En tiedä kuinka työlästä lupien mukana pitäminen on. Kuinka suuri työ tässä on kyseessä?
En huomannutkaan lehtijutussa sitä kohtaa, että autossa oleva suojukseton ase tekee salametsästäjän.
Kieltämättä kohtalaisen suuri hintaero lyijy- ja muiden haulien välillä. Sen mitä itse olen metsästäjäkavereilta kuullut, ne ampuu yhden tai muutaman sorsan. montako patruunaa siihen oikein tarvitaan? Tärkeintä heidän kertomansa mukaan on eka metsästyspäivä, ulkoilu, jahti ja kaverit. Tämä on toki vain anekdootti ja tuskin voidaan sanoa sen koskevan kaikkia metsästäjiä.
Kovinkaan moni kuitenkaan ei kalasta tai metsästä siksi, että kokonaiskustannus näin hankitulle syömäkelpoiselle kala- tai riistasaaliille olisi vastaavaan ostettuun elintarvikkeeseen nähden halvempi. Siihen nähden, että monet ajelevat jahtiin hintavilla maastoautoilla metästyskamppeissa laatuviinojen kera kerran vuodessa toistuvaan vesilintujahtiin, nillittäminen muutaman kympin hintaerosta vaikuttaa melko turhalta.
Mutta noin yleensäkin elämässä pätee, että sellaista ei pidä harrastaa, mihin ei rahkeet riitä. Jos ei ole rahaa ostaa oikeita pateja, ei pidä harrastaa sellaista.
Lupalappujen kuskaamisesta.
Metsästyskortti.
Sen lasku tulee minulle metsästäjälehden mukana. Ihan normaali laskulomake. Se pitää maksaa pankissa pankkivirkailijalle virkailijan allekirjoituksella ja leimalla, jotta saa tarkastajan kelpuuttaman todistuksen siitä, että on metsästyskortti ja se on maksettu.
Aseenkantolupalappu
Joko uudempi luottokortin mukainen muoviläpyskä joka kestää mukana, mutta on liukas häviämään. Tai vanhempi pahvikortti joka ei saa kastua ja nuhraantuu helposti lukukelvottomaksi. Minullakin on lupalappuja, joista edes minä en saa selvää, että kuka ja kenelle se on myönnetty. Aina metsälle lähtiessä on selattava oikean aseen lupalappu mukaan ja suojattava se sateelta.
Hirvenammuntakokeen suoritustodistus.
Paperilappu joka uusitaan 2-3 vuoden välein ampumakokeella. Nuhraantuu ekalla kunnon sadekelillä jos ei ole suojattu.
Hirvilupalaput.
Yleensä A4 kokoisena ja hankala kuljettaa mukana ja suojata sateelta. Nuhraantuu kastuessaan.
Maanomistajan lupa.
Yleensä metsästysseuran jäsentodistus (joita ei yleensä ole olemassakaan) tai metsähallituksen maksetusta luvasta pankkivirkailijan allekirjoituksella oleva kuitti ja lasku.
Henkilöllisyystodistus.
Itselläni passi, jota pitää suojata kastumiselta.
Näitä kaikkia kun pitää huolehtia aina mukaan, niin ihan aina se ei onnistu. Toki ajan kanssa oppii, kun on muutaman kerran unohtanut ne pyykkiin menevien vaatteiden taskuihin tai tiputtanut johonkin maastoon taikka kastellut ne pudottuaan lampeen.
Kaikkia trollien väittämiä en viitsi yrittää oikaista. Yrjön esittämä mielikuva metsästäjistä ei edusta keskivertoa.