Kaikki uudet asejärjestelmät jotka luodaan tyhjästä ja edustvat huipputekniikkaa (tässä tapauksessa uraauurtavaa) kärsivät alussa lastentaudeista. Enää ei olla tekemisissä pelkän rautaputken ja metallilevyn kanssa, vaan kyse on järjestelmästä. Varmasti teknologian hienoudet tuovat mukanaan ongelmia luotettavuuden kanssa, mutta riittävä testaus ja kärsivällisyys varmistaa että tuote saadaan hyvään iskuun ja se ei käy heti.
Kun AMOS saadaan toimimaan, se on varmasti tehokas ja tarpeellinen lisä puolustusvoimille, en epäile sitä hetkeäkään. En usko että automaattilataus on ongelma jos taisteluvaunuissa sitä on käytetty 1970-luvulta asti.
Verrataan tilannetta jossa korohorot ajaa kuorma-autolla (edelleen sillä panssaroimattomalla ja sirotemiinotteissa
) krh:ä vetäen asemaan. Kauanko kestää ampumakuntoon? Kauan 3 laukauksen ryöpyn ammunta + irtautuminen/asemanvaihto? En ole horomiehiä mutta en usko että selvitään alle 5 minuutin ainakaan nykyvarusmiehillä. AMV-AMOS: asemaan siirtyminen panssarin suojassa, tulivalmiiksi <30 sek., ammunta X aikaa, irtautuminen 10 sek. Vasta-krh/tykistö= 1-3 min.tulenavaus?
Kumpi on tehokkampi/turvallisempi? HALOOO!!!
Tuosta ryöppyammunnasta(MRSI) senverran että lienee ollut keskeisin ongelma koska alunperin luvattiin 14 laukausta ryöppy ja nyt Patrian sivuilla 10 lauk.ryöppy ja Paria-Hägglundsin sivulla 12 lauk. ryöppy.
Alunperin tosiaan AMOS tarkoitettiin lisäämään valmiusyhtymien tulivoimaa, ei korvaamaan vanhoja heittimiä. Tiedä sitten onko ajatukset muuttuneet..
Ampumatarviketäydennykset hoidettaneen niin että täydennyspisteet sijaitsee ennalta sovituissa pisteissä kuljetettuina, eikä AMV:llä niitä haeskella mistään kenttävarikoilta.
Telavehkeenä CV on alustana maastoliikkuvampi, mutta myös raskaampi ja vaikeampi huoltaa/korjata. Eikä telatkaan kestä nykyisiä AT-sirotemiinoja ja 1 telan menetys=vaunu liikuntakyvytön. Pyörä-ajoneuvo kestää 1-2 pyörän menetyksen ja voi mahdollisesti silti liikkua. AMV suojelee miehistöä Patrian mukaan jopa 10 kg:n TNT panssarimiinan räjähdyksessä, vaikka toki vaunu on sitten entinen.
Tuttavani Patriasta kertoi että AMV:n alustan miinasuoja on yksi parhaista ellei paras mitä kuljetusvanuissa on ja ratkaisuja on useita jotka ristiinpatentoitu mahdollisimman kattavasti.