abeille kompastuskiviä.
 


Jos tarjolla on kaksi tasavahvaa hakijaa, yliopistot voivat suosia vähemmistöryhmään kuuluvaa. Usein se on nainen.

Sukupuolten tasa-arvo
8.7.2020 klo 08.09päivitetty 8.7.2020 klo 08.13
Mites tuolla Etelä-afrikassa tuo vähemmistöryhmien suosiminen? Positiivinen syrjintä? Siellä mustat 80% ja valkoiset 10% vähemmistönä.
 
Itse en tilaile, lestanatsi on aika yhdistelmä, tällaiset antavat perinteisille kansallismielisille huonon maineen.
En pidä lestoista tai natseista yhtään ja olen 100% samaa mieltä että pilaavat kunnon kansallisen konservatiivinen viittaa. Mutta tämä parempien ihmisten ohjailu jota "messias embuske" tuossa ohjaa on järjetöntä. En voi sietää ajatusta että joku päivä minä olen se väärinajattelija jonka siitä yksityishenkilön väärinajattelusta riippumaton (Kärkkäinen ei mielestäni myy natsiaatteellaan tai lesta-aatteellaan mitään) elämäntyö koitetaan pilata (onnistutaan siinä tai ei) someajan ajatuspoliisien toimesta kuten tuossa. Tästä syystä olen itse linjannut että vaikka itse kauppias Kärkkäinen on ajatuksiltaan sangen pimeä mies mielestäni, haluaisin antaa hänelle oikeuden olla sitä mieltä mitä on vaikka olen erimieltä enkä halua hyökätä hänen yritystään vastaan joka ei ole vastuussa suoranaisesti hänen yksityisihmisen ajatuksistaan. Joku voi ajatella tästä täysin toisin, mutta mielestäni itsenäinen ajattelu on suotavaa myös silloinkin kun se on minun kanssa eri mieltä. Noitavainot jääköön historian sivuille.
 
Helppo valita historia koska kukaan ei varmasti uskalla kysyä 1920-1945 tapahtumista Saksassa ylioppilaskokeessa. Voi huoleti lukea jotain ihan toista aikakautta... Minulla on useampi saksalainen kaveri ja on suorastaan sairasta että kansakunta elää yhä "pää puskassa" laajalti natsisaksan aikakaudesta eikä asioita ole käsitelty julkisuudessa. Tällainen tekee melkoisen arven kansankunnan ajatteluun enkä todellakaan suosittaisi millekään kansalle historiastaan vaikenemista oli se historia kuinka karsea kansakunnan itsensä kohdalta tahansa. Tosiasioiden tunnustamisesta se kehitys useimmiten lähtee ja vaikenemisella saadaan vaan ihmeellisiä "mustia aukkoja" jotka pomppaa aina esiin silloin tällöin kun koitetaan mennä asioissa eteenpäin.
 
Back
Top