mutta liekö sitten kaartit ovat osanneet paremmin takavarikoida omille suilleen.
Asiallisesti sanoen kaartit ryöstivät mm. ruokaa sen minkä kerkisivät.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
mutta liekö sitten kaartit ovat osanneet paremmin takavarikoida omille suilleen.
No, tuo "tuskin ketään tarkoituksella nälkään tapettiin" on saman luokan lausunto kuin Hans-Ulrich Rudelin lause kirjansa loppupuolella, jossa hän viittaa ranskalaisten pakkotyöläisten lokoisiin oloihin Saksassa..
Olen paljon tuumaillut tätä 1918-sotaa. Kyllä se edelleen taitaa olla sota jota on hyvin vaikea käsitellä puolueettomasti. Kyllähän siellä molemmin puolin pahaa tehtiin aika rajusti.
Muutenkin, voiko 1918-vuoden kommunistia kauheasti muuten aatteestaan arvostella kuin ankaran jälkiviisastelun kautta? Ei heillä silloin käynyt mielessäkään mikään sellainen mitä kommunismi sittemmin tosiasiassa oli.
Jos asetun 1918-torpparin pöksyihin, niin voin kyllä ymmärtää häntä ja sitä miksi kommunismi, vallankumous ja punakaarti saattoi tuntua hyviltä ideoilta. Olkoonkin että omat sukulaiseni laajasti tuolloin valkoisen hihanauhan ja kuusenhavun kantajia olivatkin.
Jos 1918 olisi nyt - vaikea sanoa kummalle puolelle palkkatyötä tekevänä ihmisenä asettuisin? Tietysti kapina laillista hallintoa vastaan olisi ajatuksena meikäläisellä tökkinyt varmasti silloinkin. Vaan miten sen kommunismin ja vallankumouksen kanssa olisi itse kullakin KUN ei ole tietoa eikä aavistustakaan mihin kommunismi tulee johtamaan toteutuessaan?
Ei muuten ole ihan yksinkertainen asia loppujenlopuksi tuumailla.
Vapaussodaksi olen sotaa kutsunut - ja olihan se sitä - mutta oli se myös sisällissota.
Mielestäni sisällissodan tulisi toimia hyvänä esimerkkinä, kuinka huono vaihtoehto kapina on.
Voi. Väkivalta ei kuulunut tolkun ihmisen poliittiseen keinovalikoimaan tuolloinkaan. Juuri se teki railoa kommunistien ja muun työväenliikkeen välille.
Torppari ei ole välttämättä synonyymi köyhälle ja kurjalle, eivätkä he todellakaan mitään punaisten ydinjoukkoa olleet, toisin kuin kaupunkien työläiset.
Väinö Linna on kyllä ansiokkaasti onnistunut jättämään sormenjälkensä suomalaisten käsitykseen kyseisestä onnettomuudesta. Se kyllä harmittaa oikeastaan aika paljon. Torppareitahan oli suunnilleen saman verran molemmin puolin, joten torppareihin tuo luokkasota&-viha argumentti toimii varsin huonosti.Torppari ei ole välttämättä synonyymi köyhälle ja kurjalle, eivätkä he todellakaan mitään punaisten ydinjoukkoa olleet, toisin kuin kaupunkien työläiset. Tuo torpparien korostaminen tässä yhteydessä perustunee Väinö Linnan luomaan myyttiin.
Tässä mainitussa Paavo Järvisen romaanissa toimii kommentaattorina historioitsija Tuomas Hoppu. Hän antaa melko tylyn kuvan siitä, miten väärän kuvitelman Linnan teos istuttikaan suomalaisiin. Olisikin ollut herkullista, jos tämä Järvinen olisi saanut julkaissuksi kirjansa jo 50-luvulla, ennen Linnan Täällä..., kuten tarkoitus oli alun perin.Väinö Linna on kyllä ansiokkaasti onnistunut jättämään sormenjälkensä suomalaisten käsitykseen kyseisestä onnettomuudesta. Se kyllä harmittaa oikeastaan aika paljon. Torppareitahan oli suunnilleen saman verran molemmin puolin, joten torppareihin tuo luokkasota&-viha argumentti toimii varsin huonosti.
Torpparit olivat muutenkin sosialismin teorian kannalta ongelmallinen joukko: Lähes jokaisen torpparin tavoitteena kun oli päästä tilansa isännäksi, ja näin tapahtuessa tuosta entisestä proletaarista tulikin kertaheitolla luokkavihollinen.Torppareitahan oli suunnilleen saman verran molemmin puolin, joten torppareihin tuo luokkasota&-viha argumentti toimii varsin huonosti.
Historiaa tutkistellessa olen törmännyt aika varakkaisiinkin torppareihin. Ehkä yllättävin oli jonkinlainen yksityispankkiiri, johon useampi ison talon isäntäkin oli velkasuhteessa. Jokunen torppari taas piti omia alitorppareitaan, jotka hoitivat heidän puolestaan kartanolle suoritettavat päivätyöt. Varmasti poikkeustapauksia, mutta todistavat, että torppareitakin oli monen sorttisia.Linnan romaanin mukaan Jussi Koskela oli jopa melko menestynyt ollakseen torppari kun pappikin oli kateellinen.
Torpparit olivat muutenkin sosialismin teorian kannalta ongelmallinen joukko: Lähes jokaisen torpparin tavoitteena kun oli päästä tilansa isännäksi, ja näin tapahtuessa tuosta entisestä proletaarista tulikin kertaheitolla luokkavihollinen.
Olisi hyvä jos keskustelijat lukisivat aikaisempaa keskustelua ennenkuin kommentoivat postauksia jotka ovat suoraa jatkoa aikaisemmin sanottuun.Siis jos olisi jokin uusi -ismi ja sen kannattajat päättäisivät aloittaa aseellisen kapinan nykypäivän Suomessa ??!!
Ja keskituloisena empisit, että josko vaikka lähtisin tästä ase kourassa mukaan ?? Tsiisus !!!!
Miten niin koko eurooppalainen keskituloinen väki kaipaa muutosta ??? mihin ?? mistäs tämä tieto on kotoisin ?
kaipaako parempia televisio-ohjelmia ? Vai muutosta maahanmuuttopolitiikkaan (eipä sekään varsinaisesti siltä näytä)? Vai onko herännyt kasvava tyytymättömys omaan Toyotaan, kun naapuri ajelee Teslalla? Vai päivähoitokorvauksiin / keskusliikkeisiin ja ruoan hintaan / Helsingin asuntohinnoitteluun ?
Muutoshalua Euroopassa liittyen 1918?Jos et ole huomannut selvästi koko ajan kasvavaa, aivan selkeätä halua muutokseen pitkin Eurooppaa, niin suosittelen raottamaan silmälappuja tai nostamaan pipoa silmiltä, vaikka talvikelit onkin nyt parhaimmillaan.
Kyllä minä olen seurannut tätä keskustelua ja lukenut myös aimmat torpparikommentit. Ja kommentoinut - ja olen täysin samaa mieltä siitä, että Vapaussota, tai sisällissota tai Punakapina, on monimutkainen asia, jota ei pidä mustavalkoisesti tuijottaa. Huomionani on ollut, että täällä ei juuri tästä asiasta taida kenelläkään olla erilaista ajattelutapaa.Olisi hyvä jos keskustelijat lukisivat aikaisempaa keskustelua ennenkuin kommentoivat postauksia jotka ovat suoraa jatkoa aikaisemmin sanottuun.
Koska et niin ehtinyt tehdä, niin toistan tämänkin: aseellinen tai muuten väkivaltainen kapina olisi todennäköisesti tökkinyt minulla kovasti 100-vuotta sitten silloisessa maailmassa ja vielä enemmän se tökkii 2010-luvulla.
Pointtini on se että vähän liikaa mustavalkoisen yksisilmäistä, ehdotonta näkökulmaa siitä kenen puolelle itse olisi 1918 asettunut kannattaa kunkin kohdallaan vähän kyseenalaistaa.
Kelit ovat tosiaan mainiot. Mutta ei - en ole itse havainnut.Jos et ole huomannut selvästi koko ajan kasvavaa, aivan selkeätä halua muutokseen pitkin Eurooppaa, niin suosittelen raottamaan silmälappuja tai nostamaan pipoa silmiltä, vaikka talvikelit onkin nyt parhaimmillaan.
Kylläpä mahdat olla vanha.Molemmat isoisäni .