RE: Amiraalikalvot sekä 3.-4. sotapäivä
Minun ehdoton käsitykseni on se, että hyökkääjän tukkaan on käytävä kiinni heti eikä 19. pvä. Jos hyökkääjä saa pelitilan itselleen niin se on soromnoo. Sitten lasketaan enää päiviä, ei viikkoja. Mihinkään Inkoon pelloilla kyttäämiseen en usko lainkaan. Tasaisilla tulee turpaan 9-0 tai pahemmin. Kymijoesta länteen on liian väljää suhteessa meidän voimavaroihin.
Minua oikeasti puistattaa eräiden ps-miesten ejakulointi kuinka ravakka vastahyökkäys linjalla Mikkeli-Kotka palauttaa tilanteen meille.....millä vitulla se tehdään.
jokiranta kirjoitti:OldSkool kirjoitti:Yhtenä aatoksena näistä "liike ja parveileminen ja modernien linnoitteiden käyttö ja epäsuoran hajautus jne" ... tulee vaan mieleen että hieno kaavio, josta voi varmaan tehdä kauniin nelivärisen powerpoint-animaation ja esitellä sitä kenraalikunnalle ja sotilasasiamiehille. Mutta mitenkähän reenata sitä, pelittääkö se sotapäivänä 3 kun kaikki tavanomaiset kitkatekijät alkaa hiertää .... No nyt olen pessimisti, älkää välittäkö vaan tehkää (salassa) simulaatio jolla asiaan saa lisäselvyyttä!
Minäkään en epäile, etteikö ensimmäinen tai toinenkin sotapäivä menisi PowerPoint-kalvojen mukaan, mikäli perustaminen ei epäonnistu.
Sen sijaan epäilen,miten ne 3.-4. sotapäivä tai 5.-6- sotapäivä menisivät. Jossain kohtaa joku kirjoitti, että amiraali Klenberg arveli konfliktin kestävän viisi päivää.
1970-luvulla ihailtiin ja naureskeltiin kuuden päivän sotaa. Sitä, että arabit eivät kestäneet kuin kuusi päivää ja sitä, että että Israelilaiset saivat hommat selväksi vain kuudessa päivässä 1967. 1973 jo olikin hieman haastavampi ja suru tuli puseroon mm. Golanin suurten tappioiden vuoksi panssaritaistelusta.
Yksi kapteeni esitteli taktisia ja operatiivisia suunnitelmia ja tekniikoita ja lopuksi vetäisi PorwerPoint-kalvon, jossa kaikki käytännön ongelmat eivät rasittaneet harmonista kokonaisuutta, vaan tieto virtasin lennokkiin ja lennokista samoin kuin sateliitteihin. Tätä kalvoa hän sanoi amiraalikalvoksi. Se on amiraali Kaskealan aikana.
Suuri osa puolustuspoliittisesta aineistosta on järjestelmätoimittajien myyntikansiota ja on amiraali- sekä kenraalitasoa, jossa sellainen asia kuin riittävyys ja toimivuus kuuluu nipperitietoihin, joilla ei tarvitse, ainakaan liikkuvan äänestäjän tai Helsingin Sanomien päätoimittajan vaivata päätään, pääasia, että henki on korkealla ja tunnelma hyvä.
Venäläiset muuten kutsuvat Etelä-Ossetian sotaan viiden päivän sodaksi ikään kuin osoittaen, että hoitivat homman vuorokautta vähemmällä ajalla kuin israeilaiset 1967.
Tuo onkin mainio vitsi, kun ottaa huomioon, että myös israelaiset olivat konsultoimassa Georgian asevoimia yhdysvaltalaisten ja ukrainalaisten ilmatorjujien kanssa.
Minun ehdoton käsitykseni on se, että hyökkääjän tukkaan on käytävä kiinni heti eikä 19. pvä. Jos hyökkääjä saa pelitilan itselleen niin se on soromnoo. Sitten lasketaan enää päiviä, ei viikkoja. Mihinkään Inkoon pelloilla kyttäämiseen en usko lainkaan. Tasaisilla tulee turpaan 9-0 tai pahemmin. Kymijoesta länteen on liian väljää suhteessa meidän voimavaroihin.
Minua oikeasti puistattaa eräiden ps-miesten ejakulointi kuinka ravakka vastahyökkäys linjalla Mikkeli-Kotka palauttaa tilanteen meille.....millä vitulla se tehdään.