Lepukki
Eversti
Eikö se muuten riitä, että tie on yleisessä käytössä, jotta ei saa ampua yli? Suurin osa yksityisteistäkin on.Ampujan kommentti videolta: "Kyllähän mä tiesin, että mä en osu siihen, mutta pitihän se vähän koettaa, että saatiin se nyt luvalliselle puolelle."
Mielenkiintoisesti leikattu pätkä kyllä, mutta ilmeisesti ainakin kolme laukausta ja kolmas luultavasti suolille. Ei hyvä. Liekö tiekään yksityistie? Toivottavasti, mutta en pistäisi pahakseni, jos poliisi tutkisi asian. Valtion mailla kerran ovat, niin yleinen tie tuntuisi todennäköiseltä. Foorumijuristi tekemään tutkintapyyntöä?
Metsästyslaki 615/1993 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Sitten nyt kun aloitit:
Olen myös tässä viime vuoden ihmetellyt, että missä kohti menee seuraavan lainkohdan rajat:
32 §
Moottorikäyttöisten kulkuneuvojen käytön rajoitukset
Riistaeläintä ei pyyntitarkoituksessa saa hätyyttää tai jäljittää ilma-aluksella taikka maalla kulkevalla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla eikä aluksella tai veneellä moottorin käydessä.Riistaeläintä ei saa ampua ilma-aluksesta taikka maalla kulkevasta moottorikäyttöisestä ajoneuvosta eikä näiden suojasta tai välittömästi pysäyttämisen jälkeen sataa metriä lähempänä näitä eikä myöskään aluksesta tai veneestä moottorin käydessä.
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö nykyaikaisessa hirvenmetsästyksessä ole enneminkin sääntö kuin poikkeus, että laitetaan koirat ajoon, siirytään itse johonkin mukavaan tukikohtaan seuraamaan gebsiä ja kun eläimet löytyvät, niin ennakoidaan hirvien kulkusuunta ja ajetaan passilinjaan jollekin tieosuudelle välittömästi ennen eläimen saapumisita paikalle. Tuo ampuminenkin on lähes poikkeuksetta tien yli.
Tämmöistä olen ainakin itse todistanut. Hirvimetsällä en ole käynyt, joitakin sorsia ja kanalintuja ampunut viime vuosina, mutta tämäkö on siis vielä ok? On ainakin ristiriidassa näiden kahden pykälän kanssa aika raskaasti. Toki hirvenkaadossa se tien läheisyys on logistisista syistä aika hyvä asia ja jos kanta halutaan pitää tulevina vuosikymmeninä jotenkin sopivana, niin ei tätä touhua liian hankalaksi kannata muuttaa. Kannattaisi kuitenkin jotenkin pitää laista kiinni tässä touhussa tai vaikka muuttaa sitä, jos on tarvetta toimia tietyllä tavalla ja se on yleisesti OK.