1918 Vapaus tai kansalaissota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
sikamaisuus, joka on jäänyt tutkimatta kaikkine vivahteineen. Kannattaa ottaa huomioon, että -raadollisuus- ei riitä kuvaamaan kaikkea, mikä kohdistui viipurilaisvenäläisiin.
Eihän se tutkimatta ole jäänyt. Westerlund, jonka tutkimukseen langan ensimmäisellä sivulla linkitetyssä Wikipedian 'Viipurin puhdistus' -artikkelissa pääasiassa viitataan, on kyllä tehnyt vaikka kuinka pitkälle menneitä johtopäätöksiä noista tapahtumista ja se 'suunniteltu Viipurin holokausti' oli kyllä keulittu nurin. Samanlaisia tulkintoja tämä tekee myös toisen maailmansodan aikaisista venäläisistä sotavangeista Suomessa ja suomalaisten pahuudesta suhteessa siihen miten saksalaiset sotavankeja Suomessa käsittelivät.

Keskisarjan Viipuri 1918 -teosta en ole lukenut, joten en tiedä onko siinä kirjoitettu 'etnisestä puhdistuksesta', kuten Savon Sanomien arvostelija kirjoittaa (johon arvosteluun viitatataan tuossa samassa wikiartikkelissa).
 
Ruokahuolto petti heti, peseytyminen kiellettiin – Tammisaari oli kesän 1918 pahin kuolemanloukko, ja uusi tutkimus kertoo siihen syyt
Historioitsija Sture Lindholm asettaa Vankileirihelvetti Dragsvik -tutkimuksessaan inhimillisen katastrofin oikeisiin suhteisiin asiallisesti, ilman paisuttelua tai vähättelyä.

Sture Lindholm on tutkinut laajasti Tammisaaren vuoden 1918 vankileiriä, joka kyhättiin pikaisesti vanhoihin venäläiskasarmeihin. (KUVA: JUHANI NIIRANEN / HS)
Veli-Pekka Leppänen
Julkaistu: 27.5. 2:00 , Päivitetty: 27.5. 6:52
Tietokirja

Sture Lindholm: Vankileirihelvetti Dragsvik – Tammisaaren joukkokuolema 1918 (Fånglägerhelvetet Dragsvik – massdöden i Ekenäs 1918). Suom. Anu Koivunen. Atena. 446 s.

TOUKOKUUN heleinä päivinä 1918 Suomen valkoinen senaatti teki ratkaisun, joka oli koituva tuhansien häviön kärsineiden punaisten päänmenoksi. Päätettäessä liki 80 000 punavangin kohtelusta P. E. Svinhufvudin senaatti valitsi laajan ja ankaran tuomiolinjan.

Punaiset ahdettiin tutkintaa odottamaan surkeisiin vankileireihin. Odotuksen viikoista tuli sikäli tuomioita raskaampia, että vankeja alkoi kuolla nälkään ja kulkutauteihin hirvittävässä määrin. Jos punakaartien rivimiehet olisi laskettu vastaamaan vapaalta jalalta, tuhansia henkiä olisi ilmeisesti säästynyt.

Tuhoisimmaksi kehkeytyi Tammisaaren Dragsvikin vankileiri, venäläiskasarmeihin kyhätty kuolemanloukko. Tammisaaren kesä tuotti 3 000 vainajaa, neljänneksen koko maan leirikuolemista.

HISTORIOITSIJA Sture Lindholm asettaa Vankileirihelvetti Dragsvik -tutkimuksessaan inhimillisen katastrofin oikeisiin suhteisiin asiallisesti, ilman paisuttelua tai vähättelyä. Vihdoinkin, voimme sanoa vuosisata myöhemmin.

Tammisaaren oloja on ennenkin muisteltu ja ruodittu, mutta vasta Lindholm tekee perin pohjin selkoa siitä, miksi ja miten juuri siitä paikasta tuli niin helvetillinen. Tutkija erittelee aineistojaan kriittisesti, hän ei heittäydy väitteiden tai yksittäislähteiden varaan, vaan päätelmät nojaavat laajaan kestävään näyttöön.

Dragsvikin kuolleisuus paisui sitä edeltävistäkin syistä. Valkoisten talvella luomilta Kokkolan, Raahen ja Närpiön leireiltä vietiin heikentyneitä ja sairaita vankeja Tammisaareen. Matka tukahduttavissa härkävaunuissa merkitsi perillä sadoille viimeistä etappia. Hygienian puute ruokki punatautia ja toisintokuumetta, ja aliravitsemus nopeutti kuolemisia.

VANKILEIRI Dragsvikissä, kuten muutkin leirit, pystytettiin kiireellä improvisoiden. Niinä samoina päivinä, joina henkilökuntaa vasta haalittiin, junat rahtasivat vankikolonnia Tammisaaren asemalle.

Homma lähti karmeasti liikkeelle. Venäläisten jäljiltä siivottomiin kasarmeihin sullottiin tuhansia ja tuhansia, ruokahuolto petti heti, ei ollut alkeellisintakaan hygieniaa eikä aluksi sairastupaakaan.

Huonompaan päin veti sekin, että omaisten ruokapaketit kiellettiin. Kielletty oli jopa meno pesulle merenrantaan. Toimenpiteillä on vaikea nähdä muita kuin epäinhimillisiä tarkoitusperiä.

Ruokalähetykset sallittiin heinäkuun alussa, kun kuolleita oli puolisen tuhatta. Mutta hygieniattomuus alkoi juuri silloin niittää uhreja, ja heinäkuun lopulla kuolleisuus nousi seitsenkertaiseksi kesäkuun alkuun verrattuna.

USEIMMIN vankimuistelmissa toistuu ala-arvoinen ravinto, etenkin vihattu ”kalliokala”. Se oli suolavedessä liotettua norjalaista lipeäkalaa, josta tekaistu sopansotku oli hirveintä ruoan nimellä tarjottua. Akanaviljasta leivottu leipä, ”murikka”, rikkoi suoliston.

Vasta kun Dragsvikin tilanne tuli elokuun lopulla julki Ruotsin lehdissä, ravintoa ruvettiin parantamaan – kuitenkin kolme tuhatta uhria liian myöhään.

Kuten aina, vartijoissa oli erilaisia luonteita, sadistejakin. Lindholm tuo esiin, että Dragsvikissä otettiin vartijoiksi myös luottovankeja, jotka saattoivat olla sotilasvartijaa raaempia. Toisen maailmansodan saksalaisleireiltä tuttua kapo-systeemiä sovellettiin jo 1918 Suomessa.

Ylipäänsä Lindholm kartoittaa leirin sosiaalista ekologiaa monikulmaisesti. Se oli kymmenentuhannen ihmisen totisinta elämäntaistelua, mutta myös arkea hierarkioineen ja kaupankäynteineen.

KIRJASSA siteerataan kristillisiä diakonissoja, joiden usko joutui koetukselle, ”Mikä on kaiken tämän merkitys ja miten meidän rakkaan, valkoisen isänmaamme vanginhoito voi olla niin murheellista, niin yönmustaa”, kyseli Edith Sjöstenpäiväkirjaltaan 7. elokuuta.

Mainitut Ruotsin-tiedot julkaistiin, koska elokuussa leirin ylilääkäriksi suostuneen fysiologian professori Robert Tigerstedtin salainen raportti vuodettiin. Vuotaja oli Väinö Tanner. Tigerstedtin mukaan kuolinlukuja ensi sijassa selitti ”yksinkertaisesti vankileirin huono hygienia”, ja toiseksi vasta kulkutautiepidemiat.

Suomen hallitusta paljastukset ravistelivat ikävästi, mutta vankien kannalta myönteisesti: leirioloja oli pakko kohentaa. Syyskuussa 1918 Dragsvikin vankileiri vaihtui Tammisaaren pakkotyölaitokseksi ja vastuu armeijalta siviiliviranomaisille. Vankiluku pieneni myös syksyn armahduksin, eikä leirillä vuoden 1919 alussa ollut enempää kuin tuhat vankia.

LINDHOLMIN teos kuvaa katastrofin, jossa limittyi karuja yhteensattumia, puuttuvaa tilanneharkintaa ja silkkaa piittaamattomuutta. Leirin ja hädän mittasuhteet karkasivat hallinnasta, eikä Helsingin-johto selvästikään käsittänyt kunnolla, mitä siellä oikeasti oli meneillään.

Vuoden 1918 sodan nimestä kiistellään yhä. Miksi sitten pitäisi kutsua vuoden 1918 leirejä: vain leireiksi, säilytys- ja kokoomaleireiksi, punavankileireiksi vai keskitysleireiksi? Asukkaiden kokemuksien mukaan kyse oli takuulla keskitysleiristä, mitä nimitystä myös vankilahallinnon johto viljeli.

Joka tapauksessa: historiamme raskaimpia lehtiä.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005695898.html
 
https://blogit.iltalehti.fi/jani-ha...ata-vuotta-sitten-olemattomasta-vapautettiin/

Kun Suomi sata vuotta sitten olemattomasta vapautettiin

Suomen sisällissotaa ovat monet viimeiset sata vuotta pitäneet vapaussotana. 20-50-luvuilla vapaussota oli jopa hallitseva sodan tulkinta, joka alkoi murtua vasta 60-luvulla pitkälti Väinö Linnan Pohjantähden vaikutuksesta.

Vapaussotatulkinta ei ole kuitenkaan kuollut ja kuopattu. Sitä puolustetaan edelleen. Tänä päivänäkin tulkinnalla on omat internet-sivut. Siksi sitä on edelleen perusteltua käsitellä.

Nykyisen akateemisen vapaussotatulkinnan perusargumentin esitti arvostettu historian professori emeritus Ohto Manninen Historiallisen Aikakauskirjan numerossa 2/1993. Manninen aloittaa argumenttinsa määrittelemällä vapaussodan:

”Vapaussota on sotaa sorron poistamiseksi, vapauden saavuttamiseksi. Valtiotasolla se tarkoittaa maan itsenäistymiseen liittyvää sotaa. […] Kun puhutaan Suomen vapaussodasta on termin perustana se, että sotaa käytiin maan vapauttamiseksi vieraasta vallasta ja vieraasta sorrosta.”

Määritelmänsä mukaisesti Manninen haluaa oikeuttaa vapaussota-termin käytön seuraavasti:

”Termin vapautussota oikeutukseksi on siis todistettava, että (1) Suomi oli sodassa Neuvosto-Venäjää vastaan ja (2) että tällä sodalla maa vapautettiin vieraasta vallasta.”

Olen aiemmin argumentoinut ensimmäistä kohtaa vastaan. Rajoitun siis tässä kirjoituksessa toiseen pykälään, jonka mukaan valkoiset vapauttivat Suomen maana vieraasta vallasta. Siitä Manninen lausuu seuraavaa:

”Suomen punaisen hallituksen halu tehdä pesäeroa Venäjään lisääntyi siinä vaiheessa, kun saksalaiset olivat aloittaneet hyökkäyksensä Venäjää vastaan helmikuussa 1918 ja kun Venäjän neuvostovalta uhkasi hajota ulkoisessa paineessa. Oli pelko että saksalaiset ulottaisivat hyökkäyksensä myös Suomen puolelle. Sodan kuluessa pitemmälle kansanvaltuuskunta oli sitten yhä enemmän neuvostohallituksen varassa ja joutui alistumaan sen ulkopoliittiseen saneluun. Suomi pakotettiin hyväksymään itselleen nimi Suomen sosialistinen tasavalta bolševikkien suunnitelman mukaisesti.

Voidaan sen suuremmitta jossittelun vaaroitta sanoa, että mikäli neuvostovalta olisi vuonna 1918 ollut voimissaan ja levittäytynyt Keski-Eurooppaan, Suomi olisi liitetty Neuvostoliittoon, ja jos Saksa olisi ollut voimissaan ja kansanvaltuuskunta Suomessa silti pärjännyt, kansanvaltuuskunta olisi joutunut imaistuksi tulevaan Neuvostoliittoon.”

Mannisen väite vaihtoehtoisesta historian kulusta on yksi nykyisen vapaussotatulkinnan ytimistä. Kutsun sitä ”toiseksi vapaussotatulkinnan ydinväitteeksi”:

jos punaiset olisivat voittaneet Suomen sisällissodan, Suomesta olisi tullut osa Neuvostoliittoa.

Suomen sisällissota oli vapaussota, koska siinä valkoiset vapauttivat Suomen Sosialistisen neuvostotasavaltojen liiton jäsenyydestä. Ja kukapa sitä olisi halunnut olla osa Stalinin Neuvostoliittoa?

Kaksi vuotta Mannisen artikkelin jälkeen vuonna 1995 edesmennyt akateemikko Eino Jutikkala asettui Mannisen kannalle, vaikka hän hieman kvalifioi eli rajoitti toisen vapaussodan ydinväitteen vahvuutta todennäköisyyden käsitteellä:

”Jossittelu eli hienommalla nimellä kontrafaktinen historiankirjoitus sallitaan tieteessä johonkin rajaan saakka silloin kun on esitettävänä aihetodisteita. Vapaussota-nimityksen puolesta puhuu tällöin se todennäköisyys, että punaisten voittaessa Suomesta olisi tullut neuvostotasavalta, tahtoivatpa he sitä tai ei.”

Muiden muassa Kanavan 1918 teemanumerossa tänä vuonna apulaisprofessori emeritus Seikko Eskola on seurannut Mannista ja Jutikkalaa – ilman jälkimmäisen kvalifikaatiota:

”Kun kapinaan oli lähdetty, sisällissota oli väistämätön. Itsenäisyydelle valkoisten voitto oli välttämätön, vaikka kuinka kiistellään nimityksestä vapaussota. Sosiaalidemokraatit olivat kesällä 1917 kyllä ilmoittaneet tavoitteekseen itsenäisyyden, mutta voittaessaan he eivät olisi pystyneet säilyttämään sitä. Venäjän arkistoista löytyneistä lähteistä on käynyt ilmi, että Suomen vallankumoushallitus ei olisi kyennyt pitämään maata erillään Leninin valtakunnasta.” (s. 16)

Dosentti Jari Ehrnrooth seuraa Seikkolan ja Mannisen kvalifioimatonta väitettä Ylen sivuilla aivan hiljan:

”Muistan tarkalleen sen päivän, jona aloin arvostaa Mauno Koivistoa. Hän oli antanut 80-vuotishaastattelun ja arvioi siinä, että jos punaiset olisivat voittaneet vuonna 1918, Suomesta olisi tullut osa Neuvostoliittoa.

Se oli selväjärkinen lausunto, josta seuraa loogisesti, että alkuperäistä nimeään nyt arkaileva kapinankukistussota oli kuin olikin kansallisen itsenäistymisemme ja yhteiskunnallisen vapautemme turvannut vapaussota. […] kukistettiin sosialistinen vallankumous, joka olisi kytkenyt Suomen bolsevistiseen Venäjään”.

Samassa Kanavan numerossa kuin Eskola Turun yliopiston poliittisen historian professori Vesa Vareskin laulaa vapauden laulua käyttäen järkevän ymmärryksen käsitettä:

”Nykyajan ihminen voi rationaalisesti ymmärtää, että punaisten voitto sisällissodassa olisi ollut Suomen itsenäisyydelle pidemmän päälle tuhoisaa […] Ja lopultahan Lenin ja Stalin olisivat kokonaan ratkaisseet suomalaisilta sen ongelman, millainen sosialistisen Suomen sisältö olisi ollut.” (s. 30).

Vareksen väite on perusteltua lukea yllä sanotun kierrätyksenä. Vareksen voidaan siis sanoa sitoutuvan myös Suomen vapauttamiseen Neuvostoliiton jäsenyydestä, vaikka hän ei sitä suoraan sano.

Toinen vapaussotatulkinnan ydinväite ja Suomen vapauttaminen Sosialististen neuvostotasavaltojen liitosta eivät ole jääneet vaille kovaakin kritiikkiä tutkimuksessa. Täydennän seuraavaksi filosofin apuvälineillä poliittisen historian emeritus professori Seppo Hentilän kritiikkiä hänen tuoreessa teoksessaan Pitkät varjot (Siltala 2018, s. 292 – 296)
Oulun vapaudenpatsas

Olemattomasta vapauttaminen

Kun vapaussotatulkinnan toinen ydinväite yhdistetään vapauttamiseen Neuvostoliiton jäsenyydestä, siinä on ensinnäkin vakava käsitteellinen ongelma. Vapauttamisen käsitettä käytetään tapaukseen, jossa Suomi ei ollut vieraan vallan ja sorron alla. Suomen sisällissota käytiin helmi-huhtikuussa vuonna 1918. Suomi oli itsenäistynyt 6.12.1917. Se ei ollut vieraan vallan eikä sorron alla tänä aikana. Bolsevikit olivat tunnustaneet Suomen itsenäisyyden. Sillä ei ole mitään merkitystä, että heillä oli tunnustuksessa taka-ajatuksena bolsevikkivallankumouksen laajentaminen Suomeen. He eivät Suomen sisällissodan aikana hallinneet saati sortaneet Suomea, edes maamme punaista osaa.

Juuri näiden tosiasioiden vuoksi Manninen, Jutikkala, Eskola, Vares ja Ehrnrooth väittävätkin, että Suomi vapautettiin vuonna 1918 tulevasta vieraan vallan alaisuudesta ja sorrosta, Neuvostoliiton jäsenyydestä.

Niin ei kuitenkaan vapauttamisen käsitettä voi selvästikään käyttää. Sellaisesta ei voi vapauttaa, jota ei vielä ole. Neuvostoliitto syntyi vasta vuonna 1922, neljä vuotta Suomen sisällissodan ja erittäin verisen Venäjän sisällissodan jälkeen.

Jos väitetään, että vapautus tapahtui Neuvosto-Venäjän kautta, ongelma ei poistu mihinkään. Kuten juuri totesin, edes punainen osa Suomea ei ollut osa Neuvosto-Venäjään eikä bolsevikkien vallan alla sisällissodan aikana. Sitä paitsi Bolsevikkien valta alkuvuodesta 1918 Venäjällä oli hyvin epävarma. Valkoisten voitto länsivaltojen tuella oli täysin mahdollinen.

Kyseinen ongelma tulee hyvin kirkkaaseen valoon, kun vertaamme sitä vankiin, joka vapautettaisiin vankilasta ennen kuin häntä on edes vangittu saati tuomittu.

Mutta mitä jos luovutaan vapauttamisesta? Eikö silti pidä paikkansa, että jos punaiset olisivat voittaneet, niin Suomi olisi ennemmin tai myöhemmin joutunut osaksi Neuvostoliittoa?

Tiedämmekö, että punaisten voitto olisi vienyt Suomen osaksi Neuvostoliittoa?

Tarkastellaankin seuraavaksi sitä, mikä tiedollinen suhde meillä on tähän ehtolauseeseen vaihtoehtoisesta historiasta, toiseen vapaussotatulkinnan ydinväitteeseen ilman vapauttamisen tai vapauden käsitettä.

Manninen, Eskola ja Ehrnrooth eivät sano mitään siitä, mikä tiedollinen status heidän mielestään on uskomuksella, että punaisten voitto olisi johtanut Suomen liittämiseen Neuvostoliittoon. Heidän muotoilunsa edustavat kuitenkin hyvin vahvoja väitteitä. Oletan siis, että heidän mukaansa me tiedämme sen.

Perustelen seuraavaksi, miksi me emme tiedä, että Suomi olisi päätynyt osaksi Neuvostoliittoa, jos punaiset olisivat voittaneet Suomen sisällissodan.

Sitä ensin on kuitenkin lyhyesti selitettävä, mikä käsitys tiedosta on nykyään vahvimmilla meidän filosofien joukossa. Yksinkertaistaen turvallisuusperiaatteen mukaan tietoa on tosi uskomus, joka ei olisi helposti epätosi.

Havainnollistan turvallisuusperiaatetta esimerkillä ruletista. Kuvitellaan, että olen pelaamassa rulettia ja muodostan uskomuksen, että punainen voittaa. Käy niin, että punainen voittaa. Uskomukseni oli tosi.

Se olisi kuitenkin helposti voinut olla epätotta. Luultavasti paljoakaan ei olisi tarvinnut mennä maailmassa toisin, jotta pallo olisi päätynyt jompaankumpaan viereiseen numeroon, joka ei ole punainen. Siksi en tiennyt, että punainen voittaa, vaikka olin oikeassa. Uskomukseni, että punainen voittaa olisi ollut epätosi siinä hyvin samanlaisessa vaihtoehtoisessa tapauksessa, jossa punainen ei voita. Turvallisuusperiaate ei täyttynyt.

Palataan sisällissotaan ja punaisten voittoon. Tiedämmekö, että jos punaiset olisivat voittaneet, niin Suomesta olisi tullut osa Neuvostoliittoa? Onko tämä ehtolauseeksi puettavissa oleva uskomuksemme sellainen, että se ei olisi helposti epätosi, mikäli oletamme sen totuuden?

Selvästikään ei. Historian kulun vuodesta 1918 vuoteen 1922, kun Neuvostoliitto syntyi, ei olisi tarvinnut olla kovinkaan erilainen verrattuna vaihtoehtoon punaisten voitosta ja Suomesta osa Neuvostoliittoa. Olisi riittänyt, että valkoiset olisivat tehneet vuonna 1919 onnistuneen vastavallankumouksen Suomessa länsivaltojen tuella. Tai Saksa olisi valloittanut Suomen punaisten voiton jälkeen Saksan ja bolsevikkien rauhansopimuksen hengessä. Suomi olisi päätynyt osaksi Saksaa. Saksahan myös oikeasti suoritti operaation Suomessa. Tai että Englanti ja Ranska olisivat voineet ”vapauttaa” Suomen punaisista.

Uskottavia vaihtoehtoja, kuin ruletin muita kuin punaisia numeroita, riittää. Me emme tiedä, että punaisten voitto olisi johtanut Suomen liittämiseen Neuvostoliittoon. Siihen uskominen olisi voinut helposti olla epätotta, mikä on vastoin turvallisuusperiaatteen vaatimusta.

Onko silti oikeutettua uskoa vapaussodan toiseen ydinväitteeseen?

Jutikkala ja Vares ovat kuitenkin aavistuksen varovaisempi uskomuksen tiedollisesta statuksesta. Jutikkala puhuu todennäköisyydestä ja Vares rationaalisuudesta. Jutikkala antaa jopa evidenssiä:

”Aihetodisteeksi kelpaa se, että Josif Stalin eräässä huhtikuussa pitämässään puheessa laski Suomen potentiaalisten neuvostotasavaltojen joukkoon.”

Oletan siis, että Jutikkalan ja Vareksen mukaan meillä on ainoastaan oikeutettu uskomus, ei tietoa, että punaisten voitto olisi johtanut Suomen liittämiseen Neuvostoliittoon.

Niinkään ei kuitenkaan ole. Meillä ei ole mitään todisteita tästä hypoteettisesta mahdollisuudesta, koska se ei toteutunut eikä sitä voida luotettavasti päätellä mistään evidenssistä. Todistusaineisto bolsevikkien aikomuksista ei riitä. Montaa asiaa voi johtajakin aikoa ilman aikomuksen toteutumista varsinkin niin sekavissa ja epävarmoissa oloissa kuin koillisessa Euroopassa tuohon aikaan. Löyhät aihetodisteet johtavat villeihin spekulaatioihin.

Mutta mikä vielä tärkeämpää, meiltä puuttuu riittävän luotettava tapa saada selville, että jos punaiset olisivat voittaneet, Suomi olisi päätynyt osaksi Neuvostoliittoa. Riittävän luotettava tapa on sellainen, jonka avulla muodostetut uskomukset ovat yleisesti enemmän tosia kuin epätosia. Tämä ”reliabilistisen” käsityksen tiedollisesta oikeutuksesta, joka on hyvä filosofinen käsitys, puhuu vahvasti Jutikkalan ja Vareksen väitteitä vastaan.

Uskomus, että punaisten voitto olisi johtanut Suomen liittämiseen Neuvostoliittoon, on siis pelkkä mielipide, jota vakavasti otettavaa historian tulkinta ei voi olla. Kyse on puhtaasta spekulaatiosta.

Mikäli se on osana vapaussotatulkintaa sen toisena ydinväitteenä, niin kyseessä on pelkkä mielipide, joka sisältää vapauttamisen käsitteen väärän käytön.

Kirjoittaja väittelee tässäkin nimenomaan ensimmäistä kohtaa vastaan ja jättää olennaisen osan Mannisen artikkelista lainaamatta.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...joukkomurhasta-sytytti-tutkijakiistan/792656/

Voiko muistikuviin luottaa? Väitös Hennalan joukkomurhasta sytytti tutkijakiistan



Väitöskirja punaisten naisten joukkomurhista Hennalassa vuonna 1918 on roihauttanut poikkeuksellisen kiivaan sananvaihdon tutkimuksen tekijän ja historiantutkijoiden välille. Historioitsijat arvostelevat tapaa, jolla muistitietoja on käytetty todisteena tapahtumista. Väitöskirjan tekijä Marjo Liukkonen ei anna tuumaakaan periksi.

– Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa, hän kuittaa STT:lle.

Väitöksen vastaväittäjä, professori Kari Teräs pitää historiantutkijoiden tuohtumusta oikeutettuna, sillä hänen mukaansa työssä on huomattavia puutteita muistitiedon käytössä. Vuosikymmeniä myöhemmin kerättyjä muistitietoa käytetään ikään kuin tosiasioina ja niiden kuvaajana, hän vertaa STT:lle.

Poliittisen historian tutkija Tiina Lintunen Turun yliopistosta ja Suomen historian dosentti Marko Tikka Tampereen yliopistosta kritisoivat äskettäin kovasanaisesti tapaa, jolla Liukkonen on muistitietoa käyttänyt.

– Liukkonen tuntuu käyttävän muistitietoaineistoa monessa kohtaa tarkoitushakuisesti ja lukevan niistä sen, mikä tukee hänen ennakkokäsityksiään, he kirjoittivat kirja-arvostelussaan Helsingin Sanomissa.

Myös Suomen historian professori Pertti Haapala Tampereen yliopistosta on katsonut, että työn keskeiset väitteet eivät perustu validiin (luotettavaan) aineistoon tai päättelyyn.

Oikeutta naisille ja tytöille

Liukkonen kokee joutuneensa epätavallisen massiivisen vyörytyksen kohteeksi. Syynä hän pitää muun muassa sitä, että pystyi tutkimuksessaan kumoamaan kriitikoiden omia tutkimustuloksia.

Liukkonen sanoo halunneensa saada oikeutta naisille ja tytöille, jotka teloitettiin rotuhygienian ja naisten alistamisen nimissä.

– Meillä on murtumassa koulukunta, joka yrittää suojella puhtoisten voittajien sankaritarinaa, hän sanoo.

Liukkosen sosiologian väitöstyö tarkastettiin Lapin yliopistossa maaliskuussa. Suomen historian professorina Tampereen yliopistossa toimivan Teräksen mukaan vastaväittäjien lausunto oli hyvin kriittinen.

Miksi he kuitenkin esittivät väitöstyön hyväksymistä? Teräs perustelee tätä sillä, että samaa aineistoa oli käytetty myös lisensiaattityössä ja väitökselle oli esitarkastuksessa näytetty vihreää valoa.

– Sen jälkeen tilanne on aika selkeä. Pitäisi tulla aika uusia puolia ja kritiikin aiheita esille, jotta väitöskirja hylättäisiin.

"Eri näkökulmat ja versiot sallittava"

Toinen vastaväittäjä, sosiologian professori Elina Oinas Helsingin yliopistosta sanoo, että tämä on ollut vaikein ja paineisin väitöstyö, jota hän on ollut tarkastamassa. Aihe on tärkeä ja kipeä, ja tutkimus viimeisteltiin kovassa kiireessä.

Oinas toivoo, että keskustelussa vuoden 1918 merkityksestä voitaisiin esittää erilaisia näkökulmia.

– Myös tuosta vuodesta saa kirjoittaa monia eri teoksia, joissa saa esittää erilaisia versioita.

Hänen mukaansa väitös maalaa muun muassa muistojen ja kertomusten pohjalta aivan uskottavan ajankuvan.

– On vaikea työ, kun pitää tehdä ymmärrettäväksi asia, joka on mieletön. Kuinka esimerkiksi 14–17-vuotiaat pojat ovat joutuneet ampumistöihin.

– Tietty väestönosa on demonisoitu jopa niin, että alaikäisiä tyttöjä on voitu teloittaa.

Oinaskin pitää kritiikkiä perusteltuna muun muassa siltä osin, että Liukkonen on kohdellut työssään muita historiantutkijoita ja heidän tutkimustuloksiaan vähättelevästi.

Professorin mukaan väitös oli puutteistaan huolimatta hyväksyttävissä.

– Työ ei ole tieteellisesti korkeatasoinen, mutta se on erittäin hyvä tietokirja. Sitä voi lukea luottavaisesti.

'Voi lukea luottavaisesti' sanoo professori, vaikka ei ole korkeatasoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä mieltä arvon "raatilaiset" ovat, kannattaako mennä kuuntelemaan vai onko ajan (ja vitosen) haaskausta?

34557760_387031351782229_4274006936472518656_n.jpg
 
Oletko hansai jo lukenut sen Itsenäistymisen vuodet 1917-1920 -teossarjan toisen osan tai peräti koko pötkön?

Kun nyt tuli taas luettua (olisiko kolmanteen kertaan?) kyseisestä niteestä Ohto Mannisen ja Sampo Ahdon kirjoittamat osiot, samaan aikaan lukien Hannulan teosta, sekä molempia moniosaisia vapaussodan historioita, niin pakko kehua Sampo Ahdon sujuvaa tekstiä ja sitä miten selvän yleiskuvan sodan taisteluista ja kehittymisestä yleensä saa. Kartat ovat myös mainiot.

Ahto antaa erittäin hyvän kuvauksen siitä miten Tampereen pihti yritettiin muodostaa ja miten siitä ei tullut paskaakaan a) olemattomien yhteyksien ja b) kouluttamattomien joukkojen takia.
Sekä Ignatius (Suomen vapaussota vuonna 1918 -teoksen viidennessä osassa) että Hannula yrittää selittää lopullisen taisteluliikkeen olleen suunniteltu juttu, mutta sitä ei voi Ahdon kuvaksen jälkeen pitää totuutena.

Sen sijaan Ahdon kuvaus 'pohjoismaiden suurimmasta asutuskeskustaistelusta', siis itse kaupunkinalueella käydyistä taisteluista sinne etenemisen jälkeen, jää todella vajavaiseksi, ellei peräti epäselväksi. Hannula onnistuu sen kuvauksessa mielestäni paremmin, kuten myös molemmat kirjahyllyntäytteet.
Samaten Viipurin kaupunki- tai taajamataisteluiden kuvaukset jäävät pintaraapaisuiksi, näin myös Hannulan teoksessa. Ignatius ja kuka lie olikaan kirjoittanut osanottajateoksen Viipurin taisteluiden kuvauksen antaa huomattavasti paremman selityksen taistelusta, mutta ainakin minulle jääden edelleen jokseenkin epäselväksi.
En muista ollenkaan miten Viipurin taistelu oli kuvattu Erosen 'Karjala vapaussodassa' -teoksessa, ehkä paremmin kuin mainituissa teoksissa. Pitänee myös lainata Keskisarjan Viipuri -teos ja katsella minkälaista sosiologiaa sieltä tulee silmille.

Kun tuolla aiemmin linkittämälläni Agricola-foorumilla ulistiin Keskisarjan mukamas tänä päivänä epäkorrekteista termeistä, toisin sanoen 'punikista', niin Ahdon lukemattomia kertoja, ilman lainauksia viljelemä 'lahtari' varmasti saisi aikaan moraalipaniikin. Ai eikö? No ei saanut minussakaan.

Sotahistorian sekaan on Ahto asetellut sopivasti myös lainauksia ja eräs 'saatanan hessu' -kommentti 'Lapualaiset vapaussodassa' -teoksesta lainattuna jaksaa aina huvittaa.
Erään saksalaisen 'valeupseerin' seikkailut Suomen vapaussodassa tulee myös hyvin tallennettua, aina lopun haavoittumiseen asti. Ei ole kaikenlaisista vipeltäjistä ollut puutetta tässä sodassa.

Ja vaikka Kirjat -langassa suosittelinkin Uptonin kaksiosaista teosta, niin nyt sen uudestaan luettuani sanon, että ei se niin hyvä ja varsinkaan objektiivinen ollutkaan. En enää ihmettele Ohto Mannisen ja Heikki Eskelisen muinaisia hyökkäyksiä ylioppilaslehdessä tämän 'Kommunismi Suomessa' -teosta kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan kuriositeettina. Pate Mustajärvi oli pari päivää sitten onnettomuudessa Jämsässä. Kolari tapahtui justiinsa siinä Saaren kartanon (Saaren Jallu) vieressä.
 
Ei ole ollut oikein lukuaikaa ja Poterin Sankarihautaus vapaussodassa on seuraavana jonossa...elokuussa on aikaa lukea, kun ei pääse liikkeelle..
 
Ihan kuriositeettina. Pate Mustajärvi oli pari päivää sitten onnettomuudessa Jämsässä. Kolari tapahtui justiinsa siinä Saaren kartanon (Saaren Jallu) vieressä.

Kaivelin mummulani historiaa ja Rummin Jussi oli asuskellut kartanolla jämsästä lähdön jälkeen, mutta ennen kuin isoisoisäni paikan hankki..
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tuore dokumentti "Julma maa" kuvaa väkivallan kierrettä, johon Suomi ajautui vuonna 1918. Sisällissodassa pelko ja vihapuhe saivat suomalaiset surmaamaan toisiaan. Dokumentissa sodan julmuus avautuu mm. päiväkirjojen ja harvinaisten valokuvien kertomana. Ohjaus Esko Varho, Ylen Ajankohtaistoimitus. HD

http://areena.yle.fi/1-4460977
 
Jota tunsivat tietysti vain punaiset.
Ja tätä suolsivat vain hallituksen joukkoihin kuuluneet.

päiväkirjojen
60- ja 70-luvulla tallennetut punaisten muistelmat. Ehtaa 'historiankirjoitusta'.

Tuo kuva muuten on siinä moneen kertaan mainitun teoksen toisen osan kannessa tai siis paperissa.

Pätkän on ohjannut tämän https://yle.fi/uutiset/3-9452079 dial..eiku ana-l-yysin kirjoittaja. Mitäkö sitten? No, kaikki arvopohjaisen narratiivin termit sieltä artikkelista löytyy.
Jos huonosti (tahallaan) määriteltyjen nykytermien käyttö historiallisia tapahtumia kuvatessa ei pistä hälytyskelloja soittamaan, niin terve.
 
Jota tunsivat tietysti vain punaiset.

Ja tätä suolsivat vain hallituksen joukkoihin kuuluneet.


60- ja 70-luvulla tallennetut punaisten muistelmat. Ehtaa 'historiankirjoitusta'.

Tuo kuva muuten on siinä moneen kertaan mainitun teoksen toisen osan kannessa tai siis paperissa.

Pätkän on ohjannut tämän https://yle.fi/uutiset/3-9452079 dial..eiku ana-l-yysin kirjoittaja. Mitäkö sitten? No, kaikki arvopohjaisen narratiivin termit sieltä artikkelista löytyy.

Olit ilmeisesti jo katsonut dokumentin?

Leppyytykseksi ja kertaukseksi...jos kuitenkin erehdyt katsomaan..
  • Voittajat osoittivat humaaniutta ja anteeksiantoa vapauttamalla nopeasti melkein kaikki vankinsa, vaikka näille olisi voitu antaa valtiopetoksesta kuolemantuomiot tai vähintään pitkät vankeusrangaistukset. Vankileirejä ei voitu välttää, koska rikolliset oli edes pikavauhdilla tutkittava ennen vapauttamista.
 
Viimeksi muokattu:
Voittajat osoittivat humaaniutta ja anteeksiantoa vapauttamalla nopeasti melkein kaikki vankinsa, vaikka näille olisi voitu antaa valtiopetoksesta kuolemantuomiot tai vähintään pitkät vankeusrangaistukset. Vankileirejä ei voitu välttää, koska rikolliset oli edes pikavauhdilla tutkittava ennen vapauttamista.
Ylipäällikkö olisi halunnut tuomita kaikki johtajat ja räikeimpiin rikoksiin syyllistyneet suorin tien kuolemaan ja lopuille rivipunakaartilaisille antaa vapautus vankilasta -kortin valtiopetossyytteellä ja kansalaisluottamuksen menettämisellä.

Ståhlbergiläisille laillisuusmiehille tämä ei kelvannut, vaan valtaosa punaisista piti päästä tuomitsemaan pitkän rosessin kautta ja täten edesauttaa vankileirikatastrofin syntyä. Eli olisi voitu pitkäaikaiset leirit välttää, jos pragmaatikkoja - Mannerheimia - olisi kuunneltu.

Kyllä valtaosan katsoin.
 
Ståhlbergiläisille laillisuusmiehille

Olehan tarkkana, Svinhufvud oli nimenomaan tässä kohtaa SE laillisuusmies. Svinhufvudille oli hirveä ruma vaate se, että Mannerheim(rysänderiupseeri) anteli ohjeita ja esitteli tsaarinvenäjän ohjesääntöjä ja menettelytapoja. Mannerheim edusti kaikesta huolimatta inhoittavaa ryssää edelleen, myöhempi tarinakirjallisuus vasta muokkasi juttua tuntemaamme muotoon.

Mannerheimin menettelytavathan olivat lainatut suoraan Venäjältä, mm. se kuuluisa, mutta toki kiistelty ampuillaan paikalla - käsky.

Toinen juttu, joka tänä vuonna on hiipinyt mieleeni. Olivatko vangitut punaiset itseasiassa -paremmassa turvassa- leirillä kuin palautettuina kotipaikkakunnilleen? Piruko olisi pannut tappotyön tauolle, kun vaan olisi uutta saalista tullut mestoille....ei mikään.

Svinhufvud oli eri tietojen mukaan kauhuissaan siitä, mitä hiekkakuopilla tapahtui kauniina kevätöinä ja kun touhun mittakaava alkoi selvitä, niin olihan siinä miettimistä.

Kolmanneksi. Ruotsinkieliset olivat jo hiukan kauhuissaan siitä, mitä tapahtui, toki huvari edelleen yllytti suomalaisia toistensa kurkkuun kiinni....syistä, joita en viitsi kirkasotsaisuuden läpivalaisemalle saitille kirjata. Ruotsinkieliset pelkäsivät, että suomenkielinen väestö ottaa sen luokalle....sellaistakin vihapuhetta nimittäin esiintyi valkoisessa Suomessa tuolloin. Tuhansia sodan raaistamia nuoria miehiä pelättiin oikeasti myös siksi, että heidän oletettiin aiheuttavan vakavia yhteiskunnallisia ongelmia.

No, tässä maailmassa kyllä keino löytyy, kun vaan hiukan pohditaan. Heimosodat olivat oivallinen tapa ohjata sodan innoittamia levottomia nuoria suuntaamaan tarmoaan -yhteiskunnalle sopivalla- tavalla. Rajattomasti ihailtu pm Niinistöhän on tehnyt aiheen parissa duunia ja voin vain ihmetellä, miten hän on käyttänyt lähteitä. Jos joku on tehnyt partiopoikamaisen tutqimuksen, niin hän.

Kyllä. Levoton ja verenhimoinen, voitonvarma ja sisällissodan raaistama innokkain nuoriso pantiin kylmästi heimosotimaan. Siellä innokkaimmat ja urheimmat poimi mr. Darwin ja loput saivat kylläkseen preussilaiskurista ja kurinpidosta, puutteesta ja näkemistään suoranaisista vääryyksistä, vilpistä ja petoksesta ja suht verisistä otteluista. Aivot valaistuivat ja mieli tasaantui ja käsissä alkoi viihtyä kiväärin sijaan jo kuokka ja kirves.

Kyllä. Punaisten vapauttaminen heti kähinän laannuttua olisi käynnistänyt todennäköisesti vielä nähtyä paljon raskaamman teurastuksen ympäri Suomea. Mikään ei sitä olisi estänyt, eikä olisi voinutkaan estää. Perustelu. Kahtokkee historiaa ja mitä tapahtui jo ilman -vapauttelujakin-.
 
Toolperi oli nuorsuomalainen, jotka kannattivat perustuslaillisuutta ja tämä laillisuuskanta vaikutti itsenäisyysjulistuksen sekä vapaussodan päättyessäkin. Tietääkseni Juho-poika oli etunenässä vaatimassa tuomitsemista valtiorikosoikeuksissa, joka ilmeisesti täytti 'perustuslain vaatimukset.'

Olen saattanut ymmärtää tietysti ihan väärinkin.

Punaiset olivat leireissä paremmassa turvassa vain silloin kun saksalaiset niitä hoitivat eli käytännössä hyvin rajatulla alueella pääkaupunkiseudulla ja Lahdessa syksyyn asti.

Heimosotahistorioitsijan, puolustusministeri Niinistön kanta tunnetaan ja se on valkoinen. 'Heimosotien historiassa' - olipa sitten teidän arvon nimimerkki baikalin mielestä kuinka siloiteltu tahansa - ei liene kuitenkaan suurehkoja asiavirheitä.
Myönnän tosin teoksen melko turhaksi Vahtolan erinomaisten teosten rinnalla sekä Kuussaaren ensimmäisen (ja viimeiseksi jääneen) Petsamoa koskevan heimosotahistoriateoksen rinnalla, jota myös Vahtola pitää asiallisena teoksena, vaikka 'valkoisen totuuden' aikakaudella ja heimomiehen kirjoittama onkin.

Juu, Ukko-Pekka ei suomalaiskansallisuuksissaan aina ylipäällikön ehdoton ystävä ollut. Svinhufudhan oli saksalaissuuntauksen kannalla ennen sodan alkamista, mutta muutti kantaansa kun Mannerheim sai tämän vakuutettua siitä, että omillakin voimilla pärjätään (Berliinin lähettiläs sitten yhteyskatkoksen aikana päätti toisin, Saksan sodanjohdon halukkuuden turvin).
 
No, tässä maailmassa kyllä keino löytyy, kun vaan hiukan pohditaan. Heimosodat olivat oivallinen tapa ohjata sodan innoittamia levottomia nuoria suuntaamaan tarmoaan -yhteiskunnalle sopivalla- tavalla.

Viron vapaussota ja erilaiset Aunuksen retket olivat aivan keskeinen keino ottaa monilta suurimmilta "sotahulluilta" luulot pois.

"Missä on niitä ryssiä et saa aloittaa tappamisen" aika moni noille retkille osallistuneista oli nuorukaisia joilta sisällissota oli ns. mennyt ohi. Kovan hinnan maksoivat reissuistaan. Nuorta uhrimieltä riitti ja sotilaskoulutus oli ohut tai puuttui kokonaan.

Jälkikäteen sitten eräät upseerit kirjoitteli, että "suomalaisten vapaaehtoissotilaiden taso on laskenut". Ja katin paskat, onneksi viisaammat tajusivat, että kouluttamaton mouho ei pärjää kuin toista samanlaista vastaan. Suojeluskuntien toimintakin saatiin suunnattua sotilaskoulutuksen antamiseen.
 
Heimosotahistorioitsijan, puolustusministeri Niinistön kanta tunnetaan ja se on valkoinen. 'Heimosotien historiassa' - olipa sitten teidän arvon nimimerkki baikalin mielestä kuinka siloiteltu tahansa - ei liene kuitenkaan suurehkoja asiavirheitä.

Ei minulla ole mitään -valkoista- kantaa vastaan. Voiko heimosotahistoriaa edes kirjoittaa -punaiselta- kannalta, ehkä, jos oikein leveellä tushilla vedellään.

Se on siloiteltu tarina, jonk ei oo juur vertoa. :cool:

Bold. Ei varmasti ole asiavirheitä, mutta kun tehdään TARINAA, niin silloin jätetään myös paljon kertomatta. Ja Tarinaa Suomen itsenäisyyden alkutaipaleelta nimittäin piisaa, jos mitä. Sitä ovat tuottaneet kaikki eri osapuolet ja -sisäpolitiikan- tarpeista käsin sitä on väännetty.

Mietihän joskus, miten perverssi tilanne vallitsi -18 ja sen jälkeen itärajan takana? Ketä kaikkia osapuolia siellä hääräsi ja mitä tavoitteita kullakin oli? Vai kävikö suomalainen vapaaehtoisjoukko jotain erillissotaa jo tuolloin?:cool: Bolsuja vastaan, mutta valkoistenkaan kenraalien ei suotu voittavan, koska heidän näkemykseensä ei sopinut itsenäinen Suomi....ja siinä brittiläiset interventiojoukot palkattuine entisine punakaartilaisineen....virallinen Suomi ei ollut mukana...touhua rahoitti silloinen EK ja ruotsalaiset pääomapiirit.

Jos tuosta sopasta saa väännettyä kirkasotsaisen vapaustaistelun, niin onhan se kiistämättä suoritus.
 
Arvon baikal, olen havaitsevani nuivuutta itäruotsalaisia ja erityisesti tarinankerrontaa kohtaan. Yhtään 100% puhtoista kansallista tarinaa ei tältä planeetalta löydy, koska 100% epätäydellinen ihminen.

-18 ja sen jälkeen itärajan takana
Minkä itärajan.:cool: Viena, Aunus, Petsamo, Kuola, kaikki Suomen moraalista - jos ei aineellista - omaisuutta, joten eikös sitä sitten käyty vain yhtä suurta sisällistä sotaa.

touhua rahoitti silloinen EK
Ai nimimerkki. :cool:

Valde Sariolla oli puuliiketoimintaa Vienassa, se on totta ja se toimi ainakin tälle syynä hanskata ainakin Vienan Karjala Suomelle.
Luulen kuitenkin aattellista toimintaa tässä vahvasti väheksyttävän. Minä en ole niin kyyninen, etten uskoisi jonkun vilpittömästi uskovan kommunistiseen internationaliin tai herrarodun harjoittamaan kansalliseen sosialismiin.
Vielä vähemmän minä epäilen sitä, että korpikirjailija Kianto ei olisi pitänyt Vienan kansaa siveellisyyden perikuvana. Tai että Bobi Siven - vielä Kuisman kanssa tehdyn todellisen paskareissun jälkeenkin - ei olisi uskonut Suur-Suomen oikeutukseen.

Iso-Britannian agenda oli a) estää saksalaisten vaikutusvallan kasvu Muurmannin radan ympäristössä (ts. myös Suomessa) ja pitää kys. rata toiminnassa ja b) tilaisuuden tullen palauttaa vähemmän 'pääomalle' vihamielinen hallitus Pietariin.
'Interventio' kuuluu bolshevikkien vallankumoushistoriaan ja siinä ei ole totuutta nimeksikään. Britit tai näiden suomalaisista ja karjalaisista punaisista muodostama legioona taisteli vain nimeksi bolshevikkeja vastaan (karjalaiset tosin myöhemmin - ilman brittiläisiä upseereita - kylläkin).

Tshekko-slovakialaiset sotavangit olivat ainoa ei-isovenäläinen, ei-ukrainalainen kansallinen taho joka taisteli aktiivisesti bolshevikkeja vastaan Venäjän kansalaissodassa (huom. ei Suomen ja Viron vapaussodissa ja vuoden 1920 Puolan mittelössä) näiden vallankaappaukseen jälkeen ja vain siksi, koska näitä ei päästetty palaamaan aseineen muodostumaisillaan olevaan kotimaahansa.

Se että yhtään 'valkoista' venäläistä tahoa (toisin kuin Suomen hallituksen joukot, bolshevikkeja vastaan taistelevat venäläiset eivät tunnustaneet Ranskan vallankumouksen taantumuksen väriä, vaan kyseessä oli bolshevikkien nimitys), joka olisi ollut valmis antamaan (tai pitämään) Suomelle itsenäisyyden ja jopa luovuttamaan sille Itä-Karjalan ei taida pitää paikkaansa.
Muistaakseni Vahtolan Viena -teoksessa sivutaan Mannerheimin olleen tällaisiin valkoryssiin yhteydessä ja tämä itsenäisyyspalkinto itäkarjalaisine ulottuvuuksineen kuului siis bolshevikkien kukistamiseen, toisin sanoen Pietarin valloittamiseen, joka taasen kuului pitkälle syksyyn myös saksalaisten valmistelemaan operaatioon ja täten suomalainenkaan taho ei sitä täysin huuhaayrityksenä pitänyt.

Muurmannin legioonassa taisteli suomalaisia punaisia ja näitä taisteli tästä irrallaan myös Itä-Karjalassa mm. bolshevikkien muodostamissa suomalaisissa kommunistipataljoonissa, joten helposti voi heimosotahistoriaa katsastella punaiselta kannalta.
Kansanvaltuuskunta bolshevikkien kanssa solmimine 'punaisine sopimuksineen' myös propagoivat suuren Suomen puolesta vastaiskuna valkolahtarien pyrkimyksille itään.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top