Aseistautuneet miehet tunkeutui kemikaaliyritykseen

Lähtisin arvaamaan, että saalis oli kymmeniä kiloja. Miljoonien arvoinen siis. Kenties puhutaan kymmenistä miljoonista. Hyvinkin mahdollista, että Suomen ennätys.

Heittäisin kymmenelle kilolle tukkuhinnaksi ehkä 30 000 - 40 000€/kg.

Katukauppahinta voi jatkamisten jälkeen olla mitä vain, mutta tukkueränä pitää olla enemmän kuin kymmeniä kiloja jotta menisi kymppimillin raja rikki.

 
Eikai ryöstörikos ota kantaa ryöstettävän omaisuuden laillisuuteen? Muutenhan esmes alaikäiseltä saisi vapaasti ryöstää repusta kaljat.
Lisäksi ryöstön tunnusmerkistö täyttyy jo sillä, että väkivallalla yritetään päästä käsiksi omaisuuteen. Vaikka tavaraan ei pääisi lainkaan kosktuksiin, kyse on ryöstöstä kun mukiloi rekkakuskin päästäkseen tämän lastiin käsiksi. Väkivallan käyttö anastustarkoituksessa riittää.

Kuskihan ei tiennyt, mitä lastissa oli. Ei olisi järkeenkäypää, että toiselta saisi rangaistuksetta ryöstää jotain minkä sisällöstä tämä ei ole tietoinen vedoten siihen että ähäkutti, tämä tavarapas on laitonta eli saan viedä sen.

Joka

1) käyttämällä henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai uhkaamalla välittömästi käyttää sellaista väkivaltaa toisen hallusta anastaa tai ottaa luvattomasti käyttöön toisen irtainta omaisuutta taikka
2) sellaista väkivaltaa tai uhkausta käyttämällä pakottaa toisen luopumaan taloudellisesta edusta, johon rikoksentekijällä tai sillä, jonka puolesta hän toimii, ei ole laillista oikeutta,on tuomittava ryöstöstä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.Yritys on rangaistava.Ryöstöstä tai sen yrityksestä tuomitaan myös se, joka 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetusta anastamisesta tai käyttöön ottamisesta verekseltään tavattuna käyttämällä siinä tarkoitettua väkivaltaa tai uhkausta täyttää tai yrittää täyttää rikoksen taikka pitää tai yrittää pitää siten ottamansa omaisuuden.


Edelleen  Juttua tutkitaan alustavasti rikosnimikkeellä törkeä ryöstö, jutun tutkinnanjohtaja, rikosylikomisario Kari Siivo Länsi-Uudenmaan poliisista kertoo Ilta-Sanomille.
Uskallan olla kuitenkin eri mieltä siitä, voiko huumausaineita ryöstää.

"HS kertoo, että poliisi tutkii jutussa törkeää huumausainerikosta, pahoinpitelyrikosta ja laitonta uhkausta. Alun perin tutkintanimike oli törkeä ryöstö."

Huumausainerikokseen (RL 50:1 §) syyllistyy henkilö, joka laittomasti

  • valmistaa tai yrittää valmistaa huumausainetta taikka viljelee tai yrittää viljellä kokapensasta, kat-kasvia (Catha edulis) tai Psilosybe-sieniä,
  • viljelee tai yrittää viljellä oopiumiunikkoa, hamppua tai meskaliinia sisältäviä kaktuskasveja käytettäväksi huumausaineena tai sen raaka-aineena taikka käytettäväksi huumausaineen valmistuksessa tai tuotannossa,
  • tuo tai yrittää tuoda maahan taikka vie tai yrittää viedä maasta taikka kuljettaa tai kuljetuttaa tai yrittää kuljettaa tai kuljetuttaa huumausainetta,
  • myy, välittää, toiselle luovuttaa tai muulla tavoin levittää tai yrittää levittää huumausainetta, tai
  • pitää hallussaan tai yrittää hankkia huumausainetta
Tässä tapauksessa tietysti törkeä tekomuoto, suuri määrä erittäin vaaralliseksi luokiteltua huumausainetta.

Kaljahan nauttii lainsuojaa irtaimena omaisuutena, vaikka se olisi alaikäisen hallussa. Sen hankkimisen yritystä ei ole erikseen kriminalisoitu. Jos teet sen väkivallalla uhaten, syyllistyt ryöstöön.Jos viet maksamatta, niin silloin näpistykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tai kontin piti joutua "sopivan" kuljettajan vetämään rekkaan, ja kuski olisi poikennut sovitusti teboililla burgerille ennen Algolille ajamista. Siinä sitten olisi albaanit avanneet kontin ja ottaneet oman lastinsa haltuunsa.

Sitten onkin jokin mennyt vihkoon ja juitsari on laittanut konttikeikan jonkun muun auton ajettavaksi.

Alla ote vastaavanlaisesta casesta josta uutisoitiin hesarissa. Rikollisella organisaatiolla ei ole kykyä manipuloida kontin liikkeitä tai pysähtymispaikkoja ja siksi mahdollinen nouto tapahtuu joskus rosmoille epäedulliseen ja riskialttiiseen aikaan. Toisaalta tämä toimintatapa todennäköisesti häivyttää jäljet järjestelijä portaaseen jolloin isoimmat jehut pysyvät syytteiltä turvassa. Juoksupojat kantavat vastuun, jos vasikoivat niin kaikki tietävät lopputuloksen.

"Vuosaaren tapauksessa on Kallion mukaan ollut kyse niin sanotusta ripoff-salakuljetuksesta."

”Siinä huumausaineet tai muut kielletyt tavarat kätketään lähtömaassa kontteihin tai vastaaviin niin, että kuljetuksesta vastaavat tahot eivät tiedä niistä mitään. Vastaanottajapäässä ihmisillä on tiedot, millainen kontti ja missä kätkö on. Varsinainen nouto tapahtuu yleensä todella nopeasti, siinä ei montaa kymmentä minuuttia mene, kun tavara sieltä haetaan.”
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Itse epäilen että Vuosaaren, Porvoon ja Espoon case liittyvät toisiinsa. Saman organisaation pieleen menneitä keikkoja. Joillakin on nyt kuumat paikat.
 
Yrittääkö Albaanit yms Suomen markkinoille, kun viime kesänä ratsattiin UB yms urakalla ja niiden porukkaa kelkottiin kaltereiden taakse. Eli onko jäänyt tyhjiö mikä nyt on täyttymässä.
 
Vähän lisää tarinaa huumeiden salakuljettamisesta..

Banaanit ovat herkkä hedelmä. Ne tuodaan valtameren yli kypsymättöminä, ja tämä on tiukka vaatimus: yksi kypsä hedelmä riittää ”saastuttamaan” muut banaanit ja ne kypsyvät, ja sitten tuoreen hedelmän sijaan varastoon saapuu kelta-ruskea puuro. Banaanijääkaapit pitävät vakiolämpötilan koko matkan aikana, eikä niitä voi avata - koko erä menee pilalle.

Tämä tekee banaaneista ihanteellisen suojan huumeiden salakuljetukselle. Kontin avaaminen merkitsee tavaroiden tarkoituksellista vaurioitumista, mikä tarkoittaa, että tavaran omistaja voi haastaa oikeuteen viranomaisen, joka häiritsee rehellistä hedelmäliiketoimintaa, ja vaatia häneltä vahingonkorvauksia.

Lastin tarkistaminen voi perustua vain operatiivisiin tietoihin. Jos rahti on kaupallinen, sen viivästyminen voi olla syy välittömään kääntymiseen tuomioistuimeen.

Siksi herkästi pilaantuvien tavaroiden (banaanien tai muiden hedelmien) tulliselvitys tapahtuu nopeutetulla tavalla. Huumemafian kanssa "diilissä" olevat sataman työntekijät tietävät yleensä saapuvien konttien numerot etukäteen ja syöttävät ne välittömästi järjestelmässä tilaksi tarkistettu. Sataman ja lastia omistava yrityksen ”oma” kaveri kertoo, mistä pitää etsiä ”huumekonttia”. Sitten siihen konttiin liitetään saattaja, joka jossain vaiheessa siirtää huume-erän meritse saapuneesta kontista.

Useimmissa satamissa tarkastetaan keskimäärin miljoonasta kontista vain noin 5 tuhatta - tämä on vain 0,5 prosenttia kokonaisvirrasta. Tämä tarkoittaa, että 99,5 prosenttia huumeiden toimituksista tapahtuu ilman ongelmia. Ja Pietari ei ole poikkeus.

Miten kokaiinini piilotetaan tuodessaan sitä venäjälle: Banaanit, kahvi, kaakaopavut ovat tärkeimmät kokaiini-erien saattajat. Ne tuodaan Venäjälle pääasiassa Kolumbian naapurimaan Ecuadorin kautta. Tavaroiden lähettämisellä Ecuadorista vältetään Kolumbian imagoon liittyvät kysymykset. Kokaiini on pakattu brikettiin, jonka paino on noin 1 kilo, ja jonka on kätevä piilottaa kontin sisältöön/rakenteisiin. Yleensä huume-erä poimitaan määränpääsatamassa.

Huumekauppa Venäjällä pysyi muuttumattomana 1990-luvun alusta 2016 vuoteen 2016 asti - suurin osa huumeista tuli maahan merisatamien kautta. Kokaiini Etelä-Amerikasta, ecstasy Alankomaista, amfetamiini Belgiasta - kaikki saapuivat Pietariin ja Ust-Lugaan satamiin levittääkseen Venäjän kaupunkeihin ja Euroopan kauttakulkukohteisiin.

Kokaiinin kulkureitit
sininen viiva - merireitti
1576661477126.png

synteettisten huumeiden kulkureitit
sininen viiva - merireitti
keltainen viiva – maareitti
1576661522711.png

Hasiksen kulkureitit
sininen viiva - merireitti
keltainen viiva – maareitti
vaaleansininen viiva - lentoreitti
1576661548968.png

Mutta vuonna 2016 Venäjän tilanne muuttui. Useita suuria tulli brookkereita pidätettiin laittomien alkoholin, tekniikan ja luxery vaatteiden salakuljettamisesta merisatamien kautta.

Maaliskuussa 2016 FSB pidätti Pietarin suurimman liikemiehen Dmitry Mikhalchenkon, Forum-yritysryppään omistajan, joka oli läheisessä suhteissa FSO: n silloiseen päällikköön Jevgeni Muroviin.

Mikhalchenkon ystävyys lainvalvontaviranomaisten kanssa on ollut tiedossa 2000-luvun puolivälistä lähtien. Sitten lähteiden mukaan FSO: n avulla hän pystyi saamaan aikaan muutoksia puolustusministeriön GOST-järjestelmässä vain saadakseen uusia markkinoita hänen vuonna 2004 hankkimalleen kannattamattomalle kehruu- ja lankatehtaalle

Vuonna 2011 Mikhalchenko vakuutti Evgeny Murovin tekemään yhdestä FSO: n yrityksistä Venäjän presidentin kiinteistöjen rakentamisen ja restauroinnin ainoaksi urakoitsijaksi. Muutaman kuukauden kuluessa Mikhalchenkoon liittyvä Atex-yritys rakensi jo Bocharov Ruchein asuinpaikkassa Sotšissa 858 miljoonalla ruplan arvosta. Myöhemmin hänen yrityksensä uudistivat presidentin asuinpaikan Novo-Ogaryovossa 5,7 miljardilla ruplalla, ja valtava määrä rakennuksia kunnostettiin 105 miljardilla ruplalla.

Mutta Mihhalchenkon pääaktiivi oli Bronkan monipuolinen jälleenlaivauskompleksi Pietarin isossa satamassa. Kuten myöhemmin kävi ilmi, tämä kompleksi koitui sen omistajan kohtaloksi.

Eu:n ja USA:n ottamien sanktioiden vuoksi vuonna 2014 rahdinkuljetusten määrä laski ja Bronkan rakentaminen lopetettiin. Kunnianhimoinen Mikhalchenko ei kuitenkaan pystynyt pysähtymään, ja alkoi siirtämään yhä enemmän rahaa rakentamisesta ja kunnostamisesta investoidakseen kannattamattomaan Bronkaan. Tällä hän asetti FSO:n suojelijoita ja henkilökohtaisesti Murovia epäedulliseen valoon. Viimeinen niitti oli Mikhalchenkon halu keskellä pakotteita salakuljettaa keräysviinejä ja brandyä Venäjälle.

Tämän vuoksi hänet pidätettiin Moskovassa 15. maaliskuuta 2016. Kaksi kuukautta myöhemmin Jevgeny Murov jätti FSO: n johtajan tehtävän.

Huhtikuussa 2017 FSB saapui Mikhalchenkon tuttavalle, Venäjän suurimmalle tullivälittäjälle ja kuljetusyrityksen ULS Global -omistajalle Igor Havronovin luokse.

2000-luvun alkupuolella hän ei ollut kaikkein vaikutusvaltaisin salakuljettaja Tambovin rikollisjoukon katon alla, mutta kun vuonna 2007 joukon päällikkö pidätettiin, Khavronov huomasi vallan muuttuvan.

Vuotta myöhemmin hän tapasi Mikhalchenkon, ja hänen liiketoiminta meni äkillisesti ylämäkeen.

Khavronov oli tuolloin pienen Sigma yrityksen omistaja, joka omisti oman kuorma-autokannan ja lautan. Vuonna 2009 Khavronov oli onnekas: Vladimir Putin kritisoi ankarasti FSB: tä salakuljetuksesta Cherkizovsky-torilla, ja KGB pidätti nopeasti kaikki hänen kilpailijansa. Kun Ust-Luga-tavarasatama aloitti toimintansa Pietarissa vuonna 2009, Sigma osoittautui monopolistiksi.

Sitten Khavronov perusti ULS Globalin, osti varastot Euroopassa ja kaksi rahtikonetta, ja vuonna 2014 pakotteiden käyttöönoton jälkeen hän hallitsi kaiken tavaraliikenteen Turkista – hedelmistä ja vihanneksista ja aina vaatteisiin.

Hän ei unohtanut Mikhalchenkon arvovaltaista ystävää - hän salakuljetti alkoholia ravintoloihinsa Buddha-Bar, IL Lago dei Cigni ja Tse Fung sekä salakuljetti italialaisia vaatteita putiikkeille ZILLI ja CANALI.

Juuri tämä sai kiinnittämään FSB: n upseereiden katseet, jotka etsivät lähestymiskeinoja Mikhalchenkoon. Ja Khavronov, tietämättä sitä itse, tuli avainhenkilöksi Venäjän huumeiden salakuljetusmarkkinoiden romahtamisessa.

Mikhalchenkon ja Khavronovin pidätykset vaikuttivat ratkaisevasti melkein kaikkiin maassa suosittujen huumeaineiden toimittamiseen. Varmistetut paikalliset apurit, vakiintuneet järjestelyt ja sopimukset tavarantoimittajien kanssa kaikki tämä - Venäjän ulkomaankaupasta ja maahantuonnista kahden vaikutusvaltaisen henkilön pidättämisen jälkeen oli halvaantuneet pelosta. Euroopasta tulevat huumeet, jotka tuotiin aiemmin myyntiin Venäjälle, lopettivat kulun merisatamien läpi.

Tästä kärsivät suuret myyjät, jotka kävivät kauppaa ulkomailta tuoduilla huumeilla, kuten hasis, MDMA, ecstasy ja postimerkit. Jos aikaisemmin toimitusväylät olivat vakaat, ja pisteissä olevat ihmiset olivat varmoja, niin pidätyksien jälkeen he alkoivat huolehtia ja poistuivat massiivisesti tavaroiden kulkureittien valvonnasta.

Hollannin ja Belgian ekstaasi, Tšekin amfetamiini, Espanjan kautta tuotava Marokon hasis, sekä lajike marihuana kaikkialta Euroopasta kaikki nousivat jyrkästi hinnoissa. Yleensä ne kuljetettiin rekoilla: ”synteettiset” ja ”hasis” - Latvian ja Suomen kautta, hasis - myös Turkin kautta. Mutta kun alkoivat tullibrookkereiden pidätykset ja tavaroiden pistetarkastukset, varmistettu henkilökunta lakkasi takaamasta tavaroiden turvallista kulkua.

Tuli liian riskialtista ostaa tukkueriä länsimaiden suurimmissa nettikaupoissa kuten Alphabayssa ja Hansassa. Mutta juuri siellä ostivat kaikki suuret venäläiset huumekauppiaat. Lisäksi venäläiset olivat näiden sivustojen pääasiallisia asiakkaita ja rahanlähteitä.

Alphabay ja Hansan historia:
Alphabay lanseerattiin vuonna 2014, mutta sivuston kasvu alkoi vasta vuotta myöhemmin, kun sen suositumpi kilpailija Evolution sulkeutui, jonka järjestelmänvalvojat varastivat asiakkaiden rahat ja katosivat. Tämä auttoi houkuttelemaan 18 tuhatta asiakasta. Samana vuonna toinen suuri sivusto suljettiin - Agora. Kilpailijoiden sulkeminen antoi Alphabaylle mahdollisuuden kasvattaa asiakaskantansa 200 tuhanteen käyttäjään.

Vuonna 2017 Alphabayn hallinto kohtasi kriittisen haavoittuvuuden – jonka avulla paljastettiin asiakastiedot. Tuntemattomat saivat pääsyn 218 tuhannen käyttäjän kirjeenvaihtoon, mutta silloin sivusto onnistui ratkaisemaan tämän ongelman maksamalla rahaa.
5. heinäkuuta 2017 Alphabayn ja Hansa-käyttäjien keskuudessa puhkesi paniikki: sivustot siirtyivät yllättäen offline-tilaan. Päivää myöhemmin kävi ilmi, että tuntemattomat ihmiset siirsivät sivustolta melkein puolitoista tuhatta bitcoinia - noin 3,7 miljoonaa dollaria.

Muutamaa viikkoa myöhemmin Europol ilmoitti Alphabayn ja Hannan sulkemisesta. Näillä sivustoilla oli saatavilla yli 350 tuhatta laitonta ainetta - huumeista aseisiin. Alphabay toi yhteen jopa puoli miljoonaa ostajaa ja 40 tuhatta myyjää. Sen ylläpitäjä, Kanadan kansalainen Alexander Kaz pidätettiin Thaimaassa kolmen maan turvallisuuspalvelun yhteistyöllä. Häneltä takavarikoitiin kolme taloa ja neljä urheiluautoa. Kiinteistön kokonaisarvo oli 11 miljoonaa dollaria. Muutamaa päivää myöhemmin hän löydettiin kuolleena sellistään.


Monet huumeet pääsivät Pietariin juuri dark- verkon kautta, sanoo psykoaktiivisten aineiden salakuljetukselle läheinen lähde. Suurin osa heistä ostettiin Alphabayssa ja Hansassa. Lähde olettaa, että AlphaBayn perustaja tapettiin Thaimaan vankilassa, jotta hänen mahdollinen luovuttaminen Yhdysvaltoihin ei johtaisi suurimpien huume- toimittajien ja valmistajien jäljille.

Tällaiset huolet ovat ymmärrettäviä, koska länsimaiset tiedustelupalvelut osallistuivat suoraan Alphabayn ja Hansan sulkemiseen.

20. kesäkuuta 2017 Hansa päätyi Europolin täydelliseen valvontaan. Jotkut Hansa-järjestelmänvalvojat korvattiin agenteilla - se ei ollut vaikeaa, koska sivuston työntekijät eivät tunteneet toisiaan henkilökohtaisesti. Vakava operatiivinen työ alkoi: tiedustelupalvelut määrittelivät myyjien ja ostajien maantieteellisen sijainnin ja iskivät sitten.

Alphabayn alasajon jälkeen suurin osa asiakkaista siirtyi Hansaan. Mutta viranomaiset olivat tutkineet myös tämän sivuston ja saivat pian tietoa noin 420 tuhatta käyttäjistä ja 10 tuhatta heidän kotiosoitetta. Odottamattoman tietovuodon takia johtavat huumeiden tukkumyyjät menivät kuitenkin varjoon ja muuttivat huumeiden varastointijärjestelmää kokonaan.

Samanaikaisesti esiin nousi toinen ongelma: ilmestyi edustajia, jotka alkoivat ”ratkaista asioita” myyjien (jotka hyväksyivät tilauksen) ja ostajien välillä, joiden rahat osoittautuivat jäädytetyiksi. Agentit olivat hyvin tietoisia ja auttoivat ostajia, jos eivät palauttamaan rahaa, ainakin piiloutumaan viranomaisilta.

Lähde - Venäjän turvallisuusjoukkojen henkilö joka osallistui vuorovaikutukseen Interpolin ja Europolin kanssa


Näiden darknetin toimipaikkojen sulkeminen pakotti venäläiset huumekauppiaat lopettamaan huumeiden tuonnin ja siirtymään kotimaiseen tuotantoon. Poikkeuksena oli kokaiini. Coca-viljely tapahtuu yksinomaan Etelä-Amerikassa, sillä on korkein marginaali ja vakaa kysyntä varakkaiden eliittien keskuudessa, joten suurilla toimittajilla on varaa suurempiin riskeihin.

Kokaiinille ei ole aiheutunut vahinkoa, koska se on monopolihuume. Sen kauttakuljetuserät ovat välttämättömiä edelleen jakelua varten Euroopassa. Pietari on vain yksi pääsypiste Euroopassa. Muita pääsypisteitä ovat Hampuri, Rotterdam, Antwerpen, Ruotsalainen Göteborg, suomalainen Kotka, espanjalainen Algeciras. Kauttakulku ei pitäisi pysähtyä jotta ei tulisi toimitushäiriöitä ja näin hintojen nousua maailmanmarkkinoilla. Siksi kokaiinin toimitukset eivät kärsineet, kuten samoin sen prosentuaalinen käyttömäärä Venäjällä. Lähde - entinen lainvalvontaviranomainen

Toisin kuin kokaiini, muut huumausaineet osoittautuivat helpommiksi ja halvemmiksi kasvattaa (marihuanan tapauksessa) tai valmistaa erityisistä kemikaaleista paikallisesti.

Joten merireittien romahtaminen loi perustan uudelle huumekaupan järjestelmälle Venäjällä. Suuret jälleenmyyjät lakkasivat olemasta jälleenmyyjiä ja muuttuivat valmistajiksi tai valmistuttajiksi, joille Venäjällä olevat toimijat tekivät huumeita.

Oli vuosi 2016. Viimeinen vuosi liittovaltion huumevalvontayksikön historiassa, jota on toistuvasti syytetty huumekaupan valvonnasta sen sijaan, että se torjuisi sitä. Vakiintuneiden ”peittämisjärjestelmien” (Aarnion tapaus?) ansiosta huumeiden tukkumyyjät tunsivat olonsa suhteellisen mukavaksi. Kun tavanomainen katto ja tavanomaiset toimituskanavat katosivat, kävi ilmeiseksi, että elämä tulee muuttumaan erilaiseksi.

Tukkukauppiaat, jotka jäivät ilman merisatamia, yrittivät ensin järjestää vaihtoehtoisia toimituksia Euroopasta - Baltian maiden kautta, autoilla ja jalka kuriirilla. Huumeiden salakuljetusreittejä tunteva lähde kertoo, että marihuanan, hasin, amfetamiinin ja ekstaasin pääerät tulivat Venäjälle Latviasta M9: n Baltia-moottoritien kautta sekä Viron ja Suomen kautta. Jo 1990-luvun alusta lähtien huumeiden kuljettajien keskuudessa oli suosittu reitti Viipurin tullin ja Helsinki - Pietari lautan kautta.

Varsinaiset maahantuloreitit
1576661627197.png

Tiivisti pakatut pussit piilotettiin autojen pohjien sisään ja ommeltiin autojen takaistuimiin. Mutta kertaluonteisen autokuljetuksen määrät eivät ylittäneet 200 kilogrammaa, ja riskit olivat merkittäviä, ja ne kasvoivat jokaisen vientikeikan kanssa: tutut autot, hermot, jatkuva tarve etsiä ja houkutella uusia henkilöresursseja.

Huumausaineiden maareitit jatkuvat edelleenkin - lehdistössä on säännöllisesti tarinoita matkustamon takana olevista piilopaikoista, merenelävien jääkaapista ja kaksoispohjaisista vaunuista, joissa Valkovenäjän ja Baltian maiden epäonnistuneet huumekauppiaat yrittävät tuoda hasista Venäjälle. Saapumiserät ovat erilaisia - 80 kilogrammasta 1,5 tonniin, osa niistä ei ylitä rajatarkastusasemia.

Ketä on saatu kiinni hasiksen salakuljetuksesta:
Vain vuonna 2019:
  • Latvian tullin koira ei voinut pysyä välinpitämättömänä huumeen piilopaikan suhteen, joka oli 42-vuotiaan venäläisen auton matkustamon takaseinässä, jossa oli 80 kilogrammaa hasia;
  • Kylmäkontissa meriherkkujen kanssa oli muitakin herkkuja - ja venäläiset rajavartijat juhlivat saalistaan - 300 kiloa hasista;
  • kaksi liettualaista ja valkovenäläinen aikoivat tuoda venäjälle rekan mineraalivettä jonka kaksoispohjassa oli 1,5 tonnia marokkolaista hasista
  • Latvialainen autoilija epäonnistui tuomaan venäjälle auton lokasuojassa 100kg hasista

Tällaiset uutiset luovat laaja-alaisen kuvan taistelusta huumeita vastaan, jota oikeasti ei edes ole: yksi toimitus merikontissa ylittää määrissä kymmenkertaisesti niitä määriä mitä autoissa pystyy tuomaan ja satakertaisesti määriä mitä jalan voi tuoda rajan yli. Inhimillisen tekijän puutteen vuoksi (kuljettaja) - kontit läpäisivät onnistuneesti valvonnan eivätkä jätä jälkiä monien ihmisten muodossa, jotka menevät vankilaan ja luovuttavat kumppaneita vastineeksi rangaistuksen lieventämiselle.

Siksi ulkomaiset toimitukset Baltian maiden kautta olivat liian riskialttiita ja vähemmän kannattavia välittäjien pitkän ketjun takia. Suuret venäläiset huumekauppiaat päättivät, että kannattavampaa olisi organisoida koko huumevalmistusprosessin venäjän sisällä.
 
Heittäisin kymmenelle kilolle tukkuhinnaksi ehkä 30 000 - 40 000€/kg.

Katukauppahinta voi jatkamisten jälkeen olla mitä vain, mutta tukkueränä pitää olla enemmän kuin kymmeniä kiloja jotta menisi kymppimillin raja rikki.

Jos alkuperä on Kolumbia niin voit puolittaa hintasi, eikä riitä. Eikä noita kymmeniä kiloja niin vain osteta, se on sovittu ja luotettava asiakas jolla on jo markkinat hallussa. Tai ainakin jakelureitit. Ei sinne kukaan lennä rahasalkun kanssa, sitä tekevät vain amatöörit. Rahat maksetaan sitten sovitusti kun kama on myyty.

edit: siis se on about 5 tonnia per kilo
 
Uudet tiedot Espoon huumeiskusta: ulkomaalaiskopla lähti paikalta tyhjin käsin – tähtäimessä mahdollisesti Suomen historian suurin kokaiinilasti
Jutussa todetaan mm että törkeä ryöstö / yritys lähti epäillyistä rikosnimikkeistä pois sen jälkeen kun tiedot tapahtumien kulusta täsmentyivät.
 
Uudet tiedot Espoon huumeiskusta: ulkomaalaiskopla lähti paikalta tyhjin käsin – tähtäimessä mahdollisesti Suomen historian suurin kokaiinilasti
Jutussa todetaan mm että törkeä ryöstö / yritys lähti epäillyistä rikosnimikkeistä pois sen jälkeen kun tiedot tapahtumien kulusta täsmentyivät.
Toivottavasti nuo konnat eristetään toisistaan ja saisivat lusia alimman kastin kanssa linnassa. Ovat nimittäin Balkanilla tunnetusti aika rasistista väkeä. Samaan selliin Afrikan poikien kanssa tekisi kutaa.
 
Mun mielestä nää on itsenäisiä rikoksia, jotka eivät sulje toisiaan pois.
Silloinhan ajauduttaisiin tilanteeseen, jossa esmes jos jengiläiset olisivat erehtyneet kontista, ei heitä voitaisi syyttää mistään, koska tarkoitus oli anastaa huumeita, joiden ryöstö ei siis olisi rikos lainkaan, mutta koska niitä ei löytynyt, ei näyttö riitä huumausainerikokseenkaan. Ei se voi niinkään mennä.
 
Alla ote vastaavanlaisesta casesta josta uutisoitiin hesarissa. Rikollisella organisaatiolla ei ole kykyä manipuloida kontin liikkeitä tai pysähtymispaikkoja ja siksi mahdollinen nouto tapahtuu joskus rosmoille epäedulliseen ja riskialttiiseen aikaan. Toisaalta tämä toimintatapa todennäköisesti häivyttää jäljet järjestelijä portaaseen jolloin isoimmat jehut pysyvät syytteiltä turvassa. Juoksupojat kantavat vastuun, jos vasikoivat niin kaikki tietävät lopputuloksen.

Toisaalta bulvaanien olisi helppo perustaa Peran Hiekka & Puhallus Oy ja tilata kontillinen sitä puhallusraetta suoraan firman pihaan. Saisi ihan rauhassa availla kontin.. Ketään ei kiinnostaisi, eikä kukaan kyselisi perään.
 
Toisaalta bulvaanien olisi helppo perustaa Peran Hiekka & Puhallus Oy ja tilata kontillinen sitä puhallusraetta suoraan firman pihaan. Saisi ihan rauhassa availla kontin.. Ketään ei kiinnostaisi, eikä kukaan kyselisi perään.

Oon pohtinu samaa, ja tullu siihen lopputulokseen, että näin ei haluta toimia jostain syystä. Jääkö bulvaanista huolimatta liikaa jälkiä? Pidetäänkö suurempana riskinä, että lasti paljastuu matkalla ja poliisi virittää kontin määräpaikkaan ansan?
Tosin pienemmältä riskiltä se vaikuttaa, kuin että konttiin pitäisi aina murtautua jossain.
 
Oon pohtinu samaa, ja tullu siihen lopputulokseen, että näin ei haluta toimia jostain syystä. Jääkö bulvaanista huolimatta liikaa jälkiä? Pidetäänkö suurempana riskinä, että lasti paljastuu matkalla ja poliisi virittää kontin määräpaikkaan ansan?
Tosin pienemmältä riskiltä se vaikuttaa, kuin että konttiin pitäisi aina murtautua jossain.

Ehkä syynä on vain yleinen tyhmyys. Nämä ammattirikollispiirit kun eivät keskimäärin ole mitään ruudinkeksijöitä ja ainakin pitkäjännitteisyys on tyystin puuttuva luonteenpiirre. Etenkään bulvaaniksi ja pyssyjen kanssa keikkaa tekevistä alaportaan kavereista ei järki juuri säteile.

Fiksummat ovat tarpeeksi fiksuja, etteivät lähde elantoaan tuollaisesta hakemaan. Ei tarvitse kovin paljoa kalkyloida, että on vaikea kerätä koko työuran ansioita vaikka jonkun isomman keikan joskus onnistuisi tekemäänkin. Sitten bonuksena vuosikaudet linnassa, eikä edes eläkettä kerry.

Ei tainnut Volvo Markkanenkaan varakkaana kuolla, vaikka Jaguarilla joskus ajoikin ja rahaa oli kuin rosvopäälliköllä - ainakin vähän aikaa.
 
SUOMI katsoo, että jäsenyysneuvottelut voitaisiin aloittaa myös Albanian osalta, koska ”peruskriteerit” ovat kunnossa.

Mitä peruskriteereillä tarkoitetaan?

– En suoraan sanottuna pysty luettelemaan kriteereitä, mutta paljon on oikeusvaltioperiaatteeseen ja korruption kitkemiseen liittyviä asioita, jotka pitää pystyä yksilöimään ennen kuin edetään, Tuppurainen sanoo.


Huolta rikollisuuden leviämisestä Tuppurainen pitää ennenaikaisena.


– Schengen-jäsenyydet katsotaan huomattavasti myöhemmässä vaiheessa, Schengen-jäsenyyttä koskee sama periaate, kriteerit pitää täyttyä.

 
Mun mielestä nää on itsenäisiä rikoksia, jotka eivät sulje toisiaan pois.
Silloinhan ajauduttaisiin tilanteeseen, jossa esmes jos jengiläiset olisivat erehtyneet kontista, ei heitä voitaisi syyttää mistään, koska tarkoitus oli anastaa huumeita, joiden ryöstö ei siis olisi rikos lainkaan, mutta koska niitä ei löytynyt, ei näyttö riitä huumausainerikokseenkaan. Ei se voi niinkään mennä.
Joo, en minäkään tiedä, minkä takia huumausaineiden ryöstäminen ei voisi olla ryöstö siinä kuin jonkin laillisenkin tavaran osalta. Voisi tietysti olla että laki ei suojaa laitonta omaisuutta, mutta ryöstö kohdistuu ihmiseen.

Tietysti jos joku voi heittää jonkin oikeuslähteen jossa sanotaan että huumeita ei voi ryöstää, niin en lähde riitelemään.
 
Ulkomaat
Kokonainen albanialaiskylä oli mukana käsittämättömän laajassa huumebisneksessä, kunnes poliisi saartoi sen ja alkoi päivien tulitaistelu – HS matkasi paikalle selvittämään, mitä Euroopan vuoristoisessa huumeaitassa tapahtuu
Lazaratin kylä Albaniassa tuotti peräti 900 tonnia kannabista vuodessa Euroopan markkinoille. Kylä sai miljoonien eurojen tulot, kunnes poliisi valtasi sen kolmipäiväisessä tulitaistelussa. Albanian huumerikolliset ovat levittäytyneet kaikkialle Eurooppaan, ja nyt he toimivat entistä vahvemmin myös Suomessa.


"
ALBANIA on Euroopan huumeaitta. Vuoristoisen maan rinteillä kasvatetaan tuhansia tonneja kannabista Eurooppaan myytäväksi.
Myös kokaiinin salakuljetusreitit kulkevat Albanian rannikolta Italian ja Kreikan kautta eteenpäin.
Albanian mafia on levittäytynyt kaikkialle Eurooppaan, ja se on pyrkinyt ekstaasin, kokaiinin ja kannabiksen markkinoille Suomessakin.
Albanialaiset huumerikolliset nousivat Suomessa viime vuonna toiseksi suurimmaksi ulkomaalaisryhmäksi törkeiden huumerikosten tekijöinä.
Keskusrikospoliisin mukaan 60:tä albanialaista epäiltiin viime vuonna törkeistä huumerikoksista.
Aikaisemmin albanialaisia oli vuosittain yksi tai kaksi. "
 
Mun mielestä nää on itsenäisiä rikoksia, jotka eivät sulje toisiaan pois.
Silloinhan ajauduttaisiin tilanteeseen, jossa esmes jos jengiläiset olisivat erehtyneet kontista, ei heitä voitaisi syyttää mistään, koska tarkoitus oli anastaa huumeita, joiden ryöstö ei siis olisi rikos lainkaan, mutta koska niitä ei löytynyt, ei näyttö riitä huumausainerikokseenkaan. Ei se voi niinkään mennä.

Niin no, tuossa tilanteessa jäljelle jäisi Espoon casessa varmaan kuskin pahoinpitely ja laiton uhkaus aseella uhkaamisesta... ehkä törkeän ryöstön yritys jos ei puolustus pysty näyttämään toteen, ettei tarkoitus ollut ryöstää mitään mikä ko. kontissa oli. Tuskinpa tuossa tilanteessa sanoisivat, että lainsuojattomia huumehia etsivät ja kerrassaan erehtyivät....
 
Jos alkuperä on Kolumbia niin voit puolittaa hintasi, eikä riitä. Eikä noita kymmeniä kiloja niin vain osteta, se on sovittu ja luotettava asiakas jolla on jo markkinat hallussa.

edit: siis se on about 5 tonnia per kilo

Robert Sabbag...


...kertoili jo vuonna papu ja banaani, että koukkendaali maksoi 70 000 USD kilo silloin kun se oli pienen eliitin snobismiin ja funk-meininkiin liittyvä aine, mutta tippui nopeasti tasolle 17 000 USD kun tuotanto ja markkinat kasvoivat. (USA:n pään hintoja jos oikein muistan.)

Omakohtaista tai tuttavapiirin kautta saatua tietoa asiasta mulla ei ole.

Se nettilinkki joka kertoili polakan ja nenän hintoja eri suunnissa oli suurinpiirtein paras lähde, mitä onnistuin nopeasti löytämään.

Mun pointti oli se, että asiaan liittyvät summat eivät suomalaisittain isoissa erissä ole läheskään niin isoja kuin monet tuntuvat ajattelevan. Tästä ollaan luultavasti samaa mieltä.

Semmoinen kuvitelma, että kokkeli olisi joku snobieliitin harvinainen ja kallis hienostohuume tuntuu olevan yhä edelleen yllättävän yleinen. Todellisuus taitaa kuitenkin olla paljon lähempänä crackpiipun kanssa rapistuvia slumminuoria.
 
Back
Top