Alueellisten joukkojen uusi? tst-tapa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baikal
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
RE: Amiraalikalvot sekä 3.-4. sotapäivä

Kapiainen kirjoitti:
Sanon uudelleen: Uudet taistelutavat koskevat pääasiassa alueellisia joukkoja. Alueellisia joukkoja ei tulla poistamaan listoilta, päinvastoin. Projekti myöskin tulee toteutumaan, siitä ei ole epäilystäkään.

Jalkaväkiprikaateja on koko ajan "kadonnut" jonnekin. Nyt ei ole kait jäljellä kuin kuusi. Kun kerran jalkaväkiprikaatit katoavat koko ajan kuin ihmisten Stalinin ajan Neuvostoliissa, ei voi tietenkään odottaa, että ainuttakaan on jäljellä kuudesta enää 2016.

Tämä alueellisilla joukolla operoiminen julkisuudessa on yhtä valheellista kuin ikäluokkien pienentyminen tai sel että kun suuret ikäluokat 1944-1948 jäävät eläkkeelle, tulee kauhea työvoimapula.

Loppujen lopuksi Suomessa on sama kyllästyminen viralliseen sanomaan kuin Venäjällä.

Tietenkin kaksi taisteluryhmää saa uuden viestikaluston ja joita uusia hiluja, mutta se ei ole oikein sama aisa kuin ennen vanhaan, kun oli 12 jääkäri- ja jalkaväkiprikaatia.

Itse asissa se, että varusmiehiä tungetaan sotilaspoliiseiksi ja kaupunkijääkäreiksi sankoin joukoin, jotka vastaavat viestijoukkojen ja pioneerien lukuja ja se, että aselajinsa jääkäriprikaatien lakkautusten vuoksi menettäneet reserviläiset tungetaan johonkin kodinturvaan tai ei sinnekään, ei tosiaankaan lisää minkäänlaista laadukkaan sodankäynnin osaamista yhtymätasoilla Suomessa.

Ehdotan, että perustetaan softcore-joukot, jossa jokainen saa kehittää omat taktiikkansa värikuulilla. Tämän edellytys olisi se, että SDP ja SAK lakkaisivat Hakaniemestä pitämästä vapaaehtoista maanpuolustustyötä keinoja sulkea ihalaiset ja heinäluomat Suomenlinnan vankileirille.

Yksi keino olisi sitten se, että Kannakselle perustettaisiin ROSTO (DOSAAF):n filiaali, johon saisivat ne, joilla ei ole maan kansalaisuutta, liittyä.

Tätä lasten ja aikuisten sotalelukieltoa ei kestä enää kukaan. Vapaan miehen tahdon murtamisen aloittavat feministit jo päiväkohdissa pakollisilla iltapäiväunilla.

Tulevaisuudessa varmaan osaaminen säilyy, jos liittyy Kaitseliittiin ja ROSTO:on.
 
RE: Amiraalikalvot sekä 3.-4. sotapäivä

jokiranta kirjoitti:
Jalkaväkiprikaateja on koko ajan "kadonnut" jonnekin. Nyt ei ole kait jäljellä kuin kuusi. Kun kerran jalkaväkiprikaatit katoavat koko ajan kuin ihmisten Stalinin ajan Neuvostoliissa, ei voi tietenkään odottaa, että ainuttakaan on jäljellä kuudesta enää 2016.

Onko tämä nyt vituilua, saivartelua vai luetunymmärryksen puutetta??

Sanoin jo aiemmin, että nykymuotoisen alueelliset joukot JVPR:neen häviävät, mutta alueelliset joukot eivät. Maavoimien uusi taistelutapa myllää nimenomaan alueelliset joukot kokonaan uuteen uskoon.

Jos se halutaan nähdä alueellisten joukkojan häviämisenä, että ne uudistetaan perinpohjin niin kyllä!
 
RE: Amiraalikalvot sekä 3.-4. sotapäivä

Kapiainen kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Jos hanke jossain laajuudessa lopulta supistuukin, niin merkittävästi supistettuna joka tapauksessa. Uuden taistelutavanhan on jatkuvasti todistettu vaativan nimenomaan sitä tekniikan merkittävää uushankintaa, jota nyt ei siis ole tulossa.
Kalustosta merkittävä osa on jo maassa, eikä se täältä pois lähde sanoo säästöt mitä tahansa.

Jos uusien alueellisten joukkojen uuden tst-tavan vaatimasta uudesta kalustosta merkittävä määrä on jo maassa, niin lopputuloshan jäi aivan onnettomaksi.

Juttusi vetävät edelleen vertoja NL punaisimman ajan propagandalle, sillä fakta on se että hankinnat ovat vasta alkutekijöissään. Alueellisilta joukoiltahan puuttuu toistaiseksi lähes kaikki suunnitellut uudet lelut, pst, it, viestivälineet jne. Jopa perusaseistuksen riittävyydestä voidaa heitellä ilmaan epäilyjä koska uudet ryhmät sisältävät aikaisempaa enemmän kk ja tak aseistusta. Toistaiseksi ainoastaan pimeänäköä ja ps-miinojen uusia laukaisimia on ostettu ja niistäkin osa mennee myös operatiivisten joukkojen käyttöön...

Vai ihanko lämpimikseen kenraalit käyttävät haastatteluissa sanamuotoja "joukoille on tarkoitus hankkia", "pyritään varustamaan" jne.

Unohtamatta tätä:
"Maavoimien suunnitelmat perustuvat leikattuihin rahoutuskehyksiin. Jos välttämättömin materiaali jää kuitenkin hankkimatta, uudistettu tst-tapa toteutuu vajaana ja vain pienen joukkomäärän osalta."

Minkä halvatun takia maavoimien tst-tavan muutosta johtava kenraalitason mies spekuloisi lopputuloksella jos merkittävä osa kalustosta olisi jo maassa?????

Minusta jo se kertoo tilanteesta aika paljon että edes uusien alueellisten joukkojen määriä ei ole vielä lyöty lukkoon. On puhuttu 5 alueellisesti tst-ryhmästä mutta ne sisältävät 3-6 tst-osastoa. Alueellisten joukkojen vahvuus tulee olemaan siis jotain 15-30 tst-osaston väililtä, riippuen varmaan siitä kuinka suuren joukon varustamiseen edes jotenkin rahat tulevat riittämään. Tähän saadaan varmaan vähän tarkennusta keväällä julkaistavassa uudessa selonteossa.
 
Eikös se suuri salaisuus lipsahtanutkin jo, että partion "tarkka-ampuja" on rk-mies+optinen tähtäin? Tarkemmin en tiedä, mutta veikkaan, että RK-95 + tähätäin. Kuuskakkoseen en ehkä alkaisi optiikkaa ruuvaamaan. Eli ei varsinainen tarkka-ampuja vaan.. suomessa puuttuu termi moiselle ukolle. Pitkänmatkan ampuja?
 
Helkkari kirjoitti:
Jos nyt alueellisten ja paikallisten joukkojen vahvuus on:
176 000
6 jalkaväkiprikaatia
14 erillistä pataljoonaa / taisteluosastoa
28 paikallispuolustusyksikköä / maakuntajoukot

Niin mikähän uudistuksen jälkeen? Paikallispuolustusartikkelissahan väläyteltiin 60 000 paikallisjoukkoja ja HS.fi oli että jalkaväkiprikaatit korvataan "muutamalla alueellisella prikaatilla ja taisteluosastolla".

Selvinnee keväällä julkistettavassa uudessa selonteossa.

Helkkari kirjoitti:
Suurta reserviä, joka on koulutettu vanhaan malliin, ei voida kertausharjoitusten vähyyden takia kouluttaa uusiin oppeihin. Prikaatikenraali Parkatti sanoo haasteena olevan, että edes johtajat pystyttäisiin kouluttamaan.

Itse kävin intin vasta ja sijoitus on miehistö torjuntakomppaniassa, eli ilmeisesti tuon jaon mukaan joko erillinen pataljoona (torjp) tai paikallispuolustusyksikkö. Tuon torjuntakomppanian joukkueet ainakin ovat jalkaväkijoukkueita (m/80?), eli lakkautetaanko ne nyt tässä kokonaan vanhentuneita?

Kertausharjoitukset piti olla kuulemma 2013, mutta ei minulle taida sitten ikinä tullakaan? Sinänsä hassu ajatus että koulutettiin heti vanhentuneeseen sijoitukseen jos nyt nuo entiset alueelliset joukot on kokonaan historiaa jo nyt.

Mikä on "heti vanhentunut sijoitus"...
Uutta tst-tapaa aletaan kouluttaa 2/2013 saapumiserästä lähtien, kun vähän käyttää järkeä niin tajuaa että siinä menee luokkaa 10-vuotta että koko SA-vahvuus on korvattu uusilla.

Jos sijoituksesi katoaa joskus tämän vuosikymmenen loppupuoliskolla, niin ei siinä mitään ihmeellistä ole nykyisillä joukkovahvuuksilla. Uusia reserviläisiä kun tuotetaan muistaakseni joka vuosi luokkaa 23 000, niin eihän ne sijoitukset silloin voi kovin kauaa ainakaan samana säilyä kun tuoreempaa puskee tuota tahtia tilalle.

Kertauksia tuskin juu tulee, mutta ihan sen takia että ne ajetaan seuraavina vuosina minimiin säästöjen takia. Eipä läheskään kaikki joukot kertaa edes hyvinä aikoina...
 
RE: Amiraalikalvot sekä 3.-4. sotapäivä

Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Minkä halvatun takia maavoimien tst-tavan muutosta johtava kenraalitason mies spekuloisi lopputuloksella jos merkittävä osa kalustosta olisi jo maassa?????

Niin..mietipä sitä?! Oletko koskaan missään törmännyt siihen, että rahoitusta yritetään saada jollakin keinolla lisää.. Totta helvetissä kenraalit puhuvat kondotionaalissa ja maalailevat toinen toistaan karumpia uhkia vähäisen rahoituksen takia!
Mitä he muuta voisivat tehdä? Mitä muuta heidän kuuluisi tehdä? Pitäisikö heidän toitottaa että "ei tässä mitään..leikataan vaan vaikka lisääkin niin ei siitä mikään kärsi.."

Aika nyt vaan on sellainen, että raha on todella tiukassa - se tulee olemaan sitä vielä vuosikausia - ja se pistää myös muut kuin Puolustusvoimat keksimään keinoja, millä sen rahoituksen saa varmistettua mahdollisimman hyvälle tasolle.

Ymmärrät kyllä tuon varmasti - kuten aivan varmasti myös sen, että kaikki mitä mediassa sanotaan ei välttämättä ole absoluuttinen totuus, vaan siellä saatetaan jonkun tarkoitusperän vuoksi sanoa asioita sopivasti valikoiden.

Mutta turha tästä on täällä tämän enempää vängätä. Voidaan sopia myös niin, että Suomen puolustus ajetaan alas, alueelliset joukot lakkautetaan ja armeija muuttuu ammattiarmeijaksi...jos se tekee teille muutamille hyvän mielen, niin olkoon se asia sitten niin.

Henk.koht en ole kovinkaan huolissani siitä, etteikö uudistus toteutuisi jokseenkin suunnitellusti alueellisten joukkojen osalta. Tosin sillä nyt ei ole mitään väliä, olenko huolissani vai en - mutta en ole. Vasta sitten jos 2015 jatkuu sama säästölinja ja joukkojen kertauttaminen jää jäihin vielä senkin jälkeen pitkäksi aikaa, alkaa olemaan syytä huolestua..sama koskee huolia myös kaluston osalta. Tällä hetkellä ei ole syytä suuriin huoliin, edellyttäen että poliitikkojen lupaukset pitävät edes suurinpiirtein.
Mutta voidaan siis toki sopia tässä keskustelussa täällä niinkin, että puolustuskyky romahtaa ihan näillä hetkillä.
 
Aluepuolustuksettomuuden tulevaisuus

Kapiainen kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Minkä halvatun takia maavoimien tst-tavan muutosta johtava kenraalitason mies spekuloisi lopputuloksella jos merkittävä osa kalustosta olisi jo maassa?????

Kapiainen kirjoitti:
Niin..mietipä sitä?! Oletko koskaan missään törmännyt siihen, että rahoitusta yritetään saada jollakin keinolla lisää.. Totta helvetissä kenraalit puhuvat kondotionaalissa ja maalailevat toinen toistaan karumpia uhkia vähäisen rahoituksen takia!

Sekaantuvatko virkamiehet politiikkaan ja tekevätkö sotilaatkin politiikkaa?

No tietenkin tuo rahoitustaso, joka vaihtui superindeksistä ilmakuoppaan, aiheuttaa informaatiosodankäyntiä sen sääntöjen mukaan valtiovarainministeriötä kohtaan.

Minusta ei ole niinkään ihmeellistä se, että maavoimien operaatiopäällikkö kääntää sökössä kortin lisää ja kertoo jopa avoimesti, missä vaiheessa leikkauksia mennään, jotta voisi säilyttää uskottavuutensa siinä vaiheessa, kun aluejoukkoja ei ole siksi, että niillä ei ole teoreettista mallivarustustakaan vielä, ja aletaan kysyä, miten tämä oli mahdollista operaatiopäällikkö Parkatin aikana.

Ihmeellisenä pidän sitä, että sanotaan, että "kalusto on maassa". Mieleen tulee, että joku sanoisi, että lentokoneet ovat maassa (eivätkä lennä). Emukin on lintu, joka ei lennä.

Kansliapäällikkö, kenraaliluutnantti Räty sanoo, että määristä voidaan tinkia, mutta ei kynnysasejärjestelmistä.

Suomi on siis hyökkäykselliseltä kapasiteetiltaan kynnysrahan ja kynnystason alapuolella, koska sillä on vain rupista puolustusvoimaa 1970-luvun ja DDR:n perinnön ajatuksin eikä ensimmäiseen iskuun kykeneviä asejärjestelmiä, joihin Yhdysvallat voi lainata ammukset Lend and lease -periaatteella ainakin siksi, että kynnysasejärjestelmillä on luotu tukeutumismahdollisuus.

Kapiainen kirjoitti:
Mitä he muuta voisivat tehdä? Mitä muuta heidän kuuluisi tehdä? Pitäisikö heidän toitottaa että "ei tässä mitään..leikataan vaan vaikka lisääkin niin ei siitä mikään kärsi.."

Näytellä roolinsa loppuun.

Kapiainen kirjoitti:
Aika nyt vaan on sellainen, että raha on todella tiukassa - se tulee olemaan sitä vielä vuosikausia - ja se pistää myös muut kuin Puolustusvoimat keksimään keinoja, millä sen rahoituksen saa varmistettua mahdollisimman hyvälle tasolle.

Tämä johtuu länsi-integraation syventämisestä: EMU:sta. Ruotsi, joka on osaksi opting out ja Sveitsi, joka on melkein kokonaan opting out, ovat ylläpitäneet rahapoliittista itsenäisyyttä ja torjuneet kuplaa. Kreikka puolestaan on EMU:n tulos niin kuin moni muukin Etelä-Euroopan maa. Halpa korko on tuottanut kuplan, jota ihmisiä leikkaamalla koetaan poistaa.

Kapiainen kirjoitti:
Ymmärrät kyllä tuon varmasti - kuten aivan varmasti myös sen, että kaikki mitä mediassa sanotaan ei välttämättä ole absoluuttinen totuus, vaan siellä saatetaan jonkun tarkoitusperän vuoksi sanoa asioita sopivasti valikoiden.

Monia hämää se, että ammattisotilaaseen pitäisi luottaa, vaikka hän on samanlainen leipäpappi kuin muutkin. Virkamieheen ei koskaan pidä luottaa, vaan häntä pitää parlamentaarisesti valvoa ja mielellään iltapäivälehtien toimittajia pitkäjänteisemmin.

Kapiainen kirjoitti:
Mutta turha tästä on täällä tämän enempää vängätä. Voidaan sopia myös niin, että Suomen puolustus ajetaan alas, alueelliset joukot lakkautetaan ja armeija muuttuu ammattiarmeijaksi...jos se tekee teille muutamille hyvän mielen, niin olkoon se asia sitten niin.

Ns. "armeijasta" voidaan luopua ja puolustaminen voidaan jättää korkeasti koulutetuille keveille ja rauhanomaisille ammattisotilaille, rajavartioille. Näin 1950-luvulla hoidettiin Lapin puolustus. Vasta myöhemmin Yhdysvallat ja Neuvostoliitto rupesivat painostamaan Suomen hallitusta ja Tasavallan presidenttiä tekemään edes joitain puolueettomuustoimia Lapin miehittämiseksi suomalaisin joukoin.

Kapiainen kirjoitti:
Henk.koht en ole kovinkaan huolissani siitä, etteikö uudistus toteutuisi jokseenkin suunnitellusti alueellisten joukkojen osalta. Tosin sillä nyt ei ole mitään väliä, olenko huolissani vai en - mutta en ole. Vasta sitten jos 2015 jatkuu sama säästölinja ja joukkojen kertauttaminen jää jäihin vielä senkin jälkeen pitkäksi aikaa, alkaa olemaan syytä huolestua..sama koskee huolia myös kaluston osalta. Tällä hetkellä ei ole syytä suuriin huoliin, edellyttäen että poliitikkojen lupaukset pitävät edes suurinpiirtein.

Tässä on vahva taktinen näkemys "toistaiseksi kaikki hyvin". Strategiaa tässä näkemyksessä ei ole, vaikka on tiedossa se, miten kivuliasta EMU:n ja leikkausten kanssa on vielä tulevina vuosina. Valtiota ei suunnitella kokonaisuutena, koska ei ole kokoavia voimia, itsetietoisuutta eikä näkemystä.

Kapiainen kirjoitti:
Mutta voidaan siis toki sopia tässä keskustelussa täällä niinkin, että puolustuskyky romahtaa ihan näillä hetkillä.

Se on kansalaisoikeutemme parlamentaarisessa demokratiassa. Sananvapauskin on ihmisoikeus, jota pitää ihmisoikeussopimukseen liittyvänä kansainvälisenä velvoitteena puolustaa.

Aluepuolustus, se, että reservillä on aselajiosaaminen, on ammatillisen puolustuksen ideologinen vihollinen.
 
RE: Amiraalikalvot sekä 3.-4. sotapäivä

Kapiainen kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Minkä halvatun takia maavoimien tst-tavan muutosta johtava kenraalitason mies spekuloisi lopputuloksella jos merkittävä osa kalustosta olisi jo maassa?????

Niin..mietipä sitä?! Oletko koskaan missään törmännyt siihen, että rahoitusta yritetään saada jollakin keinolla lisää.. Totta helvetissä kenraalit puhuvat kondotionaalissa ja maalailevat toinen toistaan karumpia uhkia vähäisen rahoituksen takia!

Hehhee... Jos merkittävä osa alueellisiin joukkoihin liittyvistä kalustohankinnoista olisi jo tehty, niin ketä tämä kenu oikein yrittäisi sumuttaa? Ikäänkuin rahoituksen tasosta päättävät tahot eivät olisi tietoisia siitä mitä on jo hankittu ja mitä ei.

Kapiainen kirjoitti:
Vasta sitten jos 2015 jatkuu sama säästölinja ja joukkojen kertauttaminen jää jäihin vielä senkin jälkeen pitkäksi aikaa, alkaa olemaan syytä huolestua..sama koskee huolia myös kaluston osalta. Tällä hetkellä ei ole syytä suuriin huoliin, edellyttäen että poliitikkojen lupaukset pitävät edes suurinpiirtein.
Mutta voidaan siis toki sopia tässä keskustelussa täällä niinkin, että puolustuskyky romahtaa ihan näillä hetkillä.

Nyt on kysymys siitä että sinä väität alueellisten joukkojen uuden kaluston olevan pääsosiltaan maassa jo nyt. Näinhän ei ole, se selviää jo ihan julkisista hankintojen uutisoinneista.

Miksi olet itse huolissasi alueellisten joukkojen varustamisesta vuoden 2015 jälkeen jos pääosa kalustosta on maassa jo nyt?

Minä en ole ainakaan heittänyt vielä kirvestä kaivoon, olen sitä mieltä että alueelllisten joukkojen varustaminen tulee olemaan pitkä prosessi ja jatkuu koko tämän vuosikymmenen. Aikaa kyllä on, koska uuden tst-tavan joukkojenkin kouluttaminen vie vuosia. Uhkana on lähinnä se että jotkut muut menot syövät varat alueellisilta joukoilta kuten aina ennenkin on käynnyt.
 
Doktriinin muutos

Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Minä en ole ainakaan heittänyt vielä kirvestä kaivoon, olen sitä mieltä että alueelllisten joukkojen varustaminen tulee olemaan pitkä prosessi ja jatkuu koko tämän vuosikymmenen. Aikaa kyllä on, koska uuden tst-tavan joukkojenkin kouluttaminen vie vuosia. Uhkana on lähinnä se että jotkut muut menot syövät varat alueellisilta joukoilta kuten aina ennenkin on käynnyt.

Alueelliset joukot taantuvat "kypärä ja rynnäkkökivääri"-tasolle paikallisjoukkojen tasoiseksi. Kuntoilua tulee, ylennyksiä tulee, mutta jokaisen aselajiosaaminen, sotilaspoliiseja lukuunottamatta, häviää.

Kun joukkojen määrää yleensä supistetaan, eivät alueelliset joukot uudistu edes yleisjoukoilta perityvän sotaromun vertaa, koska joukkoja on niin vähän, ettei pienillekään aluejoukoille tule perintöjä pienemmiltä yleisjoukoilta.

Paradigma muuttuu siten, että kun maakunnat on todettu turhiksi, keskitytään yhden ennalta ehkäisevän iskun antamiseen osana suurempaa ennalta ehkäisevän puolustuksen osastoa.

Tämä on samalla myös ulko- ja kauppapolitiikankin muutos eräissä konstellaatioissa, mutta sitä ei voida sanoa, koska virallisesti ystävälinen ja rauhantahtoinen puolueettomuuspolitiikka jatkuu.

Venäjä sallii Suomen NATO-jäsenyyden rankaisematta siitä muin keinoin sillä ehdolla, että Suomesta tehdään Baltian tapainen koulutuksellinenkin sotilaallinen tyhjiö.

Minusta aluejoukkojen koko ja lopuksi myös taso laskee innostuksen lässähtäessä.

Vain aluejoukoissa säilyy osaaminen, aselajiosaaminen ja erikoistuminen. Koska tämä on uhka Suomen päälinjalle, maan NATO-jäsenyyskriteereiden täyttämiselle Ruotsin malliin, pitää aluejoukot tietenkin mädättää ja osaamisen katoamiseksi varmistaa, se, että kriisinhallinta sotilaspoliiseilla jatkuu.
 
RE: Amiraalikalvot sekä 3.-4. sotapäivä

Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Miksi olet itse huolissasi alueellisten joukkojen varustamisesta vuoden 2015 jälkeen jos pääosa kalustosta on maassa jo nyt?

Alueellisten joukkojen kalustosta en olekaan huolissani. Kenttäarmeija on paljon muutakin kuin alueelliset joukot ja nekin tarvitsevat kalustoa, uutta vanhan tilalle, olemassaolevan päivityksiä, kunnossapitoa jne.

Toinen olennainen asia on se, että kenttäarmeija perustuu reserviin. Jos joukkoja ei harjoiteta, alkaa niiden kyky pikkuhiljaa katoamaan..ja mitä pidempään se tilanne jatkuu, kiihtyy joukkojen kyvyn katoaminen koko ajan.
Joukkojen harjoittaminen vaatii rahaa. Jos sitä ei ole, ei joukkojakaan harjoiteta..se on mielestäni pahempi uhka/epävarmuustekijä kuin alueellisten joukkojen kalusto.
Suurin osa alueellisten joukkojen tarvitsemasta kalustosta on "halpaa kuin makkara"..sitä on jo olemassa, siitä on tilauksia sisällä ja tilaussopimukset tehty. Vaikka osa kalustosta jäisi saamatta/sen saaminen lykkääntyisi, se ei kaada vielä mitään. Sensijaan se on huomattavan haitallista, jos rahaa ei joukkojen harjoituttamiseen ala muutaman vuoden kuluttua löytymään.
 
Pilaantuneen makkaran säilyttäminen

Kapiainen kirjoitti:
Suurin osa alueellisten joukkojen tarvitsemasta kalustosta on "halpaa kuin makkara"..sitä on jo olemassa, siitä on tilauksia sisällä ja tilaussopimukset tehty.

Tuota halpamakkaraa ei oikein voi varatoida Millogin laatujääkaappiin, kun varastointi "tulee niin mahdottoman kalliiksi".

Parhaan päivänsä nähneen massavanhenneen reserviläisen makkarat kyllä Suomessa stenataan.
 
RE: Pilaantuneen makkaran säilyttäminen

jokiranta kirjoitti:
Tuota halpamakkaraa ei oikein voi varatoida Millogin laatujääkaappiin, kun varastointi "tulee niin mahdottoman kalliiksi".

Parhaan päivänsä nähneen massavanhenneen reserviläisen makkarat kyllä Suomessa stenataan.

Tässä tuntuu tilanne olevan nyt vähän sama kuin politiikassa hallitus vs oppositio.
Oppositiosta on kiva huudella kaikkea mahdollista vastaan, kun mistään ei tarvitse oikeasti huolehtia tai edes esittää miten asiat tulisi hoitaa..

Niinpä kysynkin nyt sinulta:

Miten sinusta Puolustusvoimauudistus tulisi hoitaa, että se menisi mielestäsi hyvin?
Pyydän, että huomioit vastauksessasi realiteetit, jotka liittyvät rahoituskehykseen ja huomioit sen arvovalinnan, minkä päättäjät ovat tässä asiassa tehneet.

Tarkoitan tällä sitä, että vastaus "lisää rahaa jolloin on mahdollista..." ei ole tässä kohtaa se, joka tarjoaa toteuttamiskelpoisen ratkaisun. Arvovalinnalla tarkoitan sitä, että Puolustusbudjettiin EI HALUTA kaivaa rahaa tinkimällä esimerkiksi EU:n kriisirahastosta, kehitysavusta tai sosiaali- ja terveysmenoista. En muista nyt ulkoa tarkkaa lukua paljonko esimerkiksi nuo sosiaali- ja terveysmenot ovat bkt:stä, mutta muistini mukaan se luku on paljon suurempi kuin puolustusbudjetti..joka taas tarkoittaa sitä, että siitä prosentuaalisesti "karvan verran" tinkimällä, olisi tehty puolustusbudjettiin roima korotus. Eli arvovalinnat on tehty - se pitää myös huomioida vaihtoehtoista ratkaisua mietittäessä
 
RE: Pilaantuneen makkaran säilyttäminen

Kapiainen kirjoitti:
jokiranta kirjoitti:
Tuota halpamakkaraa ei oikein voi varatoida Millogin laatujääkaappiin, kun varastointi "tulee niin mahdottoman kalliiksi".

Parhaan päivänsä nähneen massavanhenneen reserviläisen makkarat kyllä Suomessa stenataan.

Tässä tuntuu tilanne olevan nyt vähän sama kuin politiikassa hallitus vs oppositio.
Oppositiosta on kiva huudella kaikkea mahdollista vastaan, kun mistään ei tarvitse oikeasti huolehtia tai edes esittää miten asiat tulisi hoitaa..

Niinpä kysynkin nyt sinulta:

Miten sinusta Puolustusvoimauudistus tulisi hoitaa, että se menisi mielestäsi hyvin?

Vastaan vaikket minulta kysykkään...
Eiköhän porukkaa riso täällä pääasiassa seuraavat epäkohdat:
-Liian kalliit/tekniset kalustohankinnat jotka viittaavat NATO kelpoisuuden tavoitteluun.
-PV kiinteistöjen vuokrakustannukset jotka omalta osaltaan pakottavat luopumaan käyttökelpoisesta vanhasta kalustosta "liian aikaisin".

Jo olemassa olevia rahoja siis haaskataan vääriin asioihin. Oma tietämys ei riitä julistamaan onko asia näin vai noin, mutta kieltämättä jossain jutuissa ei kaikki ole aina ihan kohdallaan...
 
RE: Pilaantuneen makkaran säilyttäminen

Kapiainen kirjoitti:
Miten sinusta Puolustusvoimauudistus tulisi hoitaa, että se menisi mielestäsi hyvin?

Siirretään everstit ja prikaatikenraalit sekä osa kenraalimajureista markkinatalouden palvelukseen, ilmoitetaan, että kernaasti vastaanotetaan lainaksi kynnysasejärjestelmät, jotta tukeutuminen ja yhteensopivuus on mahdollista.

Merivoimiin jätetään laivasto. Rannikkojoukot alueilla, jossa ei ole saaristoa, vaan avomerta, siirretään maavoimille. Tästä poikkeuksena myös Helsingissä.

Kehitetään viisi maajoukkotyyppiä jalkaväelle, myös miehistönkuljetusvaunuilla veneilevä järvijalkaväki, joka kykenee viivyttävään puolustamiseen myös järven itäpuolella.

Liian suureen maavoimien alasajoon sopeudutaan siten, että luodaan puoliammattilainen sotilasopettajisto reserviin.

Sotatoimiyhtymän komentajasta tehdään toimitusjohtaja, joka ensinnäkin saa aselajikomentajat suunnittelemaan aselajinsa joka toiminta-alueelle kunnolla. Tämä merkitsee tilaaja-tuottaja -mallista osittaista luopumista. Näin tavallaan aktiivireservi voi säilyttää osaamisensa, aselajiosaamisensa muutoinkin kuin harrastustoimintana.

Aloittaa voisi vaikkapa puolustusministeriön virkamiesjohdon vapauttamisella markkinatalouden palvelukseen sekä kansalaiskyselyllä, miten Suomen puolustus olisi järjestettävä. Reservissä on niin monta sapekasta kenraalia ja everstiä, että varmaan tulisi järkevääkin palautetta.

Ajan ongelmaan on yksi ratkaisu: parlamentaarinen puolustuspolitiikka. http://www.otakantaa.fi/

Kun ylipäällikkyys on menetetty, on tietenkin johdonmukainen vastaus parlamentarismi.

Millogin saisi purkaa yksityisiksi yhtiöiksi, jotka löytävät 60% halvempia varastointiratkaisuja.
 
RE: Pilaantuneen makkaran säilyttäminen

Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Vastaan vaikket minulta kysykkään...
Eiköhän porukkaa riso täällä pääasiassa seuraavat epäkohdat:
-Liian kalliit/tekniset kalustohankinnat jotka viittaavat NATO kelpoisuuden tavoitteluun.
-PV kiinteistöjen vuokrakustannukset jotka omalta osaltaan pakottavat luopumaan käyttökelpoisesta vanhasta kalustosta "liian aikaisin".

Jo olemassa olevia rahoja siis haaskataan vääriin asioihin. Oma tietämys ei riitä julistamaan onko asia näin vai noin, mutta kieltämättä jossain hommissa tuntuu olevan taustalla jotain mätää..

Kyse on vain demokratiavajeesta, joka on tyypillistä jokaiselle suomalaiselle hallinnonalalle alkaen tulopolitiikasta ja sosiaalivakuutuksesta jatkuen vähempiarvoisiin ja turhanaikaisempiin osa-alueisiin.

Lamatilanteessa demokratiavaje tuottaa moraalikadon.
 
RE: Pilaantuneen makkaran säilyttäminen

jokiranta kirjoitti:
Sotatoimiyhtymän komentajasta tehdään toimitusjohtaja, joka ensinnäkin saa aselajikomentajat suunnittelemaan aselajinsa joka toiminta-alueelle kunnolla.

Noinhan yhtymän johtaminen on toiminut tähänkin saakka...

Ok..Ohjustelijan kanssa olen oikeastaan aika samoilla linjoilla tässä asiassa..ja kysymys oli toki myös sinulle ja kaikille muillekin osoitettu.

Eniten minua henk.koht kuitenkin harmittaa nimenomaan yksi niistä asioista, joille emme voine enää tehdä mitään. Puhun nyt siis siitä arvovalinnan tekemisestä. Kotimaan puolustus jäi nyt kakkoseksi monen muun asian taakse.
Tuntuuhan se maallikosta aika kummalliseltä nähdä ensin mediasta miten suuren kasan rahaa Suomi laittaa Kreikkaan - ja heti perään saa mediasta kuulla millaisilla summilla Kreikka ostaa tankkeja ja viimeisintä huutoa olevia sotalaivoja - ja heti sen perään, miten Suomen puolustus joutuu rajujen leikkausten kohteeksi.
 
Lissabonin sopimus

Lissabonin sopimus 1.12.2009 asettaa konsultaatiota edellyttämättömän turvallisuustakuun. Tässä hengessä meidän pitää ymmärtää Kreikan puolustusmenoja tai valmistautua menemään Kyproksen avuksi.
 
RE: Pilaantuneen makkaran säilyttäminen

Kapiainen kirjoitti:
[Eniten minua henk.koht kuitenkin harmittaa nimenomaan yksi niistä asioista, joille emme voine enää tehdä mitään. Puhun nyt siis siitä arvovalinnan tekemisestä. Kotimaan puolustus jäi nyt kakkoseksi monen muun asian taakse.
Tuntuuhan se maallikosta aika kummalliseltä nähdä ensin mediasta miten suuren kasan rahaa Suomi laittaa Kreikkaan - ja heti perään saa mediasta kuulla millaisilla summilla Kreikka ostaa tankkeja ja viimeisintä huutoa olevia sotalaivoja - ja heti sen perään, miten Suomen puolustus joutuu rajujen leikkausten kohteeksi.

Tämä on juuri se, mikä tässä koko asiassa eniten mättää. Miten meidän maallamme on varaa syytää rahaa ulkomaille ja samalla jättää oma pesämme oman onnensa nojaan? PV kärsii muiden maiden töppäilyistä ( mihin me emme ole pystyneet vaikuttamaan ). Samoin kärsii poliisi, terveydenhuolto, lasten- ja vanhustenhoito. Voisi oikeasti miettiä, onko Kreikan ( tai jonkun muun maan ) töppäilyjen korjaaminen tärkeämpi asia kuin oman maan ja sen kansalaisten turvallisuus ja hyvinvointi. Ei ole. Pistää vihaksi....
Ja mun ei tarvitse pätkääkään ymmärtää Kreikan puolustusmenoja tai Kyproksen kreikkalaisten ja turkkilaisten keskinäisiä kähinöitä. Minä, saatikka kukaan muukaan suomalainen, ei niihin voi vaikuttaa. Kreikka ja Turkki ovat NATO:n jäseniä. Jos niillä on Kyproksella kränää keskenään, niin hoitakoon NATO sen.
 
Back
Top