Siksi herkästi pilaantuvien tavaroiden (banaanien tai muiden hedelmien) tulliselvitys tapahtuu nopeutetulla tavalla. Huumemafian kanssa "diilissä" olevat sataman työntekijät tietävät yleensä saapuvien konttien numerot etukäteen ja syöttävät ne välittömästi järjestelmässä tilaksi tarkistettu. Sataman ja lastia omistava yrityksen ”oma” kaveri kertoo, mistä pitää etsiä ”huumekonttia”. Sitten siihen konttiin liitetään saattaja, joka jossain vaiheessa siirtää huume-erän meritse saapuneesta kontista.
Useimmissa satamissa tarkastetaan keskimäärin miljoonasta kontista vain noin 5 tuhatta - tämä on vain 0,5 prosenttia kokonaisvirrasta. Tämä tarkoittaa, että 99,5 prosenttia huumeiden toimituksista tapahtuu ilman ongelmia. Ja Pietari ei ole poikkeus.
Miten kokaiinini piilotetaan tuodessaan sitä venäjälle: Banaanit, kahvi, kaakaopavut ovat tärkeimmät kokaiini-erien saattajat. Ne tuodaan Venäjälle pääasiassa Kolumbian naapurimaan Ecuadorin kautta. Tavaroiden lähettämisellä Ecuadorista vältetään Kolumbian imagoon liittyvät kysymykset. Kokaiini on pakattu brikettiin, jonka paino on noin 1 kilo, ja jonka on kätevä piilottaa kontin sisältöön/rakenteisiin. Yleensä huume-erä poimitaan määränpääsatamassa.
Huumekauppa Venäjällä pysyi muuttumattomana 1990-luvun alusta 2016 vuoteen 2016 asti - suurin osa huumeista tuli maahan merisatamien kautta. Kokaiini Etelä-Amerikasta, ecstasy Alankomaista, amfetamiini Belgiasta - kaikki saapuivat Pietariin ja Ust-Lugaan satamiin levittääkseen Venäjän kaupunkeihin ja Euroopan kauttakulkukohteisiin.
Kokaiinin kulkureitit
sininen viiva - merireitti
synteettisten huumeiden kulkureitit
sininen viiva - merireitti
keltainen viiva – maareitti
Hasiksen kulkureitit
sininen viiva - merireitti
keltainen viiva – maareitti
vaaleansininen viiva - lentoreitti
Mutta vuonna 2016 Venäjän tilanne muuttui. Useita suuria tulli brookkereita pidätettiin laittomien alkoholin, tekniikan ja luxery vaatteiden salakuljettamisesta merisatamien kautta.
Maaliskuussa 2016 FSB pidätti Pietarin suurimman liikemiehen Dmitry Mikhalchenkon, Forum-yritysryppään omistajan, joka oli läheisessä suhteissa FSO: n silloiseen päällikköön Jevgeni Muroviin.
Mikhalchenkon ystävyys lainvalvontaviranomaisten kanssa on ollut tiedossa 2000-luvun puolivälistä lähtien. Sitten lähteiden mukaan FSO: n avulla hän pystyi saamaan aikaan muutoksia puolustusministeriön GOST-järjestelmässä vain saadakseen uusia markkinoita hänen vuonna 2004 hankkimalleen kannattamattomalle kehruu- ja lankatehtaalle
Vuonna 2011 Mikhalchenko vakuutti Evgeny Murovin tekemään yhdestä FSO: n yrityksistä Venäjän presidentin kiinteistöjen rakentamisen ja restauroinnin ainoaksi urakoitsijaksi. Muutaman kuukauden kuluessa Mikhalchenkoon liittyvä Atex-yritys rakensi jo Bocharov Ruchein asuinpaikkassa Sotšissa 858 miljoonalla ruplan arvosta. Myöhemmin hänen yrityksensä uudistivat presidentin asuinpaikan Novo-Ogaryovossa 5,7 miljardilla ruplalla, ja valtava määrä rakennuksia kunnostettiin 105 miljardilla ruplalla.
Mutta Mihhalchenkon pääaktiivi oli Bronkan monipuolinen jälleenlaivauskompleksi Pietarin isossa satamassa. Kuten myöhemmin kävi ilmi, tämä kompleksi koitui sen omistajan kohtaloksi.
Eu:n ja USA:n ottamien sanktioiden vuoksi vuonna 2014 rahdinkuljetusten määrä laski ja Bronkan rakentaminen lopetettiin. Kunnianhimoinen Mikhalchenko ei kuitenkaan pystynyt pysähtymään, ja alkoi siirtämään yhä enemmän rahaa rakentamisesta ja kunnostamisesta investoidakseen kannattamattomaan Bronkaan. Tällä hän asetti FSO:n suojelijoita ja henkilökohtaisesti Murovia epäedulliseen valoon. Viimeinen niitti oli Mikhalchenkon halu keskellä pakotteita salakuljettaa keräysviinejä ja brandyä Venäjälle.
Tämän vuoksi hänet pidätettiin Moskovassa 15. maaliskuuta 2016. Kaksi kuukautta myöhemmin Jevgeny Murov jätti FSO: n johtajan tehtävän.
Huhtikuussa 2017 FSB saapui Mikhalchenkon tuttavalle, Venäjän suurimmalle tullivälittäjälle ja kuljetusyrityksen ULS Global -omistajalle Igor Havronovin luokse.
2000-luvun alkupuolella hän ei ollut kaikkein vaikutusvaltaisin salakuljettaja Tambovin rikollisjoukon katon alla, mutta kun vuonna 2007 joukon päällikkö pidätettiin, Khavronov huomasi vallan muuttuvan.
Vuotta myöhemmin hän tapasi Mikhalchenkon, ja hänen liiketoiminta meni äkillisesti ylämäkeen.
Khavronov oli tuolloin pienen Sigma yrityksen omistaja, joka omisti oman kuorma-autokannan ja lautan. Vuonna 2009 Khavronov oli onnekas: Vladimir Putin kritisoi ankarasti FSB: tä salakuljetuksesta Cherkizovsky-torilla, ja KGB pidätti nopeasti kaikki hänen kilpailijansa. Kun Ust-Luga-tavarasatama aloitti toimintansa Pietarissa vuonna 2009, Sigma osoittautui monopolistiksi.
Sitten Khavronov perusti ULS Globalin, osti varastot Euroopassa ja kaksi rahtikonetta, ja vuonna 2014 pakotteiden käyttöönoton jälkeen hän hallitsi kaiken tavaraliikenteen Turkista – hedelmistä ja vihanneksista ja aina vaatteisiin.
Hän ei unohtanut Mikhalchenkon arvovaltaista ystävää - hän salakuljetti alkoholia ravintoloihinsa Buddha-Bar, IL Lago dei Cigni ja Tse Fung sekä salakuljetti italialaisia vaatteita putiikkeille ZILLI ja CANALI.
Juuri tämä sai kiinnittämään FSB: n upseereiden katseet, jotka etsivät lähestymiskeinoja Mikhalchenkoon. Ja Khavronov, tietämättä sitä itse, tuli avainhenkilöksi Venäjän huumeiden salakuljetusmarkkinoiden romahtamisessa.
Mikhalchenkon ja Khavronovin pidätykset vaikuttivat ratkaisevasti melkein kaikkiin maassa suosittujen huumeaineiden toimittamiseen. Varmistetut paikalliset apurit, vakiintuneet järjestelyt ja sopimukset tavarantoimittajien kanssa kaikki tämä - Venäjän ulkomaankaupasta ja maahantuonnista kahden vaikutusvaltaisen henkilön pidättämisen jälkeen oli halvaantuneet pelosta. Euroopasta tulevat huumeet, jotka tuotiin aiemmin myyntiin Venäjälle, lopettivat kulun merisatamien läpi.
Tästä kärsivät suuret myyjät, jotka kävivät kauppaa ulkomailta tuoduilla huumeilla, kuten hasis, MDMA, ecstasy ja postimerkit. Jos aikaisemmin toimitusväylät olivat vakaat, ja pisteissä olevat ihmiset olivat varmoja, niin pidätyksien jälkeen he alkoivat huolehtia ja poistuivat massiivisesti tavaroiden kulkureittien valvonnasta.
Hollannin ja Belgian ekstaasi, Tšekin amfetamiini, Espanjan kautta tuotava Marokon hasis, sekä lajike marihuana kaikkialta Euroopasta kaikki nousivat jyrkästi hinnoissa. Yleensä ne kuljetettiin rekoilla: ”synteettiset” ja ”hasis” - Latvian ja Suomen kautta, hasis - myös Turkin kautta. Mutta kun alkoivat tullibrookkereiden pidätykset ja tavaroiden pistetarkastukset, varmistettu henkilökunta lakkasi takaamasta tavaroiden turvallista kulkua.
Tuli liian riskialtista ostaa tukkueriä länsimaiden suurimmissa nettikaupoissa kuten Alphabayssa ja Hansassa. Mutta juuri siellä ostivat kaikki suuret venäläiset huumekauppiaat. Lisäksi venäläiset olivat näiden sivustojen pääasiallisia asiakkaita ja rahanlähteitä.
Alphabay ja Hansan historia:
Alphabay lanseerattiin vuonna 2014, mutta sivuston kasvu alkoi vasta vuotta myöhemmin, kun sen suositumpi kilpailija Evolution sulkeutui, jonka järjestelmänvalvojat varastivat asiakkaiden rahat ja katosivat. Tämä auttoi houkuttelemaan 18 tuhatta asiakasta. Samana vuonna toinen suuri sivusto suljettiin - Agora. Kilpailijoiden sulkeminen antoi Alphabaylle mahdollisuuden kasvattaa asiakaskantansa 200 tuhanteen käyttäjään.
Vuonna 2017 Alphabayn hallinto kohtasi kriittisen haavoittuvuuden – jonka avulla paljastettiin asiakastiedot. Tuntemattomat saivat pääsyn 218 tuhannen käyttäjän kirjeenvaihtoon, mutta silloin sivusto onnistui ratkaisemaan tämän ongelman maksamalla rahaa.
5. heinäkuuta 2017 Alphabayn ja Hansa-käyttäjien keskuudessa puhkesi paniikki: sivustot siirtyivät yllättäen offline-tilaan. Päivää myöhemmin kävi ilmi, että tuntemattomat ihmiset siirsivät sivustolta melkein puolitoista tuhatta bitcoinia - noin 3,7 miljoonaa dollaria.
Muutamaa viikkoa myöhemmin Europol ilmoitti Alphabayn ja Hannan sulkemisesta. Näillä sivustoilla oli saatavilla yli 350 tuhatta laitonta ainetta - huumeista aseisiin. Alphabay toi yhteen jopa puoli miljoonaa ostajaa ja 40 tuhatta myyjää. Sen ylläpitäjä, Kanadan kansalainen Alexander Kaz pidätettiin Thaimaassa kolmen maan turvallisuuspalvelun yhteistyöllä. Häneltä takavarikoitiin kolme taloa ja neljä urheiluautoa. Kiinteistön kokonaisarvo oli 11 miljoonaa dollaria. Muutamaa päivää myöhemmin hän löydettiin kuolleena sellistään.
Monet huumeet pääsivät Pietariin juuri dark- verkon kautta, sanoo psykoaktiivisten aineiden salakuljetukselle läheinen lähde. Suurin osa heistä ostettiin Alphabayssa ja Hansassa. Lähde olettaa, että AlphaBayn perustaja tapettiin Thaimaan vankilassa, jotta hänen mahdollinen luovuttaminen Yhdysvaltoihin ei johtaisi suurimpien huume- toimittajien ja valmistajien jäljille.
Tällaiset huolet ovat ymmärrettäviä, koska länsimaiset tiedustelupalvelut osallistuivat suoraan Alphabayn ja Hansan sulkemiseen.
20. kesäkuuta 2017 Hansa päätyi Europolin täydelliseen valvontaan. Jotkut Hansa-järjestelmänvalvojat korvattiin agenteilla - se ei ollut vaikeaa, koska sivuston työntekijät eivät tunteneet toisiaan henkilökohtaisesti. Vakava operatiivinen työ alkoi: tiedustelupalvelut määrittelivät myyjien ja ostajien maantieteellisen sijainnin ja iskivät sitten.
Alphabayn alasajon jälkeen suurin osa asiakkaista siirtyi Hansaan. Mutta viranomaiset olivat tutkineet myös tämän sivuston ja saivat pian tietoa noin 420 tuhatta käyttäjistä ja 10 tuhatta heidän kotiosoitetta. Odottamattoman tietovuodon takia johtavat huumeiden tukkumyyjät menivät kuitenkin varjoon ja muuttivat huumeiden varastointijärjestelmää kokonaan.
Samanaikaisesti esiin nousi toinen ongelma: ilmestyi edustajia, jotka alkoivat ”ratkaista asioita” myyjien (jotka hyväksyivät tilauksen) ja ostajien välillä, joiden rahat osoittautuivat jäädytetyiksi. Agentit olivat hyvin tietoisia ja auttoivat ostajia, jos eivät palauttamaan rahaa, ainakin piiloutumaan viranomaisilta.
Lähde - Venäjän turvallisuusjoukkojen henkilö joka osallistui vuorovaikutukseen Interpolin ja Europolin kanssa
Näiden darknetin toimipaikkojen sulkeminen pakotti venäläiset huumekauppiaat lopettamaan huumeiden tuonnin ja siirtymään kotimaiseen tuotantoon. Poikkeuksena oli kokaiini. Coca-viljely tapahtuu yksinomaan Etelä-Amerikassa, sillä on korkein marginaali ja vakaa kysyntä varakkaiden eliittien keskuudessa, joten suurilla toimittajilla on varaa suurempiin riskeihin.
Kokaiinille ei ole aiheutunut vahinkoa, koska se on monopolihuume. Sen kauttakuljetuserät ovat välttämättömiä edelleen jakelua varten Euroopassa. Pietari on vain yksi pääsypiste Euroopassa. Muita pääsypisteitä ovat Hampuri, Rotterdam, Antwerpen, Ruotsalainen Göteborg, suomalainen Kotka, espanjalainen Algeciras. Kauttakulku ei pitäisi pysähtyä jotta ei tulisi toimitushäiriöitä ja näin hintojen nousua maailmanmarkkinoilla. Siksi kokaiinin toimitukset eivät kärsineet, kuten samoin sen prosentuaalinen käyttömäärä Venäjällä. Lähde - entinen lainvalvontaviranomainen
Toisin kuin kokaiini, muut huumausaineet osoittautuivat helpommiksi ja halvemmiksi kasvattaa (marihuanan tapauksessa) tai valmistaa erityisistä kemikaaleista paikallisesti.
Joten merireittien romahtaminen loi perustan uudelle huumekaupan järjestelmälle Venäjällä. Suuret jälleenmyyjät lakkasivat olemasta jälleenmyyjiä ja muuttuivat valmistajiksi tai valmistuttajiksi, joille Venäjällä olevat toimijat tekivät huumeita.
Oli vuosi 2016. Viimeinen vuosi liittovaltion huumevalvontayksikön historiassa, jota on toistuvasti syytetty huumekaupan valvonnasta sen sijaan, että se torjuisi sitä. Vakiintuneiden ”peittämisjärjestelmien” (Aarnion tapaus?) ansiosta huumeiden tukkumyyjät tunsivat olonsa suhteellisen mukavaksi. Kun tavanomainen katto ja tavanomaiset toimituskanavat katosivat, kävi ilmeiseksi, että elämä tulee muuttumaan erilaiseksi.
Tukkukauppiaat, jotka jäivät ilman merisatamia, yrittivät ensin järjestää vaihtoehtoisia toimituksia Euroopasta - Baltian maiden kautta, autoilla ja jalka kuriirilla. Huumeiden salakuljetusreittejä tunteva lähde kertoo, että marihuanan, hasin, amfetamiinin ja ekstaasin pääerät tulivat Venäjälle Latviasta M9: n Baltia-moottoritien kautta sekä Viron ja Suomen kautta. Jo 1990-luvun alusta lähtien huumeiden kuljettajien keskuudessa oli suosittu reitti Viipurin tullin ja Helsinki - Pietari lautan kautta.
Varsinaiset maahantuloreitit
Tiivisti pakatut pussit piilotettiin autojen pohjien sisään ja ommeltiin autojen takaistuimiin. Mutta kertaluonteisen autokuljetuksen määrät eivät ylittäneet 200 kilogrammaa, ja riskit olivat merkittäviä, ja ne kasvoivat jokaisen vientikeikan kanssa: tutut autot, hermot, jatkuva tarve etsiä ja houkutella uusia henkilöresursseja.
Huumausaineiden maareitit jatkuvat edelleenkin - lehdistössä on säännöllisesti tarinoita matkustamon takana olevista piilopaikoista, merenelävien jääkaapista ja kaksoispohjaisista vaunuista, joissa Valkovenäjän ja Baltian maiden epäonnistuneet huumekauppiaat yrittävät tuoda hasista Venäjälle. Saapumiserät ovat erilaisia - 80 kilogrammasta 1,5 tonniin, osa niistä ei ylitä rajatarkastusasemia.
Ketä on saatu kiinni hasiksen salakuljetuksesta:
Vain vuonna 2019:
- Latvian tullin koira ei voinut pysyä välinpitämättömänä huumeen piilopaikan suhteen, joka oli 42-vuotiaan venäläisen auton matkustamon takaseinässä, jossa oli 80 kilogrammaa hasia;
- Kylmäkontissa meriherkkujen kanssa oli muitakin herkkuja - ja venäläiset rajavartijat juhlivat saalistaan - 300 kiloa hasista;
- kaksi liettualaista ja valkovenäläinen aikoivat tuoda venäjälle rekan mineraalivettä jonka kaksoispohjassa oli 1,5 tonnia marokkolaista hasista
- Latvialainen autoilija epäonnistui tuomaan venäjälle auton lokasuojassa 100kg hasista
Tällaiset uutiset luovat laaja-alaisen kuvan taistelusta huumeita vastaan, jota oikeasti ei edes ole: yksi toimitus merikontissa ylittää määrissä kymmenkertaisesti niitä määriä mitä autoissa pystyy tuomaan ja satakertaisesti määriä mitä jalan voi tuoda rajan yli. Inhimillisen tekijän puutteen vuoksi (kuljettaja) - kontit läpäisivät onnistuneesti valvonnan eivätkä jätä jälkiä monien ihmisten muodossa, jotka menevät vankilaan ja luovuttavat kumppaneita vastineeksi rangaistuksen lieventämiselle.
Siksi ulkomaiset toimitukset Baltian maiden kautta olivat liian riskialttiita ja vähemmän kannattavia välittäjien pitkän ketjun takia. Suuret venäläiset huumekauppiaat päättivät, että kannattavampaa olisi organisoida koko huumevalmistusprosessin venäjän sisällä.