Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Museo kirjoitti:Ylipäätään ihmettelen miksi kaikki AMOS-ajoneuvot oli pakko tilata samalla kertaa? On kai suurvalloissa käytäntönä tilata ensin prototyypit, sitten nollasarjana korkeintaan kymmenesosa vehkeistä ja sitten sarjatuotantoversiot. Mutta miksi Suomen puolustusvoimien piti ängetä rajallisilla resursseillaan mukaan tuotekehitystyöhön tuhlaten samalla valmiusyhtymien tilausvaltuuksia? Olisivat tukeneet valtion erillisestä tutkimusbudjetista tuotekehittelyä ja maksaneet sitten valmistajalle valmiista tuotteesta.
Älkää käsittäkö väärin. Onhan AMOS hieno vehje paperilla. Olen vain noin periaatteesta sitä mieltä että hankintabudjetti ja tuotekehittelybudjetti kannattaa pitää erillään. Jos AMOS kerran oli niin lupaava konsepti niin jostain olisi varmaankin löytynyt muutama miljoona yksityistä tuotekehittelyrahaa. Oliko AMOS todella niin tärkeä hanke suomalaiselle teollisuudelle että valmiusyhtymien itseliikkuvat tykit kannatti sen takia uhrata?
Mutta mitäpä minä olen arvostelemaan mitä isot pojat saunailloissaan päättää. Oli varmaan suuremmat hommat kyseessä kun puolustusvoimien etu.
JOKO kirjoitti:Museo kirjoitti:Ylipäätään ihmettelen miksi kaikki AMOS-ajoneuvot oli pakko tilata samalla kertaa? On kai suurvalloissa käytäntönä tilata ensin prototyypit, sitten nollasarjana korkeintaan kymmenesosa vehkeistä ja sitten sarjatuotantoversiot. Mutta miksi Suomen puolustusvoimien piti ängetä rajallisilla resursseillaan mukaan tuotekehitystyöhön tuhlaten samalla valmiusyhtymien tilausvaltuuksia? Olisivat tukeneet valtion erillisestä tutkimusbudjetista tuotekehittelyä ja maksaneet sitten valmistajalle valmiista tuotteesta.
Älkää käsittäkö väärin. Onhan AMOS hieno vehje paperilla. Olen vain noin periaatteesta sitä mieltä että hankintabudjetti ja tuotekehittelybudjetti kannattaa pitää erillään. Jos AMOS kerran oli niin lupaava konsepti niin jostain olisi varmaankin löytynyt muutama miljoona yksityistä tuotekehittelyrahaa. Oliko AMOS todella niin tärkeä hanke suomalaiselle teollisuudelle että valmiusyhtymien itseliikkuvat tykit kannatti sen takia uhrata?
Mutta mitäpä minä olen arvostelemaan mitä isot pojat saunailloissaan päättää. Oli varmaan suuremmat hommat kyseessä kun puolustusvoimien etu.
Ihan oikeassa olet. Ei ole mieltä käyttää vähiä hankintarahoja turhaan tuotekehitykseen. Teollisuuden tutkimuksen rahoittaminen pitäisi järjestää ihan omalla momentilla. Onhan meillä Sitra ja muita organisaatioita tähän hommaan. Pitäisi vain lopettaa se lannanlevittimien ja peltihallien rahoittaminen ja panostaa ihan todelliseen yritystoimintaan. Lisäksi rahojen vastineeksi pitäisi aina saada osa firman osakkeista. Vaan, kun ei.
JOKO kirjoitti:ctg kirjoitti:baikal kirjoitti:JOKO kirjoitti:peelo kirjoitti:Armeijan kranaatinheittimien uusiminen jäänyt aikataulustaan
Kaupan arvoksi on aiemmin kerrottu sata miljoonaa euroa.
24 masiinaa, joten se tekee noin 4 miljoonaa kappalleelta. Ei mitään järkeä.
En tiedä, hintaa on, mutta jos/kun tämä saadaan pelittämään ja sille saataisiin kauppoja muuallekin, kuka tietää? Onhan tämä oloissamme kuitenkin sitä tulivoimaa isolla T-llä. Meillä on tilannekuvaa, sensoria ja pilkuttimia ja rilkuttimia vaikka lampaille syöttää, jos ei ole vaikuttavia aseita, niin mitä hittoa näillä edm. tekee?
Mutta tämä hanke ei oikeasti poista sitä tosiasiaa, että jossain vaiheessa olemme ilman minkäänlaista telatykistöä tai vast. Operatiivinen pumppaamo tarvii aivan taatusti modernin tykistön ollakseen pelikunnossa.
Minusta konsepti on hyvä ja sopiva alusta jolla pystytään vaikuttamaan kun pilliin puhalletaan, mutta 24 liikkuvaa alustaa on kovin vähän. Ainakin minun mielestäni, sillä minä laittaisin Amoksen tai Nemon parin tukemaan jokaista komppaniaa. Mielelläni näkisin myös kevyempää heitintä.
Perinteinen ajoneuvossa jököttävä heitin olisi ajanut lähes saman asian. Hinta vain olisi ollut murto-osa. Säästyneellä rahalla olisi hankittu muutama telatykki. Toki olisi voitu hankkia myös Zuzana, jos pyörät ovat välttämättömät. Muistelen niiden hinnan olleen alle 2 miljoonaa, kun järjestelmiä aikanaan verrattiin.
RistoJ kirjoitti:Tutustukaapa ensin vähän koko projektiin ja sen historiaan ennen kuin alatte kauheasti mesoamaan aiheesta...
RistoJ kirjoitti:JOKO kirjoitti:Museo kirjoitti:Ylipäätään ihmettelen miksi kaikki AMOS-ajoneuvot oli pakko tilata samalla kertaa? On kai suurvalloissa käytäntönä tilata ensin prototyypit, sitten nollasarjana korkeintaan kymmenesosa vehkeistä ja sitten sarjatuotantoversiot. Mutta miksi Suomen puolustusvoimien piti ängetä rajallisilla resursseillaan mukaan tuotekehitystyöhön tuhlaten samalla valmiusyhtymien tilausvaltuuksia? Olisivat tukeneet valtion erillisestä tutkimusbudjetista tuotekehittelyä ja maksaneet sitten valmistajalle valmiista tuotteesta.
Älkää käsittäkö väärin. Onhan AMOS hieno vehje paperilla. Olen vain noin periaatteesta sitä mieltä että hankintabudjetti ja tuotekehittelybudjetti kannattaa pitää erillään. Jos AMOS kerran oli niin lupaava konsepti niin jostain olisi varmaankin löytynyt muutama miljoona yksityistä tuotekehittelyrahaa. Oliko AMOS todella niin tärkeä hanke suomalaiselle teollisuudelle että valmiusyhtymien itseliikkuvat tykit kannatti sen takia uhrata?
Mutta mitäpä minä olen arvostelemaan mitä isot pojat saunailloissaan päättää. Oli varmaan suuremmat hommat kyseessä kun puolustusvoimien etu.
Ihan oikeassa olet. Ei ole mieltä käyttää vähiä hankintarahoja turhaan tuotekehitykseen. Teollisuuden tutkimuksen rahoittaminen pitäisi järjestää ihan omalla momentilla. Onhan meillä Sitra ja muita organisaatioita tähän hommaan. Pitäisi vain lopettaa se lannanlevittimien ja peltihallien rahoittaminen ja panostaa ihan todelliseen yritystoimintaan. Lisäksi rahojen vastineeksi pitäisi aina saada osa firman osakkeista. Vaan, kun ei.
Tutustukaapa ensin vähän koko projektiin ja sen historiaan ennen kuin alatte kauheasti mesoamaan aiheesta: http://www.panssarikilta.fi/Lehti/Panssari200402_sivu_4.html
Ensinnäkin tuotekehitys prototyyppeihin asti tehtiin Patria Vammaksen ja Alvis Hägglundsin kanssa ja PV:llä ei tuohon ollut juuri mitään tekemistä. PV tilasi vuonna 2003 ne 24 vaunua, joista ensimmäiset neljä vaunua ovat noita 0-sarjan vaunuja. Tämä kehitystyö on AMOS-vaunuista nimenomaan Suomen PV:n tarpeisiin räätälöitynä, eikä mistään yleisestä tuotekehitysprojektista. Mitenkähän tuo olisi teidän mielestänne onnistunut ilman PV:n osallistumista asiaan? Käytännössä kaikki sotilaskäyttöön menevät järjestelmät ovat enempi tai vähempi räätälöityjä asiakkaan tarpeisiin, eikä mistään koskaan löydy suoraan sitä maagista "valmista tuotetta". Kun tilataan ihan uusi järjestelmä, niin räätälöinti kannattaa tehdä heti alkuun.
Suuret maat voivat tilata useammassa erässä, jos hankintamäärät ovat suuria. Voidaan noin tietysti tehdä pienemmissäkin tilauksissa, mutta se tuppaa nostamaan kokonaiskustannuksia. Tosin Suomenkin tapauksessa tilattiin ensin ensimmäinen prototyyppi Pasin alustalle asennettuna ja vasta sen käyttökokemuksien jälkeen tehtiin varsinainen tilaus.
RistoJ kirjoitti:JOKO kirjoitti:Perinteinen ajoneuvossa jököttävä heitin olisi ajanut lähes saman asian. Hinta vain olisi ollut murto-osa. Säästyneellä rahalla olisi hankittu muutama telatykki. Toki olisi voitu hankkia myös Zuzana, jos pyörät ovat välttämättömät. Muistelen niiden hinnan olleen alle 2 miljoonaa, kun järjestelmiä aikanaan verrattiin.
Ai olisi vai? Mitä nyt kantama olisi ollut melkein puolet lyhyempi, tuliasematoiminta valtavan paljon hitaampaa (erityisesti tehokas tulenavaus), putkia vain yksi, ei autonomista toimintakykyä (jos on, hinta nousee), ei suorasuuntauskykyä ja huono suoja tulitoiminnan aikana. Käytännössä noita perinteisiä ajoneuvossa jököttäviä heittimiä olisi tarvittu moninkertainen määrä eli siinä häviää heti se hintaetu ja huoltotarve olisi ollut radikaalisti suurempi.
RistoJ kirjoitti:Zuzanan perusmallin hinnaksi (pelkkä järjestelmä, ei muita osuuksia) kerrottiin vuonna 2007 reiluksi 3,6 miljoonaksi dollariksi. Lisäherkuilla ja välttämättömillä asioilla (huoltojärjestelmä, koulutus, varaosat) se maksaa reilusti enemmän. AMOS on kranaatinheittimeksi toki kallis, mutta se on myös erittäin tehokas. NEMO olisi tosin ollut hyvä vaihtoehto.
JOKO kirjoitti:. Toinen ongelma on tietysti a-tarpeiden riittävyys. Jos yksi uusi heitin ampuu saman, kuin monta perinteistä heitinvaunua, pitää ammuksia olla jatkuvasti hakemassa lisää. Mahtaako tämän touhun logistiikka käytännössä onnistua?
Peiper kirjoitti:JOKO kirjoitti:. Toinen ongelma on tietysti a-tarpeiden riittävyys. Jos yksi uusi heitin ampuu saman, kuin monta perinteistä heitinvaunua, pitää ammuksia olla jatkuvasti hakemassa lisää. Mahtaako tämän touhun logistiikka käytännössä onnistua?
Nyt en ymmärrä, siis nopea tulinopeus on itseasiassa huono ominaisuus?
Peiper kirjoitti:JOKO kirjoitti:. Toinen ongelma on tietysti a-tarpeiden riittävyys. Jos yksi uusi heitin ampuu saman, kuin monta perinteistä heitinvaunua, pitää ammuksia olla jatkuvasti hakemassa lisää. Mahtaako tämän touhun logistiikka käytännössä onnistua?
Nyt en ymmärrä, siis nopea tulinopeus on itseasiassa huono ominaisuus?
JOKO kirjoitti:Peiper kirjoitti:JOKO kirjoitti:. Toinen ongelma on tietysti a-tarpeiden riittävyys. Jos yksi uusi heitin ampuu saman, kuin monta perinteistä heitinvaunua, pitää ammuksia olla jatkuvasti hakemassa lisää. Mahtaako tämän touhun logistiikka käytännössä onnistua?
Nyt en ymmärrä, siis nopea tulinopeus on itseasiassa huono ominaisuus?
Ei se huono ole. Se vain aiheuttaa omat ongelmansa muun toiminnan osalta. Tämä muu toiminta puolestaan voi aiheuttaa sen, ettei teoreettisella tulinopeudella ole mitään merkitystä. Kranaatteja ei yksinkertaisesti saada ampuville aseille riittävän nopeasti, eikä niitä kulje mukana tarpeeksi.
AMOS itsessään on painava laite, kun vertaa tavalliseen heittimeen. Se jo syö merkittävän osan sitä kuljettavan lavetin kantokyvystä. Sen lisäksi näitä lavetteja on vähän.
Wikin mukaan Amoksen kyydissä kulkee 65 kranaattia. Kun Amoksia on normaaleja heittimiä vähemmän, niin ei noilla kovinkaan kummoisia tehdä. Raskaana pyöräajoneuvona se on urille sidottu, jolloin vastustajan sirotemiinat hidastavat ammusten hakemista. Uuden ammuslastin hakeminen voi olla aikaavievä ja hankala operaatio.
http://fi.wikipedia.org/wiki/AMOS-kranaatinheitinj%C3%A4rjestelm%C3%A4
mana kirjoitti:Voitte olla varmoja että logistiikkapuoli on mietitty siltä kantilta että toimintavalmius ja aste saadaan pidettyä mahdollisimman korkealla eli niitä ammuksia säilytetään ja tuodaan toimialueelle asejärjestelmän luokse/lähelle ilman että niitä erikseen pitää hakea.
Olisi aika järjetöntä käyttää itse asejärjestelmää sekä tulitoimintaan että ammusten hakemiseen.
JOKO kirjoitti:mana kirjoitti:Voitte olla varmoja että logistiikkapuoli on mietitty siltä kantilta että toimintavalmius ja aste saadaan pidettyä mahdollisimman korkealla eli niitä ammuksia säilytetään ja tuodaan toimialueelle asejärjestelmän luokse/lähelle ilman että niitä erikseen pitää hakea.
Olisi aika järjetöntä käyttää itse asejärjestelmää sekä tulitoimintaan että ammusten hakemiseen.
Jotta AMOS pääsee ampumaan ryöppyjä, pitää se ajaa kohtuullisen lähelle maalia. Niillä seutuvilla ammutaan varmasti muutenkin runsaanlaisesti. Joudutaan toimimaan reilusti vastapuolen tykistön kantaman sisäpuolella ja ollaan tiukasti uriin sidottuja. Koskee AMOSta ja ammuksia tuovaa autoa. Vastapuolen komentajalta ei vaadita kovinkaan kummoista nerokkuutta näiden ajeluiden lopettamiseen. Sirotemiinat ja epäsuora päättävät ajelut nopeasti. AMOS ehkä selviää panssarointinsa ansiosta. Panssaroimattomien ammusautojen suhteen en olisi kovinkaan toiveikas.
Suuntaus Suomessa on ollut täysin väärä. Meidän pitäisi pyrkiä urilta pois, eikä suinkaan lisätä juuri tiellä kulkevaa kalustoa. Jos ehdottomasti pitää hommata AMOS, tulisi se pultata CV-90 alustalle. Lisäksi pitäisi hommata ammuskuljetuksiin Nasuja tai vastaavia. Ne hoitaisivat ammusten kuljetuksen sen viimeiset 20-40km. Hintaa tuolle tulisi, mutta kestäisivät edes jotakin.
SJ kirjoitti:JOKO kirjoitti:Suuntaus Suomessa on ollut täysin väärä. Meidän pitäisi pyrkiä urilta pois, eikä suinkaan lisätä juuri tiellä kulkevaa kalustoa. Jos ehdottomasti pitää hommata AMOS, tulisi se pultata CV-90 alustalle. Lisäksi pitäisi hommata ammuskuljetuksiin Nasuja tai vastaavia. Ne hoitaisivat ammusten kuljetuksen sen viimeiset 20-40km. Hintaa tuolle tulisi, mutta kestäisivät edes jotakin.
Sinällään tuo CV-90:iin kiinnittäminen ei olisi huono idea, kun taitaa nuo AMOS:ia käyttävät yksiköt muutenkin käyttää niitä. Mutta empä näe, että nuo vedettävätkään heittimet olisi yhtään iloisemmassa asemassa meidän käytössä. Niidenkin huolto on pyörien varassa.
The company experienced a crisis in 2008 after the ban on cluster bombs enacted by the Convention on Cluster Munitions.[2] In January 2009, Instalaza still had the MAT-120 cluster bomb in its online catalog. Despite not being outlawed by the Convention on Cluster Munitions, the Government had recommended the shutdown of the weapon's production. After a media scandal, Instalaza clarified that it no longer produced the MAT-120 and that the weapon was in the catalog as a mark of their technological prowess.[3] In addition, Instalaza may not sell any patents related to the bomb.[4] Subsequently, the company managed to reorient its production and market new technology.
http://en.wikipedia.org/wiki/Instalaza
Instalaza MAT-120 cargo mortar projectile (Spain), Ammunition for mortars
Description
The MAT-120 cargo mortar projectile, designed and manufactured by Instalaza SA, is fired from 120 mm smoothbore mortars and carries 21 submunitions up to a range of 5,500 to 6,800 m, according to the mortar barrel length.The MAT-120 incorporates an electronic safety and arming system. Each submunition has its own electronic super-quick impact fuze. The fuze controls activation after submunition scattering, initiation of the submunition warhead on impact, self-destruct after 20 seconds, or self-neutralisation after a few minutes. MAT-120 submunitions have a dual function:anti-armour, penetrating up to 150 mm of Rolled Homogenous Armour (RHA)anti-personnel (about 650 fragments with a 18 m effective radius). After firing and once the preset time in the fuze has functioned, the round spreads the submunitions to fall freely in a near-vertical trajectory, reaching the target in a random pattern covering a circle some 50 to 60 m in diameter. The hit probability on a target with the dimensions of a main battle tank within the target area is close to 20 per cent. The effective area of each submunition overlaps
http://www.janes.com/articles/Janes-Infantry-Weapons/Instalaza-MAT-120-cargo-mortar-projectile-Spain.html
madmax kirjoitti:SJ kirjoitti:JOKO kirjoitti:Suuntaus Suomessa on ollut täysin väärä. Meidän pitäisi pyrkiä urilta pois, eikä suinkaan lisätä juuri tiellä kulkevaa kalustoa. Jos ehdottomasti pitää hommata AMOS, tulisi se pultata CV-90 alustalle. Lisäksi pitäisi hommata ammuskuljetuksiin Nasuja tai vastaavia. Ne hoitaisivat ammusten kuljetuksen sen viimeiset 20-40km. Hintaa tuolle tulisi, mutta kestäisivät edes jotakin.
Sinällään tuo CV-90:iin kiinnittäminen ei olisi huono idea, kun taitaa nuo AMOS:ia käyttävät yksiköt muutenkin käyttää niitä. Mutta empä näe, että nuo vedettävätkään heittimet olisi yhtään iloisemmassa asemassa meidän käytössä. Niidenkin huolto on pyörien varassa.
Olen eri mieltä heittimien asentamisesta teloille. Suomen maasto on 90% sellaista, jossa ei ajeta teloillakaan: vesistöä (jyrkkiä rantoja), vesakkoa, pirunpeltoa ja epätasaista sekametsää. Älkääkä uskoko mainosvideoita, jossa lepardilla raivataan männikköä, ei normaalikäytössä laitteet kauaa kestä sellaista menoa.
Toisaalta teloilla liikkuvan porukan tukeminen olisi järkevää tapahtua teloilta, mutta pyörät tekevät liikkuvuutta ja kevyempää logistiikkaa selusta-tuliasema liikunnassa. Telat olisi hyvä, mutta ottaisitko 24 CV:tä vähemmän....