Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet

No sinä tiedät miten asia menee. Pienillä latausmäärillä joutuu kuolettamaan pitkän aikaa latauslaitteiston hintaa pois, toki asemasta riippuen.

Ja toinen havainto on se että kukaan ei ole pennin jeniä säästänyt jälleenlataamalla. On vaan tullut ammuttua enemmän samalla rahalla. :)

Kivääreistä ei ole tarkkaa tietoa, mutta pistoolikaliipereilla lähes kaikilla ysiä suuremmilla säästää noin puolet hyllyhinnasta. Parin tonnin paukut onkin enää tonnin paukut, minkä erotuksella jo kustantaa latauslaitteiston. Tämä on mielestäni vasta pieni määrä :rolleyes:
 
Mielenkiintoista. Onpa pieni kappalehinta. Paljonko menee mitä ruutia ja paljonko tulee hintaa luodeille ja nalleille? Valatko mahdollisesti lyijyluodit
Löysin erän 9.4g lyijyluotia, niille jäi hintaa n 4 sent/kpl, nalli maksaa just alle 4 sent/ kpl ja N320 ruutia kun annostelee reilun 0,25g niin sen hinta on noin 2 sent/patruuna.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs tuo itselataaminen nykypäivänä? Itse olen (aikoinani) ladannut aina jonkun 500 kpl isoja kuteja aina kerralla.

Itse lataamalla haetaan yleensä pienpää rekyyliä ja/tai parempaa tarkkuutta.

ares-bullets-9mm-125gr-rncnbb-500-pcs.jpg

36,90 €
ARES Bullets 9mm 125gr RNCNBB - 500 pcs.

Tuosta jos laskee luoti 0,074€+ nalli 0,036€+ ruuti 0,023€ = patruuna on ~0,133€
Kaupasta saa valita 9mm patruunaa 0,20€ hintaan.
Säästö 67€/1000kpl


223
0,14+ 0,036 + 0,084 = 0,26

Kaupasta saa 223:sta ~0,34€
Säästö 80€/1000kpl


Ps, Ruuti kannattaa hakea ruotsista on kuulemma paljon halvempaa. :solthum:
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni jälleenlataamisen tärkein pointti on itse tekeminen. Siinä katselee tv-sarjaa tai kuuntelee Bookbeattia samaan aikaan ja työ kiittää jälestäpäin tekijäänsä.
Siinä saa olla kuitenkin aika tarkkana ettei tule tuplalatauksia tai tyhjiä latauksia jne. Ei käsi- tai silmäkirurgia niin korkeatasoista vielä ole...
 
Siinä saa olla kuitenkin aika tarkkana ettei tule tuplalatauksia tai tyhjiä latauksia jne. Ei käsi- tai silmäkirurgia niin korkeatasoista vielä ole...

Kun latailee ihan normaaleja pateja ihan normaaleilla ruudeilla yksi kannu kerrallaan suoraan annostelijasta, niin ei siinä mitään erityistä vaaraa ole. Kaksi annosta ei mahdu yhteen hylsyyn (pl. pistooli) ja tyhjän hylsyn luodittaminen kertoisi melko vajavaisesta hahmotuskyvystä. Kyllä ihmisen pitää luottaa edes itseensä.
 
Tämä on varmaan yksi tärkeä syy, eli käyttämättömänä makaava ase luultavimmin päätyy vääriin käsiin.

Itse en näe ampumapäiväkirjan pitämisen vaatimusta kovana; luulisi että jokainen tavoitteellisesti/vakavahenkisesti harjoitteleva pitää muutenkin jonkinlaista päiväkirjaa; oli harrastus mikä hyvänsä.

Nyt kuulostaa aivan höpöpuheelta nuo molemmat.

Miten minulla hälyttimien takana bunkkerissa oleva käyttämättömänä lojuva ase päätyy luultavimmin vääriin käsiin? En ymmärrä. Todennäköisemmin mun mukana metsällä kulkeva resuinen haulikko päätyy vääriin käsiin kuin sellainen jota ei ole viety koskaan edes ampumaradalle. Eikä se haulikkokaan kovin ilmeisesti päädy vääriin käsiin kun olen samaa keppiä kuskannut metsällä ja mökillä jo 25 vuotta ja vielä on tallessa. Oleellista "vääriin käsiin" joutumisen todennäköisyydessä on miten ase säilytetään, ei se paljonko sitä käytetään. Vai onko sinulla jotain dataa siitä, että aseen käytön aktiivisuus korreloisi se laittomuuksien välikappaleeksi joutumisen kanssa?

Ja voithan sinä luulla, että tavoitteellisesti/aktiivisesti harrastava pitäisi jotain päiväkirjaa harrastuksestaan. Ei se ole tavanomaista. Kuka muka viitsii pitää metsästyspäiväkirjaa? Tai juoksupäiväkirjaa? No ehkä joku, mutta minun harrastuksiini ei kuulu päiväkirjojen täyttö. Ja minä sentään olen viimeisen 5 vuoden aikana kilpaillut n. 20 eri urheilulajissa, joista osa varsin kalliita harrastuksia ja muutamissa käynyt SM-kisoissa asti. Koskaan en ole pitänyt muuta, kuin saalispäiväkirjaa ja kilpa-autoista kirjasin isommat remontit, jotta pystyi ennustamaan esim. seuraavan konerempan. Paitsi nyt muutaman vuoden ampumapäiväkirjaa, kun lainsäätäjä ja lainvalvoja luulee sen olevan tarpeellista.

PS! En toki ole ollut koskaan kilpaurheilija, vaan kilpakuntoilija tai kilpailuissa käyvä harrastaja. Osassa lajeista tavoitteena on ollut parantaa omaa edellistä suoritusta tai pitää taso ikääntyessäkin hyvänä. Ja usein esim. moottoriurheilussa ja maratonilla on ollut tavoitteena maaliinpääsy. Tavoitteellista tuokin on, vaikka tavoitteena ei ole toisten voittaminentai jokin sijoitus. Tiedän ja tunnen kuitenkin todella monien urheilulajien aktiivisia kilpaurheilijoita, mutta ei ne ole puhuneet mitään mistään päiväkirjoista. Valmennusohjelmat on kalenterissa ja mitään päiväkirjoja ei ole tarvittu.

"Jotenkin" noista kommenteistasi tällä kertaa paistaa poliisihallinto.
 
Voit tulkita ihan miten haluat; ikään kuin tietyissä ammateissa olevilla ei voisi olla omia mielipiteitä.

Omat näkemykseni päiväkirjan pitämisestä juontavat omista kokemuksistani sekä urheiluvalmennusmateriaalista jota olen lukenut; harva valmentaja sanoo että treenipäiväkirjan pitäminen on turhaa. Ota Google playsta tai App Storesta mikä tahansa run tracker tai endomondo, niin se pitää varsin tarkkaa kirjaa juoksutreeneistä, jotkut jopa pitävät kirjaa siitä, montako kilometriä on milläkin kenkäparilla juostu. Vaikka ei näitä ominaisuuksia kai kukaan sitten käytä, kun sinulla ei ole havaintoa moisesta.

Ja jos noudattaa jotain tiettyä treeniohjelmaa, niin etukäteen se on treenisuunnitelma, mutta jälkikäteen treenipäiväkirja - joskin aika suppea jos siihen ei kirjata ylös esim aikoja tai muita tuloksia. Itse kun käyn salilla, niin aika vähemmistönä on se porukka joka ei kirjaa treenejä ylös, ja vielä harvinaisempaa on että mennään ilman mitään suunnitelmaa.

Enkä myöskään ole sanonut, että ampumapäiväkirjan vaatiminen on hyvä juttu; olen vain todennut että sellaisen pitämisen ei pitäisi olla paha rasti ja siitä voi olla ampujalle itselleen hyötyä.

***

Luulin että se käyttämätön ase -juttu tuli jo selväksi. Yksittäisen aseen käyttämättömyys ei olekaan oleellista, vaan se jos henkilö lakkaa kokonaan harrastamasta, niin piilee vaara että aseet jäävät jonnekin kaapin perälle tai jonnekin, sitten muutossa ne varastoidaan "jonnekin", kun ei seurata alaa niin ei tiedetä että aseiden säilytysvaatimukset ovat kiristyneet jne. Aseita saatetaan lainata kaverille, ja omistajan kuollessa viimeistään aseet saattavat jäädä jonnekin ullakolle mistä asunnon uusi asukas ne sitten löytää.
 
Luulin että se käyttämätön ase -juttu tuli jo selväksi. Yksittäisen aseen käyttämättömyys ei olekaan oleellista, vaan se jos henkilö lakkaa kokonaan harrastamasta, niin piilee vaara että aseet jäävät jonnekin kaapin perälle tai jonnekin, sitten muutossa ne varastoidaan "jonnekin", kun ei seurata alaa niin ei tiedetä että aseiden säilytysvaatimukset ovat kiristyneet jne. Aseita saatetaan lainata kaverille, ja omistajan kuollessa viimeistään aseet saattavat jäädä jonnekin ullakolle mistä asunnon uusi asukas ne sitten löytää.

Taitaa tämä olla yhä lisääntyvissä määrin mennyttä maailmaa, joihin on näillä uusiin ampujiin vaikuttavilla säännöksillä mahdotonta vaikuttaa. Nykyään ei saa pyssyäkään hankittua ilman oikeaa vastausta siihen, kuinka sitä tulee säilyttämään. Jatkossa ainoa muutos voi olla se, että kaikki aseet tulisi säilyttää turvakaapissa, ja sen jälkeen seuraava vaihtoehto onkin kassaholvi. Kohta ei saa enää asettakaan lainata kaverille vähänkään pidemmäksi aikaa ilman ilmoitusta poliisille.
 
Nykyisen aselain suurin epäkohta on mielestäni harrastajapohjan kaventuminen, uusia harrastajia tulee nykyään vähemmän mukaan ja he saapuvat iäkkäämpinä.
Aiemmin oli tavallista saada 15-vuotiaana ensimmäinen oma ase ja sillä opetella turvalliset ja toimivat tavat. Ei laina-aseilla pysty samaan käpistelymäärään.

Tähän samaan kytkeytyy ampumaratojen tappaminen sääntöviidakoihin, nuorten on paha harjoitella jos lähin rata on 50-100 kilometrin päässä...:unsure:
 
Nykyisen aselain suurin epäkohta on mielestäni harrastajapohjan kaventuminen, uusia harrastajia tulee nykyään vähemmän mukaan ja he saapuvat iäkkäämpinä.
Aiemmin oli tavallista saada 15-vuotiaana ensimmäinen oma ase ja sillä opetella turvalliset ja toimivat tavat. Ei laina-aseilla pysty samaan käpistelymäärään.

Tähän samaan kytkeytyy ampumaratojen tappaminen sääntöviidakoihin, nuorten on paha harjoitella jos lähin rata on 50-100 kilometrin päässä...:unsure:

Ampumaharrastuksen tahallista haittaamista. Ainoa vastalääke on tuoda lajeja yleisölle tutuksi ja tarjota mahdollisuuksia valvotun käytön harjoitteluun, jotta uusia aselupia saadaan maahan = mahdolliset tiukennusesitykset koskemaan laajenevaa harrastajakuntaa.
 
Jos poliisi tarkastaisi kaikki yli 15 vuotta sitten myönnetyt aseluvat joiden haltijat ovat tänään yli 50 v täyttäneillä, hankkeessa poistettaisiin haltijoilta roppakaupalla aseita siitä syystä, että harrastamisesta ei ole mitään näyttöä. Se, että kuuluuko aseita olla kansalaisilla ilman käyttötarkoitusta , on sitten poliittinen keskustelu ja siitä johdetun lain kirjaimen mukaista.

Yleisesti ottaen vaikuttaa siltä, että ammuntaa aseilla viranomaiset haluavat vähentää ja tilalle tarjotaan jousiammuntaa, jonka suosio onkin hyvässä kasvussa mm helpompien harjoittelumahdollisuuksien takia.
.
 
Ja voithan sinä luulla, että tavoitteellisesti/aktiivisesti harrastava pitäisi jotain päiväkirjaa harrastuksestaan. Ei se ole tavanomaista. Kuka muka viitsii pitää metsästyspäiväkirjaa? Tai juoksupäiväkirjaa? No ehkä joku, mutta minun harrastuksiini ei kuulu päiväkirjojen täyttö. Ja minä sentään olen viimeisen 5 vuoden aikana kilpaillut n. 20 eri urheilulajissa, joista osa varsin kalliita harrastuksia ja muutamissa käynyt SM-kisoissa asti. Koskaan en ole pitänyt muuta, kuin saalispäiväkirjaa ja kilpa-autoista kirjasin isommat remontit, jotta pystyi ennustamaan esim. seuraavan konerempan. Paitsi nyt muutaman vuoden ampumapäiväkirjaa, kun lainsäätäjä ja lainvalvoja luulee sen olevan tarpeellista.

Allekirjoitan omasta puolestani tämän!
Minulla on teini-iässä alkanut, joku voisi kai sitä jopa jonkinlaiseksi huippu-urheiluksikin nimittää, kilpaurheilu-ura takana. Olen sen takia dokumentoinut elämääni melko tarkasti noin 20 vuotta alkaen sieltä teini-iästä.
Kun kilpaurheilu sillä tasolla loppui, loppui myös tekemisten dokumentointi. Kilpailin siinä vaiheessa vielä "huvikseni" (eli lopettamistuskaa lieventääkseni) kahdessakin lajissa jopa SM-tasolla.
Nyt en enää kilpaile, mutta esim. tänä vuonna tullee vuoden loppuun mennessä noin 400 treenikertaa täyteen - kun sotaharjoitusmäärät ovat pudonneet niin jaksaa taas urheillakin.
Poliisin logiikalla en kuitenkaan urheile, koska en pidä harjoituspäiväkirjaa. Ammunnan osalta poliisi kuulemma pitää noin kymmentä ampumakertaa/ vuosi riittävänä näyttönä harrastukseksi.

Entäpä metsästyspäiväkirja sitten, sellaista minultakin on vaadittu.
Olen siis pitänyt yllä lähes minuutin tarkkaa dokumentointia urheiluajan lähes kaikesta mitä tein. Olen työskennellyt 90-luvulta saakka työssä, jossa mennään viikko-ohjelmien ja muiden suunnitelmien mukaan minuuttiaikataululla. Sitten kun metsästän, se on irtaantunista arjesta ja arkirutiineista - ei todellakaan huvita katsoa kelloa tai pitää kirjata tekemisiä johonkin päiväkirjaan ylös!

Ampumakerroista olen pitänyt päiväkirjaa lähinnä sen vuoksi että pysyn aseiden huoltotarpeista ja piipun kunnosta laukausmäärien osalta jotenkin kärryillä. Tulee kuparinpoistot tehtyä ajallaan jne jne.

Kilpauran jälkeisten vuosien treeniä en suunnitellut paperille, vaikka siis kilpailin kansallisella ja SM-tasolla. En kokenut tarpeelliseksi. Siinä vaiheessa jo tuntee kroppaansa sen verran että pystyy sovittamaan harjoitteet harjoituskauteen ja kropan tilaan ilman ihmeempää suunnitelmaa. Ainoastaan harjoituskausien tavoitteet oli suunniteltu, nekin kyllä tiedossa vain korvien välissä.
Sama pätee nykyurheiluuni. Se on suunnitelmallista ja kontrolloitua, mutta kaikki on pääkopassa. Ei vaan enää huvita kirjailla asioita ylös joilla ei ole varsinaisesti mitään merkitystä. Kilpaurheilijana harjoituspäiväkirja oli tärkeä analysointityökalu, ehdottoman hyödyllinen sellainen, mutta ei enää ole mitään analysoitavaa. Menee niinkuin menee, tärkeintä on se että on mukavaa puuhaa josta tulee hyvä mieli. Silti se on ihan tosissaan harrastamista, kuitenkin se noin 400 harrastuskertaa/ vuosi.

Sinänsä ymmärrän Poliisin vaatimuksen ampumapäiväkirjasta ja kuten sanoin, itsekin sellaista pidän lähinnä aseiden kunnon ja huoltotarpeen seurannan vuoksi. Ei sellaisen puuttuminen kuitenkaan automaattisesti tarkoita etteikö harrastusta tosiasiassa olisi.

Metsästyspäiväkirjaa sensijaan en ymmärrä alkuunkaan. Metsästääkseen ihminen tarvitsee metsästyskortin ja maan johon hänellä on metsästysoikeus. Nämä kun löytyvät, niin sen pitäisi mielestäni riittää. Jos asetta haetaan hirvieläin-, villisika- jne ampumakoetta vaativan eläimen metsästykseen niin voimassa oleva ampumakoe voisi silloin minusta olla vaatimuksena/ ensimmäisen aseen osalta sellainen tulisi vaikkapa vuoden sisään esittää.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kuulostaa aivan höpöpuheelta nuo molemmat.

Miten minulla hälyttimien takana bunkkerissa oleva käyttämättömänä lojuva ase päätyy luultavimmin vääriin käsiin? En ymmärrä.

Ase jolla ei ole käyttöä enään, sitä kohtaan saattaa loppua mielenkiinto, josta saattaa alkaa välinpitämättömyys. Ase josta ollaan välinpitämättömiä, saattaa päätyä vääriin käsiin. Ei automaattisesti, mutta helpommin kun sellainen joka on jatkuvassa käytössä ja huolenpidon alla. Jos sinulla on aseille turvallinen hälytystila jossa on vielä hälytysjärjestelmä, en olisi lainkaan huolissani sinun pyssyistä. Ne ovat oletettavasti hyvissä käsissä ja huolenpidon alla.

Ei tässä osoiteta sormella ketään yksittäistä harrastajaa vaan ihan maalaisjärkisiä tilastollisia todennäköisyyksiä fundeerataan suurista massoista.

Luulin että se käyttämätön ase -juttu tuli jo selväksi. Yksittäisen aseen käyttämättömyys ei olekaan oleellista, vaan se jos henkilö lakkaa kokonaan harrastamasta, niin piilee vaara että aseet jäävät jonnekin kaapin perälle tai jonnekin, sitten muutossa ne varastoidaan "jonnekin", kun ei seurata alaa niin ei tiedetä että aseiden säilytysvaatimukset ovat kiristyneet jne. Aseita saatetaan lainata kaverille, ja omistajan kuollessa viimeistään aseet saattavat jäädä jonnekin ullakolle mistä asunnon uusi asukas ne sitten löytää.


Nimenomaan. Kaverin muutossa kun tyhjennettiin verkkokellaria, niin siellä oli sen naapurilla kaksipiippuinen haulikko huolettomasti omassa verkkokellarissa säilössä, ilman suojusta eli helposti nähtävissä. Jossain tonkassa pystyssä suksisauvojen ja lätkämailojen seassa. Siitä olisi vaan napsutellut leathermanilla kanaverkkoon reiän ja vetänyt haulinheittimen sieltä pois. Oliko dekottu vai ei, en tiedä, mutta tilastollisesti suomessa on enemmän toimintakuntoisia kun deaktivoituja kaksipiippuisia haulikoita uskallan väittää. En usko että kaksipiippuiset metsästyshaulikot ovat olleet mikään suuri villitys dekoasemarkkinoilla...
 
Ennen metsästyskaverin kuollessa leski antoi aseet. Niihin haettiin luvat ja aseet(baikalia, MN, tozia ja muuta parinsadan markan kamaa) olivat muistona menneistä. Nyky lupahinnoilla ja byrokratialla, ei kiitos.

Auttoiko lupien hinnan nostaminen ja lainmuutos tiukempaan suuntaan vähentämään laittomia aseita? Epäilen käyneen päinvastoin...
 
Omat näkemykseni päiväkirjan pitämisestä juontavat omista kokemuksistani sekä urheiluvalmennusmateriaalista jota olen lukenut; harva valmentaja sanoo että treenipäiväkirjan pitäminen on turhaa.



10.2.2019
ammunta
0:30
50
50 9*19
107:15
8193


Tulostettu: 23.9.2019



Tämän raportin varmistaa
__________________________________
Ampumavastaava
XXXXXx RESERVILÄISET RY, Reservin Urheiluampujat ry



Niin ja mistä tuo ampumavastaava tietää mitä allekirjoittaa?
Ei hän ole ollut näkemässä ammunko minä, vai täytänkö vain päiväkirjaa.

Eikä sitä ole kyllä ”vaadittu”, mutta parille viimeiselle aseelle se nyt kyllä oli.
( edellisillä kerroilla todisteena harrastuksesta oli vain kisa tuloksia)

Ps, onhan se aivan eri asia kun joku ampumapäiväkirja jonka voi täyttää niin kuin haluaa ja sen allekirjoittaa mies jota et ole edes ikinä nähnyt.
Kyllä se että kaveri löytyy vaikka SRA SM tuloksitta sijalta 198 on parempi todistus harrastuksetta.

Tässä on sekin mukava asia. Kun kaveri käy ampumassa niin minä en voi kuitata hänen ampumistaan hänen vihkonsa ( vaikka olen paikanpäällä ja jopa lainaan aseen), vaan sen tekee ampumavastaava jolla ei ole mitään tietoa koko asiasta.
 
10.2.2019
ammunta
0:30
50
50 9*19
107:15
8193

Tulostettu: 23.9.2019



Tämän raportin varmistaa
__________________________________
Ampumavastaava
XXXXXx RESERVILÄISET RY, Reservin Urheiluampujat ry


Niin ja mistä tuo ampumavastaava tietää mitä allekirjoittaa?
Ei hän ole ollut näkemässä ammunko minä, vai täytänkö vain päiväkirjaa.

Eikä sitä ole kyllä ”vaadittu”, mutta parille viimeiselle aseelle se nyt kyllä oli.
( edellisillä kerroilla todisteena harrastuksesta oli vain kisa tuloksia)

Ps, onhan se aivan eri asia kun joku ampumapäiväkirja jonka voi täyttää niin kuin haluaa ja sen allekirjoittaa mies jota et ole edes ikinä nähnyt.
Kyllä se että kaveri löytyy vaikka SRA SM tuloksitta sijalta 198 on parempi todistus harrastuksetta.

Tässä on sekin mukava asia. Kun kaveri käy ampumassa niin minä en voi kuitata hänen ampumistaan hänen vihkonsa ( vaikka olen paikanpäällä ja jopa lainaan aseen), vaan sen tekee ampumavastaava jolla ei ole mitään tietoa koko asiasta.

Entä kuka allekirjoittaa kun ampuja käy yksin radalla jossa ei ole muita paikalla??

Näkisin että tämä ampumapäiväkirjahomma on sellainen että sen tulisi perustua lähinnä luottamukseen, ei allekirjoituksiin (mm. esittämistäsi syistä). Ja koska asia noin on, siitä pitäisikin ehdottomana vaatimuksena luopua. Jos hakija haluaa sellaisen muun ohessa esittää niin mikäs siinä, mutta ehdottomana vaatimuksena ei ehkä niinkään.
 
Samaa mieltä; erityisesti yksin ampujaa haittaa paljon. En tiedä auttaako valokuvadokumentaatio asiaa.
 
Samaa mieltä; erityisesti yksin ampujaa haittaa paljon. En tiedä auttaako valokuvadokumentaatio asiaa.
Varsinkin nykypäivänä minkä tahansa valokuvan näyttöarvo lähentelee minusta nollaa.
Kuten sanoin, homman pitäisi perustua lähinnä luottamukseen, toki sitten jos on syytä epäillä niin siinä tapauksessa aina voi tarvittaessa tarkentaa.
Vähän niinkuin esim. pienten yritysten alv-tilitykset ja yritystuloverotus menee verottajan puolesta: lähtökohtaisesti oman ilmoituksen mukaan, mutta kirjanpito on oltava ja tarvittaessa se voidaan tarkastaa.
Suomalainen kuitenkin keskimäärin on varsinkin viranomaisten suuntaan varsin luotettava.
 
Entä kuka allekirjoittaa kun ampuja käy yksin radalla jossa ei ole muita paikalla??

Näkisin että tämä ampumapäiväkirjahomma on sellainen että sen tulisi perustua lähinnä luottamukseen, ei allekirjoituksiin (mm. esittämistäsi syistä). Ja koska asia noin on, siitä pitäisikin ehdottomana vaatimuksena luopua. Jos hakija haluaa sellaisen muun ohessa esittää niin mikäs siinä, mutta ehdottomana vaatimuksena ei ehkä niinkään.

Valvojia ei tosiaan näy, kun itse käyn ampumassa, koska radalla ei ole valvojia. Ei tosin kävisi ampujiakaan, jos pitäisi olla valvoja. Joskus jopa saattaa nähdä jonkun kahdella jalalla kävelevän siivettömän otuksen. Välillä pitää rahtautua valvotulle radalle hakemaan puustaaki, ettei kukaan ala märehtimään ampumakertojen puutteesta, vaikka hyllyt on täynnä a-tarvikekuitteja ja pyssyä kuluu tasaiseen tahtiin. Varmaan viranomaisen silmissä ase kuluisi harjoituksen puutteen vuoksi.
 
Back
Top