Ahvenanmaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja scip10
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Meinasitko laittaa rannikkotykkejä moderniin panssarilaivaan? :D

Valistakaapas nyt tietämätöntä moukkaa... Miksi ei ole hyvä idea? Maalivaikutus heikko? Paljastuminen ja vastatoiminta? Luulisi näin maallikkopohjalta että muutaman tuommoisen 130mm kranaatin osuminen moderniinkin laivaan aiheuttaa kalsaripyykkiä asiakaspuolella, vai olenko väärässä?
 
Eiköhän nuo kopterit kerkiä matkalla Utista Ahvenanmaalle noukkia matkalla nuo joukot kyytiin noista mainitsemistasi joukko-osastoista tarpeen mukaan...
Toivotaan niin mutta tuohon menee enemmän aikaa (Venäläisten rahtikoneet tulevat yli kaksi kertaa nopeammin ja etumatkaa ei ole välttämättä paljoa.) sekä noita vastaan on helpompi iskeä kun ovat yhdessä tukikohdassa. Jos saavat SMERCH patteriston siirrettyä yön pimeydessä radiohiljaisuudessa 20 kilometrin päähän rajasta ilman että huomataan niin ei hyvää päivää.

Valistakaapas nyt tietämätöntä moukkaa... Miksi ei ole hyvä idea? Maalivaikutus heikko? Paljastuminen ja vastatoiminta? Luulisi näin maallikkopohjalta että muutaman tuommoisen 130mm kranaatin osuminen moderniinkin laivaan aiheuttaa kalsaripyykkiä asiakaspuolella, vai olenko väärässä?
130mm tykkejä ei ole Ahvenanmaan lähistöllä ja tuollainen panssarilaiva maksaisi jonkin verran. Tietysti tuohon voisi ehkä käyttää jotain suhteellisen halpoja moderneja menetelmiä kun tuollaisen ei tarvitsisi olla erityisen nopea vaan ennemmin kelluva tukikohta. Vedellä täyteyistä merikonteista reaktiiveja, harjateräksestä häkkipanssaria, runkoon useita V-muotoja ja reitit paineen purkautumiselle, miehistötilat eristetty shokin vähentämiseksi jne.
 
130mm tykkejä ei ole Ahvenanmaan lähistöllä ja tuollainen panssarilaiva maksaisi jonkin verran. Tietysti tuohon voisi ehkä käyttää jotain suhteellisen halpoja moderneja menetelmiä kun tuollaisen ei tarvitsisi olla erityisen nopea vaan ennemmin kelluva tukikohta. Vedellä täyteyistä merikonteista reaktiiveja, harjateräksestä häkkipanssaria, runkoon useita V-muotoja ja reitit paineen purkautumiselle, miehistötilat eristetty shokin vähentämiseksi jne.

No nyt ymmärsin mitä tarkoitit alkuperäisellä viestillä. Yritän parantaa luetun ymmärtämistä... :salut::facepalm:
 
Mitä tuohon helikopteriasiaan tulee niin tuskin ovat ne Ahvenanmaalle mahdollisesti roudattavat joukotkaan jatkuvasti niin hyvässä valmiudessa, että tuollaisessa tilanteessa auttaisi se, että vispilät olisivat valmiiksi varuskunnissa.

Luulisi Maavoimien miettineen tuota helikopterien hajasijoittamista mahdollisessa kriisitilanteessa, mutta näistä ei tietenkään huudella mitään julkisella foorumilla...
 
Mitä tuohon helikopteriasiaan tulee niin tuskin ovat ne Ahvenanmaalle mahdollisesti roudattavat joukotkaan jatkuvasti niin hyvässä valmiudessa, että tuollaisessa tilanteessa auttaisi se, että vispilät olisivat valmiiksi varuskunnissa.

Luulisi Maavoimien miettineen tuota helikopterien hajasijoittamista mahdollisessa kriisitilanteessa, mutta näistä ei tietenkään huudella mitään julkisella foorumilla...

Liekö hanke koskaan toteutunut mutta aikanaan oli meininki rakentaa kaikkiin valmiusprikaateihin helikopterien tukeutumispaikat.
 
Niihin kannattanee käyttää Hornetia.
Ongelmaksi tulee tulenavaustasa 6 minuuttia kohteesta ja vihollisen koneet samaan aikaan muualla. Jos näyttää liian pahalta Hornettien suhteen voivat vain olla ylittämättä rajaa jolloin jäisi kyseenalaiseksi oliko kyseessä vain simulaatio vai epäonnistunut hyökkäys.
 
Ongelmaksi tulee tulenavaustasa 6 minuuttia kohteesta ja vihollisen koneet samaan aikaan muualla. Jos näyttää liian pahalta Hornettien suhteen voivat vain olla ylittämättä rajaa jolloin jäisi kyseenalaiseksi oliko kyseessä vain simulaatio vai epäonnistunut hyökkäys.
Siis, jelppaa vähän, mikä tulenavaustasa ? Avaa vähän tuota ekaa lausetta.

"Jos näyttää..." tarkoittanet että Hornet on tulossa kohti ja maahantunkeutuja ei ole vielä tunkeutunut ilmatilaan (tai on vain vähän) ja ehtii pois ? Nuo kaksi (simulaatio tai epäonnistunut hyökkäys) on ihan hyviä lopputuloksia, täpärästi vältetty sota.

Tarkoitin, että jos IL-76 kaartaa kohti Ahvenanmaata ja selvästi on matkalla kohteeseen, se (ja kaverinsa) pudotetaan Hornetilla. Jos siellä on saattohävittäjiä niin pelihenki on vielä selvempi. Vaikkei se mikään pitkä lento olekaan, Ahvenanmaa on kuitenkin sen verran etäällä kohdasta jossa IL-76 on tehnyt alueloukkauksen, että aikeet on aika selkeät, sitä on ehditty kutsua ja varoittaa.

Venäjälle moinen ilmatilanloukkaus on melkoinen riski.
 
Siis, jelppaa vähän, mikä tulenavaustasa ? Avaa vähän tuota ekaa lausetta.
Raja. Ei voida oikein ampua kansainvälisessä ilmatilassa olevia koneita ensimmäisenä.

"Jos näyttää..." tarkoittanet että Hornet on tulossa kohti ja maahantunkeutuja ei ole vielä tunkeutunut ilmatilaan (tai on vain vähän) ja ehtii pois ? Nuo kaksi (simulaatio tai epäonnistunut hyökkäys) on ihan hyviä lopputuloksia, täpärästi vältetty sota.
Niin jos valmiutta ollaan ehditty kohottaa koska tiedustelu ja reagointi.

Tarkoitin, että jos IL-76 kaartaa kohti Ahvenanmaata ja selvästi on matkalla kohteeseen, se (ja kaverinsa) pudotetaan Hornetilla. Jos siellä on saattohävittäjiä niin pelihenki on vielä selvempi. Vaikkei se mikään pitkä lento olekaan, Ahvenanmaa on kuitenkin sen verran etäällä kohdasta jossa IL-76 on tehnyt alueloukkauksen, että aikeet on aika selkeät, sitä on ehditty kutsua ja varoittaa.

Venäjälle moinen ilmatilanloukkaus on melkoinen riski.
Pelin henki olisi kohtuu selvä jo ihan 100+ koneen lähestyessä Ahvenamaata mutta samalla olisi koneita muualla kuten 100+ pommikonetta ja saattokoneet voivat olla vielä lähempänä Helsinkiä kuin nämä Ahvenanmaata.
 
Raja. Ei voida oikein ampua kansainvälisessä ilmatilassa olevia koneita ensimmäisenä.


Niin jos valmiutta ollaan ehditty kohottaa koska tiedustelu ja reagointi.


Pelin henki olisi kohtuu selvä jo ihan 100+ koneen lähestyessä Ahvenamaata mutta samalla olisi koneita muualla kuten 100+ pommikonetta ja saattokoneet voivat olla vielä lähempänä Helsinkiä kuin nämä Ahvenanmaata.
Huomasin että tätä keskustelua käydään kahdessa viestiketjussa samaan aikaan :D
Laivue 2020 IT-ohjusjärjestelmässä ja täällä. Metkaa.

Niin, siis oletus oli että kyseessä oli yllätyshyökkäys.
Muutenhan Ahvenanmaalla on jo valmius ylhäällä.
Pelin henki on selvä jos muutamakin IL76:ta tulee ilmatilaan eikä välittömästi käänny takaisin. Yksi riittää, joka ei tottele.

Sinulla on hieman liikaa noita Venäjän koneita, oletan että hyökkääjä on Venäjä eikä Mars. Ei Venäjä saa satoja koneita hyökkäämään Suomen kimppuun, IL-76 koneita on kaikkiaan 104, joten niitä riittää, mutta niitä on myös helppo ampua alas. Yksikin alastullut vie pari komppaniaa miehiä, eikä se Venäjälläkään tee hyvää kun tsuhnat pääsee teurastamaan lähes pataljoonan heti ensi minuutilla.
Tu-95 niillä on kirjavahvuudessa 58, joista osa ei lennä, ja merkittävä osa on sijoitettuna kaukoitään. Tu-22:sia on vajaa 70. Siis jos pommareista puhutaan. Näistä sitten pitäisi saada lentokuntoiset, ja tähän suuntaan irroitettavat.

Ja - jos Venäjä laittaa ilmaan sata konetta, pelin henkin on selvä jo kauan ennenkuin ne ovat ylittäneet meidän rajan. Se on aika iso operaatio. Tulee runsaasti suomalaisia hävittäjä-ässiä :rolleyes:.
 
Huomasin että tätä keskustelua käydään kahdessa viestiketjussa samaan aikaan :D
Laivue 2020 IT-ohjusjärjestelmässä ja täällä. Metkaa.

Niin, siis oletus oli että kyseessä oli yllätyshyökkäys.
Muutenhan Ahvenanmaalla on jo valmius ylhäällä.
Pelin henki on selvä jos muutamakin IL76:ta tulee ilmatilaan eikä välittömästi käänny takaisin. Yksi riittää, joka ei tottele.

Sinulla on hieman liikaa noita Venäjän koneita, oletan että hyökkääjä on Venäjä eikä Mars. Ei Venäjä saa satoja koneita hyökkäämään Suomen kimppuun, IL-76 koneita on kaikkiaan 104, joten niitä riittää, mutta niitä on myös helppo ampua alas. Yksikin alastullut vie pari komppaniaa miehiä, eikä se Venäjälläkään tee hyvää kun tsuhnat pääsee teurastamaan lähes pataljoonan heti ensi minuutilla.
Tu-95 niillä on kirjavahvuudessa 58, joista osa ei lennä, ja merkittävä osa on sijoitettuna kaukoitään. Tu-22:sia on vajaa 70. Siis jos pommareista puhutaan. Näistä sitten pitäisi saada lentokuntoiset, ja tähän suuntaan irroitettavat.

Ja - jos Venäjä laittaa ilmaan sata konetta, pelin henkin on selvä jo kauan ennenkuin ne ovat ylittäneet meidän rajan. Se on aika iso operaatio. Tulee runsaasti suomalaisia hävittäjä-ässiä :rolleyes:.

Lieneekö syytä mainita, että tuohon Ahvenanmaan operaatioon ei tulla käyttämään kuin niitä koneita joiden on tarkoitus laskeutua Kaliningradiin. Osa koneista on saattanut (ainakin teoriassa) tulla muualta, mutta en jaksa uskoa, että ne voisivat irtaantua tehtävän jälkeen muuhun suuntaan. En myöskään usko, että niitä voitaisiin siirtää Kaliningradista muuallekaan sotatoimien jatkuessa. Tarkoittaa sitä, että IL-76 koneita ei tule olemaan montaa sijoitettuna Kaliningradiin. Tämä siis ihan siksi, että Venäjä voi ihan hyvin odottaa EU maiden estävän niiden siirtämisen sieltä muualle. Mahdollisesti Venäjä voisi harkita koneiden lentämistä Liettuan tai Puolan ilmatilan läpi Valkovenäjän kautta Venäjälle, mutta siinä voisi ihan hyvin odottaa jonkun ampuvan kohti. Ja tämä ei olisi ollenkaan mahdollista siinä tilanteessa, että Venäjä olisi hyökännyt esim. Viroon, koska siinä tilanteessa Kaliningradissa ei olisi yhtään toimivaa lentokenttää sen jälkeen kun NATO olisi aloittanut vastaiskut.
 
Good point ! Minua askarruttaa Kaliningradin merkitys muutenkin. Rauhan aikana ihan hieno kiusanteon välikappale. Mutta täysin saarrettu ja pieni alue, jonka sisään pääsee naapurit ampumaan vaikkapa tykistöllä, lähes koko alueelle. Koko laivastotukikohta on kantaman sisällä Puolasta.
Tietenkin voisivat tehdä niin, että lentävät koneet Kaliningradin ja myyvät ne vaikka Turkille :rolleyes:, joka sitten lentää ne pois ja myy takaisin.
 
Ahvenanmaa on jopa suurempi murhe Ruotsille kuin Suomelle joten länsinaapuri lienee syytä ottaa myös huomioon. Ahvenanmaan menetys olisi myös alkusoitto sille, että Baltit jää ilman huolto- ja täydennyssuojaa joten Natollekin Ahvenanmaa merkitsisi isosti. Ahvenanmaan jälkeen etelä-Suomen merkitys korostuisi joten domino lähtisi kyllä tuosta liikkeelle aika vauhdilla.
 
Viimeksi muokattu:
Good point ! Minua askarruttaa Kaliningradin merkitys muutenkin. Rauhan aikana ihan hieno kiusanteon välikappale. Mutta täysin saarrettu ja pieni alue, jonka sisään pääsee naapurit ampumaan vaikkapa tykistöllä, lähes koko alueelle. Koko laivastotukikohta on kantaman sisällä Puolasta.
Tietenkin voisivat tehdä niin, että lentävät koneet Kaliningradin ja myyvät ne vaikka Turkille :rolleyes:, joka sitten lentää ne pois ja myy takaisin.

Saa Turkkilaiset ihan vapaasti tulla vaatimaan koneita itselleen. Siellä ei ole ehjää lentokenttää ja jos joku saisikin koneen ilmaan, niin se ammutaan alas samantien. Se on sotatoimialue, joten jos se ei ole oma, niin se on vihollinen.
 
Liekö hanke koskaan toteutunut mutta aikanaan oli meininki rakentaa kaikkiin valmiusprikaateihin helikopterien tukeutumispaikat.

Tarkoittanet rauhan ajan varuskuntia? Olisiko siis rakennettu laskeutumisalustoja, polttoainevarastoja ym., vai olisiko kopterit sijoitettu jo rauhan tilassa Utin sijaan/lisäksi Kajaaniin, Säkylään ja Vekaranjärvelle?

Kopterien rauhanaikainen sijoitus tuolla tavoin olisi ollut järkeenkäypää, mutta ajatus lienee hylätty samalla kun ammattilaisilla miehitetyistä valmiuspataljoonista päätettiin luopua. Myös alkuperäisten kopterihaaveiden supistuminen kahteenkymmeneen NH-90:een ei oikein tue ajatusta kopterien laajamittaisesta levittämisestä ympäri Suomen mm. huoltoon liittyvistä syistä.

Pelkissä laskeutumisalustojen ja vaikkapa polttoainesäiliöiden rakentamisessa varuskuntiin en näe paljoa mieltä, jos koptereita ja niiden operointiin tarvittavaa henkilöstöä ei sijoiteta pysyvästi ko. varuskuntiin. Toisin kuin lentokone, helikopteri löytää aina jonkin sopiva laskeutumispaikan, ja kiinteiden kohteiden tiedustelu ja tuhoaminen on viholliselle huomattavasti helpompaa kuin liikkuvan tukeutumisjärjestelmän tuhoaminen. Lisäksi esimerkiksi polttoaineen kierrätys olisi työlästä, jos sitä ei kulutettaisi säännöllisesti.

Nyt perustettavat nopean lähdön joukot muuttavat tilannetta hieman, mutta niidenkin osalta katsoisin, että kopterit vain ottavat porukan kyytiin ja kuljettavat sen sitten toimialueelleen. Kovin vankkaa tukeutumiskykyä ei siis tarvita. Jos on tarve tankata kopterit lastauksen yhteydessä, niin varuskuntiin voidaan ennakkosijoittaa polttoainerekka tai pari (helpompi kierrättää polttoainetta verrattuna kiinteisiin säiliöihin ja tankkaus voidaan suorittaa varuskunnan porttien ulkopuolellakin) ja tuoda tarvittava maahenkilöstö ja oheistarvikkeet paikalle Utista saapuvien koptereiden kyydissä.
 
Tarkoittanet rauhan ajan varuskuntia? Olisiko siis rakennettu laskeutumisalustoja, polttoainevarastoja ym., vai olisiko kopterit sijoitettu jo rauhan tilassa Utin sijaan/lisäksi Kajaaniin, Säkylään ja Vekaranjärvelle?

Kopterien rauhanaikainen sijoitus tuolla tavoin olisi ollut järkeenkäypää, mutta ajatus lienee hylätty samalla kun ammattilaisilla miehitetyistä valmiuspataljoonista päätettiin luopua. Myös alkuperäisten kopterihaaveiden supistuminen kahteenkymmeneen NH-90:een ei oikein tue ajatusta kopterien laajamittaisesta levittämisestä ympäri Suomen mm. huoltoon liittyvistä syistä.

Pelkissä laskeutumisalustojen ja vaikkapa polttoainesäiliöiden rakentamisessa varuskuntiin en näe paljoa mieltä, jos koptereita ja niiden operointiin tarvittavaa henkilöstöä ei sijoiteta pysyvästi ko. varuskuntiin. Toisin kuin lentokone, helikopteri löytää aina jonkin sopiva laskeutumispaikan, ja kiinteiden kohteiden tiedustelu ja tuhoaminen on viholliselle huomattavasti helpompaa kuin liikkuvan tukeutumisjärjestelmän tuhoaminen. Lisäksi esimerkiksi polttoaineen kierrätys olisi työlästä, jos sitä ei kulutettaisi säännöllisesti.

Nyt perustettavat nopean lähdön joukot muuttavat tilannetta hieman, mutta niidenkin osalta katsoisin, että kopterit vain ottavat porukan kyytiin ja kuljettavat sen sitten toimialueelleen. Kovin vankkaa tukeutumiskykyä ei siis tarvita. Jos on tarve tankata kopterit lastauksen yhteydessä, niin varuskuntiin voidaan ennakkosijoittaa polttoainerekka tai pari (helpompi kierrättää polttoainetta verrattuna kiinteisiin säiliöihin ja tankkaus voidaan suorittaa varuskunnan porttien ulkopuolellakin) ja tuoda tarvittava maahenkilöstö ja oheistarvikkeet paikalle Utista saapuvien koptereiden kyydissä.

Varuskunnista siis puhe. Tämä varmaankin liittyi siihen että varusmiehiä piti kouluttaa toimimaan kopterien kanssa. Laskeutumispaikka ja tankkausmahdollisuus on varmaan minimitaso. Pysyvänä tukikohtana en asiaa ymmärtänyt.

Kuten totesit niin mitään kiinteitä rakenteita ei välttämättä tarvita. Urheilukenttä tms. avoin paikka ja polttoaineauto riittävät. Koko ilmakuljetuskuvio oli alkuun kunnianhimoisempi. Ehkä tältäkin osin?
 
Toisaallakin jo aikoinaan kirjoitin. Venäjän offensiivejä Itämerella rajoittanee Norja, Tanska ja Hollanti. Nämä ovat NATO-maita ja heillä on kyky pistää koko Tanskansalmi kiinni kaikelta liikenteeltä. Eli käytännössä Venäjän Itämeren laivasto saarretaan Itämerelle ja samalla vaikeutetaan koko Venäjän huoltoyhteyksiä.
 
Toisaallakin jo aikoinaan kirjoitin. Venäjän offensiivejä Itämerella rajoittanee Norja, Tanska ja Hollanti. Nämä ovat NATO-maita ja heillä on kyky pistää koko Tanskansalmi kiinni kaikelta liikenteeltä. Eli käytännössä Venäjän Itämeren laivasto saarretaan Itämerelle ja samalla vaikeutetaan koko Venäjän huoltoyhteyksiä.
Tuo olisi avoin sotatoimi Venäjää vastaan ja antaisi Putinille Casus Bellin sotatoimille kyseisiä maita vastaan. Lisäksi venäläiset voivat varastoida Kaliningradiin riittävästi materiaalia ja siirtää laivasto-osastot halutusti Itämerelle tai sieltä pois ennen operaation käynnistämistä.
 
Nettiosoite aland17. Com. Käykää katsomassa. Ruotsalaisilla ja venäläisillä kai joku rauhanmielenosoitus saarella syksyllä. Puhelimalla itse, huonosti yhteydet toimii. Ehkä Twitter viesti myös.
 
Back
Top