baikal kirjoitti:
Jahas, traktoriasiaa taas pikkasen. Alla on ollut pari kertaa tässä tyypillinen suomalainen nelivetomaataloustraktori. Maavaran mittasin ja se oli 58 senttiä ja jos riisuu etukuormaajavarustuksen niin melkein kymmenen senttiä lisää. Matkavauhti hyvällä tiellä oli keskimäärin 54 km/h, lastina vaihdellen 3-5 tonnia. Polttoainetta imaisi noin 20 litraa tunnissa. Traktorin maastokäytettävyyden pullonkaula on paremminkin se peräkärry, olipa se telivaunu tahi yksiakselinen, samalla tavoin se pudottaa kelpoisuutta, mutta ei merkittävästi. Peräkärrin laitakorkeus oli yli 1.5 metriä ja pressu päällä kuorma tuli kuivana perille, vaikka vettä tuli kuin esterin hanukasta. Ei ongelmia tuollakaan keikalla, vaikka taas mentiin puoli kilsaa tietöntä, metsänhakkuulinja alla.
Traktori on ehdottomasti käyttökelpoinen peli ja ihan turhaan jatkuvan irvailun kohteena. Mahdollisuus ajokin käyttöön trukkina on myös todella tärkeä ominaisuus, kun tärkeimpienkään sa-joukkojen sotavarustukseen ei juuri trukkeja kuulu ja esim. mekansioidun joukon huollon pitäisi siirtää nopeasti kuomalava, jos toinenkin.
Hyvänä esimerkkinä mekanisoidun pataljoonan huolto, jolla on kymmeniä ja taas kymmeniä ajoneuvoja, muttei ensimmäistäkään trukkia käytössä. Millähän ne a-tarverekat on tarkoitus tosipaikassa purkaa, käsipelissä kaiketi?