Aseet metsästyskäytössä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja commando
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
308 Win, Tikka T3. Hajuton, mauton, ei aiheuta sykkeen nousua esim. radalla. Halvat patruunat, helppo ladata, luotia löytyy ja lista on loputon.

Itse en omista yhtään 308:ia, mutta jos aloittaisin 0:sta, lähtisin308:lla.
Täsmälleen samat sanat. Hiirikiväärillä hoitaa kaikki meidän riistalaukaukset hyvin tai erinomaisesti. Ärsyttävän hajuton ja mauton, tarkka ja hyvin toimiva Tikka on erinomainen ratkaisu.

Hifistelyyn ja kalustoharrastukseen sitten eri vehkeet.

Mitä kaliberia suosittelette pulttilukkometsästyskiväärissä, kun toiveet ovat

* do-it-all, tarkoitus että sillä voisi ampua pientä mutta myös vähintään peuraa (miksei hirveäkin vaikkei hirviporukkahomma oikein kiinnosta)
* edullinen patruuna, koska aseella tulee ammuttua todnäk enemmän pahvia kuin riistaa. Ja pahanpäivän varalle olisi kiva pystyä hankkimaan jonkinlainen patruunavarasto kohtuullisella budjetilla
* kaliberille löytyy maltillisen hintaisia ja hyvämaineisia käytettyjä aseita

Sekä jatkokysymys; mitkä kiväärimallinimet suosittelemassasi kaliberissa olisivat hyväksi tunnettuja, tarkkoja ja arvonsa säilyttäviä? Mitä käytettyä ostaessa olisi syytä aseessa tarkastaa?

Revolverin ja pienoiskiväärin luvat on, mutta tämä olisi ensimmäinen metsästyskivääri. Minulla oli jo lupa .223-kiväärille, jonka hankkimislupa vanhentui vast'ikään, kun ei tuossa kaliberissa oikein budjettiini sopivaa tarjontaa osunut. Kun nyt joudun joka tapauksessa uuden luvan hakemaan, niin kallistun monikäyttöisempään kaliberiin, vaikkei 223:n patruunahintoihin ehkä päästäisikään.

Kiitti.
Teknisesti sopivia yleiskalibereja on paljon muitakin, mutta kyllä ne taloudelliset ja "järkevät" on tässä:
.308 win
6,5 Creedmoor

Valikoima lisääntyy, jos lataat itse patruunat. Tuolloin on vielä passeleita esim. 6,5x55, 6,5 PRC ja 7 mm rem mag.

Hyviä ja edullisia kivääreitä löytyy käytettynä, Tikka, Sako, CZ, Brno, Remington, Winchester, Savage jne.
Aseen osto on vielä helppoa, mutta ootappas kun pääset ihmettelemään kiikaritähtäintä siihen... Jos lintuja meinaat ampua, niin tähtäimestä olisi hyvä löytyä vähintään 12x suurennos. Ja jos hirvijahtiin pidät option, niin pienin suurennos korkeintaan 3, mieluummin vähemmän. Joku 30 mm runkoputken 2,5-15x44(-50) vois olla passeli kompromissi. Kaikki muu metsästys onnistuu tähtäimellä, jos latvalinnustus ja hirvijahti onnistuu.

Teknisesti sopivia yleiskalibereja on paljon muitakin, mutta kyllä ne taloudelliset ja "järkevät" on tässä:
.308 win
6,5 Creedmoor

Valikoima lisääntyy, jos lataat itse patruunat. Tuolloin on vielä passeleita esim. 6,5x55, 6,5 PRC ja 7 mm rem mag.

Hyviä ja edullisia kivääreitä löytyy käytettynä, Tikka, Sako, CZ, Brno, Remington, Winchester, Savage jne.
Aseen osto on vielä helppoa, mutta ootappas kun pääset ihmettelemään kiikaritähtäintä siihen... Jos lintuja meinaat ampua, niin tähtäimestä olisi hyvä löytyä vähintään 12x suurennos. Ja jos hirvijahtiin pidät option, niin pienin suurennos korkeintaan 3, mieluummin vähemmän. Joku 30 mm runkoputken 2,5-15x44(-50) vois olla passeli kompromissi. Kaikki muu metsästys onnistuu tähtäimellä, jos latvalinnustus ja hirvijahti onnistuu.
Jep, mutta ite en osaa niin ottaa kierroksia tähtäimestä. On tullut ammuttua 10-350m osumia swarolla, leupparilla, kiinalaisilla... ja avoillakin yli kolmeensataan. Suosittelen ostamaan alkuun kohtuullisen tähtäimen ja kun mieltymykset kehittyy ostaa kunnollisen siihen omaan lokeroon.

308 Win, Tikka T3. Hajuton, mauton, ei aiheuta sykkeen nousua esim. radalla. Halvat patruunat, helppo ladata, luotia löytyy ja lista on loputon.

Itse en omista yhtään 308:ia, mutta jos aloittaisin 0:sta, lähtisin308:lla.
Ihan samaa olisin tarjoamassa. Yhtään .308 ei itselläkään mutta jos lähdetään 0 tilanteesta niin Tikka T3 ja .308 niin melko optimi "do-it-all" on siinä. Toki joku 6,5 Creedmore kanssa mutta .308:n levinneisyys ja sitä kautta kaupan hyllyillä patruunatarjonta treeniin olevasta halpabulkista erilaisiin metsäpaukkuihin on vailla vertaa.

Kiväärikaliiperin aseita olen yhteensä tusinan verran omistanut, nyt enää noin puolet jäljellä harrastustoiminnan hiipuessa.

Parempaa yleiskaliiperia kuin 6.5 Creedmoor en ole tavannut.

Toimii kaikessa Suomessa elävässä riistassa erinomaisesti tai hyvin, aivan hirveen ja karhuun ei ole optimaalinen, mutta kaikki siitä pienempi riista sekä ammunnan harjoittelu on sille aivan leipätyötä. Hirviä kuitenkin 5 kaatunut ko. aseellakin, joten luotto on.

Viimeksi muokattu:
Luottamus viranomaisiin heikkenee:

Melko moni riistanhoitoyhdistys on vallitsevassa suurpetotilanteessa todennut SRVA toiminnan osalta, että pitäkää tunkkinne ja sanoneet sopimuksen irti.

Kuolleet kolarihirvet rötköttää tien penkoilla päiväkausia. Ennen nämä hoidettiin metsästäjien toimesta ihmisravinnoksi siltä osin, kun syötäväksi kelpaavaa ruhon osaa oli. Poliisi möi huutokaupalla lihat.

Testailin uutta kivääriä. Ase vuoden 1981 Sako L61R Finnbear (eli Sako III) .30-06 ja patruuna Norma Norma Range &Training 30-06 9,7g FMJ. Matkaa 70 metriä (noin hirvikoe), kolme laukausta, kolmas sarja uudella kiväärillä. Muuten ihan hyvä, mutta tähtäyspiste rapiat 20 senttiä alempana. Lämmintä oli tietenkin se +30 Celsius-astetta ja uusi kivääri ja vm. 1982 Tikka kiikarina, mutta tuosta kasojen noususta (ensimmäinen 4 senttiä vasemmalla, mutta oikea korkeus, toinen kymmenisen senttiä ylempänä ja kolmas kasa tuon 20+ senttiä ylhäällä) huolimatta, tunnelma oli ihan hyvä. Lämpö ja aseen lämpeneminen nostaa helposti osumia.

Kun pääsin takaisin soramontulta, otin raudat irti, hioin tukin niin, ettei piippu ota enää puihin kiinni ja vaihdoin kiikarin tilalle aiemmassa lainapyssyssä olleeseen Leupold VX-Freedom 3-9X40. Vaikka aseen myyjä oli puhdistanut aseen, löin kuparinpoistajaa piippuun ja putsailin muutenkin uudestaan.

Eilen kävin sitten testailemassa uudestaan. Hyttysistä ja kuumuudesta huolimatta aseen sai melkolailla kohdalleen. Kuitenkin se viimeinen testikasa (neljä laukausta 75 metristä 90 sekuntiin) meni häneksi, kun kuumuus alkoi vaikuttaa ampujaan ja tuli ihan selviä kärpäsiä. Ei tuokaan kasa kuutta senttiä isompi ollut, mutta pitää odottaa lauhempia ilmoja, että voi olla varma käynnistä.

Apuna tarkkuuttamisessa oli Motonetista ostettu Allen Accutrak asepenkki joka on hintaansa nähden ihan toimiva kampe. Tosin suosittelen joko pöytää, tai vähintään makuulta ammuttaessa jotain kovaa levyä alle. Itselläni yhtenä ongelmana oli, että ensimmäisellä kerralla rekyyli kaivoi kannettavan pöydän jalat hiekkaan ja piti säätää. Toisella kerralla ammuin makuulta ja Helvetillinen kuumuus yhdistettynä hyttysiin, mäkäriin ja paarmoihin sekä .30-06 rekyyli teki sen, että loppuvaiheessa ampuminen ei tuntunut enää kovin nautinnolliselta. Mutta kokonaisuudessaan taas ihan hauskaa värkkäillä tämmöistäkin.

Tällä viikolla aloitetaan myös tyttären (alakoululainen) treenit. Ensin kauriskoetta varten (ensimmäinen tilaisuus jo ensi viikolla) ja sitten ihan oikeita riistalaukauksia varten. Hänen aseenaan saa toimia iänvanha Sakon L461 Vixen, jolla itsekin aloitin kohta 40 vuotta sitten ja jolla isäni metsästi yli 20 vuotta.

Läjä.webp

Laitoin kaverille saman kuvan (ilman mittanauhaa) ja sain vastaukseksi "Niin. Eihän se tarkkuuskivääriksi ole tarkoitettukaan." :p

Viimeksi muokattu:
Tyttärellä olisi hirveä hinku hirvimetsälle. Ongelmana on, että maat eivät (vielä) ole seuralla vuokralla ja meiltä ei muita ole porukassa mukana (koska sukset ovat "hieman" ristissä seuran kanssa). Niinpä treenaillaan kauriilla.

Lähinnä mietin sitä, että laitan tyttären ikänsä ja kokonsa vuoksi ampumaan .222 Sako L461 Vixenillä. Sen saa käymään ihan OK puolivaippaisilla lyijyluodeilla (Lapuan "koppelopaukku"). Kuitenkin nykyään suositellaan kupariluoteja ja Lapualta löytyisi 3,2 grammaista Naturalista tuolle kaliiperille. Huolimatta siitä, että luotia suositellaan myös kauriille, lieneekö se kuitenkaan riittävä? Tuttavilta olen kuullut, että on melkoisen kestävä elukka. Tosin omat kokemukset .30-06:lla ovat, että jos suolet tulevat ulos kyljestä tai kallo on halki korvasta korvaan, ei karkkoakaan tapahdu.

Mutta hieman pohdiskelen tuon .222 Naturaliksen sortovoimaa. Lieneekö kenelläkään kokemusta?

Ja joo. 6,5 Creedmore olisi hyvä ratkaisu, mutta nyt mennään sillä mitä kaapissa on. Ja myös .308 on samasta syystä pois. Ja uusi kivääri on .30-06 koska siihen oli melkoinen varasto paukkuja. Lisäksi siteeraan vanhaa suurriistan metsästäjää: ".30-06 ei ole koskaan huono ratkaisu."

Tyttärellä olisi hirveä hinku hirvimetsälle. Ongelmana on, että maat eivät (vielä) ole seuralla vuokralla ja meiltä ei muita ole porukassa mukana (koska sukset ovat "hieman" ristissä seuran kanssa). Niinpä treenaillaan kauriilla.

Lähinnä mietin sitä, että laitan tyttären ikänsä ja kokonsa vuoksi ampumaan .222 Sako L461 Vixenillä. Sen saa käymään ihan OK puolivaippaisilla lyijyluodeilla (Lapuan "koppelopaukku"). Kuitenkin nykyään suositellaan kupariluoteja ja Lapualta löytyisi 3,2 grammaista Naturalista tuolle kaliiperille. Huolimatta siitä, että luotia suositellaan myös kauriille, lieneekö se kuitenkaan riittävä? Tuttavilta olen kuullut, että on melkoisen kestävä elukka. Tosin omat kokemukset .30-06:lla ovat, että jos suolet tulevat ulos kyljestä tai kallo on halki korvasta korvaan, ei karkkoakaan tapahdu.

Mutta hieman pohdiskelen tuon .222 Naturaliksen sortovoimaa. Lieneekö kenelläkään kokemusta?

Ja joo. 6,5 Creedmore olisi hyvä ratkaisu, mutta nyt mennään sillä mitä kaapissa on. Ja myös .308 on samasta syystä pois. Ja uusi kivääri on .30-06 koska siihen oli melkoinen varasto paukkuja. Lisäksi siteeraan vanhaa suurriistan metsästäjää: ".30-06 ei ole koskaan huono ratkaisu."
Muutaman kauriin olen ampunut .223:lla jossa itseladattu Naturalis luotina. Kaikki on kuolleet ekalla laukauksella, mutta ovat juosseet 20-200 metriä. Yhtä lukuunottamatta ovat kaatuneet alle 80 metrin juoksulla. Kaikki sentään samalle pellolle kaatuneet missä niitä on ammuttu. Aion käyttää ko. luotia edelleenkin. Tosin viimeiset olen tainnut ampua .308:lla. Siinä luotina naturalis ja blade.

.222 on ihan riittävä kauriille ja Naturalis ei ole huono luoti kauriille. Parempiakin yhdistelmiä on, mutta tytölle ei varmaankaan kannata tuon järeämpää hankkia.

Kyllä se 222 kunnollisella luodilla on kauriille ihan riittävä. Siinähän on se vanha konsti, että luodin oikea sijoitus elukkaan ratkaisee. Pienikin luoti ammuttuna hengenpaikkaan ja elukka jää varmasti.

Disclaimer, itse en ole kauriita 222:lla ampunut koska niitä ei täällä päin ole. Sukulaismies on kyllä Tsekissä ampunut pikkasen paljon kauriita, kettuja yms kertalaukeavalla Brnon ZBK 110:llä kaliiberissa 5.6×50mmR. Ko. kaliiberi on ehkä hiukan 222:sta tehokkaampi mutta ei niin paljoa että sillä isompaa merkitystä olisi.

Muutaman kauriin olen ampunut .223:lla jossa itseladattu Naturalis luotina. Kaikki on kuolleet ekalla laukauksella, mutta ovat juosseet 20-200 metriä. Yhtä lukuunottamatta ovat kaatuneet alle 80 metrin juoksulla. Kaikki sentään samalle pellolle kaatuneet missä niitä on ammuttu. Aion käyttää ko. luotia edelleenkin. Tosin viimeiset olen tainnut ampua .308:lla. Siinä luotina naturalis ja blade.

.222 on ihan riittävä kauriille ja Naturalis ei ole huono luoti kauriille. Parempiakin yhdistelmiä on, mutta tytölle ei varmaankaan kannata tuon järeämpää hankkia.
Paljon kiitoksia hyvästä ja perustellusta kokemuspohjaisesta vastauksesta, jossa ei ollut vittuiluja. Nämä ovat harvinaisia nykyään. Tuo Lapuan Naturalis taitaa olla .224

Ja joo. Ei vielä hankita järeämpää kyseiselle ampujalle. Mutta katsotaan 2-3 vuoden päästä.

Paljon kiitoksia hyvästä ja perustellusta kokemuspohjaisesta vastauksesta, jossa ei ollut vittuiluja. Nämä ovat harvinaisia nykyään. Tuo Lapuan Naturalis taitaa olla .224

Ja joo. Ei vielä hankita järeämpää kyseiselle ampujalle. Mutta katsotaan 2-3 vuoden päästä.
Sellainen kannattaa pitää mielessä että monessa .222:ssa kuin jossain .223:ssa joka metsälle aikanaan tehty on keveille lyijyluodeille (varmint) ajateltu rihlannousu (12" tai jopa 14") jolloin lyijyttömien luotien vakautuminen haastavaa tai osan kanssa jopa mahdotonta. Minulla kaliberissa .223 rem on yksi 12" nousuinen ja sille piti etsiä luoti (ttsx 50gr muistaakseni) jolla latasin lyijyttömät metsäpaukut siihen. Muissa minulla 8" ja 9" nousut jotka sylkee raskaitakin lyijyluoteja kuin lyijyttömiäkin laajemmalla skaalalla. Tämä kannattaa huomioida jos .224 halkaisijaista lyijytöntä luotia aikoo metsällä moisessa käyttää.

Sellainen kannattaa pitää mielessä että monessa .222:ssa kuin jossain .223:ssa joka metsälle aikanaan tehty on keveille lyijyluodeille (varmint) ajateltu rihlannousu (12" tai jopa 14") jolloin lyijyttömien luotien vakautuminen haastavaa tai osan kanssa jopa mahdotonta. Minulla kaliberissa .223 rem on yksi 12" nousuinen ja sille piti etsiä luoti (ttsx 50gr muistaakseni) jolla latasin lyijyttömät metsäpaukut siihen. Muissa minulla 8" ja 9" nousut jotka sylkee raskaitakin lyijyluoteja kuin lyijyttömiäkin laajemmalla skaalalla. Tämä kannattaa huomioida jos .224 halkaisijaista lyijytöntä luotia aikoo metsällä moisessa käyttää.
Totta.

Ja kuten sanoinkin, Lapuan puolivaipalla saa rakennettua tähän aseeseen ihan riittävän kuvion. Mutta oli mukava kuulla @KIM kirjoittamana, että jotain toiveita rittävän tarkkaan ja riittävän tehoavaan laukaukseen on.

Mutta kiitän suuresti ja rehellisesti myös sinua vastauksetasi. Juuri tämän takia täällä hengaillaan.

Yhdestä L46 yksilöstä kokemus, joka ei suostunut käymään millään muulla kuin sakon 3,2g koko/puolivaippa kuulilla. Näillä sadan metrin kasat helposti teerikokoa, norman jacktmatch 3,6 g ja itseladattu ggg 3,6g kuula pysyivät juuri ja juuri metrin pavissa samalta matkkalta!!!
Mukana olleella tikka t3:lla osunnassa ei merkittävää eroa patruunoiden välillä.

En muistanut, että .222 kaliiperisissakin on 1:14 nousuja. Minulla on myös 5,6x50R magnum. Se sijoittuu teholtaan .222 ja .223 väliin sekä käyttää samoja luotej. Kaliiperi on mainio, mutta minulla rihlannousu 1:14. Siihen on paras lyijytön ollut 2,9 grammainen. Lyijyllisistä 3,2g toimii, mutta 3,6g ei taida vakautua. Jos tuolla nousulla pitäisi kaurista ampua, niin ehkä lyijyllinen olisi käytössä.

Yhdestä L46 yksilöstä kokemus, joka ei suostunut käymään millään muulla kuin sakon 3,2g koko/puolivaippa kuulilla. Näillä sadan metrin kasat helposti teerikokoa, norman jacktmatch 3,6 g ja itseladattu ggg 3,6g kuula pysyivät juuri ja juuri metrin pavissa samalta matkkalta!!!
Mukana olleella tikka t3:lla osunnassa ei merkittävää eroa patruunoiden välillä.

L46 ja sako 3.2 pv käyvät yhteen kokemukseni mukaan. Vain 2 kaurista olen ampunut, eikä ne kauas hyppineet. Kettuja joitakin ja sama tulos. Kaadossa amet kannattaa pitää maltillisena erityisesti ohjattaessa nuorta lajin pariin. Max 80 m lienee sopiva. Ja teroittaa kyllästymiseen asti kuinka vain osuma ratkaisee. Oman lapsen ohjaaminen on sellaista tasapainottelua ohjaajan ja isän roolin kanssa.

Soimaan itseäni mm. Siitä, etten onnistunut upottamaan umpiluupäihin riittävän hyvin aseen turvallista käyttämistä. En osannut vaatia tarpeeksi. Vahinkoja ei ole sattunut, mutta se ei ole mikään mittari.

Back