Tuosta sopijaosapuolien
velvollisuudesta puolustaa Affenanmaata en olisi niin varma kun katsoo sopimuksen sanamuotoja. Vaikka kansainliitto on kuollut, sen on korvannut YK. Sopimuksen päällä istuu Kansainliiton neuvoston sijaan YK:n vastine eli turvallisuusneuvosto.
Demilitarisoinnin keskeyttäminen ei liene mahdollista ilman selvää hyökkäystä ja Itämeren turvallisuustilanteen kiristyminen ei riitä perusteeksi? Jos tuota lukee kuin piru raamattua, niin edes hyökkäys Manner-Suomeen ei anna perustetta militarisoinnille jos ei tapahdu Ahvenanmaan kautta. Suomi kylläkin sijoitti talvisodassa joukkoja Ahvenanmaalle, ilmeisesti hiihtoliiton luvalla
tai sitten Suomi on saanut luvan Kansainliiton neuvostolta.
Sopimuksesta poikkeamisesta ei ilmeisesti voi sopia sopijamaiden kesken vaan Kansainliiton neuvoston päätöksellä. Käytännössä Suomi tarvitsisi siis YK:n turvallisuusneuvostolta luvan tai jos Suomi toimisi lupia kyselemättä, niin sopimusrikkomus menisi turvallisuusneuvoston käsittelyyn, joka langettaisi toimenpiteet eli käytännössä siunaisi tilapäisen militarisoinnin, vaatisi purkamaan sen tai laittaisi militarisoinnille rajoitteita esim. raskaiden aseiden suhteen.
Lohdullista, että Venäjä ei myöskään veto-oikeudellaan voi tehdä YK:n turvallisuusneuvoston päätöstä tyhjäksi. Ovela ja kauaskantoisesti nähnyt sopimus.