AMV vs. BMP 3

Einomies1

Respected Leader
Pistin tämmöisen aiheen kun pohdin mielessäni tätä yhtä valmiusprikaatiamme joka on varustettu (kai pikapuolin) AMV-APC vaunuilla toisin kuin vahvempi veljensä Karjalan Prikaati. Minä itse uskon että AMV on loistava vaunu ja ainoa mikä hieman harmittaa ja kummastuttaa on että tietääkseni PV ei ole asentamassa yhteenkään vaunuun 30mm tykkitornia jolla olisi eniten taisteluarvoa vihollisen panssaroituja maaleja+elävää voimaa vastaan. Tämähän on jäänyt harkittavaksi ja tuskin realisoituu tulevaisuudessa.

Ehkä yleisin syy joka tulee mieleen on rahapula ja tornit on korvattu Kongsbergilaisella ja .50 cal kk:lla tai krhkk:lla jotka ovat heikompi ja halvempi vaihtoehto. Vai onko asia noin yksinkertainen?

Jos vertaillaan hieman AMV:a ja Kongsbergilaista + 40mm kranaattikonekivääri/raskas kk aseistusta vanhempaan XA-180 sarjan PASIin niin onko tuo meikäläinen ratkaisu olosuhteissamme niin heikko kuin äkkipikaa luulisi:
(vertailen vain taistelu-ominaisuuksia)

PASI:
- Ballistinen suoja kiväärikaliiperia ja sirpaleita vastaan 360 o
- Miinasuoja 7-8 kg:n pintaräjäytystä vastaan ajoneuvon pyörän alla.
- Aseistus 12,7mm Itkk + 50 patruunaa, heijastintähtäin tms.
- miehitetty jalusta ilman suojaa
- ei omasuojajärjestelmiä

AMV:
- Ballistinen suoja AP-luoteja vastaan 360? ja 30 mm APFSDS ammuksia vastaan edestä.
- Miinasuoja parannettu ~10 kg latausta vastaan pyörän alla.
- Aseistus 12,7 mm + kpl patruunat?/ 40mm krhkk+ ammukset
- täysin vakautettu jalusta, ballistinen tietokone, laser-etäisyysmittari ja lämpö-sekä päivänvalokamera 30xsuurennoksella ja autofocuksella.
- käyttäjä täysin suojassa panssarin sisällä
- integroidut savunheittimet yms.?

Tältä pohjalta homma näyttää selvältä AMV:N eduksi ja suorituskyky on kasvanut joka suhteessa mutta entä vertailu AMV-taisteluajoneuvoon?

30 mm tykkitornilla varustettu taisteluajoneuvo on vaarallisempi vastustaja koska se ampuu pidemmälle ja on taistelunkestävämpi mutta taas myös huomattavan paljon kalliimpi. Se pystyy myös vaikuttamaan erilaisiin maa-ja ilmamaaleihin ilman heikkouksia.

Nykyisestä PV:n AMV ratkaisusta joka eittämättä KRIHA-toimintaan liittyvältä vivahtaa, voi silti löytyä positiivisiakin asioita. Protector OWS on halvempi ja kevyempi kuin 30 mm tykkitorni, eikä korota ajoneuvon painopistettä juurikaan. 40 mm krhkk:lle löytyy reilusti erityyppisiä ammuksia kuten kehittyneellä sytyttimellä varustetut ammukset. 40 x 53 HEAT-ammus läpäisee jopa 50mm panssaria suorassa kulmassa joten se puhkoo kyllä BMP:n ohuet alumiiniseinät. Ase on vakautettu ja se pystyy ampumaan pimeässä. Lisäksi tuolla krhkk:lla voisi ampua epäsuoraa tulta mäkien ja katveiden takaa suojasta jos vaan tulenjohto hoidetaan jotenkin. Etu jota suora-ammunta aseilla ei ole. Lieneekö asiaa tutkittu ja onkohan jo nyt mahdollista? 20-30 kranaatin sarja tiellä kulkevaan kolonnaan 45-90 asteen kulmassa voi olla aika ikävä. Varsinkin kun jopa suurin osa tst-vaunuista on heikosti suojattu katostaan.

.50 kk on sitten toinen asia. Se on hernepyssy verrattuna tykkeihin ja krhkk:n. Tosin voihan olla niinkin että sopivassa suhteessa .50 ja 40 mm on ajateltu täydentävän toisiaan, varsinkin kun krhkk ei pysty ilma-ammuntaan. Itkk:na käytettynä ja Kongsbergilaiseen asennettuna tuo vanha raskas kk ihan uutta ulottuvuutta hekojakin vastaan jos vaikka verrataan PASIn vanhaan miehitettyyn kehälavettiin ja heijastintähtäimeen. Näin tietyssä mielessä IT-kyky vaunuporukalla jopa parantuu kun aseen sijasta käytössä on uusinta uutta oleva koko asejärjestelmä vaikka .50 säilyy kaliiperina.

Eli onko tuo 30mm tykkitorni AMV:ssa ja meikäläisissä oloissa (katveet, puusto ja lyhyet ampumamatkat) niin olennainen kuin heti luulisi?
 
Einomies1 kirjoitti:
Pistin tämmöisen aiheen kun pohdin mielessäni tätä yhtä valmiusprikaatiamme joka on varustettu (kai pikapuolin) AMV-APC vaunuilla toisin kuin vahvempi veljensä Karjalan Prikaati. Minä itse uskon että AMV on loistava vaunu ja ainoa mikä hieman harmittaa ja kummastuttaa on että tietääkseni PV ei ole asentamassa yhteenkään vaunuun 30mm tykkitornia jolla olisi eniten taisteluarvoa vihollisen panssaroituja maaleja+elävää voimaa vastaan. Tämähän on jäänyt harkittavaksi ja tuskin realisoituu tulevaisuudessa.

Ehkä yleisin syy joka tulee mieleen on rahapula ja tornit on korvattu Kongsbergilaisella ja .50 cal kk:lla tai krhkk:lla jotka ovat heikompi ja halvempi vaihtoehto. Vai onko asia noin yksinkertainen?

Jos vertaillaan hieman AMV:a ja Kongsbergilaista + 40mm kranaattikonekivääri/raskas kk aseistusta vanhempaan XA-180 sarjan PASIin niin onko tuo meikäläinen ratkaisu olosuhteissamme niin heikko kuin äkkipikaa luulisi:
(vertailen vain taistelu-ominaisuuksia)

PASI:
- Ballistinen suoja kiväärikaliiperia ja sirpaleita vastaan 360 o
- Miinasuoja 7-8 kg:n pintaräjäytystä vastaan ajoneuvon pyörän alla.
- Aseistus 12,7mm Itkk + 50 patruunaa, heijastintähtäin tms.
- miehitetty jalusta ilman suojaa
- ei omasuojajärjestelmiä

AMV:
- Ballistinen suoja AP-luoteja vastaan 360? ja 30 mm APFSDS ammuksia vastaan edestä.
- Miinasuoja parannettu ~10 kg latausta vastaan pyörän alla.
- Aseistus 12,7 mm + kpl patruunat?/ 40mm krhkk+ ammukset
- täysin vakautettu jalusta, ballistinen tietokone, laser-etäisyysmittari ja lämpö-sekä päivänvalokamera 30xsuurennoksella ja autofocuksella.
- käyttäjä täysin suojassa panssarin sisällä
- integroidut savunheittimet yms.?

Tältä pohjalta homma näyttää selvältä AMV:N eduksi ja suorituskyky on kasvanut joka suhteessa mutta entä vertailu AMV-taisteluajoneuvoon?

30 mm tykkitornilla varustettu taisteluajoneuvo on vaarallisempi vastustaja koska se ampuu pidemmälle ja on taistelunkestävämpi mutta taas myös huomattavan paljon kalliimpi. Se pystyy myös vaikuttamaan erilaisiin maa-ja ilmamaaleihin ilman heikkouksia.

Nykyisestä PV:n AMV ratkaisusta joka eittämättä KRIHA-toimintaan liittyvältä vivahtaa, voi silti löytyä positiivisiakin asioita. Protector OWS on halvempi ja kevyempi kuin 30 mm tykkitorni, eikä korota ajoneuvon painopistettä juurikaan. 40 mm krhkk:lle löytyy reilusti erityyppisiä ammuksia kuten kehittyneellä sytyttimellä varustetut ammukset. 40 x 53 HEAT-ammus läpäisee jopa 50mm panssaria suorassa kulmassa joten se puhkoo kyllä BMP:n ohuet alumiiniseinät. Ase on vakautettu ja se pystyy ampumaan pimeässä. Lisäksi tuolla krhkk:lla voisi ampua epäsuoraa tulta mäkien ja katveiden takaa suojasta jos vaan tulenjohto hoidetaan jotenkin. Etu jota suora-ammunta aseilla ei ole. Lieneekö asiaa tutkittu ja onkohan jo nyt mahdollista? 20-30 kranaatin sarja tiellä kulkevaan kolonnaan 45-90 asteen kulmassa voi olla aika ikävä. Varsinkin kun jopa suurin osa tst-vaunuista on heikosti suojattu katostaan.

.50 kk on sitten toinen asia. Se on hernepyssy verrattuna tykkeihin ja krhkk:n. Tosin voihan olla niinkin että sopivassa suhteessa .50 ja 40 mm on ajateltu täydentävän toisiaan, varsinkin kun krhkk ei pysty ilma-ammuntaan. Itkk:na käytettynä ja Kongsbergilaiseen asennettuna tuo vanha raskas kk ihan uutta ulottuvuutta hekojakin vastaan jos vaikka verrataan PASIn vanhaan miehitettyyn kehälavettiin ja heijastintähtäimeen. Näin tietyssä mielessä IT-kyky vaunuporukalla jopa parantuu kun aseen sijasta käytössä on uusinta uutta oleva koko asejärjestelmä vaikka .50 säilyy kaliiperina.

Eli onko tuo 30mm tykkitorni AMV:ssa ja meikäläisissä oloissa (katveet, puusto ja lyhyet ampumamatkat) niin olennainen kuin heti luulisi?

Mielestäni AMV:n tulivoima ja ampumaetäisyys ei riitä suomalaisessakaan maastossa jos vastaan tulee BMP-3 tai jopa BMP-2 ja AMV:ssä ei tykkikalustoa.

Väittäisin että molemmat havaitsevat toisen suunnilleen samoilta matkoilta suomalaisessa metikössä ja arvelen, että tuolloin tulee kyseeseen puhtaasti tykin tms. tulivoima. Tämä kallistaa vaa'an Bemarin puoleen.

Kumpikaan tuskin pääsee rökittämään sivusta, joten edestä ammutaan.

Jos siis AMV:ssä ei ole 30mm tornia ja pelkästään ItKK ja KrhKK niin kusessa se on.

Jos taasen AMV:ssä on 30 mm, niin luultavasti Bemarista on jäljellä vain nöyhtää. AMV:n ase lienee tarkempi ja paukuttanee Bemarin hiljaiseksi myös etusektorista.

Tämä IHMO-tuntumalla. Viisaamaat oikokoon...
 
Yhdelle pataljoonallehan sitä AMV:tä vain hankittiin (n.60kpl), eikä Pv:n mukaan suunnitteilla ole merkittäviä ajoneuvojen uushankintoja. Prikaatin pääosat liikkuvat siis näillä näkymin tulevinakin vuosikymmeninä Pasilla. Maallikkona kuvittelisin, ettei tuollainen välimallin joukko, jossa ei ole tst-vaunuja, toisi riittävästi parannusta kustannuksiin nähden. Tykkitornin hintahan kuuluu olevan samaa luokkaa AMV:n kanssa. Joukkojen toimintaa auttaisivat lisävaunut enemmän kuin jo hankittujen vaunujen lisäaseistus.

Eli koko pumppu pyörävaunuilla jalkamiesten rajoitettuun tulitukeen ja omasuojailmatorjuntaan soveltuvin asein, tueksi sitten tarvittaessa ps-pataljoonaa vastaava kokonaisuus (MEKTSTOS) tst-vaunuineen ja yhteensopivine tukevine osineen. Pelkillä kuljetus/rynnäkkövaunuilla ei voi ajaa kosketukseen, jos vastassa on taisteluvaunuja ja niitähän itänaapurilta löytyy.
 
Hande kirjoitti:
Yhdelle pataljoonallehan sitä AMV:tä vain hankittiin (n.60kpl), eikä Pv:n mukaan suunnitteilla ole merkittäviä ajoneuvojen uushankintoja. Prikaatin pääosat liikkuvat siis näillä näkymin tulevinakin vuosikymmeninä Pasilla. Maallikkona kuvittelisin, ettei tuollainen välimallin joukko, jossa ei ole tst-vaunuja, toisi riittävästi parannusta kustannuksiin nähden. Tykkitornin hintahan kuuluu olevan samaa luokkaa AMV:n kanssa. Joukkojen toimintaa auttaisivat lisävaunut enemmän kuin jo hankittujen vaunujen lisäaseistus.

Eli koko pumppu pyörävaunuilla jalkamiesten rajoitettuun tulitukeen ja omasuojailmatorjuntaan soveltuvin asein, tueksi sitten tarvittaessa ps-pataljoonaa vastaava kokonaisuus (MEKTSTOS) tst-vaunuineen ja yhteensopivine tukevine osineen. Pelkillä kuljetus/rynnäkkövaunuilla ei voi ajaa kosketukseen, jos vastassa on taisteluvaunuja ja niitähän itänaapurilta löytyy.

Itse edelleen haaveilen että Porin Prikaatiinkin saataisiin 3 kpl leopard2 komppanioita.

Ja CV-90 hankinta järkevän suuruisena.

Silloin nuo AMW vaunut voitaisiin antaa vaikka jollekkin uudelle taisteluosastolle, joka voisi liikkua vähän paremmin kohti tuhoaan
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Itse edelleen haaveilen että Porin Prikaatiinkin saataisiin 3 kpl leopard2 komppanioita.

Ja CV-90 hankinta järkevän suuruisena.

Silloin nuo AMW vaunut voitaisiin antaa vaikka jollekkin uudelle taisteluosastolle, joka voisi liikkua vähän paremmin kohti tuhoaan

Toivottavasti saadaan pidettyä edes ainokainen mekanisoitu prikaatimme (KARJPR) kohtuullisesti ajan tasalla, sinäkin voi olla vielä kova rypistys.
 
Hande kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Itse edelleen haaveilen että Porin Prikaatiinkin saataisiin 3 kpl leopard2 komppanioita.

Ja CV-90 hankinta järkevän suuruisena.

Silloin nuo AMW vaunut voitaisiin antaa vaikka jollekkin uudelle taisteluosastolle, joka voisi liikkua vähän paremmin kohti tuhoaan

Toivottavasti saadaan pidettyä edes ainokainen mekanisoitu prikaatimme (KARJPR) kohtuullisesti ajan tasalla, sinäkin voi olla vielä kova rypistys.

Niihän se voi olla.

Minä tosin rakastan välillä nähdä märkiä unia kierrätyskaluston hankinnoista.

50 kpl leopard 2, 155mm telatykit 54 kpl, 72 kpl 155mm tykkejä, mt-lbv 900 kpl, CV-90 110 kpl ja 600 grom laukaisulaitetta. :)
 
Panssarien käytöstä lausuttua: Ei tipoittain, vaan lorauksittain. Kenraalieversti Heinz Gulderian.

Panssareita ei pidä jakaa pieniin kokoonpanoihin, vaan koota ne ja käyttää keskitetysti. Vanha totuus jonka unohtajat ovat saaneet vähän irti omista panssareistaan. Toki jos vaunuja on massoittain, voidaan pieniäkin osastoja alistaa jalkaväelle. Meillä ei ole ikinä ollut niin paljon vaunuja, että se olisi ollut järkevää.

Sinänsä ymmärrän Iso-Mursun haaveen, onhan taisteluvaunu taistelukentän yksi voimakkaimmista aseista.
 
kimmo.j kirjoitti:
Panssarien käytöstä lausuttua: Ei tipoittain, vaan lorauksittain. Kenraalieversti Heinz Gulderian.

Panssareita ei pidä jakaa pieniin kokoonpanoihin, vaan koota ne ja käyttää keskitetysti. Vanha totuus jonka unohtajat ovat saaneet vähän irti omista panssareistaan. Toki jos vaunuja on massoittain, voidaan pieniäkin osastoja alistaa jalkaväelle. Meillä ei ole ikinä ollut niin paljon vaunuja, että se olisi ollut järkevää.

Sinänsä ymmärrän Iso-Mursun haaveen, onhan taisteluvaunu taistelukentän yksi voimakkaimmista aseista.

Ei panssarijoukkoja tarvitse alistaa jalkaväelle, ne ovat meillä jalkaväkeä :a-grin:

Minäkin ymmärrän hyvin toiveen muutamasta raskaasta yhtymästä, valitettavasti rahat ei vain riitä moiseen herkutteluun.
 
KARJPR onkin mielenkiintoinen yhtälö pyörä- ja tela-alustaisia ajoneuvoja. Komento- ja viestiajoneuvoina XA-200 Paseja, vanhoja paseja useissa tehtävissä, tietysti CV:t ja leopardit, jopa nasuja löytyy yms.

Mitenkäs te näette tällaisen yhdistelmän, jossa pyörä/tela-ajoneuvoja yhdistetty?

Märissä päiväunissa meikäläiselläkin vahvat modernilla kalustolla varustetut panssariprikaatit, joissa kaikki ajoneuvot kuorma-autoja lukuunottamatta liikkuisivat teloilla. Tällaiseenhan ei ole missään nimessä varaa, se on selvä.
 
PJ85 kirjoitti:
KARJPR onkin mielenkiintoinen yhtälö pyörä- ja tela-alustaisia ajoneuvoja. Komento- ja viestiajoneuvoina XA-200 Paseja, vanhoja paseja useissa tehtävissä, tietysti CV:t ja leopardit, jopa nasuja löytyy yms.

Mitenkäs te näette tällaisen yhdistelmän, jossa pyörä/tela-ajoneuvoja yhdistetty?

Märissä päiväunissa meikäläiselläkin vahvat modernilla kalustolla varustetut panssariprikaatit, joissa kaikki ajoneuvot kuorma-autoja lukuunottamatta liikkuisivat teloilla. Tällaiseenhan ei ole missään nimessä varaa, se on selvä.

Taikasana Ällitälli olisi vienyt ainakin lähelle, jos olisi oltu hereillä ja ostettu Ruotsin romurauta parempaan talteen. Kainuun jääkäriprikaatikin olisi samoin tein saanut panssarikuoren.

Nythän Karjalan jääkäriprikaatilla on kaiketi telakaluston maantieliike ja pyöräajoneuvojen maastoliike. Ei mikään ihanteellinen tilanne, jos nyt asiasta jotain ymmärrän. Onko niin, että esim kärkeä tukevat pioneerit liikkuvat Paseilla?
 
Hande kirjoitti:
PJ85 kirjoitti:
KARJPR onkin mielenkiintoinen yhtälö pyörä- ja tela-alustaisia ajoneuvoja. Komento- ja viestiajoneuvoina XA-200 Paseja, vanhoja paseja useissa tehtävissä, tietysti CV:t ja leopardit, jopa nasuja löytyy yms.

Mitenkäs te näette tällaisen yhdistelmän, jossa pyörä/tela-ajoneuvoja yhdistetty?

Märissä päiväunissa meikäläiselläkin vahvat modernilla kalustolla varustetut panssariprikaatit, joissa kaikki ajoneuvot kuorma-autoja lukuunottamatta liikkuisivat teloilla. Tällaiseenhan ei ole missään nimessä varaa, se on selvä.

Taikasana Ällitälli olisi vienyt ainakin lähelle, jos olisi oltu hereillä ja ostettu Ruotsin romurauta parempaan talteen. Kainuun jääkäriprikaatikin olisi samoin tein saanut panssarikuoren.

Nythän Karjalan jääkäriprikaatilla on kaiketi telakaluston maantieliike ja pyöräajoneuvojen maastoliike. Ei mikään ihanteellinen tilanne, jos nyt asiasta jotain ymmärrän. Onko niin, että esim kärkeä tukevat pioneerit liikkuvat Paseilla?

Kyllä, KARJPR tstpioneerit liikkuvat XA-180-sarjan Paseilla. Myöskin prikaatitason ohjuskomppania liikkuu vanhoilla paseilla, ja on niitä kaiketi muissakin tehtävissä, ainakin Psjk:oissa.
 
PJ85 kirjoitti:
Kyllä, KARJPR tstpioneerit liikkuvat XA-180-sarjan Paseilla. Myöskin prikaatitason ohjuskomppania liikkuu vanhoilla paseilla, ja on niitä kaiketi muissakin tehtävissä, ainakin Psjk:oissa.

Näitä juttuja en aina ymmärrä. Miksi käyttää Pasia, kun joutilaita telavaunuja oli PsPr:n jäämistössä kymmenittäin. Joku NATO-yhteensopivuuden tyyppinen ongelma lienee kyseessä?

Nuo pioneerit eivät kyllä tuolla kalustolla kerkiä edistämään muuta kuin omaa liikettään...
 
Hande kirjoitti:
kimmo.j kirjoitti:
Panssarien käytöstä lausuttua: Ei tipoittain, vaan lorauksittain. Kenraalieversti Heinz Gulderian.

Panssareita ei pidä jakaa pieniin kokoonpanoihin, vaan koota ne ja käyttää keskitetysti. Vanha totuus jonka unohtajat ovat saaneet vähän irti omista panssareistaan. Toki jos vaunuja on massoittain, voidaan pieniäkin osastoja alistaa jalkaväelle. Meillä ei ole ikinä ollut niin paljon vaunuja, että se olisi ollut järkevää.

Sinänsä ymmärrän Iso-Mursun haaveen, onhan taisteluvaunu taistelukentän yksi voimakkaimmista aseista.

Ei panssarijoukkoja tarvitse alistaa jalkaväelle, ne ovat meillä jalkaväkeä :a-grin:

Minäkin ymmärrän hyvin toiveen muutamasta raskaasta yhtymästä, valitettavasti rahat ei vain riitä moiseen herkutteluun.

Suurimman osan panssarijoukkojen täydennyksistä saisi varmasti ostettua kierrätysraudan hinnalla Euroopasta.

Ja miksei osaa voisi ostaa uuten Venäjältä. Ällitällejä varmaan saisi 100 000e/kpl. (arvaus kun en jaksa kaivaa hintaa) 600 kpl saisi vain 60 miljoonan euron hinnalla.
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Suurimman osan panssarijoukkojen täydennyksistä saisi varmasti ostettua kierrätysraudan hinnalla Euroopasta.

Ja miksei osaa voisi ostaa uuten Venäjältä. Ällitällejä varmaan saisi 100 000e/kpl. (arvaus kun en jaksa kaivaa hintaa) 600 kpl saisi vain 60 miljoonan euron hinnalla.

Aivan varmasti saisi jostain ihan asiallista kuljetuskalustoa, mutta halutaanko sitä ostaa? Nähtävästi ei haluta, vaan väsätään mieluummin erikoisolosuhdeyhtymiä. Ehkä ällitälli on liian halpa peli uljaille valmiusprikaateillemme?
 
Hande kirjoitti:
Iso-Mursu kirjoitti:
Suurimman osan panssarijoukkojen täydennyksistä saisi varmasti ostettua kierrätysraudan hinnalla Euroopasta.

Ja miksei osaa voisi ostaa uuten Venäjältä. Ällitällejä varmaan saisi 100 000e/kpl. (arvaus kun en jaksa kaivaa hintaa) 600 kpl saisi vain 60 miljoonan euron hinnalla.

Aivan varmasti saisi jostain ihan asiallista kuljetuskalustoa, mutta halutaanko sitä ostaa? Nähtävästi ei haluta, vaan väsätään mieluummin erikoisolosuhdeyhtymiä. Ehkä ällitälli on liian halpa peli uljaille valmiusprikaateillemme?

Ja eihän XA-203 maksanut kai kuin jotain 200 000 e /kpl. Joten 400 kpl lisätilaus ei olisi kauhean paha taloudellinen rasite.

Valmiusprikaatien varustaminen kyllä ryssittiin noilla helikopterihankinnoilla. 400 miljoonaa euroa olisi ollut hyvä lisäys liikkuvuuteen. Sillä olisi moninkertaistanut liikkumisvälineiden määrän.

Kopteri-Kustaa taisi aiheuttaa aika hyvät vahingot maanpuolustukselle

Enkä itse oikein ymmärrä tuota itärauta-allergiaa
 
Iso-Mursu kirjoitti:
Kopteri-Kustaa taisi aiheuttaa aika hyvät vahingot maanpuolustukselle

Niin teki ja mokoma vaikuttaa taustalla edelleen. Kenraali kun on kenraali reservissäkin...

Iso-Mursu kirjoitti:
Enkä itse oikein ymmärrä tuota itärauta-allergiaa

Ei sitä ymmärrä yksikään täysijärkinen.
 
Hande kirjoitti:
PJ85 kirjoitti:
KARJPR onkin mielenkiintoinen yhtälö pyörä- ja tela-alustaisia ajoneuvoja. Komento- ja viestiajoneuvoina XA-200 Paseja, vanhoja paseja useissa tehtävissä, tietysti CV:t ja leopardit, jopa nasuja löytyy yms.

Mitenkäs te näette tällaisen yhdistelmän, jossa pyörä/tela-ajoneuvoja yhdistetty?

Märissä päiväunissa meikäläiselläkin vahvat modernilla kalustolla varustetut panssariprikaatit, joissa kaikki ajoneuvot kuorma-autoja lukuunottamatta liikkuisivat teloilla. Tällaiseenhan ei ole missään nimessä varaa, se on selvä.

Taikasana Ällitälli olisi vienyt ainakin lähelle, jos olisi oltu hereillä ja ostettu Ruotsin romurauta parempaan talteen. Kainuun jääkäriprikaatikin olisi samoin tein saanut panssarikuoren.

Nythän Karjalan jääkäriprikaatilla on kaiketi telakaluston maantieliike ja pyöräajoneuvojen maastoliike. Ei mikään ihanteellinen tilanne, jos nyt asiasta jotain ymmärrän. Onko niin, että esim kärkeä tukevat pioneerit liikkuvat Paseilla?

Perhana, ällitälli on kuin tehty "erityisolosuhteisiin". Suojaa sirpaleilta pääosin ja luodeilta kutakuinkin, on maastokelpoinen ja pelaa talvellakin eikä uppoa ensimmäiseen suon lonkareeseen, könyää jollain tavalla romuksi ammutulla tiellä tai tiilikasojen seassa taajamassa, on suorastaan edullinen hankkia ja käsittääkseni kohtuullisen yksinkertainen huollettava jne.

Ällitällejä olisi Suomen luolastoissa hirmuisesti, jos ne eivät olisi Made by Russia.
 
Joo, mutta eihän 200 täytä vielä vasta kuin Parolan luolaston porstuan.....
 
RDF kirjoitti:
No mutta, juurihan niita hankittiin parisataa kappalette ruotsista ilmaiseksi.

Kun valmiiksi on jo suuret puutteet tuollaisista ajoneuvoista niin 150 kpl hankinta ei vielä kauheasti lämmitä.

Vanhentuvien nasujen tilalle voisi oikeasti ostaa 700-800 kpl. ällitällejä. Toinen mokoma lisää niin saataisiin uusille taisteluosastoille liikkuvuutta.

Ja maksaisi sen 140 miljoonaa?
 
Back
Top