Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
adam7 kirjoitti:miksi te luulette että suomelle hankittiin horneteja ja niiden tukijärjestelmä ?
en oikein ymmärrä tuota natoskeptisyyttä artikla 5 osalta. miksi joku jäsenmaa "uhrattaisiin". tuon liiton vahvuus on, että artikla 5 pitää ja pannaan täytäntöön tarvittaessa.
noska kirjoitti:Naton tärkein ominaisuus sen jäsenmaille on yhteinen logistinen standardi ja yhteinen johtamismalli, jota hyödynnetään nyt Libyassakin. Usein väitetään sen olevan Naton luoma pelote, mutta sitä ei ole koskaan asetettu koetukselle todenteolla ja useat asiantuntijat ovat sen tehoa epäilleet kylmän sodan jälkeisessä maailmassa laajentuneen Naton äärialueilla. Monien tutkijoiden mielipide on myös se, että rivijäsenenä Suomen vaikutusvalta "päätöspöydässä" olisi todellakin vain yhden pienen rivijäsenen vaikutusvalta. Se olisi verrattavissa Baltian maiden vaikutusmahdollisuuksiin. Viiden PfP-maan vaikutusvalta on huomattavasti suurempi ja yhtenä viidestä Suomella on hyvä vaikutusvalta PfP-maiden yhteisiin kannanottoihin.
RistoJ kirjoitti:Hösseli kirjoitti:Ei kai puolustuksen kehittämisessä ole enää 90-luvun jälkeen ollut minkäänlaista jatkuvuutta. Ilmavoimat taitaa olla ainoa, jonka hommissa on jotain tolkkua. Muut puolustushaarat lähinnä hankkivat todennäköisimpään käyttötarkoitukseensa sopimatonta kalustoa. Sopimatonta mm. sen takia, että se on aina hienointa ja kalleinta mahdollista, jolloin määrät jäävät aivan liian pieniksi.
Mitähän meille on esim. maavoimille hankittu, joka on ollut hienointa ja kalleinta tai muuten käyttötarkoitukseensa sopimatonta ja mikä olisi ollut parempi hankinta? NH-90 varmaan (siitäkin voidaan olla montaa mieltä), mutta mitä muuta?
Hösseli kirjoitti:RistoJ kirjoitti:Hösseli kirjoitti:Ei kai puolustuksen kehittämisessä ole enää 90-luvun jälkeen ollut minkäänlaista jatkuvuutta. Ilmavoimat taitaa olla ainoa, jonka hommissa on jotain tolkkua. Muut puolustushaarat lähinnä hankkivat todennäköisimpään käyttötarkoitukseensa sopimatonta kalustoa. Sopimatonta mm. sen takia, että se on aina hienointa ja kalleinta mahdollista, jolloin määrät jäävät aivan liian pieniksi.
Mitähän meille on esim. maavoimille hankittu, joka on ollut hienointa ja kalleinta tai muuten käyttötarkoitukseensa sopimatonta ja mikä olisi ollut parempi hankinta? NH-90 varmaan (siitäkin voidaan olla montaa mieltä), mutta mitä muuta?
Osoittaisin syyttävällä sormella lähinnä merivoimia ja maapuolelta lähinnä kuljetussektoria, siellä on nähdäkseni ollut punainen lanka välillä kadoksissa. Kaipaisin PV:lta huomattavasti pidemmälle menevää kokonaisuuden suunnittelua nykyisen riuhtovan puuhastelun sijasta. Joka Euro pitäisi käyttää siellä, missä se tuottaa kokonaisuudelle eniten suorituskykyä. Ehdoton vaade olisi myös kv-toimintaan liittyvien hankintojen täydellinen eriyttäminen kotimaan puolustuksesta esim. ulkoministeriön alaiseen erilliseen laitokseen.
Käsittääkseni viimeisen kymmenen vuoden aikana läpiviety miljardin Euron TET-ohjelma (Tyyli Ennen Tarkoitusta) olisi toisin toteutettuna voinut tuottaa PALJON enemmän suorituskykyä. Rahaa on tuhlattu useita satoja miljoonia Euroja.
Esim. NH90 sai aivan liikaa rahoitusta, murto-osa tuosta kopterimäärästä olisi tuottanut riittävän suorituskyvyn.
Yksittäisille pataljoonille hankitut AMV ja XA-203 eivät myöskään käy järkeen, kun samalla vielä hävitettiin vanhemman mallin Paseja 60kpl. XA-180/185-peruskorjaus ja lisävarustelu olisi tuonut käytännössä saman suorituskyvyn huomattavasti huokeammalla.
Asettaisin myös kyseenalaiseksi panssariohjaamolla varustetun kuorma-auton järkevyyden. Nyt meille on mm. hankittu "autonkuljettajan suojakoppeja" 10 miljoonalla Eurolla. Tuolla rahalla olisi saanut rutkasti lisää liikettä tai suojaa sen mukaan mitä nyt satutaan haluamaan. Suojaliivit prikaatille parantaisi kokonaisuuden suorituskykyä enemmän kuin nuo kuorma-autojen suojaukset.
Hamina-luokan ohjusvene on aivopieru vailla vertaa. Sen hankinta heikensi rajusti merivoimien kykyä suojata kauppamerenkulkua, vaikka tuloksen piti olla päinvastainen.
Taisteluvälinepuolella on tehty hyviä kauppoja, niitä en lähtisi isoon ääneen kritisoimaan.
Tuo aiempi kirjoitukseni, jota kommentoit taitaa olla kirjoitettu viidennen kahvikupillisen jälkeen, kone näyttäisi käyneen hieman ylikierroksilla, se rehdisti myönnettäköön :a-smiley:
3JK kirjoitti:Siis mitä vika Haminoissa on? Ne ovat uusia. Elektronikka huippuluokkaa(?=). Ohjukset, myös IT, ovat erinomaiset. Tykki ok, nopeutta riittää.... Missä siis vika?
Hösseli kirjoitti:3JK kirjoitti:Siis mitä vika Haminoissa on? Ne ovat uusia. Elektronikka huippuluokkaa(?=). Ohjukset, myös IT, ovat erinomaiset. Tykki ok, nopeutta riittää.... Missä siis vika?
Hamina-luokan myötä vähät resurssit kohdennettiin mielestäni virheellisesti. Tts-aluksilla on kolme oleellista suorituskykyä, eli pinta- ja ilmamaalien, sekä sukellusveneiden torjunta. Sutokyvyn on pakko olla aluksilla, samoin omasuoja-it:n, mutta MTO:t voi yhtä hyvin laukoa maalaveteilta. Alukset voisivat osoittaa maaleja ohjuksille, vaikka ne ammutaan muualta.
Hamina-luokan kustannuksethan pompsahtivat ja aiheuttivat ennen kaikkea sen, että Helsinki-luokkaa ei modernisoitukaan, vaan hävitettiin ennakoivasti. Näin laivaston sutokykyä ei merkittävästi kehitetty, vaan sitä leikattiin. Luovuttiin siis enemmästä kuin mitä saatiin tilalle. Uusien haitekpaattien hankinta näyttää olleen päätavoite, kokonaisuuteen ei kukaan ilmeisesti kerinnyt syventyä.
Rationaalinen ratkaisu olisi ollut esim. kahden it-kykyisen korvetin hankinta Hamina-luokan sijaan ja Hesarien remontti siinä rinnalla. Kuusi tst-johtosyteemiä oli hankittu ja niillä olisi saanut nuo paatit varustettua. Helsinki-luokkaan olisi siis peruskorjauksessa saatu ilmavalvontatutkat ja Umkhontot, MTO-kyky olisi säilynyt ja sutokyky parantunut entisestään. Suorituskyky olisi siis kaikilta osin ollut lähellä Hamina-luokan vastaavaa ja päätehtävässä merkittävästi parempi.
Miinalaivoista pitäisi myös luopua. Paras vaihtoehto olisi yhdistelmäalus tehtävinään jäänmurto, öljyntorjunta, miinanlasku ja kv-toiminta. Kaikki tuo olisi helposti yhdistettävissä samaan kuoreen ja paatti kävisi siis myös koululaivaksi. Tähän vaihtoehtoon pitäisi ehdottomasti tarttua nyt, kun sekä miinalaivojen, että murtajien elinkaari kääntyy ehtoolle. Näin laivoille olisi ympärivuotisesti myös järkevää käyttöä ja öljyntorjuntavalmius kehittyisi huimasti.
Haminassa ei siis sinällään ole mitään vikaa, se ei vain pysty kunnolla täyttämään omaa koloaan kokonaisuudessa.
baikal kirjoitti:Minun mielestäni tuijotatte liian yhdellä silmällä tuota "meriliikenteen suojaus"-doktriinia. Viittaan tällä siihen, että Suomen länsirannikko on pullollaan satamia, joiden "turvaamisen" edellytys on Ahvenanmaan pitäminen sanoisiko sopivissa käsissä.
En ymmärrä Merivoimista enkä merisodankäynnistä oikeastaan mitään. Mutta ajattelen silti niin, että nykyisellä kalustolla kyetään tekemään "jollain" alueella vihollistoiminta hankalaksi, hyvin hankalaksi. On pakko olla liikuteltava, nopea elementti, jotta länsirannikon satamat pystyvät toimimaan. Meriyhteys meidän kannaltamme on käsittääkseni yhtäkuin pääsy Ruotsin rannikkovesille...jos taas Tanskan salmi tupotaan niin sitten kanssamme on kusessa jo liuta muitakin maita. Ja jos Ruotsi kieltää rannikkonsa käytön Suomen kauppalaivastolta niin se on hellurei ja hellät tunteet, sitten ei auta kuin sirkulääriohjusrykmentti.
Eli jossain kohtaa pitää pystyä ymmärtääkseni luomaan tilanne, jossa keskitetään merisotapotentiaali sellaiseen paikkaan, johon maalaveteilta ei ylletä tai oikein kyetä iskemään. Jäljet johtavat sipsilandian alueelle eikä sylttytehtaalle niinkään.
Korjatkaa toki, jos olen ihan hakoteillä, aivan estoitta.
Ollaan sitä kyllä aika mestareita vääntämään off-topikkia, ei voi muuta sanoa. Armeijan pitäisi hävittää tuhansia aseita ja merisotaa käydään niin että kölit paukkuu.
Mosuri kirjoitti:baikal kirjoitti:Minun mielestäni tuijotatte liian yhdellä silmällä tuota "meriliikenteen suojaus"-doktriinia. Viittaan tällä siihen, että Suomen länsirannikko on pullollaan satamia, joiden "turvaamisen" edellytys on Ahvenanmaan pitäminen sanoisiko sopivissa käsissä.
En ymmärrä Merivoimista enkä merisodankäynnistä oikeastaan mitään. Mutta ajattelen silti niin, että nykyisellä kalustolla kyetään tekemään "jollain" alueella vihollistoiminta hankalaksi, hyvin hankalaksi. On pakko olla liikuteltava, nopea elementti, jotta länsirannikon satamat pystyvät toimimaan. Meriyhteys meidän kannaltamme on käsittääkseni yhtäkuin pääsy Ruotsin rannikkovesille...jos taas Tanskan salmi tupotaan niin sitten kanssamme on kusessa jo liuta muitakin maita. Ja jos Ruotsi kieltää rannikkonsa käytön Suomen kauppalaivastolta niin se on hellurei ja hellät tunteet, sitten ei auta kuin sirkulääriohjusrykmentti.
Eli jossain kohtaa pitää pystyä ymmärtääkseni luomaan tilanne, jossa keskitetään merisotapotentiaali sellaiseen paikkaan, johon maalaveteilta ei ylletä tai oikein kyetä iskemään. Jäljet johtavat sipsilandian alueelle eikä sylttytehtaalle niinkään.
Korjatkaa toki, jos olen ihan hakoteillä, aivan estoitta.
Ollaan sitä kyllä aika mestareita vääntämään off-topikkia, ei voi muuta sanoa. Armeijan pitäisi hävittää tuhansia aseita ja merisotaa käydään niin että kölit paukkuu.
Siis minkä ihmeen sekasotkun olet onnistunut luomaan? Kyllä sitä Ahvenanmaata on valmistauduttu puolustamaan jo iät ja ajat. Vai kuvitellaanko tässä, että niillä sota-aluksilla suojataan Ahvenanmaa ilman, että suomi militaristin maihari koskee pyhää saarta? Sellaiseen ei Suomen resurssit riitä vaikka kaikki määrärahat annettaisiin merivoimille.
Kyllä suunnitelmat lähtee siitä, että Saaristomerelle ja myös Ahvenanmaalle sijoitetaan sotatilanteessa kymmeniätuhansia miehiä. Perinteisesti on varauduttu siihen, että meriliikenne johdetaan Ahvenanmaan pohjoispuolelta satamiin. Vihollisella ei ainakin aiemmin ollut mitään asiaa Suomen saaristoihin siitä pitivät huolen miinoitteet, sadoista tykeistä koostuva rannikkotykistö ja viime kädessä saaria miehittävät joukot. Yhdistettynä ne muodostivat syvän ja toisiaan peittävän järjestelmän. Esimerkiksi jos miinanraivausosasto olisi alkanut raivata väylää olisi läheiseen saareen sijoitettu meritulenjohto tilannut tykistötulta. Jos vihollinen olisi lähettänyt erikoisjoukkoja tai merijalkaväkeä puhdistamaan sulutteen läheltä saaret se olisi lyöty jalkaväen toimesta. Jos taas rynnäkkökoneet olisivat yrittäneet vaientaa rt:n olisi rannikkoilmatorjunnan iglat tuottaneet kunnon tappiot jne.. Ohjusveneet olivat vain yksi liikkuva elementti tuossa syvässä puolustuksessa.
Tämä uusin "meriliikenteen suojaus" villitys taas lähtee siitä, että laivoja saatetaan ja suojataan merellä- osittain juuri tämän takia luovuttiin mm. ilmatyynyaluksista niillä kun ei konttilaivoja saatella. Se kuinka realistista tuollainen saattueleikki on aika selvää. Kannattaa laskea kuinka monta it-ohjusta löytyy parin ohjusveneen alustoilta ja miettiä, että "Saattue Sipsin" kimppuun käy tarvitaessa kymmeniä rynnäkkökoneita ja avomerellä niihin kohdistetaan vielä meritorjuntaohjusten yhteislaukauksia esileikkinä rynnäkkökoneiden hyökkäyksille.
Einomies1 kirjoitti:Mosuri puhuu mielestäni asiaa. Olen minäkin miettinyt mikä oli se TODELLINEN SYY/SYYT siihen että laivue-05 (vai mikä se oli) hanke jäi toteutumatta ja miksi Tuuli kuopattiin. Projekti vaikutti pitkästä aikaa todella mielenkiintoiselta ja innovatiiviselta ja olisi taannut onnistuessaan erittäin nopean aselavetin ja ympärivuotisen iskukyvyn meri-alueella.
Oliko todella syynä että yhtäkkiä, vuosien suunnittelun ja kymmenien miljoonien eurojen panostuksen jälkeen todettiin että merivoimien tehtävä muuttuukin radikaalisti meriliikenteen suojaamiseen. Tämä tehtävä suoritetaan muka osalla niistä vaivaisesta 8 ohjusveneestä ja vihollisen kymmeniä hävittäjäkoneita, pitkänkantaman meritorjunta-ohjuksia ja sukellusveneitä vastaan?! Ei pojat, ei onnistu!
Suomen kaikki ohjusveneet tarvitaan torjumaan vihollisen laivasto-osastoja ja mahdollista maihinnousua rannikolle ja saaristoon. Ei näin pienillä voimilla voida saatella rahti-aluksia Itä-meren etelä-osiin saakka. Kyllä ne purkit on oman onnensa nojassa ja todennäköisesti liikkuvat ihan ruotsin rannikkovesien sisäpuolella ja Svea-mamman armollisessa suojauksessa (näin ainakin toivon).
Ilma-uhkan lisäksi ohjusveneitä uhkaavat Venäjän hyökkäyssukellusveneet, jotka kyllä haarukoivat nuo ohjusveneet jos ne uskaltautuvat kovin pitkälle merelle saariston suojasta. Saariston sokkeloisessa ja matalassa vedessä, hyvän väylätuntemuksen sekä miinakenttien takana ne ovat ainakin sukellusveneiltä turvassa.
Me tarvittaisiin kyllä 2-4 kpl pieniä ja moderneja hyökkäyssukellusveneitä, jotta meillä olisi kykyä laittaa naapurin kiulut tiukan paikan eteen tositilanteessa. On aivan eri asia taistella pinta- ja pinnanalaista uhkaa vastaan kun nykytilanteessa.
Mosuri kirjoitti:Suomen merivoimien hankinnat ovat suorastaan huvittava esimerkki tempoilusta strategian tasalla. Venäjän laivaston ja merijalkaväen rappion edetessä keksittiin, että muutetaan Suomen merivoimien päätehtäväksi meriliikenteen suojaus. Näin pystyttiin varmistamaan "riittävä" rahoitus puolustushaaralle, määrittelemällä pari astetta vaikeampi tehtävä. Mieleen ei tietenkään tullut, että olisi otettu käyttöön "katsotaan ja odotetaan" asenne vaan maasijoitteisen rannikkopuolustuksen raju alasajo aloitettiin sen enempää miettimättä. Rahoitus suunnattiin siis avomerellä käytävään sodankäyntiin.
Hösseli kirjoitti:Yksittäisille pataljoonille hankitut AMV ja XA-203 eivät myöskään käy järkeen, kun samalla vielä hävitettiin vanhemman mallin Paseja 60kpl. XA-180/185-peruskorjaus ja lisävarustelu olisi tuonut käytännössä saman suorituskyvyn huomattavasti huokeammalla.
Asettaisin myös kyseenalaiseksi panssariohjaamolla varustetun kuorma-auton järkevyyden. Nyt meille on mm. hankittu "autonkuljettajan suojakoppeja" 10 miljoonalla Eurolla. Tuolla rahalla olisi saanut rutkasti lisää liikettä tai suojaa sen mukaan mitä nyt satutaan haluamaan. Suojaliivit prikaatille parantaisi kokonaisuuden suorituskykyä enemmän kuin nuo kuorma-autojen suojaukset.