Aseet metsästyskäytössä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja commando
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ampujan kommentti videolta: "Kyllähän mä tiesin, että mä en osu siihen, mutta pitihän se vähän koettaa, että saatiin se nyt luvalliselle puolelle." :facepalm:

Mielenkiintoisesti leikattu pätkä kyllä, mutta ilmeisesti ainakin kolme laukausta ja kolmas luultavasti suolille. Ei hyvä. Liekö tiekään yksityistie? Toivottavasti, mutta en pistäisi pahakseni, jos poliisi tutkisi asian. Valtion mailla kerran ovat, niin yleinen tie tuntuisi todennäköiseltä. Foorumijuristi tekemään tutkintapyyntöä?

Eikö se muuten riitä, että tie on yleisessä käytössä, jotta ei saa ampua yli? Suurin osa yksityisteistäkin on.

Sitten nyt kun aloitit:

Olen myös tässä viime vuoden ihmetellyt, että missä kohti menee seuraavan lainkohdan rajat:

32 §

Moottorikäyttöisten kulkuneuvojen käytön rajoitukset

Riistaeläintä ei pyyntitarkoituksessa saa hätyyttää tai jäljittää ilma-aluksella taikka maalla kulkevalla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla eikä aluksella tai veneellä moottorin käydessä.

Riistaeläintä ei saa ampua ilma-aluksesta taikka maalla kulkevasta moottorikäyttöisestä ajoneuvosta eikä näiden suojasta tai välittömästi pysäyttämisen jälkeen sataa metriä lähempänä näitä eikä myöskään aluksesta tai veneestä moottorin käydessä.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö nykyaikaisessa hirvenmetsästyksessä ole enneminkin sääntö kuin poikkeus, että laitetaan koirat ajoon, siirytään itse johonkin mukavaan tukikohtaan seuraamaan gebsiä ja kun eläimet löytyvät, niin ennakoidaan hirvien kulkusuunta ja ajetaan passilinjaan jollekin tieosuudelle välittömästi ennen eläimen saapumisita paikalle. Tuo ampuminenkin on lähes poikkeuksetta tien yli.

Tämmöistä olen ainakin itse todistanut. Hirvimetsällä en ole käynyt, joitakin sorsia ja kanalintuja ampunut viime vuosina, mutta tämäkö on siis vielä ok? On ainakin ristiriidassa näiden kahden pykälän kanssa aika raskaasti. Toki hirvenkaadossa se tien läheisyys on logistisista syistä aika hyvä asia ja jos kanta halutaan pitää tulevina vuosikymmeninä jotenkin sopivana, niin ei tätä touhua liian hankalaksi kannata muuttaa. Kannattaisi kuitenkin jotenkin pitää laista kiinni tässä touhussa tai vaikka muuttaa sitä, jos on tarvetta toimia tietyllä tavalla ja se on yleisesti OK.

Kyseinen video naismetsästäjistä saanut ansaitsemaa huomiota.

Jos vaikka yle on masinoinut koko homman

Kyseinen video naismetsästäjistä saanut ansaitsemaa huomiota.

Hyvä että on saanut huomiota, mutta itse jutun tekstissä taas silittelevät ja selittelevät. Itseäni pistää vihaksi tuonkaltaiset metsästäjät.
Harrastaisi sitten vaikka ampumaurheilua jos ampumisesta tykkää, mutta sinne metsään ei mennä "kokeilemaan" yhtään mitään elävien kustannuksella(ei ihmisten eikä eläinten).
Eettinen metsästäjä ampuu vasta kun on aivan varma osumastaan ja silti tulee välillä huonoja osumia ja haavakoita. Mutta jos metsästäjä itse sanoo: "Kyllähän mä tiesin, että mä en osu siihen, mutta pitihän se vähän koettaa...", niin pitäisi surutta ottaa metsästyskortti pois vuodeksi tai pariksi ja takaisin vasta uuden suorittamisen kautta. Kerkiäisi sinä aikana miettimään vaikka metsästyksen syvintä olemusta uudemman kerran(kun sen ampumattajättämisen vaihtoehto ei nykypäivänä ole enää nälkäkuolema).
Ei nyt antanut ollenkaan fiksua kuvaa metsästäjistä, eikä varsinkaan nais metsästäjistä.
Vaikka toivonkin helpompaa polkua aseenomistamiseen suomessa, niin tämänkaltainen toiminta saa kyllä verenpaineeni nousemaan.

Viimeksi muokattu:
Sitten nyt kun aloitit:

Olen myös tässä viime vuoden ihmetellyt, että missä kohti menee seuraavan lainkohdan rajat:

32 §

Moottorikäyttöisten kulkuneuvojen käytön rajoitukset

Riistaeläintä ei pyyntitarkoituksessa saa hätyyttää tai jäljittää ilma-aluksella taikka maalla kulkevalla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla eikä aluksella tai veneellä moottorin käydessä.

Riistaeläintä ei saa ampua ilma-aluksesta taikka maalla kulkevasta moottorikäyttöisestä ajoneuvosta eikä näiden suojasta tai välittömästi pysäyttämisen jälkeen sataa metriä lähempänä näitä eikä myöskään aluksesta tai veneestä moottorin käydessä.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö nykyaikaisessa hirvenmetsästyksessä ole enneminkin sääntö kuin poikkeus, että laitetaan koirat ajoon, siirytään itse johonkin mukavaan tukikohtaan seuraamaan gebsiä ja kun eläimet löytyvät, niin ennakoidaan hirvien kulkusuunta ja ajetaan passilinjaan jollekin tieosuudelle välittömästi ennen eläimen saapumisita paikalle. Tuo ampuminenkin on lähes poikkeuksetta tien yli.

Tämmöistä olen ainakin itse todistanut. Hirvimetsällä en ole käynyt, joitakin sorsia ja kanalintuja ampunut viime vuosina, mutta tämäkö on siis vielä ok?
Ei ainakaan niissä seuroissa joissa itse olen ollut vieraana tai omassa seurassani toimita näin. Vaan valitaan passitettava alue, passitetaan se ja sitten laitetaan tilanteesta riippuen yksi tai useampi koira alueeseen etsimään hirviä.

Tai vaihtoehtoisesti koiralla kiinteä haukku alueella jolloin soitto jahtipäällikölle ja sitten alue passiin, harvoin alueet niin että vain pelkkiä tie passeja.

Sitten jos sattuu tulemaan se haavakko joka painelee passin ulkopuolelle niin aluksi vain koiramiehet lähtee ajelemaan sen perään ja yrittävät keritä johonkin tienylitykseen eteen.

Ei ainakaan niissä seuroissa joissa itse olen ollut vieraana tai omassa seurassani toimita näin. Vaan valitaan passitettava alue, passitetaan se ja sitten laitetaan tilanteesta riippuen yksi tai useampi koira alueeseen etsimään hirviä.

Tai vaihtoehtoisesti koiralla kiinteä haukku alueella jolloin soitto jahtipäällikölle ja sitten alue passiin, harvoin alueet niin että vain pelkkiä tie passeja.

Sitten jos sattuu tulemaan se haavakko joka painelee passin ulkopuolelle niin aluksi vain koiramiehet lähtee ajelemaan sen perään ja yrittävät keritä johonkin tienylitykseen eteen.
Noinhan sen pitäisi mennä kuten kuvailet. Haavakot on tietysti aivan asia erikseen. Siinä saa tietysti olla kaikki keinot käytössä.

Jossakin lintujahdissa tuli tämmöistä vastaan. Ajelivat autolla eteen kun näytti gepsistä tulevan sille tienpätkälle ja kaatoivat 5 min sisään hirven seuraavaan tienmutkaan. Ei tarvi isoakaan porukkaa tuollaiseen ja vähän turhan helpolta tuntui... Eivätkä kyllä mitään haavkkoja olleet, vaan emä vasan kanssa. Samanlaista meininkiä vaimon isovanhempien kylällä.

Miten kiväärillä aselupa menee, toiset väittää että kun on kiväärilupa, niin voi lainata myös suuremman kaliiperin kivääriä ?
Esim 222 voi lainata 308.
Toinen näkökanta on että voi lainata samaa tai pienempää kalipeeria kuin omassa luvassa on.
Eli 308 voi lainata esim. 222

Tuntuu viranomaisetkin/ metsästysseurojen johtajat tässä asiassa hukassa olevan ja ristikkäisiä lausuntoja antavat...

Miten kiväärillä aselupa menee, toiset väittää että kun on kiväärilupa, niin voi lainata myös suuremman kaliiperin kivääriä ?
Esim 222 voi lainata 308.
Toinen näkökanta on että voi lainata samaa tai pienempää kalipeeria kuin omassa luvassa on.
Eli 308 voi lainata esim. 222

Tuntuu viranomaisetkin/ metsästysseurojen johtajat tässä asiassa hukassa olevan ja ristikkäisiä lausuntoja antavat...

Kivääriluvalla saa kaliipereista riippumatta lainata kaikkia sellaisia kiväärejä, jotka eivät ole "erityisen vaarallisia". Toisin sanoen .222 luvalla saa lainata .308:ia.

Code:
2) kiväärin tai yhdistelmäaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;

Erityisen vaarallinen taas on määritelty §9:ssä, alla:
1694513660066.png

Kivääriluvalla saa kaliipereista riippumatta lainata kaikkia sellaisia kiväärejä, jotka eivät ole "erityisen vaarallisia". Toisin sanoen .222 luvalla saa lainata .308:ia.

Code:
2) kiväärin tai yhdistelmäaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;

Katso liite: 83684
Kiitos täällähän selvä vastaus tulikin👌

Code:

Jotta homma ei menisi liian helpoksi niin kannattaa muistaa ne ns GF-luvat, siis ennen kesäkuuta 2017 myönnetyt joissa ervoista ei puhuttu mitään paitsi sarja ja koko ervojen osalta.

Nyt kun metsästyskausi on alkamassa niin metsämiehet on tulleet radoille. Niin on taas tullut mieleen nuo metsästyksen kaliiperi vaatimukset.

https://hirvikota.wordpress.com/esityksia/kaliiperien-riistaluokitukset/

Tämä näin kun muistelen vanhaa TV ohjelmaa Alligaattorin metsästäjät jossa ampuivat isoja alligaattoreita 22lr kiväärillä.

Sekä tämä artikkeli. Riittääkö 223 peuralle ?

https://ultimatereloader.com/2024/09/01/is-223-enough-for-deer/

Se taitaa olla selvä jos hirveä täytyy kaataa yli 300m matkalta niin luodissa täytyy olla energiaa takana. Vaikka ei se hirvi siihen luodin energiaan suoranaisesti kaadu.
Metsämiehiltä kun kyselee ne kaato etäisyydet taitaa olla kuitenkin luokkaa 50-100m ja harvoin 150m.

Joista tulee mieleen että mihin nuo eri riistaluokkien kaliiperi vaatimukset oikein perustuu ?

Nyt kun metsästyskausi on alkamassa niin metsämiehet on tulleet radoille. Niin on taas tullut mieleen nuo metsästyksen kaliiperi vaatimukset.

https://hirvikota.wordpress.com/esityksia/kaliiperien-riistaluokitukset/

Tämä näin kun muistelen vanhaa TV ohjelmaa Alligaattorin metsästäjät jossa ampuivat isoja alligaattoreita 22lr kiväärillä.

Sekä tämä artikkeli. Riittääkö 223 peuralle ?

https://ultimatereloader.com/2024/09/01/is-223-enough-for-deer/

Se taitaa olla selvä jos hirveä täytyy kaataa yli 300m matkalta niin luodissa täytyy olla energiaa takana. Vaikka ei se hirvi siihen luodin energiaan suoranaisesti kaadu.
Metsämiehiltä kun kyselee ne kaato etäisyydet taitaa olla kuitenkin luokkaa 50-100m ja harvoin 150m.

Joista tulee mieleen että mihin nuo eri riistaluokkien kaliiperi vaatimukset oikein perustuu ?
En ole katsonut, miten muissa maissa homma toimii, mutta luulisin, että Suomessa on haluttu varmistaa, että "keskivertometsästäjä" saa hirvenkin nurin ilman ilmiömäistä osumaa. Kyllä P. T. Kekkonenkin kertoili pienoiskiväärillä ammutuista hirvistä, mutta se vaatii jo sitten taitoa ja tuuria.

Usa:ssa on käsittääkseni sellainen käytäntö, että suustaladattavalla aseella tai jousella metsästäville on esimerkiksi pitemmät metsästysajat.

Kyllä .223 riittää peuralle vaan ei Suomessa asetusten mukaan. Metsästysasetus 16 a pykälän mukaan peuralle laajenemaan suunniteltu vähintään 6 grammanen lyijyluoti tai 5,1 grammanen lyijytön.

En tiedä varmuudella, mutta epäilen vahvasti, että tässä on jälleen kopioitu naapurimaiden lainsäädäntö käyttämättä omia aivoja...

Tillåtna vapen och ammunition

Information om kulammunition i de fyra klasserna.
Klass 1

För att en patron ska tillhöra klass 1 krävs att kulan ska väga lägst 9 g och att E100 är minst 2 700 J, alternativt att kulvikten är lägst 10 g och E100 minst 2 000 J. För blyfri kula gäller att kulvikten ska vara minst 7,7 g och E100 minst 2000 J.
Med ett jaktvapen i klass 1 är det tillåtet att jaga alla svenska viltslag.
Man kan också säga att klass 1 vilt är älg, hjortar, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn och vildsvin, när man ser till vad som är tillåtet i övriga klasser.
Klass 2

För att räknas till klass 2 måste kulan väga minst 3,2 g och värdet på E100 vara minst 800 J. Ammunition i klass 2 är tillåtet för allt vilt utom älg, hjortar, vildsvin, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn och vildsvin.
Omvänt kan man säga att klass 2 vilt därmed är sälar, rådjur, järv, lodjur och bäver, när man ser till vad som är tillåtet i övriga klasser.
Klass 3

Kraven på ammunition i klass 3 är att kulan väger minst 2,5 g och har ett värde på E100 som är minst 200 J.
Ammunition i klass 3 är tillåtet för allt vilt utom älg, hjortar, visent, bison, myskoxe, mufflonfår, varg, björn, vildsvin, sälar, rådjur, järv, lodjur och bäver.
Omvänt kan man säga att klass 3 vilt är alla arter som inte ingår i klass 1 & 2 samt de som anges i klass 4 nedan, till exempel räv, grävling, hare, mårdhund, tjäder, orre och, gäss.
Klass 4

Ammunition som räknas till klass 4 utgår från energin vid mynningen, inte på hundra meters avstånd som i de övriga klasserna. 150 J gäller som gräns.
Någon minsta kulvikt finns inte. I klass 4 ingår bara mindre viltarter; vildkanin, iller, mink, hermelin, ekorre, mullvad, sorkar (även bisam), möss, knipa, vigg, gräsand, bläsand, kricka, morkulla, ripa, järpe, fasan, rapphöna, duvor, måsar, trutar, sothöna, skrakar och tättingar (inklusive kråkfåglar).

Tuossa kaliiberien riistaluokituksissa on hauskanen detali. Täällä varsin paljon keskusteltu 223 Rem vs 7;62x39 eroista. Niin molemmat on kuitenkin samassa riistaluokassa :

Luokka 2:​

E 100 > 800 Joulea, luoti vähintään 3,2 g

Kaliiperit: 222 Rem, 223 Rem
, 22 PPC USA, 6 PPC USA, 22-250 Rem, 7×33 Sako ja 7.62×39
Sallittu riista: metsäkauris, hylje, susi, ilves, ahma, majava ja mufloni
sekä luokkien 0 ja 1 riistaeläimet

Tuossa kaliiberien riistaluokituksissa on hauskanen detali. Täällä varsin paljon keskusteltu 223 Rem vs 7;62x39 eroista. Niin molemmat on kuitenkin samassa riistaluokassa :

Luokka 2:​

E 100 > 800 Joulea, luoti vähintään 3,2 g

Kaliiperit: 222 Rem, 223 Rem
, 22 PPC USA, 6 PPC USA, 22-250 Rem, 7×33 Sako ja 7.62×39
Sallittu riista: metsäkauris, hylje, susi, ilves, ahma, majava ja mufloni
sekä luokkien 0 ja 1 riistaeläimet
Olisko 7,62x39 laitettu tuohon esimerkkikaliberilistaan sen vuoksi, että laajenevia kaupan paukkuja , mitä suurempiin luokkiin vaaditaan, ei taida olla tarjolla.

Nyt kun täyskuparien kohdalla painorajat ja energiat @100m pienennettiin, itse lataamalla saa jo helposti aikaan hirvi/karhulaillisen patruunan. Vanhoillakin rajoilla tiedän tuossa joidenkin onnistuneen, mutta vaati jo kaikenlaista erikoisuutta kivääri-patruunayhdistelmältä.

Lain minimit on meillä aivan fiksut tänäpänä. Sotahommat on aivan eri asia. Riistalaukauksessa pitäisi tuottaa eettinen tappo. Sodassa riittää kunhan saa kohteen pois pelistä. Ampuuhan ne rapakon takana jopa 223:lla ainakin vapiteja. Todella harva pitää tuota toimintaa eettisesti hyväksyttävänä.

En kyllä itse lähtisi edes meidän lain sallimilla minimeillä isoja elukoita tappamaan. Minä määrittelen 308 win:kin hiirikivääriksi. Toki riittää jo kohtuudella kaikelle riistalle meillä.

Tunsinpa oloni taas tyhmäksi. Olin menossa ekaa kertaa elämässäni hirvikokeeseen ja kaiken piti olla kunnossa. Muistin jopa maksaa metsästyskortin. No sittenpä selvisikin, että "kait sulla on oikeat patruunat?".... Öö miten niin oikeat ja aloin melkeinpä tarkistamaan patruunan kannasta kaliiberia. Selvisipä siinä sitten minulle, että kokeessa pitää täyttyä grammat ja joulet jotka mun ratapaukuissa ei tietenkään täyty. Se jossa oli riittävästi grammoja jäi jouleissa vajaaksi ja se jossa oli jouleja olikin liian kevyt. Eipä siihen hätään sitten löytynyt metsästyspaukkuja ja koe jäi tekemättä. Maalaisjärjellä ajateltuna aika tyhmä vaatimus, mutta nyt sitten kävi näin. Onneksi on vielä yksi koe johon pitää hankkia ainoasta paikallisesta tarjoajasta kunnon (kallis) patruunapaketti.

Viimeksi muokattu:
Tunsinpa oloni taas tyhmäksi. Olin menossa ekaa kertaa elämässäni hirvikokeeseen ja kaiken piti olla kunnossa. Muistin jopa maksaa metsästyskortin. No sittenpä selvisikin, että "kait sulla on oikeat patruunat?".... Öö miten niin oikeat ja aloin melkeinpä tarkistamaan patruunan kannasta kaliiberia. Selvisipä siinä sitten minulle, että kokeessa pitää täyttyä grammat ja joulet jotka mun ratapaukuissa ei tietenkään täyty. Se jossa oli riittävästi grammoja jäi jouleissa vajaaksi ja se jossa oli jouleja olikin liian kevyt. Eipä siihen hätään sitten löytynyt metsästyspaukkuja ja koe jäi tekemättä. Maalaisjärjellä ajateltuna aika tyhmä vaatimus, mutta nyt sitten kävi näin. Onneksi on vielä yksi koe johon pitää hankkia ainoasta paikallisesta tarjoajasta kunnon (kallis patruunapaketti).
Ei varmaan yhtään lohduta, mutta kahdelle edellisellä kerralla hirvikoetta ampuessani ei olla kysytty patruunoista mitään .308 -kaliberin kiväärillä suoritusta antaessani. 8 grammainen kuula ei olisi riittänyt. Eli käytännöt eivät taida olla aivan tasapuolisia eripuolilla maata tässäkään asiassa. Tokihan olen painavammalla luodilla suorittanut, mutta aika turhalta tuo kokeessa niuhottaminen tuntuu.

• Tykkää
Reactions: EK
Tunsinpa oloni taas tyhmäksi. Olin menossa ekaa kertaa elämässäni hirvikokeeseen ja kaiken piti olla kunnossa. Muistin jopa maksaa metsästyskortin. No sittenpä selvisikin, että "kait sulla on oikeat patruunat?".... Öö miten niin oikeat ja aloin melkeinpä tarkistamaan patruunan kannasta kaliiberia. Selvisipä siinä sitten minulle, että kokeessa pitää täyttyä grammat ja joulet jotka mun ratapaukuissa ei tietenkään täyty. Se jossa oli riittävästi grammoja jäi jouleissa vajaaksi ja se jossa oli jouleja olikin liian kevyt. Eipä siihen hätään sitten löytynyt metsästyspaukkuja ja koe jäi tekemättä. Maalaisjärjellä ajateltuna aika tyhmä vaatimus, mutta nyt sitten kävi näin. Onneksi on vielä yksi koe johon pitää hankkia ainoasta paikallisesta tarjoajasta kunnon (kallis patruunapaketti).
Mikä kaliberi ja mitkä patruunat jos ei hirvikokeen kriteerit täyty? Ja milläs patruunalla ajattelit metsästää? Niillähän väkisin täyttyy ampumakokeen vaatimukset.

• Tykkää
Reactions: EK
Ei ole itseltä kyselty hirvikokeessa jouleja. Ei ammuttaja voi mitenkään tietää jouleja esim. itse ladatuista paukuista. Turhaa niuhotusta. Järjetöntä puhkoa pahvia joillain 3€/kpl panoksilla. Toki kohdistus kannattaa varmistaa niilläkin. Itsellä ero n. 2cm @ 100m verrattuna ratapaukkuun, eli merkityksetön hirvihommissa.

Back