Kyse on aika pitkälle vanhemmuuden kriisistä.
Huostaanotettujen määrähän on aivan hirveä. Lapset saattavat välillä olla jopa nälkiintyneitä: vanhemmilla ei ole aikaa huolehtia lastensa ruuansaannista, kun he rämpivät omissa ongelmissaan. Vanhempien välinpitämättömyyttä jälkeläistensä perustarpeista on nähty myös kouluissa ja päiväkodeissa, kun maanantaisin paikalle ilmestyy lapsia, jotka eivät ole saaneet viikonloppuna lämmintä ruokaa ollenkaan.
Sitten ovat normiperheissäkin nuo työkiireet, lapset pääsevät huomaamatta vierimään aika kauas eikä kenelläkään ole energiaa asetella rajoja. Työelämän huonontumisen lyhyt historia näkyy siinä aika tehokkaasti. Joidenkin mielestä globaalissa hyperkilpailussa ei ole huonoa johtamista, mutta välillä sellaistakin tuntua tulee, kun porukoita seuraa.
Todella suuri hyppäys huostanotoissa nähtiin tilastoissa 2004 - 2006 eli niihin aikoihin, jolloin alkoholin ja etenkin väkevän viinan hintaa alennettiin tuntuvasti. Tätäkin laskua vielä maksetaan, mutta siitä ei liiemmin enää puhuta.
Minä olen tehnyt voitavani. Opetin tyttäreni ja kaksi poikaani kalastamaan, ajamaan polkupyörää, hiihtämään, luistelemaan ja uimaan. Tyttäreni vein tallille ja ratsastamaan. Olin kahdessa jääkiekkojoukkueessa huoltajana kuusi vuotta. Kuljin Riiat, Ruotsit, Kanadat, kotimaan leirit, tuhansia tunteja jäähallissa, tuhansia luistinpareja, vammojen hoitamista, kuljetuksia, muonituksia, poikien suruja ja iloja.
Keräsin sitten vielä lähiöni ostarilla pyörivistä nuorista jalkapallojoukkueen, huolehdin heille pelipassit ja harjoitukset ja pistin kahtena talvena futsal-sarjasta ja kahtena kesänä jalkapallosarjasta läpi. Paljon tunteja ja paljon bensaa paloi. En ottanut mitään korvausta, mutta hankin parille varattomalle sponsorit. Olimme kerran lohkomme voittajat. Itse asiassa joukkue toimii vieläkin, mutta koska pojat alkavat olla täysi-ikäisiä, siirsin jojovastuun yhdelle pojista ja seurailen näkymättömänä "kummisetänä" taustalta.
Nuorisotyössä palkkamiehenä minulla on ollut ilo vaikuttaa omalta pieneltä osaltani ehkä 3000:n nuoren elämään.
Oli se sitten miten tahansa tulevaisuudessa, mutta tuon asiallisesti otettavan vanhemmuuden kautta pystyisi rakentamaan paljon myös PV:lle.