Rauhantekijä
Greatest Leader
Tarkoitatko kauppamerenkululla sitä samaa mitä joku toinen kutsuu huoltovarmuudeksi? Jos poistamme keskustelusta ase- ja ammustoimitukset niin voimme keskittyä pohtimaan sitä miten suomalaisten elämisen tarpeet hoidetaan "huoltokuljetuksina". Sitä tässä minun mielestäni aika moni on puhunut. Itsekin tarkoitan, että huoltokuljetukset vaikeutuisivat jos nykyinen pääreitti Ahvenanmaan kautta estyy. Kaupallisen ja avustuksellisen kuljettamisen yhdistelmää se tietenkin on. Saattaisi olla mahdollista hoitaa tällaista usealla linjalla Ruotsin 5 satamaa + Suomen 10 satamaa välillä Perämenren yli.Kuten olen aiemminkin todennut, on Ahvenanmaan menetys ongelmallista kauppamerenkulun kannalta. Ahvenanmaan hallitsija voi helposti kieltää Suomelta hyvin suuren osa kauppamerenkulusta. Pitkittyessään se tuhoaisi Suomen talouden. Mitään välitöntä hätää ei sotilaallisessa mielessä kuitenkaan olisi. Lisää ohjuksia, tykistön ammuksia, panssarivaunuja ym. saataisiin kyllä, jos joku niitä haluaisi Suomeen toimittaa.
Aseille löytyy kummasti aina huoltoreitit. Siitä voitaneen olla samaa mieltä.
.