Solidsnake
Respected Leader
3. Pykälä on mielestäni hyvä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No kielletään aseet sitten naisiltakin kun eivät ne kovin yleisesti valtion päiväkodissa käy happanemassa. Voisko tuon kiellon jotenkin ujuttaa koskemaan uskontoja tai puoluekantaa3. Pykälä on mielestäni hyvä
Kielletään samantien kaikilta niiltä jotka ei enää sotimaan pääse iän puolesta. Eli miehistö yli 45v ja upseerit 60v.No kielletään aseet sitten naisiltakin kun eivät ne kovin yleisesti valtion päiväkodissa käy happanemassa. Voisko tuon kiellon jotenkin ujuttaa koskemaan uskontoja tai puoluekantaa
Mikä erottaa urheilu ja reserviläisaseen? Sano sinä kun minä en tiedä. ei sitä ainakaan aselaista löydy.Siviilipalvelusmiehet ja aseet. En minä rajoittaisi metsästysaseita. Mutta mitä he ns. reserviläisaseilla tekevät.
Mielestäni varsinkin aktiivireserviläisiltä tulisi kieltää omat aseet. Se vasta vaarallista onkin, että ihmisillä jotka vapaaehtoisesti käyttävät vapaa-aikansa ihmisten tappamisen harjoitteluun on kotona omia aseita.No kielletään aseet sitten naisiltakin kun eivät ne kovin yleisesti valtion päiväkodissa käy happanemassa. Voisko tuon kiellon jotenkin ujuttaa koskemaan uskontoja tai puoluekantaa
Mitäs edellytyksiä kansanedustajan nuhteettomuudelle on? Osaako joku kertoa?2. Kelvottomuuden todistamisvelvoite pitäisi olla aina viranomaisella JA se saisi perustua vain objektiiviseen näyttöön eli käytännössä oikeusistuimen langettamaan rikostuomioon jostain sellaisesta rikoksesta, jonka voidaan objektiivisesti osoittavan kyseisen henkilön olevan kelvoton hallussapitämään asetta. Asettaisin "nuhteettomuusvaatimuksen" samalle tasolle kuin kansanedustajaksi pääsemiseen.
Aseajokortti olisi hyvä, eli tiettyihin asetyyppeihin ja/tai käyttötarkoituksiin olisi erilaisia edellytyksiä (esim osaamisvelvoite), ja henkilö ei saisi sellaisten kategorioien aseisiin lupia, joihin edellytykset eivät täyty. Esim suojeluaseella ja metsästysaseella olisi erilaiset pätevyysvaatimukset. Sinänsä jokin tietty ase voisi kuulua useampaan kategoriaan jolloin samaa asetta voisi käyttää esim urheiluammunnassa ja suojeluaseena.Yöpalalla (teetä ja evästä) pohdittua, millainen olisi hyvä aselaki. Tällainen:
1. Ei tarkkaa luokittelua asetyyppien mukaan. Lupa olisi nimenomaan henkilökohtainen, ei asekohtainen eli luvanhaltija voisi hankkia ja pitää hallussaan n määrää erityyppisiä aseita. Ei ole mitään järkeä, että henkilölle, jonka katsotaan olevan kelvollinen hallussapitämään haulikkoa ei muka olisi yhtä luotettava vaikkapa PTRD:n hallussapitäjä.
Shall issue -periaate on hyvä (eli lupa on myönnettävä ellei voida osoittaa että sitä ei pidä myöntää), mutta tulisi olla myös muita perusteita olla myöntämättä lupaa kuin lainvoimainen tuomio tietyistä rikoksista. Mielenterveysongelmat nyt tulee ensimmäisenä mieleen, lisäksi esim elämänhallinnan romahtaminen, päihdeongelmat, tulossa olevat tuomiot, jne.2. Kelvottomuuden todistamisvelvoite pitäisi olla aina viranomaisella JA se saisi perustua vain objektiiviseen näyttöön eli käytännössä oikeusistuimen langettamaan rikostuomioon jostain sellaisesta rikoksesta, jonka voidaan objektiivisesti osoittavan kyseisen henkilön olevan kelvoton hallussapitämään asetta. Asettaisin "nuhteettomuusvaatimuksen" samalle tasolle kuin kansanedustajaksi pääsemiseen.
Tämä looginen syy lienee se että ollaan maanpuolustusaiheisella foorumilla?3. Sivareille ja totaalikieltäytyjille ei myönnettäisi lähtökohtaisesti lupia, ihan loogisista syistä.
Ilmeisesti tässä tarkoitetaan pakkokeinoistuntoa; ei rikosasian käsittelyä joita voidaan joutua odottamaan jopa vuosia? Eli poliisi voisi ottaa aseet pois, mutta takavarikko pitäisi saattaa 2 viikon sisään oikeuden päätettäväksi; samaan tapaan kuin vangitsemiset tulee käsitellä pakkokeinoistunnossa. Tämä voisi olla hyvä ajatus.4. Luvan peruuttaminen vaatisi aina oikeusistuimen tuomion. Väliaikainen takavarikko maks. 2 viikkoa olisi sallittua rikosperusteella, mutta pitempään vaadittaisiin oikeuden päätös. Nythän pollari voi perua luvan ilman minkäänlaista objektiivista näyttöä ja luvanhaltijan on käynnistettävä oikeusprosessi itse eli tämä on syyllinen kunnes toisin todistetaan.
Keskitetty rekisteri on hyvä, perusteena päivittäiset työturvallisuuteen ym liittyvät syyt. Lisäksi jos henkilö muuttuu aseiden hallussapidon kannalta soveltumattomaksi, niin aseet pitäisi löytyä jostain keskitetysti. Paljon oleellsempi ja käytännön elämään liittyvä syy kuin potentiaalinen mahdollisuus että vihollinen miehittää maan ja sen jälkeen alkaa keräämään pyssyjä pois.5. Keskitetyn aserekisterin ylläpito olisi kielletty. Perusteena maanpuolustukselliset syyt.
Säilytysturvallisuus on luonnollisesti tärkeää; jonkinlainen standardi (esim hyväksytty asekaappi) tulisi olla vaatimuksena, koska muuten joku voisi säilyttää aseita "ikään kuin" turvassa, eli lähinnä katseilta piilotettuna.6. Luvanhaltija olisi velvollinen säilyttämään hallussapitämänsä aseet huolellisesti pitkäkyntisten ulottumattomissa ja ylläpitämään riittävää tiedostoa omista aseistaan varkauden/vakuutuksen takia.
Päihtyneenä aseen käsittely olisi rangaistavaa; varsinkin jos sen tekisi ihmisten ilmoilla. Olisiko tähän tietty promilleraja vai miten päihtymys todettaisiin? Promillethan eivät kerro muista päihteistä kuin alkoholista, eivätkä ne toisaalta kerro päihtymyksen asteesta.7. Alkon ja muiden päihteiden osalta katsottaisiin tilannetta. Jos esimerkiksi puhaltaa 0,6 promillea tilanteessa, jossa ei ole tapahtunut mitään turmaa, sellaisella ei olisi merkitystä. Mutta jos elämöisi humalassa aeeen kanssa baarissa, se otettaisiin tutkintaan.
Nykyinen hätävarjelusäännöstö on ihan hyvä, se vain vaatisi parempaa laintulkintaa ja oikeuskäytäntöä. En tunne niin perusteellisesti Stand your groundia että en lähde nyt arvioimaan noin kategorisen säännöstön hyviä ja huonoja puolia. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Yhdysvaltojen lainsäädäntömalli on erilainen kuin meillä.8. Stand your ground -laki voimaan. Ja sitä tulkittaisiin aina niin, että päihtynyt on syyllinen.
Kun syyllinen onkin leväperäisesti lupaa antanut poliisiviranomainen.Tosin syyllisiksi kaikkeen ihan hallituksen taholta osoitettiin kaikki Suomen aseharrastajat.
Yhtä syyllinen on löperösti luvan antanut poliisi.Eiköhän se syyllinen ole teon tekijä.
Jos haluaa kanniskella asetta mukanaan, niin siihen pitäisi vaatia hyväksytysti suoritettua koulutusta aseen käsittelystä ja käytöstä. Lupa olisi määräaikainen ja luvan voi perua tai evätä, jos lääketieteelliset syyt antavat aihetta (esim. jos ei käsi enää jaksa kannatella pistoolia kunnolla). Asetta ei saisi kanniskella näkyvillä yleisellä paikalla.9. Suojeluperuste takaisin lakiin. Suojeluperusteella hankittua asetta saisi kantaa mukana, ja siihen saisi hankkia käyttötarkoitukseen soveltuvaa ERVA-patruunaa.
Lisäksi katsoisin että henkilöllä pitäisi olla riittävä pätevyys/osaaminen kyseisen asetyypin/käyttötarkoituksen hallussapitoon.
Aseenkäsittelytaito ei olisi ainoa vaatimus, vaan ainakin yhtä tärkeää olisi hatävarjelusäännöstön ja oikeuskäytännön tunteminen ja soveltaminen, vaikka toki jonkinlainen taso ampumataidossa pitäisi olla. Ja pitää huomata, että aseenkäsittelytaito ja ampumataito ovat kaksi eri asiaa.Jos haluaa kanniskella asetta mukanaan, niin siihen pitäisi vaatia hyväksytysti suoritettua koulutusta aseen käsittelystä ja käytöstä. Lupa olisi määräaikainen ja luvan voi perua tai evätä, jos lääketieteelliset syyt antavat aihetta (esim. jos ei käsi enää jaksa kannatella pistoolia kunnolla). Asetta ei saisi kanniskella näkyvillä yleisellä paikalla.
Asianmukainen ERVA-paukku olisi erittäin perusteltu peruskutien läpäisyn ja kimmokeiden aiheuttaman vaaran takia.
Poliisi voi syyllistyä johonkin muuhun rikokseen, mutta syyllisyys jakautuu ihan samalla tavalla kuin muissakin rikoksissa. Jos myöntää luvan tietäen että sitä aiotaan käyttää rikokseen, niin voisi syyllistyä avunantoon. Jos tällaista tietoa ei ole, ei voi syyllistyä avunantoon.Yhtä syyllinen on löperösti luvan antanut poliisi.