Aseet metsästyskäytössä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja commando
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
308 Win, Tikka T3. Hajuton, mauton, ei aiheuta sykkeen nousua esim. radalla. Halvat patruunat, helppo ladata, luotia löytyy ja lista on loputon.

Itse en omista yhtään 308:ia, mutta jos aloittaisin 0:sta, lähtisin308:lla.
Täsmälleen samat sanat. Hiirikiväärillä hoitaa kaikki meidän riistalaukaukset hyvin tai erinomaisesti. Ärsyttävän hajuton ja mauton, tarkka ja hyvin toimiva Tikka on erinomainen ratkaisu.

Hifistelyyn ja kalustoharrastukseen sitten eri vehkeet.

Mitä kaliberia suosittelette pulttilukkometsästyskiväärissä, kun toiveet ovat

* do-it-all, tarkoitus että sillä voisi ampua pientä mutta myös vähintään peuraa (miksei hirveäkin vaikkei hirviporukkahomma oikein kiinnosta)
* edullinen patruuna, koska aseella tulee ammuttua todnäk enemmän pahvia kuin riistaa. Ja pahanpäivän varalle olisi kiva pystyä hankkimaan jonkinlainen patruunavarasto kohtuullisella budjetilla
* kaliberille löytyy maltillisen hintaisia ja hyvämaineisia käytettyjä aseita

Sekä jatkokysymys; mitkä kiväärimallinimet suosittelemassasi kaliberissa olisivat hyväksi tunnettuja, tarkkoja ja arvonsa säilyttäviä? Mitä käytettyä ostaessa olisi syytä aseessa tarkastaa?

Revolverin ja pienoiskiväärin luvat on, mutta tämä olisi ensimmäinen metsästyskivääri. Minulla oli jo lupa .223-kiväärille, jonka hankkimislupa vanhentui vast'ikään, kun ei tuossa kaliberissa oikein budjettiini sopivaa tarjontaa osunut. Kun nyt joudun joka tapauksessa uuden luvan hakemaan, niin kallistun monikäyttöisempään kaliberiin, vaikkei 223:n patruunahintoihin ehkä päästäisikään.

Kiitti.
Teknisesti sopivia yleiskalibereja on paljon muitakin, mutta kyllä ne taloudelliset ja "järkevät" on tässä:
.308 win
6,5 Creedmoor

Valikoima lisääntyy, jos lataat itse patruunat. Tuolloin on vielä passeleita esim. 6,5x55, 6,5 PRC ja 7 mm rem mag.

Hyviä ja edullisia kivääreitä löytyy käytettynä, Tikka, Sako, CZ, Brno, Remington, Winchester, Savage jne.
Aseen osto on vielä helppoa, mutta ootappas kun pääset ihmettelemään kiikaritähtäintä siihen... Jos lintuja meinaat ampua, niin tähtäimestä olisi hyvä löytyä vähintään 12x suurennos. Ja jos hirvijahtiin pidät option, niin pienin suurennos korkeintaan 3, mieluummin vähemmän. Joku 30 mm runkoputken 2,5-15x44(-50) vois olla passeli kompromissi. Kaikki muu metsästys onnistuu tähtäimellä, jos latvalinnustus ja hirvijahti onnistuu.

Teknisesti sopivia yleiskalibereja on paljon muitakin, mutta kyllä ne taloudelliset ja "järkevät" on tässä:
.308 win
6,5 Creedmoor

Valikoima lisääntyy, jos lataat itse patruunat. Tuolloin on vielä passeleita esim. 6,5x55, 6,5 PRC ja 7 mm rem mag.

Hyviä ja edullisia kivääreitä löytyy käytettynä, Tikka, Sako, CZ, Brno, Remington, Winchester, Savage jne.
Aseen osto on vielä helppoa, mutta ootappas kun pääset ihmettelemään kiikaritähtäintä siihen... Jos lintuja meinaat ampua, niin tähtäimestä olisi hyvä löytyä vähintään 12x suurennos. Ja jos hirvijahtiin pidät option, niin pienin suurennos korkeintaan 3, mieluummin vähemmän. Joku 30 mm runkoputken 2,5-15x44(-50) vois olla passeli kompromissi. Kaikki muu metsästys onnistuu tähtäimellä, jos latvalinnustus ja hirvijahti onnistuu.
Jep, mutta ite en osaa niin ottaa kierroksia tähtäimestä. On tullut ammuttua 10-350m osumia swarolla, leupparilla, kiinalaisilla... ja avoillakin yli kolmeensataan. Suosittelen ostamaan alkuun kohtuullisen tähtäimen ja kun mieltymykset kehittyy ostaa kunnollisen siihen omaan lokeroon.

308 Win, Tikka T3. Hajuton, mauton, ei aiheuta sykkeen nousua esim. radalla. Halvat patruunat, helppo ladata, luotia löytyy ja lista on loputon.

Itse en omista yhtään 308:ia, mutta jos aloittaisin 0:sta, lähtisin308:lla.
Ihan samaa olisin tarjoamassa. Yhtään .308 ei itselläkään mutta jos lähdetään 0 tilanteesta niin Tikka T3 ja .308 niin melko optimi "do-it-all" on siinä. Toki joku 6,5 Creedmore kanssa mutta .308:n levinneisyys ja sitä kautta kaupan hyllyillä patruunatarjonta treeniin olevasta halpabulkista erilaisiin metsäpaukkuihin on vailla vertaa.

Kiväärikaliiperin aseita olen yhteensä tusinan verran omistanut, nyt enää noin puolet jäljellä harrastustoiminnan hiipuessa.

Parempaa yleiskaliiperia kuin 6.5 Creedmoor en ole tavannut.

Toimii kaikessa Suomessa elävässä riistassa erinomaisesti tai hyvin, aivan hirveen ja karhuun ei ole optimaalinen, mutta kaikki siitä pienempi riista sekä ammunnan harjoittelu on sille aivan leipätyötä. Hirviä kuitenkin 5 kaatunut ko. aseellakin, joten luotto on.

Viimeksi muokattu:
Back