Ahvenanmaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja scip10
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vuodetaan julki suunnitelma, jossa korostetaan sotilaiden henkien säästämistä ja ratkaistaan tilanne kaukovaikuttamalla Venäjän miehittämä Maarianhamina takaisin pronssikaudelle. Toisi hommaan ainakin perspektiiviä.
Tähän lisättynä vielä kysymys Ranskalle ja Britannialle Ahvenanmaan puolustamisesta. Vanha sopimus juontaa näihin kahteen valtioon, ja nyt kun olemme NATO:ssa ei enää ole rajoitteita osallistua. Macronille voisi heittää kysymyksen onko sopimus aikansa elänyt vai lähettääkö muukalaislegioonaa tilanteessa jossa vihollinen rikkoo demilitarisointia.
 
Perustuslakitalebanien vastaisku hesarissa. Käsi ylös kuka yllättyi...
Koskenniemi vertaa keskustelua Ahvenanmaan demilitarisoinnin purkamisesta mehiläispesän sorkkimiseksi.

”Suomi pelaisi Venäjän pussiin esittämällä Ahvenanmaan aseman muuttamista. Venäjä voisi alkaa painostaa Suomea vetoamalla siihen, että kaikki muutkin Suomelle edulliset kansainvälisoikeudelliset sopimusjärjestelyt maiden välillä voidaan kyseenalaistaa. Viime kädessä kyse olisi Suomen rajojen tunnustamisesta.” Koskenniemelle sanoisin, että eipä se Venäjä ole viime aikoina muutenkaan juuri kunnioittanut niitä toisten rajoja ja kansainvälisoikeudellisia sopimusjärjestelyjä. NATO- maalle tuo demilitarisointi on pelkkä haitta.
 
Tarton rauhansopimus on sinänsä se sopimus jolla Suomen itsenäistymissodan myötä Venäjä tunnusti Suomen rajat. Kummasti tämä tahtoo näiltä perserei’iltä unohtua. Aluevaatimukset ei nykyisessä tilassa liene järkeviä, mutta Suomen suvereniteetin edelleen jatkuva loukkaus pitää saada loppumaan ainakin Ahvenanmaan osalta
Venäläinen anatomia toimii joka tilanteessa. Kahdesta eri ruumiinaukosta tulee ulos samaa tavaraa.
 
Jos asiaa pohditaan pelkästään asetekniikan kannalta, niin viimeisen 10 vuoden aikana tehdyt hankinnat ovat kyllä varmasti laittaneet naapurin suunnitelmia uusiksi Ahvenanmaan operaatioiden suhteen.

Esimerkiksi 2010-luvun alussa Puolustusvoimien kaukovaikutuskykyä maakohteisiin ei ollut olemassa. Meritorjuntaohjukset olivat käytännössä ainut asejärjestelmä, millä jotain vaikutusta olisi saatu kauempaa ja silloinkin lähinnä merelle. Eli aika iholle oltaisiin jouduttu menemään vastatoimien osalta.

Sen sijaan vuosikymmenen lopussa Ilmavoimilla olisi ollut kykyä iskeä erikoisjoukkojen ja muun tiedustelutiedon ohjaamana ilmasta-maahan-asejärjestelmillä vihollisen kalustoon, komentopisteisiin ja avaininfrastuktuuriin (sillat, lentokenttä, satama). GMRLS:n kantama ei riitä mantereen puolelta, mutta saariston puolelta (esim. Kumlinge) kantamaa piisaa pääsaaren joka kolkkaan.

Eihän noillakaan saarta tietenkään takaisin olisi vallattu, mutta aika paljon ikävämmäksi nuo tekisivät vihollisen elämän ja suunnitelmat. Toki itänaapurin moraalin tuntien paikalliset olisivat saaneet toimia kaiken muun mukavan lisäksi ihmiskilpinä, mutta pohdiskelin tätä pelkästään asejärjestelmänäkökulmasta.
 
Intian keisari oli vain yksi Iso-Britannian kuninkaan arvonimistä, vaikkakin toki merkittävimmästä päästä, kun se on haluttu tuossakin mainita. Ei se tarkoita sitä, että tuo sopimus sitoisi nykyistä Intian valtiota.

Intian keisari näyttää olleen mainittu tuossa sopimustekstissä erikseen, joten ehkä Intia lasketaan sopimusosapuoleksi. Esimerkiksi Islanti taas yhteydessä Tanskan kanssa. En tiedä onko tuolla merkitystä? Juridisestihan "Intian Keisarin" tehtävät ja sitoumukset siirtyivät Intian kuninkaalle 1947, ja presidentille 1950. Toisaalta koko Brittiläisellä Imperiumilla oli kokouksessa vain yksi edustaja.

Intia on kuitenkin sopimusosapuoli Pariisin rauhansopimuksessa (kuten myös esim. Valkovenäjä, Ukraina ja Etelä-Afrikka), jossa Ahvenanmaan demilitarisointi on vahvistettu. Tietenkin Suomi voisi yrittää antaa yksipuolisen ilmoituksen (kuten aserajoituspykälässä) ja toivoa ettei kukaan vastusta: aserajoituspykälissä kuitenkin oli sellainen juba, että kaikki muut maat joille ne oli määrätty olivat heittäneet ne helvattuun jo kymmeniä vuosia sitten, joten kenenkään oli vaikea perustella, miksi juuri Suomen pitäisi enää niitä noudattaa. Todennäköisesti Ahvenanmaan suhteen ei kävisi niin hyvä munkki.

Isoin kanto kaskessa olisi kuitenkin Suomen ja Venäjän valtiosopimus 1992, jossa Suomi vahvistaa Ahvenanmaata koskevat sopimukset 1940 ja 1948. Eli vaikka 1921 soppari saataisiinkin jotensakin nurin, niin tuo olisi edelleen voimassa.

Anyhoo, en ymmärrä miksi tästä on taas noussut tällainen kohkaus? Ahvenanmaan strateginen merkitys 2. maailmansodan jälkeen on ollut vähäinen. Saaret eivät ole enää samanlaisia meristrategisia "lukkoja" tai "sulkuja" kuten ennen. Suomi ja Nato voivat puolustaa itseään laskematta jalkaansa Ahvenanmaalle, eikä Venäjä jollain äkkimaihinnousulla saavuttaisi mitään mainittavaa etua.
 
Sinänsä tuo vuoden 1922 sopimus on monelta osin vanhentunut, koska toimenpiteitä käsittelevät pykälät siinä rakentuvat Kansainliiton olemassaolon varaan. https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1922/19220001

Kansainliitto lakkautettiin organisoidusti, niin että toiminnot siirrettiin YK:lle. Eli normaali sukkessio. Tuon 1921 sopimuksen voimassaolo on muutenkin vahvistettu jälkeenpäin useita kertoja (viimeksi Lissabonin sopimuksessa 2009), eli se ei ole mikään arkistojen kätköistä löytynyt muinaisjäänne jonka voimassaolo tänä päivänä olisi jollain tapaa kyseenalainen.
 
Intian keisari näyttää olleen mainittu tuossa sopimustekstissä erikseen, joten ehkä Intia lasketaan sopimusosapuoleksi. Esimerkiksi Islanti taas yhteydessä Tanskan kanssa. En tiedä onko tuolla merkitystä? Juridisestihan "Intian Keisarin" tehtävät ja sitoumukset siirtyivät Intian kuninkaalle 1947, ja presidentille 1950. Toisaalta koko Brittiläisellä Imperiumilla oli kokouksessa vain yksi edustaja.

Intia on kuitenkin sopimusosapuoli Pariisin rauhansopimuksessa (kuten myös esim. Valkovenäjä, Ukraina ja Etelä-Afrikka), jossa Ahvenanmaan demilitarisointi on vahvistettu. Tietenkin Suomi voisi yrittää antaa yksipuolisen ilmoituksen (kuten aserajoituspykälässä) ja toivoa ettei kukaan vastusta: aserajoituspykälissä kuitenkin oli sellainen juba, että kaikki muut maat joille ne oli määrätty olivat heittäneet ne helvattuun jo kymmeniä vuosia sitten, joten kenenkään oli vaikea perustella, miksi juuri Suomen pitäisi enää niitä noudattaa. Todennäköisesti Ahvenanmaan suhteen ei kävisi niin hyvä munkki.

Isoin kanto kaskessa olisi kuitenkin Suomen ja Venäjän valtiosopimus 1992, jossa Suomi vahvistaa Ahvenanmaata koskevat sopimukset 1940 ja 1948. Eli vaikka 1921 soppari saataisiinkin jotensakin nurin, niin tuo olisi edelleen voimassa.

Anyhoo, en ymmärrä miksi tästä on taas noussut tällainen kohkaus? Ahvenanmaan strateginen merkitys 2. maailmansodan jälkeen on ollut vähäinen. Saaret eivät ole enää samanlaisia meristrategisia "lukkoja" tai "sulkuja" kuten ennen. Suomi ja Nato voivat puolustaa itseään laskematta jalkaansa Ahvenanmaalle, eikä Venäjä jollain äkkimaihinnousulla saavuttaisi mitään mainittavaa etua.
Ennen NATO-jäsenyyttä Ålandin menettäminen Venäjälle olisi ollut todella paha paikka. Nyt voi todeta, että saaristoon viety miehitysjoukko olisi vailla mahdollisuuksia ja jäisi välittömästi saarroksiin ilman huoltoa. Parhaassakin tapaukaessa voisivat vain ihmiskilpien turvin poistua paikalta ja palata sinne mistä tulivatkin.

Keskustelussa on paljon tunnetta mukana. Kaunoja on niin venäläisten, kuin paikallistenkin suuntaan.
 
No vaikka niillä lihaksilla ettei siitä ainakaan puhuta ei yhtään mitään ns. mainstream media:ssa eli vaikkapa uutisissa huudeta suureen ääneen.

Vähän samalla tavalla kun ei huudettu Suomessakaan että Venäjän Ahvenanmaan konsuli on Supo:n toimesta poistettu maasta persona non gratana, ennen kuin Jukka Tarkka möläytti sen tänä aamuna aamutelkkarissa ilmoille?
Laitatko linkkiä tms lisätietoa tästä, kiitos?

//edit täältä löytyy, hyvää keskustelua muutenkin veljiltä ylen lämpimässä officessa, ehdoton katselusuositus.
 
Viimeksi muokattu:
Kansainliitto lakkautettiin organisoidusti, niin että toiminnot siirrettiin YK:lle. Eli normaali sukkessio. Tuon 1921 sopimuksen voimassaolo on muutenkin vahvistettu jälkeenpäin useita kertoja (viimeksi Lissabonin sopimuksessa 2009), eli se ei ole mikään arkistojen kätköistä löytynyt muinaisjäänne jonka voimassaolo tänä päivänä olisi jollain tapaa kyseenalainen.
Kansainliitto heitti ryssät pois toiminnastaan, kun hyökkäsivät Suomeen. Ei mikään Kansainliiton jatkaja voi (näin moraaliselta kannalta) hyväksyä ryssiä toiminnassaan tai heidän sotavoimilla pakottamiaan sopimuksia.
 
Kansainliitto heitti ryssät pois toiminnastaan, kun hyökkäsivät Suomeen. Ei mikään Kansainliiton jatkaja voi (näin moraaliselta kannalta) hyväksyä ryssiä toiminnassaan tai heidän sotavoimilla pakottamiaan sopimuksia.

Sopimus on alkujaan Englannin ja Ranskan sotavoimilla pakotettu...
 
Laitatko linkkiä tms lisätietoa tästä, kiitos?

//edit täältä löytyy, hyvää keskustelua muutenkin veljiltä ylen lämpimässä officessa, ehdoton katselusuositus.


Tarkka viittasi ”viimeksi julkaistuun Supon tiedotteeseen”. Missähän tällainen tiedote on julkaistu?

Ulkoministeriön listauksessa Maarianhaminan konsuli on samalla paikalla kuin ennenkin.


 
Back
Top