Koneiden huolto- ja käyttöastetta valvomalla saadaan varmaan hyvää ennakkotietoa. Toisaalta se, että toistaiseksi ei ole lentokelpoisia, on seurausta juurikin kapasiteetin puutteesta, .. yksi puutehan on nuo lentotunnit - ja paha onkin. Sama muuten vaivaa heidän panssariasettaan - aika pahasti (siis harjoittelun vähäisyys verrattuna esim. tshuhniin). Ps :n osalta erohan on sellainen, että tuossa taannoin heillä oli tavoite kaksinkertaistaa tst-vaunu miehistöjen ajo- ja ammuntaharjoittelu vuoteen 2018 mennessä (mahtaako olla onnistumassa .. moni muukin suunitelma on mennyt kiville rahan ja resurssien puutteessa). Tämän noston jälkeenkin heidän mainittu harjoittelumäärä olisi ollut noin puolet meikäläisestä. Taisteluvaunussa tämä erottaa elävät ja kuolleet vaunumiehet.Ensimmäiset hyökkäysaallot ottavat pataan ja jokainen vanhempi alas ammuttu kone on säästänyt uudemman.
E.i ilmavoimat voi antaa näiden pommittaa lentotukikohtia rauhassa enkä myöskään tarkoittanut että tulisivat ilman saattuetta. Eikä hyökkäystä tarvitse aloittaa ennen kuin riittävä määrä on saatu toistaiseksi lentokelpoiseksi.
Jotkut ovat spekuloineet että tuleva hyökkäys voitaisiin ennakoida tiettyjen huoltoon käytettävien tuotteiden kuten ruosteen irroittajan menekistä.
Voihan se olla, että vainolainen suhtautuu itseensä edelleenkin sillä samalla käsittämättömällä halveksunnalla, jolla mussikoita johdettiin divisioona toisensa jälkeen tuhoonsa Masurian järvialueella. Jos Venäjä aikoo kyllästää Suomen ilmapuolustuksen vanhoilla romuilla ja näitä saattavilla ensilinjan häätäjillä, niin eikös se ole aika selkeesti ns. suurempi sota. Siinä on mukana melkolailla hemmetin iso osa heidän ilma-aseestaan. Se syö moraalia aika rapsakasti kun lentäjiä jaetaan kamikaze-tehtäviin jollain rakkineilla, ja näitä suojaaviin eliittisotilaisiin. Toivottavasti vapaaehtoisia riittää. Ja aika pants-down ovat sitten vähän millä tahansa muulla ilmansuunnalla.