Aseet metsästyskäytössä.

Ampujan kommentti videolta: "Kyllähän mä tiesin, että mä en osu siihen, mutta pitihän se vähän koettaa, että saatiin se nyt luvalliselle puolelle." :facepalm:

Mielenkiintoisesti leikattu pätkä kyllä, mutta ilmeisesti ainakin kolme laukausta ja kolmas luultavasti suolille. Ei hyvä. Liekö tiekään yksityistie? Toivottavasti, mutta en pistäisi pahakseni, jos poliisi tutkisi asian. Valtion mailla kerran ovat, niin yleinen tie tuntuisi todennäköiseltä. Foorumijuristi tekemään tutkintapyyntöä?



Eikö se muuten riitä, että tie on yleisessä käytössä, jotta ei saa ampua yli? Suurin osa yksityisteistäkin on.

Sitten nyt kun aloitit:

Olen myös tässä viime vuoden ihmetellyt, että missä kohti menee seuraavan lainkohdan rajat:

32 §

Moottorikäyttöisten kulkuneuvojen käytön rajoitukset

Riistaeläintä ei pyyntitarkoituksessa saa hätyyttää tai jäljittää ilma-aluksella taikka maalla kulkevalla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla eikä aluksella tai veneellä moottorin käydessä.

Riistaeläintä ei saa ampua ilma-aluksesta taikka maalla kulkevasta moottorikäyttöisestä ajoneuvosta eikä näiden suojasta tai välittömästi pysäyttämisen jälkeen sataa metriä lähempänä näitä eikä myöskään aluksesta tai veneestä moottorin käydessä.


Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö nykyaikaisessa hirvenmetsästyksessä ole enneminkin sääntö kuin poikkeus, että laitetaan koirat ajoon, siirytään itse johonkin mukavaan tukikohtaan seuraamaan gebsiä ja kun eläimet löytyvät, niin ennakoidaan hirvien kulkusuunta ja ajetaan passilinjaan jollekin tieosuudelle välittömästi ennen eläimen saapumisita paikalle. Tuo ampuminenkin on lähes poikkeuksetta tien yli.

Tämmöistä olen ainakin itse todistanut. Hirvimetsällä en ole käynyt, joitakin sorsia ja kanalintuja ampunut viime vuosina, mutta tämäkö on siis vielä ok? On ainakin ristiriidassa näiden kahden pykälän kanssa aika raskaasti. Toki hirvenkaadossa se tien läheisyys on logistisista syistä aika hyvä asia ja jos kanta halutaan pitää tulevina vuosikymmeninä jotenkin sopivana, niin ei tätä touhua liian hankalaksi kannata muuttaa. Kannattaisi kuitenkin jotenkin pitää laista kiinni tässä touhussa tai vaikka muuttaa sitä, jos on tarvetta toimia tietyllä tavalla ja se on yleisesti OK.
 
Kyseinen video naismetsästäjistä saanut ansaitsemaa huomiota.

Jos vaikka yle on masinoinut koko homman
 
Kyseinen video naismetsästäjistä saanut ansaitsemaa huomiota.

Hyvä että on saanut huomiota, mutta itse jutun tekstissä taas silittelevät ja selittelevät. Itseäni pistää vihaksi tuonkaltaiset metsästäjät.
Harrastaisi sitten vaikka ampumaurheilua jos ampumisesta tykkää, mutta sinne metsään ei mennä "kokeilemaan" yhtään mitään elävien kustannuksella(ei ihmisten eikä eläinten).
Eettinen metsästäjä ampuu vasta kun on aivan varma osumastaan ja silti tulee välillä huonoja osumia ja haavakoita. Mutta jos metsästäjä itse sanoo: "Kyllähän mä tiesin, että mä en osu siihen, mutta pitihän se vähän koettaa...", niin pitäisi surutta ottaa metsästyskortti pois vuodeksi tai pariksi ja takaisin vasta uuden suorittamisen kautta. Kerkiäisi sinä aikana miettimään vaikka metsästyksen syvintä olemusta uudemman kerran(kun sen ampumattajättämisen vaihtoehto ei nykypäivänä ole enää nälkäkuolema).
Ei nyt antanut ollenkaan fiksua kuvaa metsästäjistä, eikä varsinkaan nais metsästäjistä.
Vaikka toivonkin helpompaa polkua aseenomistamiseen suomessa, niin tämänkaltainen toiminta saa kyllä verenpaineeni nousemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten nyt kun aloitit:

Olen myös tässä viime vuoden ihmetellyt, että missä kohti menee seuraavan lainkohdan rajat:

32 §

Moottorikäyttöisten kulkuneuvojen käytön rajoitukset

Riistaeläintä ei pyyntitarkoituksessa saa hätyyttää tai jäljittää ilma-aluksella taikka maalla kulkevalla moottorikäyttöisellä ajoneuvolla eikä aluksella tai veneellä moottorin käydessä.

Riistaeläintä ei saa ampua ilma-aluksesta taikka maalla kulkevasta moottorikäyttöisestä ajoneuvosta eikä näiden suojasta tai välittömästi pysäyttämisen jälkeen sataa metriä lähempänä näitä eikä myöskään aluksesta tai veneestä moottorin käydessä.


Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö nykyaikaisessa hirvenmetsästyksessä ole enneminkin sääntö kuin poikkeus, että laitetaan koirat ajoon, siirytään itse johonkin mukavaan tukikohtaan seuraamaan gebsiä ja kun eläimet löytyvät, niin ennakoidaan hirvien kulkusuunta ja ajetaan passilinjaan jollekin tieosuudelle välittömästi ennen eläimen saapumisita paikalle. Tuo ampuminenkin on lähes poikkeuksetta tien yli.

Tämmöistä olen ainakin itse todistanut. Hirvimetsällä en ole käynyt, joitakin sorsia ja kanalintuja ampunut viime vuosina, mutta tämäkö on siis vielä ok?
Ei ainakaan niissä seuroissa joissa itse olen ollut vieraana tai omassa seurassani toimita näin. Vaan valitaan passitettava alue, passitetaan se ja sitten laitetaan tilanteesta riippuen yksi tai useampi koira alueeseen etsimään hirviä.

Tai vaihtoehtoisesti koiralla kiinteä haukku alueella jolloin soitto jahtipäällikölle ja sitten alue passiin, harvoin alueet niin että vain pelkkiä tie passeja.

Sitten jos sattuu tulemaan se haavakko joka painelee passin ulkopuolelle niin aluksi vain koiramiehet lähtee ajelemaan sen perään ja yrittävät keritä johonkin tienylitykseen eteen.
 
Ei ainakaan niissä seuroissa joissa itse olen ollut vieraana tai omassa seurassani toimita näin. Vaan valitaan passitettava alue, passitetaan se ja sitten laitetaan tilanteesta riippuen yksi tai useampi koira alueeseen etsimään hirviä.

Tai vaihtoehtoisesti koiralla kiinteä haukku alueella jolloin soitto jahtipäällikölle ja sitten alue passiin, harvoin alueet niin että vain pelkkiä tie passeja.

Sitten jos sattuu tulemaan se haavakko joka painelee passin ulkopuolelle niin aluksi vain koiramiehet lähtee ajelemaan sen perään ja yrittävät keritä johonkin tienylitykseen eteen.
Noinhan sen pitäisi mennä kuten kuvailet. Haavakot on tietysti aivan asia erikseen. Siinä saa tietysti olla kaikki keinot käytössä.

Jossakin lintujahdissa tuli tämmöistä vastaan. Ajelivat autolla eteen kun näytti gepsistä tulevan sille tienpätkälle ja kaatoivat 5 min sisään hirven seuraavaan tienmutkaan. Ei tarvi isoakaan porukkaa tuollaiseen ja vähän turhan helpolta tuntui... Eivätkä kyllä mitään haavkkoja olleet, vaan emä vasan kanssa. Samanlaista meininkiä vaimon isovanhempien kylällä.
 
Miten kiväärillä aselupa menee, toiset väittää että kun on kiväärilupa, niin voi lainata myös suuremman kaliiperin kivääriä ?
Esim 222 voi lainata 308.
Toinen näkökanta on että voi lainata samaa tai pienempää kalipeeria kuin omassa luvassa on.
Eli 308 voi lainata esim. 222

Tuntuu viranomaisetkin/ metsästysseurojen johtajat tässä asiassa hukassa olevan ja ristikkäisiä lausuntoja antavat...
 
Miten kiväärillä aselupa menee, toiset väittää että kun on kiväärilupa, niin voi lainata myös suuremman kaliiperin kivääriä ?
Esim 222 voi lainata 308.
Toinen näkökanta on että voi lainata samaa tai pienempää kalipeeria kuin omassa luvassa on.
Eli 308 voi lainata esim. 222

Tuntuu viranomaisetkin/ metsästysseurojen johtajat tässä asiassa hukassa olevan ja ristikkäisiä lausuntoja antavat...

Kivääriluvalla saa kaliipereista riippumatta lainata kaikkia sellaisia kiväärejä, jotka eivät ole "erityisen vaarallisia". Toisin sanoen .222 luvalla saa lainata .308:ia.


Code:
2) kiväärin tai yhdistelmäaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;

Erityisen vaarallinen taas on määritelty §9:ssä, alla:
1694513660066.png
 
Kivääriluvalla saa kaliipereista riippumatta lainata kaikkia sellaisia kiväärejä, jotka eivät ole "erityisen vaarallisia". Toisin sanoen .222 luvalla saa lainata .308:ia.


Code:
2) kiväärin tai yhdistelmäaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;

Erityisen vaarallinen taas on määritelty §9:ssä, alla:
Katso liite: 83684
Kiitos täällähän selvä vastaus tulikin👌
 
Kivääriluvalla saa kaliipereista riippumatta lainata kaikkia sellaisia kiväärejä, jotka eivät ole "erityisen vaarallisia". Toisin sanoen .222 luvalla saa lainata .308:ia.


Code:
2) kiväärin tai yhdistelmäaseen saa lainata vain sille, jolla on oikeus kiväärin tai yhdistelmäaseen hallussapitoon;

Erityisen vaarallinen taas on määritelty §9:ssä, alla:
Jotta homma ei menisi liian helpoksi niin kannattaa muistaa ne ns GF-luvat, siis ennen kesäkuuta 2017 myönnetyt joissa ervoista ei puhuttu mitään paitsi sarja ja koko ervojen osalta.
 
Back
Top