Aselaki ja hallussapitolupa, luvalliset ja luvattomat aseet

Ainakaan Joensuussa poliisi ei moisia katso harrastaneisuudeksi. Mutta ehkä se hyväksytään osoitukseksi ampumaharrastuksen jatkumisesta?

Poliisi voi mennä polisikouluun, siihen missä opetetaan lukutaitoa.


44 d §
Aktiivinen ampumaurheilu, -harrastus ja -harjoittelu

Ampuma-aselain 45 §:n 5 momentissa tarkoitettua ampumaurheilua ja -harrastusta pidetään aktiivisena, jos luvanhakijalla on luvan hakemista edeltäneiden kahden vuoden aikana ollut vähintään kymmenen harrastuskertaa pistoolilla, pienoispistoolilla, revolverilla, pienoisrevolverilla, ilmapistoolilla tai mainitun lain 9 §:n 5 kohdan a alakohdassa tarkoitetulla ampuma-aseella.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan luvittanut Suomessa asetta, jonka toimintatapa ei täsmää aselain määrittelyihin? Millainen ase on kyseessä ja miten prosessi meni? Olisiko sellainen ase mahdollista luvittaa muuksi ampuma-aseeksi ilman toimintatavan määrittelyä lainkaan?

Tuli nyt vain mieleen, kun katselin noita brittien lever release -virityksiä. Virittyy itsestään, latautuu ulkopuolisen voiman toimesta. Eli onko se nyt TT2 vaiko TT3 vai onko sille täysin mahdotonta saada lupaa, koska se ei mahdu aselain normeihin?
 
3) itselataavalla kertatulella toimintatapaa, jossa ampuma-ase latautuu ja virittyy jokaisen laukauksen jälkeen automaattisesti aseessa syntyvän energian tai siihen liitetyn energialähteen avulla ja jossa aseella voidaan laukaista yhdellä liipaisimen painalluksella vain yksi patruuna kussakin patruunapesässä;
Kuvittelisi että tuollainen tipahtaa suoraan TT3:n sisään. Nämä "vipurampautetut kerta-automaatit" (ei virallinen sotilaskäsite ;)) on kuitenkin tavallisia kerta-automaatteja joihin on väkivaltaisesti suunniteltu normaalia toimintaa estävä lisäosa. Kiesus mitä vehkeitä :ROFLMAO:
 
Onko kukaan luvittanut Suomessa asetta, jonka toimintatapa ei täsmää aselain määrittelyihin? Millainen ase on kyseessä ja miten prosessi meni? Olisiko sellainen ase mahdollista luvittaa muuksi ampuma-aseeksi ilman toimintatavan määrittelyä lainkaan?

Tuli nyt vain mieleen, kun katselin noita brittien lever release -virityksiä. Virittyy itsestään, latautuu ulkopuolisen voiman toimesta. Eli onko se nyt TT2 vaiko TT3 vai onko sille täysin mahdotonta saada lupaa, koska se ei mahdu aselain normeihin?
Tämähän on siis aito puoliautomaatti, harvinaisia vehkeitä nykyään kevytasepuolella.
 
Kova on ruuhka lupahallinnolla,piekkarin luvat jonossa,soitin aamulla ja kertoivat että ei ole esteitä luvan saantiin mutta nyt paperipino on iso joten vartoomaan joutuu.
 
Ervaluvat tuli varjoon ja arskaan, ja varjon, jonka vasta pari vuotta sitten olin uusinut toistariksi, tuli jälleen 5 v määriksenä. Kyllä tämä EU on yksi vitun nautinto.

Tulipa muuten nähtyä sekin, että Valmet M83 on vastikään saatu luvitettua hirvipyssyksi. Mites sen Turun MR308-keissin kanssa kävi?
 
Mun on ainakin vaikea todistella metsällä käynti määriä kun omilla mailla metsästelen,ei kyllä pyydetty kun mets.kortti näytille sekä todiste että omistan maata jolla voi metsästellä.
 
Metsästys perusteisesti hain lupaa pienoiskivääriin,loukkueläimen lopetukseen sekä sepelkyyhkyn metsästykseen.
 
Jos pitkää asetta haetaan metsästysperusteella, onko laitoksilla jotain harrastusmäärävaatimuksia?

Ei pitäisi olla, mutta sinun on epäilemättä kyettävä todistamaan mahdollisuudet metsästykselle. Eli metsästyskortti ja selitys missä metsästää. Jos ei ole kontakteja kehenkään joka ottaisi mukaan metsästämään, niin sitten hankit luvat valtion maille. Jos on sopiva ase, niin pienpeto luvan luulisi edelleenkin olevan varsin edullinen per vuosi, eikä siinä ole rajoituksia pyyntimäärissä.
 
ESS 11.02.2020

Poliisin uuden asetietojärjestelmän rakentaminen vie jopa 10 vuotta – hankkeesta luopuneelle it-yhtiölle maksettiin miljoona euroa
Poliisi maksoi miljoona euroa it-yhtiölle, joka ei toimita järjestelmää. Lakiesityksistä tuli byrokratiarumba eduskuntaan.
Poliisi on myöntänyt viime vuosina noin 40 000 aselupaa. Lupia perutaan noin 3 000 vuodessa. Yleensä perumisen syynä ovat toistuvat rikokset. SAMI LETTOJÄRVI
Mikko Välimaa
Metsästäjät, ampujaharrastajat ja asekauppiaat joutuvat odottamaan vielä jopa neljä vuotta, että aselupa-asioita voi hoitaa sähköisesti omalta tietokoneelta.
Poliisihallituksen hanke poliisin uuden asetietojärjestelmän ja siihen sisältyvän sähköisen asioinnin käyttöönotoksi on pahasti myöhässä.
Aseluvan nettihaku viivästyy jälleen: "Poliisi tekee mieluummin hyvän kuin puolinaisen uudistuksen"


Uudistuksen pohjaksi aloitettiin selvitystyö jo vuonna 2015, ja uusi järjestelmä oli määrä ottaa käyttöön osin vuonna 2018.
Aikataulua on jouduttu kuitenkin rukkaamaan useaan otteeseen. Poliisihallituksen ja sisäministeriön (SM) arvion mukaan uusi tietojärjestelmä voisi olla käytössä keväällä 2024.
TIETOHALLINTAPÄÄLLIKKÖ Janne Suuriniemi Poliisihallituksesta kertoo Uutissuomalaiselle, että viivästyksen syynä on hankkeen mittavuus. Kyse on huomattavasti vaativammasta työstä kuin esimerkiksi hankkeessa, jolla poliisi uudisti passi- ja henkilökorttipalvelunsa.
– Uudessa asetietojärjestelmässä ei ole kyseessä vain yksittäisen asian vireillepanosta sähköisesti. Tavoitteena on sähköistää aseasioiden käsittely kokonaisuudessaan sähköisestä asioinnista aina sähköiseen arkistointiin saakka.
ASETIETOJÄRJESTELMÄN toimittajaksi valittiin vuonna 2017 it-yhtiö CGI Suomi.

Poliisi kuitenkin purki yhteistyön yhtiön kanssa viime vuonna, sillä hanke ei edennyt suunnitellusti.
Suuriniemi ei erittele tarkemmin, miksi it-yhtiö ei saanut tietojärjestelmäuudistusta tehtyä. CGI Suomelle ehdittiin maksaa työstä noin miljoona euroa.

Tavoitteena on sähköistää aseasioiden käsittely kokonaisuudessaan.
Tietohallintapäällikkö Janne Suuriniemi
– Poliisihallituksen näkemyksen mukaan päätetyn toimitussopimuksen perusteella ei ollut edellytyksiä saada lainsäädännön mukaista ja käyttäjien tarpeita vastaavaa kokonaisuutta valmiiksi sovitussa aikataulussa, Suuriniemi toteaa.
CGI Suomen viestintäpäällikkö Esa Luoto kertoo Uutissuomalaiselle, ettei yhtiö kommentoi asiaa, vaan kommentointi on sovitusti annettu Poliisihallitukselle.
Suuriniemen mukaan hanke organisoitiin uudelleen viime syksynä. Uutta it-järjestelmätoimittajaa ei ole vielä valittu.
RAHAA UUDESSA asetietojärjestelmähankkeessa on kulunut Janne Suuriniemen mukaan yhteensä 2,4 miljoonaa euroa.
Summa ei kerro kuitenkaan todellisia kuluja, sillä viivästyminen on aiheuttanut melkoisen byrokratiarumban virkamiesportaissa ja eduskunnassa.
Sisäministeriöstä kerrotaan Uutissuomalaiselle, että hallitukset ovat vuosina 2016–19 antaneet viisi eri lakiesitystä, joissa asetietojärjestelmää tai sen viivästymistä on käsitelty.
Suomessa on 1,5 miljoonaa asetta ja 300 000 metsästäjää – Poliisihallituksen ylitarkastaja: Unohtuneilla aseilla on riski joutua rikollisille, ratkaisu voisi olla määräaikaiset aseluvat
Lakiesitys on pitänyt uusia joka kerta, kun poliisi on muuttanut arviota tietojärjestelmän valmistumisesta. Tuorein lakiesitys annettiin joulun alla, ja uusin asiantuntijoiden kuulemiskierros oli eduskunnan hallintovaliokunnassa viime viikolla.
SUURINIEMI ARVIOI, että vuoteen 2024 mennessä varsinaisen hankkeen kokonaiskulut nousevat 9,5 miljoonaan euroon mukaan lukien poliisin omat henkilöstökustannukset.
Järjestelmän ylläpitokustannusten arvioidaan tämän jälkeen olevan 1–2 miljoonaa euroa vuodessa.
POLIISIN NYKYINEN asetietojärjestelmä on Suuriniemen mukaan rakennettu vuosina 2010–12. Käyttöön se otettiin vuonna 2012.
Kokonaan uusi järjestelmä tarvitaan, koska vanhan järjestelmän toteutuksessa ei ollut sähköistä asiointia.
Aseluvat
Vanhoja pahvilupia ei korvata
Suomessa on luvallisia aseita poliisin arvion mukaan 1,5 miljoonaa. Osa luvista on vanhoissa poliisin kortistoissa.
Kaikkia vanhoja kortistoja ei voida viedä uuteen sähköiseen asetietojärjestelmään muun muassa puutteellisten aseen tai luvanhaltijan yksilöintitietojen takia.
Vanhat pahviset lupakortit uusiutuvat ajan myötä, eikä niiden korvaamista ole suunniteltu, sanoo Janne Suuriniemi Poliisihallituksesta.
Julkisuudessa on ollut arvioita, että osa poliisin vanhoista kortistoista olisi hukassa. Suuriniemen mukaan tämä ei pidä paikkaansa.
Aseiden ja lupien ohella tietojärjestelmässä käsitellään lukuisia erilaisia aseiden osia.
Poliisi myönsi toissa vuonna yhteensä 40 000 aselupaa. Lupien määrä on hiipunut 2000-luvun alun huippuvuosista, jolloin lupia myönnettiin 70 000 vuodessa.
Aselupia perutaan vuosittain noin 3 000. Syynä ovat yleensä toistuvat rikokset.
Harrastuneisuus osoitettava viiden vuoden välein – uusi järjestelmä helpottaisi näytön antamista
Metsästysampumapäällikkö Jussi Partanen Metsästäjäliitosta odottaa, että aselupien sähköinen palvelu helpottaa niin poliisin kuin ase- ja metsästysharrastajien arkea.
Partanen toivoo, että esimerkiksi määräaikaiset aseluvat voisi uusia ilman käyntiä poliisin pakeilla.
– Laki on jo aiemmin edellyttänyt, että 13.6.2011 tai sen jälkeen myönnettyihin pistoolilupiin sisältyy harrastuneisuuden todentaminen viiden vuoden välein. Nyt myös 15.7.2019 tai sen jälkeen hankittujen pitkien itselataavien aseiden omistajien on todistettava harrastuneisuutensa viiden vuoden välein. Ensimmäiset harrastajat joutuvat näin ollen todistamaan sen kesällä 2024.
Janne Suurniemi Poliisihallituksesta kertoo, että suunnitelman mukaan harrastajat voisivat jatkossa tehdä sähköisesti esimerkiksi aselupahakemuksen, osoittaa harrastuksensa jatkumisen ja tarkastella omia lupia.
Asekauppiaat saisivat helpotusta moninaisten ilmoitusten tekemiseen, johon uusi lakiesitys heitä velvoittaa. Mutta samalla velvollisuus ilmoitustiedostojen ylläpidosta siirtyisi asekauppiailta poliisille.
Poliisi pääsisi taas ajamaan ristiin ase- ja rikosrekisterejä, jolloin riskihenkilöiden löytyminen helpottuisi.

Kaikkia lupakäytäntöjä ei voisi sähköisesti hoitaa. Tällainen on esimerkiksi ensiaseen hankintaan liittyvä ruljanssi.
– Ensiaseen hankkijan on luonnollista käydä hoitamassa asioita kasvokkain, jotta poliisi näkee, millaisesta ihmisestä on kyse, sanoo Jussi Partanen.
– Mutta jos harrastajalla on ennestään luvat vaikka kolmelle aseelle, voisi ajatella, että luvan uudelle aseelle voisi saada ilman käyntiä poliisin luona. Tällöin poliisinkin resurssit voitaisiin kohdistaa tehokkaasti.

Niin ikään Partanen toivoo, että jatkossa metsästäjät, joiden aselupa on jäänyt uusimatta epähuomiossa, eivät saisi enää yllättäviä yhteydenottoja poliisilta.
– On tapauksia, joissa yhden määräaikaisen aseluvan myöhästynyt uusiminen on johtanut siihen, että poliisi on kehottanut tulemaan asemalle kaikkien kotona olevien aseiden kanssa, vaikka muut luvat olisivat kunnossa.
Tästä on tullut omistajalle sanktioita.
– Jatkossa olisi hyvä, jos järjestelmä lähettäisi umpeutuvasta luvasta ilmoituksen kolme viikkoa ennen sen vanhenemista eikä vasta sen jälkeen.
 
Ei pitäisi olla liian kallista tehdä pöytälaatikkoon tiettyjä valmisteluja tuota koskien. Siis valtion toimesta. Näiden valmisteluiden tarkoituksena olisi nostaa kynnystä viholliselle tehdä yllätyshyökkäys ja yleensäkin yrittää maan valloitusta. Eli siis koettaa vakuuttaa vihollinen siitä, että lyijyä tulee kohti heti alkuunsa ja se jatkuu vaikka sitten loputtomiin asti, oli maassa toimintakykyinen armeija ja valtionjohto, tai ei.

Tälläisiä valmisteluja voisi olla, että valtion virastoissa hävitettäisiin väestötiedot jotta ne eivät jää vihollisen käsiin. Ja sama tietenkin koskee poliisin aserekistereitä. Tällöin vihollisella olisi huomattavia ongelmia löytää kaikkia kätkettyjä aseita, tai edes niitä ei-kätkettyjä aseita. Tai sitten varataan ammusvarikoille sopiva määrä tiettyjä siviiliaseisiin sopivia patruunoita. Tämän lisäksi voitaisiin tehdä hyväksynnät tietyille kaupallisille patruunoille ja ilmoittaa, että nämä tietyt patruunat ovat "JVARES" hyväksyttyjä, eli jos joku varastoi itselleen patruunoita, niin "näitä" sopii käyttää.

Itseasiassa yksistään tuo "JVARES" juttu voisi vaivaansa nähden yhtä voimakas signaali kuin se reserviläiskirje tässä taannoin. Ja siis toistan, että yllä oleva on sitten "vaivaansa nähden".

Ei auta. Kaikki on nykyään tietojärjestelmissä ja väestörekisteriin pääsee käsiksi "kaikki". Ehkä yksityinen ihminen ei, mutta yritykset voivat tilata sieltä suoramarkkinointiin ihmisten nimiä ja osoitteita. Lisäksi voi miettiä kaikkia yksityisiä rekisterejä, joista löytyy käytännössä kaikkien nimet, osoitteet, iät ja vastaavat, kuten kahden suurimman kauppaketjun ja teleoperaattoreiden asiakasrekisterit.


Aserekisterikin lienee vuotanut jo ajat sitten. Jos miettii, että Venäjän passirekisteri on netissä yhtenä tiedostona, niin olisiko suomalainen aserekisteri sitten sellaisessa muodossa, ettei siihen pääse käsiksi kuin pari ATK-jannua? Pitäisin todennäköisenä, että joku lihan- tai rahanhimoinen lupasihteeri on jo myynyt senkin dumpin Venäjän tiedustelulle... Eikä tietoturvasta edes verkkouhkia vastaan ole takeita - jos ulkoministeriötä vakoiltiin verkossa vuosikausia, niin olisiko poliisin järjestelmäkään valtiolliselle toimijalle ongelma?
 
Ei auta. Kaikki on nykyään tietojärjestelmissä ja väestörekisteriin pääsee käsiksi "kaikki". Ehkä yksityinen ihminen ei, mutta yritykset voivat tilata sieltä suoramarkkinointiin ihmisten nimiä ja osoitteita. Lisäksi voi miettiä kaikkia yksityisiä rekisterejä, joista löytyy käytännössä kaikkien nimet, osoitteet, iät ja vastaavat, kuten kahden suurimman kauppaketjun ja teleoperaattoreiden asiakasrekisterit.

Aserekisterikin lienee vuotanut jo ajat sitten. Jos miettii, että Venäjän passirekisteri on netissä yhtenä tiedostona, niin olisiko suomalainen aserekisteri sitten sellaisessa muodossa, ettei siihen pääse käsiksi kuin pari ATK-jannua? Pitäisin todennäköisenä, että joku lihan- tai rahanhimoinen lupasihteeri on jo myynyt senkin dumpin Venäjän tiedustelulle... Eikä tietoturvasta edes verkkouhkia vastaan ole takeita - jos ulkoministeriötä vakoiltiin verkossa vuosikausia, niin olisiko poliisin järjestelmäkään valtiolliselle toimijalle ongelma?
No siinä tapauksessa tuon toteuttaminen on monimutkaisempaa, mutta ei välttämättä mahdotonta tai edes vaikeaa. Isoin ongelma tuossa olisi, että tuosta ei päästä ohitse pelkällä hallinnollisella päätöksellä, vaan tarvittaisiin laki joka muokkaa ainakin henkilötietolakia.
 
Lyijyhaulikiellosta täytyy kyllä todeta, että ne vaihtoehdot ovat pitkälti eläinrääkkäystä.
 
Vastuullista suomalaista metsästystä?


Sakotetuista kahdella ei ollut minkäänlaisia lupia olemassa, vai mukana? Jos ei ollut mitään lupia olemassa, niin ei oikeastaan voi niiden osalta puhua metsästäjistä, vaan salametsästäjistä.

Se, että ei ole kaikki lupalaput aina mukana ei ole omassa kategoriassa edes väärin, jos ne luvat on yleensäkin olemassa. Kaikkien lippulappujen mukana kuskaaminen on työlästä. Minulla on kaikki luvat mukana vain valtion mailla sesonkiaikaan. Eli ei edes joka kymmenes vuosi. Osa luvista on ihan paperia. Minullakin on paperilupia jotka ovat 1980 luvulta. Jos ne olisivat aina olleet mukana kun laki vaatisi, niin mitä niistä olisi enää jäljellä?

Myös se, että ase ei ole suojuksessa autossa ei tarkoita salametsästystä, vaikka kiellettyä onkin. Minulla on usein autossa pidemmällä siirtymällä ase ilman suojusta, koska märkää 5000€:n asetta ei raaski laittaa pussiin. Laitan kuitenkin sentään aina lukon tai patruunat peräkonttiin tms., ettei mahdollinen tarkastaja kuvittele, että minulla on ase ilma pussia autossa siksi, että voisin ampua laittomasti auton vierestä.

Lyijyhaulit on kielletty vesilintuja metsästettäessä, koska vesilinnut noukkivat vesistöjen pohjista sinne jääneitä lyijyhauleja jauhinkiviksi ja saattavat kuolla lyijymyrkytykseen. Tässä lain kohdassa on sitten esim. sellainen virhe, että myöskään pellolla sorsia ampuessa ei saa käyttää lyijyä, vaikka ei olisi vesistöä lähimaillakaan. Ja siellä peltopusikossa se valvoja sitten tulee tarkastamaan onko lyijyä vai jotain kalliimpaa ja vähemmän tappavaa.

Ympäristöystävällisemmät lyijyhaulin korvikkeet ovat joko älyttömän kalliita, taikka sitten ne jättää haavakkoja. Kaikki aseet eivät edes kestä ampua halvimpia korvikkeita.

Monet metsästyslain vaatimukset aseiden ja lupalappujen osalta on tehty metsästyksen valvonnan helpottamiseksi ja ehken hankaloittamaan joidenkin mätämunien mahdollista laitonta eläinten ampumista. Selkeästi suurin osa metsästyslain rikkomuksista on luokkaa "paperit toisen takin taskussa" tai "paperit mökillä kuivumassa". Eli samaa luokkaa rikollisuuden vakavuusasteikolla kuin peräkärryn veto autolla jossa ei satu olemaan peräkärryn rekisteriotetta matkassa.

Salametsästystä en hyväksy, mutta en suostu siihenkään, että lupalaput kotiin jättänyttä metsästäjää pidettäisiin salametsästäjänä, kunhan ne luvat on kuitenkin kaikki asiallisesti hommattu ja maksettu.
 
Lyijyhaulikiellosta täytyy kyllä todeta, että ne vaihtoehdot ovat pitkälti eläinrääkkäystä.
Eipä oo teräspaukuilla jäänyt haavakoita, muista korvaavista ei kokemusta ole.
Ei ole iso vaiva käydä radalla kokeilemassa millaista kuviota ja upotusta korvaavat tekee ja löytää omalle aseelle sopiva patruuna. Jos sitä ei saa parissakymmenessä vuodessa aikaiseksi on vika jossain muualla kun patruunassa.

Lyijyhaulikiellon järkevyyteen en sen enemmän ota kantaa, mutta luulisi aseenomistajien osaavan kieltoja noudattaa. Metsästyksen ja ampumaharrastuksen maine on kuitenkin aina vähän veitsenterällä niin parempi ettei annettaisi metsästyksen vastustajille taas aihetta nillittää.
 
Eipä oo teräspaukuilla jäänyt haavakoita, muista korvaavista ei kokemusta ole.
Ei ole iso vaiva käydä radalla kokeilemassa millaista kuviota ja upotusta korvaavat tekee ja löytää omalle aseelle sopiva patruuna. Jos sitä ei saa parissakymmenessä vuodessa aikaiseksi on vika jossain muualla kun patruunassa.

Lyijyhaulikiellon järkevyyteen en sen enemmän ota kantaa, mutta luulisi aseenomistajien osaavan kieltoja noudattaa. Metsästyksen ja ampumaharrastuksen maine on kuitenkin aina vähän veitsenterällä niin parempi ettei annettaisi metsästyksen vastustajille taas aihetta nillittää.

Ja jos teräs ei riitä, niin volframilla saa mukavasti upotusta. Volframin hinta toki asettaa käytölle rajoitteita, jos tarkoitus on täyttää pakastin linnuilla, ja vanhojen aseiden supistukset tykkäävät huonoa materiaalin kovuudesta.
 
Mitä nosta säännöistä alkaa nipottamaan ja omia tulkintoja tekemään.

- kun on ase kannossa niin on lupakin taskussa
- autossa ase on suojuksessa kun se niin on määrätty
- patruunat on niitä mitkä itse kunkin tarkoitukseen ovat sallittuja
- jos unohtelee tavaroita tai sääntöjä, niin voi olla syytä tehdä henkilöstä laajempikin luotettavuus- ja kyvykkyysanalyysi

Jokaisen edellä olevan kohdan varmistamiseksi voi tehdä lisätoimia joilla mahdolliset ongelmat poistuvat.
On kaikilla helpompaa ja välttyy hankaluuksilta eikä metsästäjistä nouse ikävästi leimaavia uutisia.
.
 
Back
Top