Ahvenanmaa

. Suomen ja Ruotsin voimin pääsy saaristomereltä Perämerelle päin on suljettavissa ja miinoitettavissa.

Siinä on lääniä mitä miinottaa, ei ole mikään helppo rasti. Parempi olisi hoitaa se Saaristomerellä, affenmaalla ja Ruotsalaisten Tukholman edessä.
 
En olisi niin huolissani venäläisjoukkojen huollosta Ahvenanmaalla. Asian hoitamiseen riittää nootti Suomen valtiojohdolle, jossa kerrotaan että saarella on venäläisjoukkoja ja sitä lähestyy nyt kolme rahtilaivaa, katsokaa että niitä ei häiritä. Muuten Venäjä on pakotettu _________ _____________ _______________.
"Ai niinkö? Me kiitämme teitä tästä tiedosta. Voisitteko kenties vielä antaa koordinaatit, reitin, kuvat aluksista ym. tiedot ettemme vahingossakaan onnistu tekemään niille mitään haitallista?"
 
Pointtini oli, että puolustuksemme heikko lenkki on päättävät poliitikot. Nykyisellä hallituksella ei ole munaa eikä ole seuraavallakaan, sillä vielä vähemmän kuin nykyisellä.
 
  • Tykkää
Reactions: jak
Munaton kansa valitsee itselleen munattomat johtajat. Demokratiassa on turha itkeä jos johtajat on huonoja.


Pientä propleemaa aiheuttaa mielestäni se, että äänestät omaa mielitiettyä ehdokasta, niin mikään ei takaa että hän pitää vaalilupauksensa jos hänet valitaan. Näyttää siltä että takki kääntyy lähes jokaiselta joka pääsee oikeasti vaikuttamaan johonkin valiokuntaan yms.
Tavan kansanedustaja on melko yksin ajatuksineen.

Noihin päättäviin elimiin päässee vain hanuria nuollen tai reittäpitkin, ja silloinkin puolueen jäsenkirja pitää olla sopivan värinen.:oops:
 
Pointtini oli, että puolustuksemme heikko lenkki on päättävät poliitikot. Nykyisellä hallituksella ei ole munaa eikä ole seuraavallakaan, sillä vielä vähemmän kuin nykyisellä.
Ehkäpä. Mutta mieti sitä levottomuuksien määrää kun kansa on tarpeeksi eri mieltä aseellisen vastauksen tarpeellisuudesta. He joutuisivat valitsemaan sisäisten levottomuuksien ja puolustustilan julistamisen välillä. En haluaisi olla se epäsuosittu poliitikko joka äänestäisi puolustustilaa vastaan, kun sille olisi kysyntää kansan keskuudessa.
Valmiustilan ja puolustustilan julistamisesta päättää tasavallan presidentti valtioneuvoston presidentin esittelyssä, minkä jälkeen asianomaiset asetukset alistetaan eduskunnan hyväksyttäviksi.
 
Toisaalta etujoukollakin (turistit) pitäisi olla aseita, ja aika nopeasti heidän olisi kyettävä varmistamaan keskeiset kohteet.
Minkälaisia ajatuksia on näiden aseiden kuljettamisesta/varastoimisesta ja siitä kuinka nämä turistit pääsevät käytännössä niihin käsiksi?
Kuinka suuri turistijoukko olisi ja mitä kohteita pitäisi varmistaa?
Paljonko Ahvenanmaalla on esivallan edustajia, oletan että sielläkin poliisi on aseistettu (?)
Ahvenanmaalla on Venäjän konsulaatti. Se kertokoon kaiken tarvittavan, aseet ovat jo varmaankin siellä.

Sen verran itsekin tiedän, että turvallisuusviranomaiset haluaisivat hätistellä venäläiset pois Ahvenanmaalta, mutta siitä seuraisi diplomaattinen selkkaus.
 
Ahvenanmaalla on Venäjän konsulaatti. Se kertokoon kaiken tarvittavan, aseet ovat jo varmaankin siellä.

Sen verran itsekin tiedän, että turvallisuusviranomaiset haluaisivat hätistellä venäläiset pois Ahvenanmaalta, mutta siitä seuraisi diplomaattinen selkkaus.

tuskin diplomaattikuljetuksia on tarkastettu, joten siellä voi olla vaikka mitä konsulaatin kellarissa. Onko tietoa, millainen rakennus on kyseessä? Onko erillinen iso rakennus, jossa maanalaiset osat (autohalli, kellari, väestösuoja, jne.), vai onko vain kerrostalon huoneisto tms.?
 
tuskin diplomaattikuljetuksia on tarkastettu, joten siellä voi olla vaikka mitä konsulaatin kellarissa. Onko tietoa, millainen rakennus on kyseessä? Onko erillinen iso rakennus, jossa maanalaiset osat (autohalli, kellari, väestösuoja, jne.), vai onko vain kerrostalon huoneisto tms.?
Ei niitä kuljetuksia kai tarkisteta.

Rakennus on tällainen, aidattu iso puutalo:
Rus-consulate-mariehamn.jpg

Kellari siellä kyllä näyttää olevan, alakerran ikkunoissa kalterit ja yläkerrassakin täysin pitävät verhot.
 
Osoite on Norra Esplanadgatan 13, Mariehamn. Jos kiinnosta katsoa lähemmin Google street view;lla.
 
Ai konsulaattia pidetään aseiden ja spetnatsien pesäpaikkana? Ilmeisin kohde. Ja siksi epätodennäköinen.
Sillä mitenköhän muu venäläisomistukseen hankittu kiinteistömassa tyyliin Manner-Suomi? Eiköhän tuollakin ole kauppoja tehty. Tai bulvaanin kautta yksinkertaisesti vuokrataan huoneistoja ja toimitaan niiden kautta.
 
Tietääkseni maan ostaminen ja omistaminen Ahvenanmaalla ei ole niin yksinkertaista kuin manner-Suomessa, jos et ole Oolantilainen. Jos muistan oikein, niin pitää asua vuosia siellä ennen kuin onnistuu. Mikäli nyt muistan oikein...korjatkaa, jos olen väärässä. Mutta vuokraus on tietty ihan toinen juttu.
 
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/nato_vershbow_apu_suomelle-55608
johtaja paljastaa TS:ssa: Näin Suomea autettaisiin Itämeren kriisissä
KASPERI SUMMANEN
5 minuuttia sitten
Varapääsihteeri Alexander Vershbowin mukaan Suomi on sidottu Naton rakenteisiin muutenkin kuin vain periaatteiden tasolla.

  • (AFP/Lehtikuva)
  • 53caf3ea6bf85d72ca66a51fe5b20c9fd0c52c791b70676425c4b5b3dc1647b4

    Alexander Vershbow.

    (Lehtikuva/Vesa Moilanen)
  • bcda655939a7d1e4ed8ef3e2d080b6522f3de316db7b3b3c7d6ef931c284d3a7

    Naton jäsenet olisivat varapääsihteerin mukaan halukkaita auttamaan Suomea.

    (AFP/Lehtikuva)

    – Yksi periaatteistamme kumppaneidemme kanssa on ollut 1990-luvulta lähtien, että jos kumppanimaa tuntee turvallisuutensa uhatuksi, se voi pyytää liittokunnalta konsultaatioita. Ne tapahtuvat normaalisti suurlähettilästasolla, jossa olisivat mukana 28 Nato-maiden lähettilästä ja kumppanimaan lähettiläs, Naton varapääsihteeri Alexander Vershbow toteaa Lännen Medianhaastattelussa.

    Asiasta tässä kertovan Turun Sanomien mukaan Naton toiseksi korkein virkamies sanoo, että Suomi ja Ruotsi voisivat tulla mukaan Naton sotilaallisiin vastatoimiin, jos Itämerellä syttyisi kriisi. Maat voisivat myös saada apua puolustusliitolta.

    Vershbow'n mukaan ero Suomen ja Naton kumppanuuden alkuaikoihin on nykyisin merkittävä. Hän katsoo Suomen olevan sidottu ”Naton rakenteisiin syvällisemmin kuin vain jalojen periaatteiden tasolla”.

    – Konsultaatiot ovat tulleet jatkuvaksi toiminnaksi Suomen ja Naton välillä. Arvioimme yhdessä uhkia Itämeren alueella ja harjoittelemme kriisinhallintaa.

    Jos todellinen kriisi tulee, on Vershbow’n mukaan olemassa säännölliset kanavat.

    – Se on meillä lähes verissä, että meillä voi olla konsultaatioita. Jos Suomelta tulisi muodollinen pyyntö, Pohjois-Atlantin neuvosto kokoontuisi muodossa 28+1. Menettely ei eroaisi siitä, mitä Naton jäsenmaa voi tehdä, Vershbow selvittää.

    – Meillä on sopimuksessamme 4. artikla, johon Turkki on vedonnut muutaman kerran ohjus- tai terrorihyökkäysten jälkeen, hän jatkaa.

    Myös esimerkiksi Krimin tilanne aiheutti konsultaatioita, kun Puola halusi Naton neuvoston hätäkokoukseen.

    "Jonkinlaista apua"
    ”Sopimuspuolet neuvottelevat keskenään aina, kun sopimuspuolen mielestä jonkun sopimuspuolen alueellinen koskemattomuus, poliittinen itsenäisyys tai turvallisuus on uhattuna”, Naton 4. artikla kuuluu.

    Suomi ei nauti 5. artiklan turvatakuita, mutta voi silti kriisin uhatessa aloittaa Nato-jäsenten kanssa 4. artiklassa mainitun kaltaiset konsultaatiot. Virallisesti vedottaisiin rauhankumppanuuden ehtoihin.

    Alexander Vershbow’n mukaan Suomella, Ruotsilla, Australialla, Georgialla ja Jordanialla on edistyneinä kumppanimaina erityisstatus kriisikonsultaatioihin osallistumisessa.

    – Jos kriisi johtaa Naton vastatoimiin tai jos Nato harkitsee vastatoimia, Suomella, Ruotsilla ja muilla edistyneillä kumppanimailla olisi vaihtoehtona osallistua vastatoimien suunnitteluun, jos ne sitä toivoisivat.

    Vershbow arvioi, että Nato auttaisi kriisissä Suomea.

    – Se on todellakin mahdollista esimerkiksi silloin, jos Itämerellä on kriisi, joka hyvinkin saattaa vaikuttaa yhtä hyvin Nato-liittolaisiin kuin Suomeenkin, hän toteaa.

    – Nato saattaisi päättää vastata kriisiin sekä suojelemalla liittolaisia että auttamalla läheistä kumppania. Päätös perustuisi olosuhteisiin, ja kuten kaikkeen Natossa, siihen vaadittaisiin konsensusta.

    Alexander Vershbow’n mukaan Nato ja Suomi ovat kehittäneet niin ”läheisen suhteen”, että liittolaiset olisivat varmasti halukkaita auttamaan Suomea jollain tavalla.

    Vershbow vertaa Suomen ja Ruotsin mahdollista auttamista Balkanin 1990-luvun tilanteeseen. Siellä Nato painosti ilmapommituksillaan serbejä sotatoimien lopettamiseen Bosnia ja Hertsegovinassa vuonna 1995 ja Kosovossa vuonna 1999. Tuolloin Natossa katsottiin, että jäsenvaltioiden turvallisuus oli kietoutunut alueen turvallisuuteen, ja tilanteeseen puututtiin.

    Alexander Vershbow myöntää, että pahimmassa Itämeren skenaariossa Venäjä voisi käyttää lyhyen kantaman ydinaseitaan.

    –  Valitettavasti Krimille hyökkäyksestä lähtien on näyttänyt siltä, että Venäjä panee lisääntyvässä määrin luottonsa ydinaseisiin. Venäjä on ottanut demonstratiivisia askeleita simuloimalla harjoituksissaan skenaarioita, joissa he käyttäisivät ydinaseita. He ovat tehneet tämän lähettääkseen poliittisen viestin ja pelotellakseen avoimesti naapureitaan.

    Hän ei lähde avaamaan Naton vastaiskusuunnitelmia.

    – En aio sanoa tarkasti, mitä tapahtuisi, mutta perusajatus on, että Venäjän ei pidä ajatella ydinaseiden käyttöä realistisena keinona de-eskaloida konfliktia, Alexander Vershbow toteaa.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/27...aasisivat+mukaan+Naton+Itameren+operaatioihin
 
Venäjän suurlähetystöllä on huomattava määrä kiinteistöjä ja maa-alueita omistuksessaan. Jos aktiviteetit keskittyisivätkin vain sinne suurlähetystöön, niin niitä olisi paljon helpompi seurata.
Kyllä näin on. Piilottaminen hajautetussa muodossa on todennäköisempi.
Mainitsin suurlähetystön vain siksi, että monelle lukijalle asia ylipäänsä saattaa tulla uutena ajatuksena ja lähetystö on sellaisesta hyvin kuvannollinen maamerkki.
 
Olen samaa mieltä, että jokin kuivarahtialus joka muutenkin ajaa Pohjanmaan satamiin, vaikka ihan venäläinenkin, voisi olla aivan normireitillään ... ja siitä poiketa Eckerön kohdalla satamaan. Tällä saataisiin yhdellä kertaa ainakin osa pataljoonan miehistöstä ja raskasta kalustoa ilmatorjuntaan sekä lentäkentän ja Maarianhaminan sekä Eckerön satamien varmistamiseen. Ainakin jollain tasolla. Edelleen tämänkin jälkeen suomalaisten vastatoimien kanssa olisi kyllä aika tiukka voimistelu. Lisäksi paikallinen väestö ei taatusti ole venäläismielistä.

Edelleen se huolto ja lisäjoukkojen saaminen onkin sitten hankalampi juttu. Ottaen huomioon että aika moni Itämeren rantavaltio on saanut melkoisen slaagin kyseisestä operaatiosta. Jokainen kyllä ymmärtää että kyseinen peliliike on osa jotain muuta.
 
Kyllä noilla tiloilla saa jonkinlaisen joukon varusteet säilöttyä mutta ei tuonne esim a-tarviketa pahemmin saa säilöttyä tilan puuteen takia joten huoltokäytävä pitäisi aueta nopeasti mm jo muonankin puolesta
 
Poliitikkojen reaktiokykyyn ja kavalaan salakätköaseistautumiseen liittyen tuli fiilis, että foliohatuillle alkaa olemaan kysyntää.

Ensiksi, en usko että Venäjä, sen enempää kuin kukaan muukaan, pystyy tekemään sellaista yllätyshyökkäystä, jossa tarkoituksena on pysyvästi (siis jäädä paikalle useammaksi päiväksi) vallata jokin alue, ilman että tilanne liittyy kansainvälisen tilanteen havaittavaan kiristymiseen ja ilman että kyseisen operaation valmistelut mitenkään näkyisivät. Oletan myös että, Alafuzoffia lukuunottamatta, tiedusteluelimet ovat sen verran päteviä, että niiltä moinen ei jää huomaamatta vaikka sitä peiteltäisiinkin.

Venäjän pitäisi siis peitellä tämä operaatio johonkin toiseen tarkoitukseen ja hankkia itselleen jollain lailla legitiimi oikeus hääräillä aseistautuneena ympäriinsä.

Toiseksi. Vaikka poliitikot ovatkin arveluttavia puupäitä, uskon siihen että niin ne ovat muuallakin, ja myös meillä kyetään ymmärtämään tilanne jossa shit-hits-the-fan.. Samoin seurailemaan naapurin urheilu- ja kulttuurivaihtoseurojen kasvanutta vierailurytmiä, etenkin ilman että olisi kisoja/näytöksiä.

Kolmanneksi. En oikein usko että edes diplomaattilähetyksillä on mahdollista salakuljettaa ja sen jälkeen siirtää merkittäviä määriä aseita ja ammuksia salaisiin kohteisiin varastoitaviksi. Mistä tähän liittyen löytyy esimerkki? Mikä valtio on käyttänyt diplomaattista koskemattomuutta kyseiseen tarkoitukseen? Tekisikö Venäjä mokoman saaren epävarmasta haltuunotosta ennakkotapauksen, jolla kaikki Venäjän diplomaatit, kaikki lähetystöt ja kaikki diplomaattinen toiminta menettäisi kertalaakista koskemattomuutensa tai uskottavuutensa. Mikä valtio maailmassa uskoisi / luottaisi Venäläisiin sen jälkeen - Vatikaani?
 
Lisäksi paikallinen väestö ei taatusti ole venäläismielistä.
Paikallinen väestö on lisäksi Suomenkin mittakaavassa poikkeuksellisen aseistettua, vaikka tosin kyse onkin pääasiassa vain haulikoista ja metsästyskivääreistä. Luulen, että ahvenanmaalaisetkin saattaisivat pistää jonkin verran hanttiin, he ovat kovin kiintyneitä saareensa ja Suomen heille myöntämiin oikeuksiin (ja erityisesti näistä syistä he haluavat pysyä Suomen osana, Ruotsinkin osana kun heille kävisi kuten muullekin Ruotsille maahanmuuttajien kanssa).
 
Kyllä noilla tiloilla saa jonkinlaisen joukon varusteet säilöttyä mutta ei tuonne esim a-tarviketa pahemmin saa säilöttyä tilan puuteen takia joten huoltokäytävä pitäisi aueta nopeasti mm jo muonankin puolesta

Huollon pakko pelata, koska saaren siviiliväestökin tarvitsee muonaa. Ja jos viedään siviileille, niin sotilaat ottavat siitä osuutensa. Ei Ahvenanmaata voi kauppasululla tms. näännyttää, kun siellä on niin paljon siviilejä
 
Huollon pakko pelata, koska saaren siviiliväestökin tarvitsee muonaa. Ja jos viedään siviileille, niin sotilaat ottavat siitä osuutensa. Ei Ahvenanmaata voi kauppasululla tms. näännyttää, kun siellä on niin paljon siviilejä

Mutta miten tuo sotilasjoukko estäisi siviilejä lähtemästä, jos nämä päättäisivät lähteä ruokaa hakemaan ja jäisivät sille reissulle? Olettaisin, että miehittäjät eivät voisi estää miehitettyjen saarien evakuointia.
 
Mutta miten tuo sotilasjoukko estäisi siviilejä lähtemästä, jos nämä päättäisivät lähteä ruokaa hakemaan ja jäisivät sille reissulle? Olettaisin, että miehittäjät eivät voisi estää miehitettyjen saarien evakuointia.

Aloitetaan ns. terrorisminvastainen operaatio ja siihen liittyvä ympärivuorokautinen ulkonaliikkumiskielto. Sielläpä ovat sen jälkeen siviilitkin jumissa.
 
Back
Top