Alokkaat yllättyivät armeijan rennosta tunnelmasta: "Voiko ihanammin päivä enää alkaa"

Vielä lisää:

Ennenkuin lopulta siirryttiin NATO-yhteensopivuuteen, niin Suomessa oli harjoitusammuksen tms. väri keltainen ja kova sininen. NATOssa täysin päinvastoin. Oli hauska seurata ulkomaisten upseerien ilmeitä kun varusmiehet paiskoivat keltaisia telamiinoja kuorma-auton lavalle varsin surutta :D

Ja räkäpäät sinisiä ja kova r-tulilanka keltaista... joo-o, värillä on joskus väliä.
 
Muistelen että jostain olisi löydetty vieläkin vanhempia piirtokirjoituksia missä manataan nuorison rappiota, mutta enpäs nyt äkkiä löytänyt että mistä.

Mutta uudesta ilmiöstä ei ole kyse.

Kaksi vanhaa tukkijätkää istuu tummetessa illan.
Uitto hiljaa on ja tuntuu tuoksu herkkä niittyvillan.
Toinen polttaa piippunysää, jolla ikää paljon lienee.
Toinen puree mälliänsä. Muistot nuoruutehen vienee.
Muistatkos - kosket ne hurjimmat ennen, laskettiin pölkyllä vaan
Toinen on hiljaa niin kauan ja vastaa:
nyt ei ne nuoret nyt ei ne nuoret, kestä lautallakaan.

Kaksi vanhaa tukkijätkää, jätkää vain, ei mitään muuta
Jostain soitta soi - se harmonikkaa on ja elokuuta
Tikku siinä leimahdellen loistaa hetken - sammuu virtaan
Lempi sammuu joskus myöskin. Muisto jää vain elon pirtaan
Muistatkos - tytöt ne kauneimmat ennen, hurmattiin polkalla vaan
Toinen on hiljaa niin kauan ja vastaa:
Nyt ei ne nuoret, nyt ei ne nuoret, pysty valssaamaankaan.

Kaksi vanhaa tukkijätkää. Lyyssin päällä pihkanuttu
Työtä tehty on - ja paljon. Niin on - työ on jätkän tuttu
Virta kulki, markka kulki. Jotkut siitä kyllä hankki.
Jätkä heilui, keksi heilui. Jätkän suu on jätkän pankki.
Muistatkos - lautat ne suurimmat ennen, varpattiin harteilla vaan?
Toinen on hiljaa niin kauan ja vastaa:
Nyt ei ne nuoret, nyt ei ne nuoret pärjää koneillakaan.

Kaksi vanhaa tukkijätkää istuu. Yöksi ilta vaihtuu.
Usva hiipii virtaa pitkin, niittyvillan tuoksu haihtuu.
Puomi pysyy paikallansa, orpo tukki painuu uomaan.
Jätkä on kuin tukki: kaiken heittää kohtalonsa huomaan.
"Muistatkos silloin, kun päätimme, että vuos, pari uitolla vaan . . . ?"
Toinen on hiljaa niin kauan ja vastaa:
"Nyt ei ne nuoret, nyt ei ne nuoret kestä ees vuottakaan.

@Tapio Rautavaara ja Reino Helismaa

 
Kaksi vanhaa pierua
Juice Leskinen
Kaksi vanhaa pieruparkaa Iltamukillansa
Kuuskutluku hautaan karkaa Peittyy kukillansa
Istuvat ja tarinoivat Kantakuppilassaan
Piiloutuen miten voivat Ympäröivään massaan
Jukeboxi vessan luona Toivemusaa lykkää
"Mitä se on tuokin kuona Kuka siitä tykkää
Minulla se tekee tenää Kun ne punkit huutaa Vatsakaan ei toimi enää Täytyy ottaa suutaa"
Toinen sanoo: "Onhan noita Pentuja, hohhoijaa"
Oisko sulla kolikoita? Laitan Francis Goyaa
On kalja laimennettu mutten Usko että Rolling Stones
Taikka maku turtunut en Muista kuinka mones"
"Mitä mieltä olet Suomen nuorisosta" "Mauton
Ei pidä ottaa liikaa, huomen- *hik*-na mä pesen auton"
Kirkkaan otsan orvasketeen On jo tullut vako
Vielä tuodaan tuoppi eteen Sitten päätyy pako
Suojaan rivitalokodin Suojaan kellokortin
Ongelmat on enää Bodyn, Tsemppiksen ja Sportin
 
Savonjousi ei ollut mikään hullu, mutta aikalainen, siis rivissä ollut, on antanut todistuksen, että eversti sai 10. D:n porukkaa pysähtymään taas tappelemaan ja puhe tuntui kuulemma "varpaissa asti".

Sanat menivät aikalaiskuvauksen mukaan näin:

"Tästä ei sitten peräännytä, ei nimittäin voida. Siellä on seuraavassa linjassa äitimme, siskomme, lapsemme ja vanhempamme, koko avoin Suomen sydän. Tähän kuollaan. Minä olen tullut tänne kuolemaan. Juoksut on juostu, hyvät veljet. Nyt on aika olla taas suomalainen maanpuolustaja. Jos tästä joku pakenee, minä olen itse pidättämässä, näin on minun osani ja arpani."

JR1:n miehet kuuntelivat tuota puhetta pöyristyneinä. Olisi everstien sopinut olla Valkjärvellä ottamassa venäläisiä vastaan puheillaan.

Tässä toinenkin tarina:
Vihollisen panssarit pääsivät kuitenkin 15.6.1944 vyörymään vapaasti Savonjousen johtamien linjojen läpi kohti Perkjärveä. Eversti totesi: ”Kaikki on menetetty!” Tie Viipuriin oli avoinna vihollisen tulla. Silloin eversti Savonjousi liitti kätensä yhteen ja rukoili: ”Herra, pelasta Suomen kansa. Minun keinoni on käytetty. Ei ole panssarintorjuntaa, ei reservejä, ei mitään, millä tukkia murto.”
Parin tunnin kuluttua komentajan luo tuli lähetti, joka sanoi: ”Vihollisen panssarit ovat vetäytyneet laukaustakaan ampumatta.” Miksi panssarit vetäytyivät? Tapahtui jotakin kummallista. Kolme neuvostoliittolaista divisioonaa ryhtyivät taistelemaan toisiaan vastaan ja surmasivat toisiaan. Venäläinen 286. Divisioona antautui lopulta omilleen kärsittyään 11 panssarivaunun ja 1000 miehen tappiot.
Herra pelasti valitun kansansa, mutta kumpi herra?
 
Pistetäänpä tähän ulkomainen artikkeli ajatuksineen (kannattaa lukea):

http://thearmyleader.co.uk/the-five-universals-of-great-leaders/

“You are what you repeatedly do. Excellence, therefore, is not an act, but a habit.” Aristotle

Onko Leadership tehokasta Management-organisaation kulttuurissa? Jäi jutusta päälimmäiseksi. Reddinin teoriaan kannattaa tutustua jos haluaa tuloksia, Aristoteles taas osasi ajatella ajattomasti ja aikaahan oli.
Viisi pointtia suuresta johtajuudesta:
1. Suuret johtajat osaavat kommunikoida. Totta, kertovat heti mistä on kysymys ja tarkistavat että on ymmärretty.
2. Suuret johtajat palkitsevat saavutuksista. Sotilaan suorittaminen on itsestään selvyys. Jokaista suoritusta ei palkita.
3. Moittimisen kulttuuri on aikansa elänyt. Vain toistuva tötöily on moitittavaa, sekin kahdenkesken.
4. Ideat voivat tulla keneltä tahansa. Intissäkin on aikansa ja paikkansa ideoille, joskus vaan on mentävä heti.
5. Arvostus ei tule asemasta vaan se ansaitaan. Natsat saa virkavuosistakin, arvostusta ei.
 
JR1:n miehet kuuntelivat tuota puhetta pöyristyneinä. Olisi everstien sopinut olla Valkjärvellä ottamassa venäläisiä vastaan puheillaan.

1) Ne 10.D:n joukot, joille Savonjousi puhui Viipurinlahden tuntumassa, eivät olleet JR1:n joukkoja.

2) JR1 lyötiin Valkeasaaressa, ei Valkjärvellä. Valkjärvi oli Vuoksen etelärannalla.

Tässä toinenkin tarina:
Vihollisen panssarit pääsivät kuitenkin 15.6.1944 vyörymään vapaasti Savonjousen johtamien linjojen läpi kohti Perkjärveä.

Savonjousi oli 15.6.1944 juuri siirretty 3. Prikaatin komentajaksi. Prikaati tuotiin junakuljetuksin Kannakselle ja oli 15.6. majoitttuneena jonnekin Kirjavalan - Uudenkirkon alueelle. Ensimmäinen kosketus sillä oli viholliseen 16.6.

Savonjousi siirrettiin ottamaan 10D:n joukot 17.6.1944.

Jokelan papin tarina on aivan huuhaata, mutta se perustuu yhteen sitkeään huhuun punapanssareiden paikallisottelusta, joka olisi käyty yöllä 15.6.-16.6. Sahakylän ja Kuuterselän välisellä Mustamäen tiellä. Vihollisen eteneminen nimittäin loppui kahdeksi päiväksi juuri kun ne olivat päässeet RvPr:n eli Melanderin selustaan.
 
Onko Leadership tehokasta Management-organisaation kulttuurissa? Jäi jutusta päälimmäiseksi. Reddinin teoriaan kannattaa tutustua jos haluaa tuloksia, Aristoteles taas osasi ajatella ajattomasti ja aikaahan oli.

Minusta hyvä kysymys on, että onko kyseessä management- vai leadership-organisaatio?

Rauhan aikana jokainen armeija on kääntynyt enemmän ja enemmän management organisaatioksi. Miksi? No tietysti sen vuoksi, että sotilasorganisaation suorituskyky mitataan sodassa, ei rauhanaikana. Mitä suojatummalla alalla ja vähemmän alttiina kilpailulle organisaatio/yritys on, niin sitä enemmän sen toimintamallit ja johto irtoaa todellisuudesta. Monenmoista on tullut nähtyä.

Minusta PV on pitkä rauhanaika huomioiden ihmeellisen hyvällä tolalla syväjohtajuuksineen.

Leadershippiä tarvitaan vähintään yhtä paljon kun managementtia siinä vaiheessa kun tuota suorituskykyä testataan.
 
Vastapainona järkevälle koulutukselle voisi näyttää, miten ei pidä toimia eli miten tehdään kaikki mahdolliset virheet. Tämä vanha 2000-luvun alussa huomiota herättänyt nauha näkyy taas pompanneen YouTubeen. Ilmeisesti P-kausi, alokkaat ryömitetty hajalle, ja sitten otetaan kuvaa ja vittuillaan päälle. Kun kokematon keskittyy vain pahaan oloonsa, hän ei myöskään opi mitään mistään.

Selvää on, että kuntoa tarvitaan, mutta ei sitä näin haeta. On ihailtavaa, että tämä yrittää sentään vielä.

 
Olisi voinut olla minä tuossa. Yhtä paskassa kunnossa olin intissä. Eikä se ole juuri parempi tänäkään päivänä.

PS. Harri Syrjänenkö siellä narisee taustalla? :D
 
KGB pyrki hekentämään länttä juuri tuhoamalla yhteiskunnan sosiaalisia rakenteita, ydinperhe oli pääkohde, toiminta oli erittäin menestyksellistä.

Katsotaanpa ameriikkaa, näyttää olevan menestynyttä touhua, sellasta lgbt-kohellusta on saatu aikaan, ettei ydinperhe ole suosittua. Ja vaikka itse hyvinkin pervo olenkin, enkä tuomitse lgbt ihmisiä, niin ydinperhekonseptin hukkaamisen jälkeen toimivan yhteiskunnan voikin vetää vessasta alas.


On kuitenkin ajatuksia ja koodeja, joita kultivoimalla pysymme järjissämme.
 
Katsotaanpa ameriikkaa, näyttää olevan menestynyttä touhua, sellasta lgbt-kohellusta on saatu aikaan, ettei ydinperhe ole suosittua. Ja vaikka itse hyvinkin pervo olenkin, enkä tuomitse lgbt ihmisiä, niin ydinperhekonseptin hukkaamisen jälkeen toimivan yhteiskunnan voikin vetää vessasta alas.


On kuitenkin ajatuksia ja koodeja, joita kultivoimalla pysymme järjissämme.


+1

Hieno video ja tuon killan konsepti on erittäin mielenkiintoinen, itse olen ollut jo jonkun aikaa kiinnostunut heimo ja klaanipohjaisesta ajattelusta kulttuurien elvyttämisessä ja suojelussa.
 
+1

Hieno video ja tuon killan konsepti on erittäin mielenkiintoinen, itse olen ollut jo jonkun aikaa kiinnostunut heimo ja klaanipohjaisesta ajattelusta kulttuurien elvyttämisessä ja suojelussa.

Klaanipohjainen ajattelu..(tämä on sitten vitsi eikä vittuilua) :D

150316-ku-klux-klan-01.jpg
 
Kaikki me olimme pohjoisen miehen koodilla ennen kuin latte-kahvilat ja vihreä liike tuli.

En voi muuten sietää latte-"kahvia". Ainoa etelän kahvi jota juon on cappuccino. Ja nyt jos joskus pitää oikein pysytellä hereillä, niin kerran vuodessa espresso.

Aikoinaan italialaiset työkaverit sanoi että teen ihan pyhäinhäväistystä juodessani cappucinoa iltapäivällä. Se kun kuulemma on aamupäiväkaffe. Espresso on kuulemma se iltapäiväjuttu :D

Kyllä se suomipojalle on kaffekeittimessä 3h seisonut sumppi paljolla sokerilla ja kermalla :D

3b63c7de455aa8aab8baea077d4e6fb2.jpg
 
"Päivä alkaa iskelmällä"
"Herätys ei olekaan niin kamala."


No ei se kyllä ollu ennen tuota pullamössöpehmeälaskusysteemiäkään kamala.
 
"Päivä alkaa iskelmällä"
"Herätys ei olekaan niin kamala."


No ei se kyllä ollu ennen tuota pullamössöpehmeälaskusysteemiäkään kamala.

Hmph... Enpä tiedä.

Kuitenkin vuosikymmenien jälkeen on edelleenkin mielessä, kun nohevan päivystäjän vuorossa ollessa herätys tapahtuikin tällä karun "RANNIKKOJÄÄKÄRIKOULUSSA HERÄTYS!!!" sijasta. Aamu alkoi hyvissä fiiliksissä.
 
Back
Top